Announcement

Collapse
No announcement yet.

Letkulämmitin, fancontrol u2 & sisätilapuhallus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Label
    Newbiemmer
    • Jul 2022
    • 7
    • Vihti

    Letkulämmitin, fancontrol u2 & sisätilapuhallus

    Hei!

    Kyseessä on 2015 F32 435i.
    Asensin tuossa tovi sitten autooni letkulämmittimen kiertovesipumpulla ja oheen fancontrol u2:n ohjaamaan ilmastointia. Letkulämmitin on pistetty sisätilan kennolle tulevaan letkuun t-liittimillä ja letkulämmittimen puolesta ei ole mitään ongelmaa. Puolisen tuntia pakkasilla ja salamenusta katsottuna vesilämmöt näyttävät ~30 astetta.
    Itse fancontrolkin toimii kuten olen parametreihin pistänyt, 30min kuluttua trigger-pulssin annosta (tai vesilämpöjen ollessa 30 astetta) ilmankierto alkaa sisällä puhaltamaan sille määrityillä arvoilla, mutta vaikka nämä on pistetty maksimiin 28 asteeseen ja ilma puhaltamaan ikkunoihin, niin tuo sisälle tuleva ilma ei ole lämmintä ja luonnollisesti ikkunat pysyvät jäässä vaikka antaisi sen koko 30min sallitun ajan puhallella. Olisikohan täällä tietoa, että tarviiko näihin tehdä vielä jotain lisäkikkailua tuon puolesta, että sisälle saisi puhaltamaan lämpimän ilman? Vesiventtiili näissä ilmeisesti on oletuksena kiinni(?), mutta ei kai tämän pitäisi tässä tapauksessa vaikuttaa, kun sisäkennolle tuleva letku ja sisätiloista tuleva letku ovat kummatkin kädellä tuntien lämpimiä
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5134
    • Pirkkala

    #2
    Minulla herää kysymys että miksi t-liittimillä? Lämmitinhän asennetaan nimenomaan letku katkaisemalla ja väliin, ei haaroittamalla.

    Ettei vaan neste nyt kierrä jotain hullunkiertoa siellä?
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • AlpinWeiss
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2007
      • 927
      • West coast

      #3
      Ei se vesi siellä silloin kyllä kierrä jos ne molemmat letkut ovat lämpimiä. Siis se sisältä tuleva vesiletku pitäisi olla reilusti viileämpi tai pikemminkin kylmä, jos pakkasella siitä olisi lämpöä imetty kennon läpi sinne sisätiloihin.



      Helppo testi on laittaa auto käyntiin heti lämmityksen jälkeen ja jos silloin tulee välittömästi sitä 30c lehmänhönkää niin sulla ei lämmitysmoodissa kierrä vesi tai ilma oikein.


      Pakko mainostaa että itsellä nykyään kaukokäynnistys, saa kesällä viileäksi ja talvella oikeasti lämpimäksi.
      MBCLK240 -02
      E36 318 -93
      E46 320 Ci -01
      E46 330 CiA -01
      E60 520i -04
      E93 325i -07
      F36 420xi -16

      Comment

      • Label
        Newbiemmer
        • Jul 2022
        • 7
        • Vihti

        #4
        Originally posted by Urpo_rotta View Post
        Minulla herää kysymys että miksi t-liittimillä? Lämmitinhän asennetaan nimenomaan letku katkaisemalla ja väliin, ei haaroittamalla.

        Ettei vaan neste nyt kierrä jotain hullunkiertoa siellä?
        Oli edellisessä autossa (ei samaa merkkiä) tuollainen letkulämmitin kiinni alavesiletkussa ja siihen tein alumiinista erillisen haaroituksen kun letkuissa oli niin suuret erot halkaisijoissa. Tähän tein tuon t-haaroituksen henkselit + vyö -ajatuksella, jos tuon lämmittimen pumppu hirttäisi jostain kumman syystä joskus kiinni, niin ei katkea koko kierto sisään tuon vuoksi. Pumpun värinän voi havaita kyllä vielä sisältä tulevassa letkussa pitkältä alueelta, mutta eihän sekään välttämättä sitä tarkoita, että vesi siellä kaikkialla kiertäisi kuten kuuluisi :think Melko pienellä työllä tuon voi kokeilla välissäkin, eli taidan iltapuuhina tänään koittaa vaihtaa tuon tohon letkun väliin suoraan, jos auttaisi asiaan.

        Molemmista vastauksista päätellen näihin F3X ei pitäisi olla tarvetta tehdä mitään erikoisuuksia tuon sisäpuhalluksen kanssa. Eli lieneekö sitten tuo t-liitäntä tehnyt sen, ettei se pumpun työntövoima riitä kuitenkaan liikuttamaan vettä haaran jälkeen tarpeeksi suurella voimalla

        Comment

        • Label
          Newbiemmer
          • Jul 2022
          • 7
          • Vihti

          #5
          Originally posted by AlpinWeiss View Post
          Ei se vesi siellä silloin kyllä kierrä jos ne molemmat letkut ovat lämpimiä. Siis se sisältä tuleva vesiletku pitäisi olla reilusti viileämpi tai pikemminkin kylmä, jos pakkasella siitä olisi lämpöä imetty kennon läpi sinne sisätiloihin.



          Helppo testi on laittaa auto käyntiin heti lämmityksen jälkeen ja jos silloin tulee välittömästi sitä 30c lehmänhönkää niin sulla ei lämmitysmoodissa kierrä vesi tai ilma oikein.


          Pakko mainostaa että itsellä nykyään kaukokäynnistys, saa kesällä viileäksi ja talvella oikeasti lämpimäksi.
          Tänään aamulla pistin auton käyntiin ja muutaman minuutin odottelin käsi räppänöillä eikä sieltä välittömästi alkanut lämmintä tulemaan auton käydessäkään. Eli tuohon ylempään vastaukseeni viitaten vaikuttaisi ehkä siltä, että ongelma kohdistuu noihin t-liitäntöihin mitkä tuohon väliin tein. Palaan asiaan vastauksien kera, kun olen koittanut siirtää sen tuohon ohjeistettuun asetelmaan!

          Comment

          • Label
            Newbiemmer
            • Jul 2022
            • 7
            • Vihti

            #6
            Nyt ensimmäisenä aamuna tuolla _oikealla_ asennuksella näyttäisi toimivan huomattavasti paremmin. Joku viitisen astetta pakkasta ja tuulilasissa valitettavasti vaan lumiharso, mutta tuulilasi oli täysin sula JA koitin ennen käynnistystä letkuja ja tuo sisätilalta tuleva oli huomattavasti viileämpi kuin sinne menevä. Eli tällä 1/1 vahvalla tieteellisellä otannalla ongelma lienee ollut tuo jyrkkä kulma, jonka takia kierto ei ole ollut tarpeeksi voimakasta :think
            Onkohan tuolla sisäpuolelle menevien letkujen välissä jotain venttiileitä tms?

            Comment

            • strandell
              BTCF Member
              • Oct 2016
              • 85
              • Sipoo

              #7
              Tämähän oli mielenkiintoinen rakennelma. Mitä maksoi osat yhteensä, mistä tilasit? :think
              Ex.
              F20 LCI M140i
              E91 LCI 335dA
              E91 LCI 335iA xDrive
              F31 328iA
              E39 530dA

              Comment

              • Label
                Newbiemmer
                • Jul 2022
                • 7
                • Vihti

                #8
                Originally posted by strandell View Post
                Tämähän oli mielenkiintoinen rakennelma. Mitä maksoi osat yhteensä, mistä tilasit? :think
                Tuo fancontrol & letkulämmitin tulivat torista käyttämättöminä. Fancontrol oli ~200€ ja letkulämmitin muistaakseni 80€. Nuo nyt pois jäävät t-liittimet letkusupisteineen motonetistä muutaman kympin. Tämän lisäksi tuosta letkulämmittimen virrasta on otettu haara erilliselle pistokkeelle, josta on jollain vanhalla kännykkälaturilla tms vedetty 12v sisätiloihin antamaan trigger-virta fancontrolille kun letkulämmittimeen kulkee sähkö. Itse fancontrol saa 12v suoraan akulta konehuoneesta niiden latauspisteiden kautta.

                Eli tiivistyksenä tuo sähköpuoli, kun letkulämmitin itsessään on nyt ilman haaroja tehty ohjeen mukaisesti:
                Letkulämmittimen virta on haarautettu erilliseen sähköpistokkeeseen, jossa on kiinni muuntaja, joka antaa herätteen fancontrolille. Kun heräte tulee fancontrolille, tällä hetkellä parametreina on asetettu niin, että sisäilma alkaa puhaltelemaan 30min jälkeen TAI kun veden lämpötila on 30 astetta. Tästä hetkestä eteenpäin sisällä menee päälle se napista painettava tuulilasipuhallus-mode täydellä puhallusvoimalla ja on päällä max 30min tai siihen asti kun virrat pistetään autoon. Tuo 30min on auton rajoite itsessään tämän fancontrolin kautta
                Last edited by Label; 03-02-2023, 10:03.

                Comment

                • Label
                  Newbiemmer
                  • Jul 2022
                  • 7
                  • Vihti

                  #9
                  Nyt tosin on alkanut ärsyttämään päivä päivältä enemmän tuo sähköpiuhan kanssa näppäily, niin tulevalle kesälle on melko varmasti tulossa muutoksia tähän systeemiin. Hyllystä löytyy yksi 5kW webasto vailla ohjaimia. Tällä fancontrolilla pystyy ohjaamaan tuota webastoakin auton omalla kaukosäätimellä, niin parempien kelien tullen taidan asennella tuon webaston korvaamaan tämän letkulämmittimen
                  Samalla menee tekoon tuo yllä mainittu kaukokäynnistys, joka vaikuttaa pienten tutkintojen jälkeen erittäin mielenkiintoiselta puuhalta

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎