Announcement

Collapse
No announcement yet.

Madalletun BMW:n pyöränsuuntaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • XV70D
    Bimmer Rookie
    • Jan 2013
    • 189
    • Oulu

    #16
    Originally posted by VilleVee87 View Post
    En tiedä, onko rengasjuttu sitten vaan bmw-juttu.
    Ei missään muussa autossa halvatkaan renkaat ole tehneet autosta ihan mahdotonta ajaa ja erittäin sivutuuliherkkää. Uraherkkyyteen toki vaikuttaa, mutta kun tuossa ei tartte olla uriakaan vaan kimpoilee minne sattuu uudellakin pinnalla.

    Vaihdettu iskarit, jouset, etutukivarret, hammastangon korjaussarja. Vanteet alkup. Msport 19" ja renkaina nyt uudet keskihintaiset kitkat. Samanlainen oli myös 17" nastarenkailla.

    Ohjaus pykältää ja nykeltää keskialueella ja välillä saa kääntää rattia voimakkaasti että tapahtuu mitään, välillä kääntyilee edestakas vasemmalle ja oikealle kuin itsestään. Auto vetelee vuoroin molempiin suuntiin, kuten jos haritusta on liikaa.

    Edit: voisiko hammastangon säätö olla jäänyt liian tiukalle korjaussarjaa laittaessa?
    Oisko tuo hammastanko kuitenkin se syypää? Se mäntä väännetty liian tiukkaan, tai on vaan muuten kaput? Vaihdettiinko kolinan vuoksi korjaussarja?
    EX V70, W211, E61, A6, ny X3 Msport

    Comment

    • VilleVee87
      Bimmer Rookie
      • Oct 2012
      • 59
      • Savonlinna

      #17
      Kiitoksia kaikista vastauksista.
      Puslia ja alustaa on siis tutkittu itse ja korjaamolla, tiedän tuon ettei leimakonttori osaa bmw:n puslista sanoa kuin vasta kun ovat ihan riekaleina. Monesti muutenkin keventävät esim takapään tukivarsista, niin eipä siinä pahemmin välykset tunnu.
      Reaktiotangot ja takapään puslat uusittu.

      Juuri tuota tarkoitin rengasasiassa, että en yritä käydä korjaamaan vikaa kalliilla kesärenkailla, vaan auto pitää ensin saada kuntoon ja sit voi alkaa hakemaan niitä vielä parempia ominaisuuksia. Kun saisi eka edes "perusauton" tasalle.

      Hammastanko kolisi joo, ja hylättiin katsastuksessa vasemman rt sisäpään / hammastangon välyksestä. Meni myyjäliikkeen piikkiin korjattavaksi, joten en tarkkaan tiedä mitä tehtiin, mutta joku "EPS korjaussarja" lukee kuitissa.
      Ohjaus on siis nyt sellainen, että se jää klo 10-14 siihen mihin sen jättää ja nykii keskialueella kääntäessä. Siis minkäänlaista vastetta ei tai herkkyyttä ei ole.
      Tuo ei mielestäni voi johtua renkaista, takakelkan puslista eikä kuun asennosta.
      Siihen hammastankoon omatkin epäilykset kohdistuu ja tuon operaation jälkeen ei ole tehty pyöränsuuntausta - siksi otsikon kysymys. Hankala löytää madalletulle BMW:lle suuntaajaa.
      F32 430d
      Aiempia: E36, E46, E39, F10, E61, E91
      - dieseliä ja bensaa (4-, 6-, 8-cyl.)
      - manuaalia ja automaattia
      - sedania ja touringia

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5134
        • Pirkkala

        #18
        Hammastangon korjaussarjan asennus ei millään tavalla vaadi pyörien suuntaamista uudelleen.

        Tällä foorumilla olikohan repsa nimimerkki joka on f30/31 tunnottomuutta tutkinut ja kuntoonkin saanut.

        Myös ohjelmistopäivityksiä on ko. Ongelmien takia tehty
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • VilleVee87
          Bimmer Rookie
          • Oct 2012
          • 59
          • Savonlinna

          #19
          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Hammastangon korjaussarjan asennus ei millään tavalla vaadi pyörien suuntaamista uudelleen.

          Tällä foorumilla olikohan repsa nimimerkki joka on f30/31 tunnottomuutta tutkinut ja kuntoonkin saanut.

          Myös ohjelmistopäivityksiä on ko. Ongelmien takia tehty
          Joo, pitää tutkia.
          Voiko tuo jäädä jotenkin liian tiukalle sen korjaussarjan asennuksen jälkeen? Monet ovat ilmaisseet, että näissä olisi jotenkin tosi herkkä ohjaus mutta tässä on kyllä ihan suht jäykkätoiminen.
          F32 430d
          Aiempia: E36, E46, E39, F10, E61, E91
          - dieseliä ja bensaa (4-, 6-, 8-cyl.)
          - manuaalia ja automaattia
          - sedania ja touringia

          Comment

          • VilleVee87
            Bimmer Rookie
            • Oct 2012
            • 59
            • Savonlinna

            #20
            Nyt on taas auto ihan ajettava.

            Etuiskareiden laakerointi oli "korjattu" laittamalla niin isot prikat, että iskari kiristyi siihen kumiosaan eikä metalliholkkiin. Jousi siis takerteli pahasti käännellessä.

            Lisäksi edessä oli reilusti haritusta pyöränkulmissa.

            Kiitoksia auttaneille.
            F32 430d
            Aiempia: E36, E46, E39, F10, E61, E91
            - dieseliä ja bensaa (4-, 6-, 8-cyl.)
            - manuaalia ja automaattia
            - sedania ja touringia

            Comment

            • XV70D
              Bimmer Rookie
              • Jan 2013
              • 189
              • Oulu

              #21
              Originally posted by VilleVee87 View Post
              Nyt on taas auto ihan ajettava.

              Etuiskareiden laakerointi oli "korjattu" laittamalla niin isot prikat, että iskari kiristyi siihen kumiosaan eikä metalliholkkiin. Jousi siis takerteli pahasti käännellessä.

              Lisäksi edessä oli reilusti haritusta pyöränkulmissa.

              Kiitoksia auttaneille.

              Kuulostaa kesäharjoittelijan tekemältä...
              EX V70, W211, E61, A6, ny X3 Msport

              Comment

              • Terpatin84
                Bimmer Rookie
                • Jul 2022
                • 35
                • Merikarvia

                #22
                Mulla on samanlainen ohjaausvaiva omassa. Renkaiden vaihto rauhotti vetelyä, mut ohjaus just tollanen nykivä ääriärsyttävä pienillä korjausliikkeillä.
                Mä huomasin omassa myös että jousi takertelee ja vaihdoin yläpään laakerin, mutta takerteli edellee ja aattelin että se ny varmaa kuuluu vaa olla sellanen, mutta se selittäs paljo tota omituista ohjausta.
                Nyt haluisin tietää että miten se siis korjattiin prikoilla?

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎