Announcement

Collapse
No announcement yet.

F34 hajosiko loota vai jakoloota

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nordicev
    Newbiemmer
    • Aug 2024
    • 5
    • Uusimaa

    F34 hajosiko loota vai jakoloota

    Hei kaikki,

    Kyseessä olisi potilaana F34, 2014vm, 130tkm ajettu 320d xdrive automaatti vakio peli.

    Lähdin ajamaan normaalisti, risteykseen saavuttaessa pysähdyin väistämään vasemmalta tulevaa --> edestäpäin rekka lähti liikkeelle kääntyäkseen oikealle ennen tätä ja olin itsekkin menossa jo heti perään oikealle kunnes totesin, että päästän rekan eteen, kun liikenne olisi mahdollisesti pysähtynyt jonon vuoksi.

    ELI jalka jarrulta nostamalla - pysähdys - jalkajarrulta nostamalla ensin ja ihan vähän kierroksia antamalla päästäkseni eteenpäin (alle 1500) kuului hirveä pamahdus keskehköltä autoa (luulin ajaneeni kanttareeseen), hivuttauduin lähtömomentilla eteenpäin kunnes pysähdyin valoihin ja aloin hivuttautumaan uudestaan eteenpäin mutta mitään ei tapahtunut. Autosta alkoi myös kuulumaan hirveä rallatus myös --> Vapaalle ja työntö sivuun.

    Aikani ihmetellessä tilannetta, päätin ottaa riskin ja testata ajaa auto 100 m takaisin lähdöstä, eli auto lähtee liikkeelle "Nytkähtämällä" + mitään vetoja ei ole, eli kierroksia varovasti nostamalla ei lähde kiihtymään juuri ollenkaan.
    Jos renkaat kääntää suuntaa tai toiseen, loppuu myös veto.

    Moottori toimii täysin, ei mitään ääntä tmv. kiertää ja kukkuu normaalisti
    Ei mitäään vikakoodeja tai ajoneuvon omia virheilmoituksia myöskään.

    Otin konepellin alta olevasta sulakerasiasta sulakkeen 63 irti ja auto ei liiku eteen tai taakse edes sen vertaa. Eli jakolaatikko olisi tällöin pois pelistä ko kö?.

    Vaihteet menevät päälle ja liikkuu tosiaan eteen ja taakse, mutta vaihteelta ei anna laittaa enää suoraan P vaan joutuu käyttämään ensin N. koska auto ilmoittaa seuraavan tekstin: Gearbox in position P only at stationary!

    Vaihteet eivät myöskään vaihdu enää suoraan D --> R tai R --> D vaan käyttää välissä N ja täytyy kytkeä haluama vaihde uusiksi tai P.

    Ainut mitään vikaa ilmoitusta tekevä ilmoitus edm. toimintaan on:
    Gearbox in position P only at stationary!

    Eli ajoneuvo kenties luulee olevansa liikkeellä vaikka jarrupoljin olisi painettu.​

    Ja pamahdus tosiaan kuului siis n. 5kmh vauhdista.

    Sen verran ryömysin autonalle, että testasin pyöriikö kardaani eteen, ja pyöriihän se sen suurempia vastuksia.

    Onko laatikko siis entinen?
    Last edited by Nordicev; 13-08-2024, 19:52.
  • vekkuli
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1326
    • Liminka

    #2
    Jakolaatin flangesta mennyt boorit sileäksi. Uusi flange ja mahdollisesti jakolaatikon akseli vaihtoon.
    E93 ///M3
    E60 530dA aka M5
    F11 525dA Xdrive
    Tesla model 3 LR MY22

    Comment

    • Nordicev
      Newbiemmer
      • Aug 2024
      • 5
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by vekkuli View Post
      Jakolaatin flangesta mennyt boorit sileäksi. Uusi flange ja mahdollisesti jakolaatikon akseli vaihtoon.
      Kiitos tästä, pakko kysyä tarkemmin, kun en tuon sielun elämää niin tunne, että mahdollistaako se tuon vaihteiston oireilun tuolla tapaa?

      Eli Vaihde D/R ei suoraan mene P päälle vaan täytyy käyttää N kautta?
      Ja se, että Gearbox in position P only at stationary! Vaikka auto on paikoillaan vaihdepäällä/jarru painettuna
      Last edited by Nordicev; 13-08-2024, 22:07.

      Comment

      • vekkuli
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1326
        • Liminka

        #4
        Originally posted by Nordicev View Post

        Kiitos tästä, pakko kysyä tarkemmin, kun en tuon sielun elämää niin tunne, että mahdollistaako se tuon vaihteiston oireilun tuolla tapaa?

        Eli Vaihde D/R ei suoraan mene P päälle vaan täytyy käyttää N kautta?
        Ja se, että Gearbox in position P only at stationary! Vaikka auto on paikoillaan vaihdepäällä/jarru painettuna
        Kyllä, käyttäytyy juurikin mainitsemallasi tavalla.
        E93 ///M3
        E60 530dA aka M5
        F11 525dA Xdrive
        Tesla model 3 LR MY22

        Comment

        • Nordicev
          Newbiemmer
          • Aug 2024
          • 5
          • Uusimaa

          #5
          Kiitos paljon avusta! Syyllinen löytyi.

          Comment

          • Chroka
            Newbiemmer
            • Aug 2024
            • 3
            • Ylivieska

            #6
            Meille kävi muutama päivä sitten täysin sama homma, auto pajalla tällä hetkellä.
            Minkä hintainen operaatio tuon korjaaminen oli?

            Comment

            • Nordicev
              Newbiemmer
              • Aug 2024
              • 5
              • Uusimaa

              #7
              Itselle kustannuksia tuli 206€ hinaus + 190€ uusi flangi posteineen. Akseli selvisi hengissä, eikä ollut klappia uuden flangin kanssa.

              Itse ähräsin tunkien tuomalla tilalla hiekkapihalla tuon kuntoon, aikaa meni tähän 8 h purkuun ja 2,5h kasaamiseen.. Eli realistisesti liikkeessä nosturilla menisi n. 5h työhön jos tietävät mitä tekevät/ei tarvitse arvuutella mitä purkaa ja missä järjestyksessä.

              Oli oireillut jo viimevuonna niin, että 225/45r19 255/40r19 kiihdyttäessä nykäsi aina satunnaisesti, mutta 225/50r18 renkailla ollut mitään ominaisuuksia.. Nyt tämän vuoden heinäkuussa kuului välillä lähdön jälkeen kaasun vapauttaessa "klop", jonka luulin kuuluvan jumissa olevasta jarrupalasta, mutta osoittautukin antautuneeksi flangiksi..

              Nyt auto toimii ja kulkee ihan eritavalla.

              Comment

              • Chroka
                Newbiemmer
                • Aug 2024
                • 3
                • Ylivieska

                #8
                Sain ite arvion korjauksesta tänään ja heidän mielestään pitäisi tietenkin koko jakolaatikko vaihtaa vaikkeivat tutkineet vaurioita sen tarkemmin.. Pitäisi kuulemma purkaa enemmän ja tarkistaa. Luulin, että se on korjaamoiden työ ja vieläpä BMW paja Oulussa.

                Hintaa tälle olisi vaivaiset 3700 jakolaatikosta + työt.

                Comment

                • vekkuli
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 1326
                  • Liminka

                  #9
                  Originally posted by Chroka View Post
                  Sain ite arvion korjauksesta tänään ja heidän mielestään pitäisi tietenkin koko jakolaatikko vaihtaa vaikkeivat tutkineet vaurioita sen tarkemmin.. Pitäisi kuulemma purkaa enemmän ja tarkistaa. Luulin, että se on korjaamoiden työ ja vieläpä BMW paja Oulussa.

                  Hintaa tälle olisi vaivaiset 3700 jakolaatikosta + työt.
                  Meillä onnistuu pelkän flangen vaihtokin.
                  Ole yhteydessä PS Garage Oy tai Jyrki Vesala Oy.
                  E93 ///M3
                  E60 530dA aka M5
                  F11 525dA Xdrive
                  Tesla model 3 LR MY22

                  Comment

                  • Chroka
                    Newbiemmer
                    • Aug 2024
                    • 3
                    • Ylivieska

                    #10
                    Minäpä soittelen

                    Comment

                    • Furior
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2012
                      • 177
                      • Laukaa

                      #11
                      Pystyykö tuota klappia toteamaan mitenkään purkamatta? Omassa kulkineessa (vastaava kuin aloittajalla) myös välillä pieniä nykähdyksiä liikkeelle lähdettäessä ja tätä epäillyt.

                      Eikös kyseessä ole nimenomaan tuo kuvan osa 4 (Output flange 27107593440)?
                      -14 F34 320d GT xDrive M-Sport
                      ex: -05 E46 320d Touring Edition 33
                      ex: -05 E87 120d

                      Comment

                      • alpine3
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2010
                        • 1269
                        • Kajjjaani

                        #12
                        Originally posted by Furior View Post
                        Pystyykö tuota klappia toteamaan mitenkään purkamatta? Omassa kulkineessa (vastaava kuin aloittajalla) myös välillä pieniä nykähdyksiä liikkeelle lähdettäessä ja tätä epäillyt.

                        Eikös kyseessä ole nimenomaan tuo kuvan osa 4 (Output flange 27107593440)?
                        Itsellä vuosi öljyä boorien välistä, eli pohja flangen ympärillä oli öljyssä.
                        BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                        BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                        Comment

                        • Nordicev
                          Newbiemmer
                          • Aug 2024
                          • 5
                          • Uusimaa

                          #13
                          Originally posted by Furior View Post
                          Pystyykö tuota klappia toteamaan mitenkään purkamatta? Omassa kulkineessa (vastaava kuin aloittajalla) myös välillä pieniä nykähdyksiä liikkeelle lähdettäessä ja tätä epäillyt.

                          Eikös kyseessä ole nimenomaan tuo kuvan osa 4 (Output flange 27107593440)?
                          Hei, pahoitteluni myöhäisestä vastauksesta.

                          Ei taida pystyä.. En ainakaan itse keksi millä sitä testaisi.

                          Ja kyllä juurikin kyseinen osa. Mulla ei ollut öljyvuotoa.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎