Jees. Ei taida heti heittämällä sopivia jäähdytettyjä levyjä löytyä ainakaan bemarilta. Sinne satuloihin ei paksumpi levy ihan äkksieltään sovi, joten sitten menisi muutakin vaihtoon.
Harvemmin muuten takana näkyy jäähdytettyjä...
525-535 on vakiona jäähdytetyt levyt edessä ja takana ainakin tuon melkein luotettavan osaluettelon mukaan.
518-535 näyttäisi olevan levyä lukuunottamatta samat jarruhilkkeet edessä.
525-535 on vakiona jäähdytetyt levyt edessä ja takana ainakin tuon melkein luotettavan osaluettelon mukaan.
518-535 näyttäisi olevan levyä lukuunottamatta samat jarruhilkkeet edessä.
No, ei varmasti ole takana jäähdytettyjä. Samat takalevyt (jäähdyttämättömät) löytyy e24(628, 635, M635) ja e28(518, 518i, 520i, 524d, 524td, 525e, 525i, 528i, 535i, M5 ja M535i).
Samat normaalit etulevyt ovat: 518, 518i, 520i ja 524td. Koko 284x12mm
Samat tuuletetut etulevyt ovat: 518, 518i, 520i, 524d, 524td, 525e, 525i ja 528i. Näiden koko 284x22mm.
Sitten isompaa tuuletettua 282x25mm levyä löytyy 528i, 535i ja M535. Tällöin myös etusatula erilainen.
Etusatula on sama e28(518, 518i, 520i, 524d, 524td, 525e, 525i ja 528), eli silloin kun tuo jäähdytetty ohuempi levy.
nää nää.
Mullapas oli takana tuuletetut takalevyt JO E-12:ssa. Eli ainaskin E12 M535i ja E24 eka malli(koska oli sen akseli, kun ehti ostaa orkkiksen) käytti tuuletettuja myös takana. Etusatula oli sama, luultavasti myös taka. Satulaan tulee lohkojen väliin levityspala jolla saadaan paksumpi levy sopimaan. Ihan tehdaslainen konstruktsioon.
je, ja aika kalliit siihen nähden että ainoa ilo niistä on "päteä" niillä esim btcf:n foorumilla.
Ylinopeudesta alinopeuteen: -myyty harrasteautot. tilalla tuli harraste traktorit-
Oma kokemus e28 takarummuista on kyllä se, etteivät tahdo riittää jäähdyttämättömien etulevyjen kanssa. Aina levyt vähän kierona..
Samat sanat. Levyt ei mullakaan suorana kestänyt montaa viikkoa (on useampia kokeiltu). Kyseessä siis jäähdyttämättömät levyt edessä ja rummut takana. Jarruteho on perin vaatimaton isommalla kuormalla.
Kyllä se turbotus muakin on kiehtonut, mutta vaihdettavaa osaa tulisi liian paljon. Ja autoon laitettiin KAIKKI jarruosat satuloita myöten uusiksi 2v sitten. Hitto kun ei sillon tajunnut laittaa niitä isompia jarrupalikoita ympäriinsä + uusi jarrutehostin. Melkein samalla vaivalla ois menny alle :-(
Nyt on mielessä käynyt, jotta m20b23 talliin, jonka vapaa-aikana remppais kuntoon ja laittaisi pellin alle. Ilman muutoskatsastuksia, sillä mikäli olen oikein ymmärtänyt, ei noissa ole muuta eroa kuin iskunpituus ja sitä kautta männät ja veivit??? Toisi vähän lisää potkua ja eipä katsurikaan taitaisi juuri kiinnittää huomiota. Onko mitään ideaa?
Nyt on mielessä käynyt, jotta m20b23 talliin, jonka vapaa-aikana remppais kuntoon ja laittaisi pellin alle. Ilman muutoskatsastuksia, sillä mikäli olen oikein ymmärtänyt, ei noissa ole muuta eroa kuin iskunpituus ja sitä kautta männät ja veivit??? Toisi vähän lisää potkua ja eipä katsurikaan taitaisi juuri kiinnittää huomiota. Onko mitään ideaa?
On. Erittäin hyvä idea.
Kysy huviksesi vaikka BMWmasterilta että onko yhtään kiva kone, kun saa säätöihin. Siltä moinen löytyy, kantta tosin kutiteltu ja peltisatsi jatkeena..
No per... Kait se on ruvettava tosissaan tollasta konetta kattelemaan. Eli onko noissa mitään muuta eroa, kuin männät ja veivit? Onko venttiilit samaa kokoa? Ruiskut ym, onko mitään eroa? Mikä olisi käypä hinta toimivasta koneesta m20b23?
Ja jos bmw-master lukee tätä, niin mielenkiinnolla otetaan vastaan tietoa, mm peltisarjojen hinta ja hyöty ym ;-)
Ei liene muuten paha hinta tollaisen kannesta (uudesta), jos 400e saisi? Ehkä. Onkos noissa kaikissa sama nokka m20b23 kuin m20b20? Ajattelin ostaa varastoon, kun saisin uuden Federalin nokan alta satasen.
Kannattaako keinuvipuja ottaa varastoon? Nyt saisin töistä vielä vähän aikaa osia sopivaan hintaan...
eli varastoon ajattelin ottaa:
täyd.tiivistesrj.
kannenpultit
vesipumppu (x2)
pari jakohihnaa ja kiristäjää
nokka
männänrenkaat (käykö samat b20 ja b23?)
suodattimia jokaista laatua x5
ottaako vai eikö ottaa:
keinuvivut
venttiilit
ohjurit
laakereita (kun ei kokoja tiedä)
Nyt helppivä, tämä "säästö"mahdollisuus ei mulla ole enää kauaa, kun koulut alkavat taas.
Sitä "tehoa"han näissä kutosissa tosiaan on.... ei edes tiedä mitä sillä kaikella teksisi.
Mullakin on muuten ABS:t ja siksi myös levyt takana, pitääkin tutkia ovatko läheistä sukua 528/535 jarruille... Jos eivät ole, niin sitten pitää eteen laittaa toiset levyt.
Elikkäs 520i on niin sanotusti kahta mallia. Ne jotka on valmistettu tai reksiteröity (tai miten se menikään) ennen 01.09.86 niin on rummut takana. Sitten ne jotka on valmistettu tuon päivän jälkeen niin niissä pitäisi HUOM! PITÄISI olla tietojeni mukaan levyt takana ja tällöin on yleensä myös ABS:t myös.
Itseltä löytyy 520i -86 ja löytyy sekä levyt että ABS:t. Ainoa ongelma vaan on että laatikko on ruvennut lahoamaan. En sitten tiedä että kuin paljon tossa pitäisi olla tehoa kun ei rekkarissa lue, mutta anyway ei mun rotisko lähe yhtään mihinkään. Kun kaasua painaa niin voi vaan laskea sekunti per. litra kulutukseks, eikä mitään muuta tapahdu.
Ajattelin että jos koko koneen vetäis pöydälle atomeiks ja sitten kasais sen uusin osin niin vois olla vähän parempi meno. Jos ei sittenkään tyydytä niin on jo projekti varalle takaraivossa; Isompaa konetta, joku 2.5 tai 3.0 litrainen kone ja sitten vielä suomessa vielä kokeilematon juttu, nimittäin kaksi garretin T28 (diskopottua) kehiin niin sitten pitäis tapahtua. Tosin en usko että sitä tulee enää koskaan saamaan kilpiin enää sen projekstin jälkeen.
Comment