Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vielä kerran puhaltimesta (e28)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rasvaaja
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 37

    Vielä kerran puhaltimesta (e28)

    Eli ongelma on seuraavanlainen:
    Puhallin "rohisee" tai muuten vain ääntelee millä tahansa nopeudella pidettäessä, tietenkin koviten 3:lla.
    Kun starttaan auton niin lämppäri ei joskus lähde toimimaan ollenkaan, vaan oven sulkeminen vähän voimakkaammin "potkaisee" lämppärin käynttiin, joskus tämäkään ei auta vaan ajettuani vähän aikaa puhallin rupeaa työntämään lämpöä eli toimimaan, ääntäen tietenkin.
    Nyt viime päivinä se on ruvennut "heijjaamaan" ( samallakeinon ku tyhjäkäynti a'la Pierburg )
    Eli ottaa kiekkaa ja taas laskee.
    Nestettä on.
    Viime viikolla huomasin myös asian nro.2 Lähdin ajelemaan maantielle , kunnes koppi lämpeni, väänsin lämpöjä tietty pienemälle, koneen lämmöt rupes uhkaavasti nousta.Pysähyin ja oottelin et vähän jäähtyy , ja sain lisättyä nestettä sen pari desiä - 0,5l mitä mahtu ja pääsin kohteeseen turvallisesti ajelemalla lämppäri täysillä ( + tämä yhdistettynä ensimmäiseen propleemaan ) :(
    Ilmeisesti puhallin/ moottori rikki? ( sijaitsee tuulilasin "alla" ?)
    motonetissä näytti olevan myynnissä kolmea eri mallia ja tietty kolmea eri hintaa, 59€ Sofia/Valencia tjsp., Bosch 39€ + sit ilmesesti alkup. 225€! tjsp.
    (Hinnat/merkit ei välttämättä mennyt oikein)
    Ajaako halvempi tarvike samanasian kuin tuo helvetin kallis alkup.?
    Vaihto operaatioon niksejä/muistamisen arvosia asioita?
    Kiitän ja kumarran.
    Last edited by Rasvaaja; 11-02-2005, 09:18.
    ex: E30 316 1.8 -84
    ex: E28 518i -87
    ex: E30 320i -89
    ex: E34 525i touring -94
  • Tojopa
    BTCF Member
    • Mar 2004
    • 1592
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by Rasvaaja
    Eli ongelma on seuraavanlainen:
    Puhallin "rohisee" tai muuten vain ääntelee millä tahansa nopeudella pidettäessä, tietenkin koviten 3:lla.
    Kun starttaan auton niin lämppäri ei joskus lähde toimimaan ollenkaan, vaan oven sulkeminen vähän voimakkaammin "potkaisee" lämppärin käynttiin, joskus tämäkään ei auta vaan ajettuani vähän aikaa puhallin rupeaa työntämään lämpöä eli toimimaan, ääntäen tietenkin.
    Nyt viime päivinä se on ruvennut "heijjaamaan" ( samallakeinon ku tyhjäkäynti a'la Pierburg )
    Eli ottaa kiekkaa ja taas laskee.
    Nestettä on.
    Viime viikolla huomasin myös asian nro.2 Lähdin ajelemaan maantielle , kunnes koppi lämpeni, väänsin lämpöjä tietty pienemälle, koneen lämmöt rupes uhkaavasti nousta.Pysähyin ja oottelin et vähän jäähtyy , ja sain lisättyä nestettä sen pari desiä - 0,5l mitä mahtu ja pääsin kohteeseen turvallisesti ajelemalla lämppäri täysillä ( + tämä yhdistettynä ensimmäiseen propleemaan ) :(
    Ilmeisesti puhallin/ moottori rikki? ( sijaitsee tuulilasin "alla" ?)
    motonetissä näytti olevan myynnissä kolmea eri mallia ja tietty kolmea eri hintaa, 59€ Sofia/Valencia tjsp., Bosch 39€ + sit ilmesesti alkup. 225€! tjsp.
    (Hinnat/merkit ei välttämättä mennyt oikein)
    Ajaako halvempi tarvike samanasian kuin tuo helvetin kallis alkup.?
    Vaihto operaatioon niksejä/muistamisen arvosia asioita?
    Kiitän ja kumarran.
    Ite vaihdoin ton puhaltimen moottorin pari kuukautta sitten, helppo ja nopea homma. Konehuoneen puolelta tulipellistä musta suojapaneeli irti (olikohan 5 ruuvia?) jonka jälkeen puhallin näkyvissä. Moottori keskeltä kiinni pikakiinnitteisellä pannalla.

    Oikean moottorin saamiseksi se nykyinen täytyy käyttää irti, eri valmistajien moottorit eivät sovi ristiin. Itelleki lähettivät KL-varaosilta ensin väärän osan, vaikka tarkoilla tiedoilla tilasin..

    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #3
      Lämppäri ei ole jäähdytin. Jos koneessa ei pysy lämmöt kurissa muuten kuin muuttamalla kabiini saunaksi, niin jossain muuallakin on vikaa. Voisit vaikka vaihtaa termostaatin alkuun.

      Tarvikemoottorit varmaan käyvät, ne siivet vaan joutuu irrottamaan siitä alkuperäisestä. Moottorivaihto sinällään on helppo homma, otat vain sen konepellin tiivisteen irti ja sitten avaat tulipellistä neljä (saattoi olla enemmän) 10mm ruuvia. Sitten se tulipellin yläosa aukeaa ja saat näkyviin tuulilasinpyyhkijöiden moottorin, vivustot ja siinä keskellä puhaltimen moottorin. Sitten vain siipien ilmanohjaimet auki, moottorin "puristin" klipsi auki ja ujuttamaan vanhaa pois.

      Ääntäminen voi muuten johtua myös siitä, että ne siipien ympärillä olevat ilmanohjaimet ovat poispaikaltaan -> osuvat siipiin ja sitten hankaa ja käyntiinlähteminen on vähän niin ja näin. Kannattaa katsoa.

      t.Ville

      Comment

      • Rasvaaja
        Bimmer Rookie
        • Aug 2004
        • 37

        #4
        Originally posted by Kyytsis
        Lämppäri ei ole jäähdytin. Jos koneessa ei pysy lämmöt kurissa muuten kuin muuttamalla kabiini saunaksi, niin jossain muuallakin on vikaa.

        t.Ville
        Totta turiset, vaan minkäs teet kun näin pääsee käymään. Ja moottori(tie) on kuuma ja pakko jatkaa matkaa ( mikä pakko ?)
        Termostaatti tais olla aika uudehko ( ikähaarukassa 1-4v )
        Epäilisin myös huomattavan suurta määrää paskaa kennostossa.
        ( Ostaessa viimekesänä autoa lämppäri puhalsi ensin kaiken maailman havunneulaset sun muut paskat pirttiin )
        Ed.om. ei autolla paljoa ajellu ja auto seisoi puitten alla.
        ex: E30 316 1.8 -84
        ex: E28 518i -87
        ex: E30 320i -89
        ex: E34 525i touring -94

        Comment

        • Rolli
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2004
          • 1067
          • Kausala city

          #5
          Saakohan noihin puhaltimiin uusia laakereita? itellä vinkuu aina jarrutukses
          E34 530d -94 M-Sport

          Comment

          • Rasvaaja
            Bimmer Rookie
            • Aug 2004
            • 37

            #6
            Originally posted by Rolli
            Saakohan noihin puhaltimiin uusia laakereita? itellä vinkuu aina jarrutukses
            Laakereista en tiiä mutta eka autoni oli Talbot Horizon, kyllä, Talbot.
            Siinä tää lämppäri oli todellinen ongelma, aivan järjetön ääni mitä se piti, kikka kolmosena toimi vanha kunnon monotus, sillähän se sitten aina tasaantui, tosin vähäksi aikaa.
            RIP vaan Talbotillekin. Paaliin meni.
            Ps. Melko mielenkiintoista oli ajella kun takatukivarsi oli poikki, auto täynnä. Hitsimälliä vaan tukivarrelle niin kesti ajella vielä vimosen illan ennen paaliin menoa.
            ex: E30 316 1.8 -84
            ex: E28 518i -87
            ex: E30 320i -89
            ex: E34 525i touring -94

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14523
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Rolli
              Saakohan noihin puhaltimiin uusia laakereita? itellä vinkuu aina jarrutukses
              Sama homma täällä, tosin pitää pientä 'vikinää' kokoajan.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • osilpi
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 486
                • Espoo

                #8
                Sopiva tarvikepuhallin maksaa motonetissä 39e siipineen. Tuskin kannattaa laakereita vaihdella. Kaikkii, mitä olen nähnyt, toi tarvikepuhallin on sopinut. Myyvät myös boschin alkuperäistä ilman siipiä.
                Mutta mulla hajos eka tarvikemoottori kk:n kuluessa, ja vasta tää toinen toimii. Taitaa olla huonolaatuisia, mutta tohon hintaan voi ostaa vaikka uuden parin vuoden välein... Nyt nimittäin vajaa 2v vanhana vähän jo inisee.
                Itse jouduin liittimet tekemään uusiksi, mutta itse vaihtotyö on todella helppo.

                Katsot vain, että siivet on oikein päin ja moottori pyörii oikeaan suuntaan...
                E34 525i 12v 1990
                Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                ex-BMW:t
                E28 520iA 1983
                E28 520iA 1985

                Comment

                • Scitso
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 2818
                  • Kuusankoski

                  #9
                  Originally posted by osilpi
                  Sopiva tarvikepuhallin maksaa motonetissä 39e siipineen. Tuskin kannattaa laakereita vaihdella. Kaikkii, mitä olen nähnyt, toi tarvikepuhallin on sopinut. Myyvät myös boschin alkuperäistä ilman siipiä.
                  Mutta mulla hajos eka tarvikemoottori kk:n kuluessa, ja vasta tää toinen toimii. Taitaa olla huonolaatuisia, mutta tohon hintaan voi ostaa vaikka uuden parin vuoden välein... Nyt nimittäin vajaa 2v vanhana vähän jo inisee.
                  Itse jouduin liittimet tekemään uusiksi, mutta itse vaihtotyö on todella helppo.

                  Katsot vain, että siivet on oikein päin ja moottori pyörii oikeaan suuntaan...
                  Mikähän oli tuotenumero, tilaan samantien jos tohon hintaan saa?
                  E34 525i Touring -96 "Iris"
                  E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                  E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                  E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                  E61 530d Touring -04

                  ex. E39 520ia Touring -98
                  ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                  ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                  ex. E28 520i -82

                  Comment

                  • Rasvaaja
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2004
                    • 37

                    #10
                    Originally posted by Scitso
                    Mikähän oli tuotenumero, tilaan samantien jos tohon hintaan saa?
                    motonet.fi

                    "E12/E28 73--88 Puhallin+moottori Bosch-mallin tarvike. . . 13-1725 37.00"

                    "Lämmitysl puhallin BMW/Escort
                    Hinta : 37.00"

                    Escort... kylmät väreet.. :>
                    ex: E30 316 1.8 -84
                    ex: E28 518i -87
                    ex: E30 320i -89
                    ex: E34 525i touring -94

                    Comment

                    • jape3
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 78

                      #11
                      Otetaas tätä ylös.
                      Kävin tänään hakemassa E28 vanhukseen leiman!
                      No paluumatkalla sit ihmeteltiin kun huurut ikkunoista ei meinannu lähtee millään. Puhallus tuntu aika heppoiselta. Kaikki nopeudet toimii ja koitin tuikata suoran virran hyppyjohdollakin kojelaudan alle liittimeen eikä tullu lisää kyytiä ropelliin :think
                      Onko tuo puhallin oikeesti noin onneton vai oisko se vanhuuttaan hiipumassa? Vastukset taitaa olla siellä puhaltimessa? Onko 3 nopeus "suoraveto" ilman vastusta?

                      Comment

                      • Bimmero
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 343
                        • Harjavalta

                        #12
                        Originally posted by jape3 View Post
                        Otetaas tätä ylös.
                        Kävin tänään hakemassa E28 vanhukseen leiman!
                        No paluumatkalla sit ihmeteltiin kun huurut ikkunoista ei meinannu lähtee millään. Puhallus tuntu aika heppoiselta. Kaikki nopeudet toimii ja koitin tuikata suoran virran hyppyjohdollakin kojelaudan alle liittimeen eikä tullu lisää kyytiä ropelliin :think
                        Onko tuo puhallin oikeesti noin onneton vai oisko se vanhuuttaan hiipumassa? Vastukset taitaa olla siellä puhaltimessa? Onko 3 nopeus "suoraveto" ilman vastusta?
                        Onko tietoa onko puhaltimen moottoria vaihdettu?? Tuli vaan mieleen ettei olisi ensimmäinen kun on uuteen moottoriin asennettu ne siivekket väärinpäin.
                        "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

                        e90 335i

                        Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

                        Comment

                        • Schutzstaffel
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2006
                          • 345
                          • Lounais-Suomi

                          #13
                          Jep kattele miten moottori sopii siihen telineeseen. Se kun on koteloon nähden vähän vinossa niin teho pyöriä on kyllä hyvin lähellä nollaa..

                          MUTTA mä veikkaan ykkös syyksi ruosteista pääakselia itse puhaltimessa. Tyyppivika. Itse voitelin aseöljyllä ja pyöritin aikani sitä, johan tuli eloa moottoriin. Toki käämi tai hiilet voi olla finito myös jos huonosti käy.
                          Monta 80-luvun autoa

                          Comment

                          • jape3
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 78

                            #14
                            Kiitti vinkeistä!
                            Ei ole tietoa onko vaihdettu.
                            Pitää lähiaikoina kurkata moottoria mikä sitä vaivaa.

                            Comment

                            • tsbmw
                              BTCF Member
                              • Jun 2004
                              • 1495
                              • Ilvola

                              #15
                              Missä on puhaltimen etuvastus?
                              - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                              - E28 528i, 528i+, M5

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎