Oli tarkoitus herätellä 10 v varastossa uinunut (kunnossa ollut kun vietiin) auto henkiin.
Akku kiinni, öljyä ja vettä koneessa valmiiksi. Laakista lähti käyntiin. Tyhjäkäynnillä n 5 min, pientä kaasua, kaikki ok. Kaasulla mustaa savua, mut niinhän näissä on uudesta lähtien ollut
Sitten enemmän kaasua, yhtäkkiä alkoi hirvee kolina, ei pysty kohdentamaan.
Uusi käynnistys. Starttaa ja herää heti, tyhjäkäynnillä käy n 10 sekuntia, sitten kolina alkaa.
Venttiilikoppa auki, öljyä joka paikassa, kaikki näyttää ok, yhtä nokkaa lukuunottamatta 400tkm ajetulla koneella hämmästyttävän kulumaton. Kuluneessa silmin nähtävät uraat 2 kpl, muttei paha. Käsin moottoria pyörittäessä öljypumppu kurisee, eli toiminee.
Laskettu öljyt pois, ja suodatettu automaalisuodattimen läpi. Ei minkäänlaista metallijauhoa siivilässä.
Nokkahihna tarkistettu, kaikki näyttää olevan kunnossa.
Ensimmäinen "expertti" sanoo et kuulostaa kiertokangen laakerin kolinalta. Mut ihan salamana tollainen vaurio tuskin syntyy?
Toinen expertti sanoo, tai oikeammin kysyy, et olisko ruiskusuuttimista johtuvaa?
Mikä on diagnoosi? Olin kattovinani, et öljypohjan vois saada irti ilman että moottoria nostaa paikalta, silloin näkis alakerran, vai näkiskö?
Mitä muuta vois olla?
Akku kiinni, öljyä ja vettä koneessa valmiiksi. Laakista lähti käyntiin. Tyhjäkäynnillä n 5 min, pientä kaasua, kaikki ok. Kaasulla mustaa savua, mut niinhän näissä on uudesta lähtien ollut
Sitten enemmän kaasua, yhtäkkiä alkoi hirvee kolina, ei pysty kohdentamaan.
Uusi käynnistys. Starttaa ja herää heti, tyhjäkäynnillä käy n 10 sekuntia, sitten kolina alkaa.
Venttiilikoppa auki, öljyä joka paikassa, kaikki näyttää ok, yhtä nokkaa lukuunottamatta 400tkm ajetulla koneella hämmästyttävän kulumaton. Kuluneessa silmin nähtävät uraat 2 kpl, muttei paha. Käsin moottoria pyörittäessä öljypumppu kurisee, eli toiminee.
Laskettu öljyt pois, ja suodatettu automaalisuodattimen läpi. Ei minkäänlaista metallijauhoa siivilässä.
Nokkahihna tarkistettu, kaikki näyttää olevan kunnossa.
Ensimmäinen "expertti" sanoo et kuulostaa kiertokangen laakerin kolinalta. Mut ihan salamana tollainen vaurio tuskin syntyy?
Toinen expertti sanoo, tai oikeammin kysyy, et olisko ruiskusuuttimista johtuvaa?
Mikä on diagnoosi? Olin kattovinani, et öljypohjan vois saada irti ilman että moottoria nostaa paikalta, silloin näkis alakerran, vai näkiskö?
Mitä muuta vois olla?
Comment