Announcement

Collapse
No announcement yet.

524td:n käyttöönotto, kolina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemangekka
    Bimmer Rookie
    • Oct 2013
    • 54
    • Finland

    524td:n käyttöönotto, kolina

    Oli tarkoitus herätellä 10 v varastossa uinunut (kunnossa ollut kun vietiin) auto henkiin.

    Akku kiinni, öljyä ja vettä koneessa valmiiksi. Laakista lähti käyntiin. Tyhjäkäynnillä n 5 min, pientä kaasua, kaikki ok. Kaasulla mustaa savua, mut niinhän näissä on uudesta lähtien ollut

    Sitten enemmän kaasua, yhtäkkiä alkoi hirvee kolina, ei pysty kohdentamaan.

    Uusi käynnistys. Starttaa ja herää heti, tyhjäkäynnillä käy n 10 sekuntia, sitten kolina alkaa.

    Venttiilikoppa auki, öljyä joka paikassa, kaikki näyttää ok, yhtä nokkaa lukuunottamatta 400tkm ajetulla koneella hämmästyttävän kulumaton. Kuluneessa silmin nähtävät uraat 2 kpl, muttei paha. Käsin moottoria pyörittäessä öljypumppu kurisee, eli toiminee.

    Laskettu öljyt pois, ja suodatettu automaalisuodattimen läpi. Ei minkäänlaista metallijauhoa siivilässä.

    Nokkahihna tarkistettu, kaikki näyttää olevan kunnossa.

    Ensimmäinen "expertti" sanoo et kuulostaa kiertokangen laakerin kolinalta. Mut ihan salamana tollainen vaurio tuskin syntyy?

    Toinen expertti sanoo, tai oikeammin kysyy, et olisko ruiskusuuttimista johtuvaa?

    Mikä on diagnoosi? Olin kattovinani, et öljypohjan vois saada irti ilman että moottoria nostaa paikalta, silloin näkis alakerran, vai näkiskö?

    Mitä muuta vois olla?
  • Schutzstaffel
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 345
    • Lounais-Suomi

    #2
    Vanhan viisauden mukaan jos auto seissyt kauan ja sisällä "vanha" öljyt niin tulee pahaa jälkeä. Voi tosiaan rikkoa laakerit tai leikata koko kone. Öljyt jämähtää alakertaan aika hyvin. Voihan se olla että öljy ei ole kiertänyt kunnolla.

    Yleensä kolina tulee joko alakerrasta tai nokasta. Bemarissahan on tunnetusti tuo nokan voiteluputki huono, niin sinne on voinut öljy jämähtää seisonnassa tai vastaavaa. Varmaa joudut nostamaan koneen pöydälle..
    Monta 80-luvun autoa

    Comment

    • Bemangekka
      Bimmer Rookie
      • Oct 2013
      • 54
      • Finland

      #3
      524 td

      Itte ittelleni vastaten, meteli johtui ryytyneistä suuttimista. Polttoainesuodattimeen fortea, suuttimien syöttöputkia löysentämällä selviää mitkä on tukossa (melu lakkaa kun ei muodosta painetta suuttimeen). Pikku hiljaa pauke väheni ja jos bemarin diisseli kävis kuin singeri niin nyt käy silleen, mut eihän toi uutenakaan kovin kaunis ääninen ole ollut.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎