Announcement

Collapse
No announcement yet.

e28 m20b23 sähköt kateissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    e28 m20b23 sähköt kateissa

    Jo useamman ärräpään irrottanut projekti oli jälleen onnellisesti loppusuoralla (..mietin jo, että kiva saada kesävanteet alle ja auto pestyä..) kun sitten kauan odotettu avaimen kierto virtalukossa tuotti karvaan pettymyksen.

    Ei inahdustakaan.

    Virrat menevät päälle, bensapumppu jauhaa taukoamatta (hmm?), parkit, hätävilkut ja mittarivalot sekä sähköpeilit toimivat. Muuten auto on täysin mykkä, toki suoraan akulle kytketty flekti ja hälytin toimivat myös.

    Sähkökattoluukku, vilkut, ajovalot + pitkät, tuuletin, takalasinlämmitin, töötti, startti ja muu moottrielektroniikka ovat pimeinä.

    Katselin moottorin maadoitukset jo läpi, vaikuttivat olevan ok, eli akun vierestä, imusarjasta, startilta lohkoon ja lohkosta runkoon. Onko muita paikkoja? Koska noin paljon tekniikkaa pimeänä, niin voisi luulla että jokin isompi maadoitus tai virtakaapeli on vioittunut. Sulakkeet ovat ok...

    Ideoita? Yksi veikkaus oli jo, että virtalukko olisi "sökööntynyt", eikä siis menisi kakkosasentoon. Miten testata/ohittaa?

    t.Ville
  • pmv
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 2032
    • tornio

    #2
    Hmmm...Bensapumpun ei kyllä pitäisi pyöriä jos kone ei käy. Että voihan se olla että siellä on johdot enemmältikin sekaisin. Yksi maadoituspaikka oli kuskinpuolella konehuoneen sivussa edessä. Hälyttimen johdot ja muuta oli maatettu sinne. Kovasti olivat huonossa hapessa. E28 kun ruostuu niin herkästi, vaikka onkin tehtaan onnistuinein konstruktio!

    E28:n sähköt ovat kyllä melko mielenkiintoiset muutenkin. Joskus itsekkin niitten kanssa tapellut. Ratkaisin asian sitten viemällä auton autosähköasentajalle. Olisiko tässä ideaa?

    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by pmv
      Hmmm...Bensapumpun ei kyllä pitäisi pyöriä jos kone ei käy. Että voihan se olla että siellä on johdot enemmältikin sekaisin. Yksi maadoituspaikka oli kuskinpuolella konehuoneen sivussa edessä. Hälyttimen johdot ja muuta oli maatettu sinne. Kovasti olivat huonossa hapessa. E28 kun ruostuu niin herkästi, vaikka onkin tehtaan onnistuinein konstruktio!

      E28:n sähköt ovat kyllä melko mielenkiintoiset muutenkin. Joskus itsekkin niitten kanssa tapellut. Ratkaisin asian sitten viemällä auton autosähköasentajalle. Olisiko tässä ideaa?
      Pumpunhan pitäisi pyörähtää pari sekuntia kun virrat laittaa päälle, nyt se jää junnaamaan -> eikö saa painetta/tunnista että bensaputket ovat paineistetut. Ainetta ei tipu mistään.

      Comment

      • Heikki.Niemi
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 1180
        • Kalajoki-Bemareiden mekka

        #4
        Oisko mahdollista että akku olisi mennyt oikosulkuun...
        520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
        525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
        525 TDS m51d25 Touring E34 -94
        Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
        Ex-320i E30 m20b20 -86
        Ex-318i E30 m20b20 -87
        Ex-320i E30 m20b20-83

        Comment

        • Kyytsis
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 3472
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Heikki.Niemi
          Oisko mahdollista että akku olisi mennyt oikosulkuun...
          Osa sähkölaitteista kuitenkin toimii, kuten hälyt, peilit yms..? Akussa tuntuisi olevan myös potkua, eli ei ole päässyt tyhjäksi.

          Startissa näytti olevan kaksi piuhaa, yksi menee 12mm ruuvin alle (punainen) ja lisäksi oli pienempi johto lattaliittimellä. Tälle latalle näyttää olevan kaksikin paikkaa, toinen tuon ison ruuvin yläpuolella vaakatasossa ja toinen sen alla pystyssä. Kumpi olisi oikea?

          Onko e28:ssa päävirtasulaketta e34 tapaan?

          Comment

          • tihuovin
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1422
            • Oulu

            #6
            Irroita bensapumpun rele kokonaan kunnes löydät missä vika. Mittaa bensareleen pinnistä 85 (vetokelan maa) onko se kokoajan maissa. Ja jos on, niin mistä syystä. Onko vikana johto moottorin ohjausboxista relelle vai mikä?

            Bensarelettä ohjaa motronic/jetronic ECU (kumpi sitten lieneekään kyseessä), se maadoittaa releen pinnin 85 kun katsoo sen tarpeelliseksi. Yleensä jos se on kokoajan maissa, syynä on piuha ECUlta releelle, itse ECU tai sitten jokin suurempi maahäikkä (tai muu johtosarja vika).

            Kuten itse totesit, bensapumpun pitää vain pyörähtää hetken kun virrat laittaa päälle, ei pyöriä koko ajan.

            Moottorin johtosarjakin on maadoitettu, tarkista omasta kytkiksestä että mistä kohtaa. Onko siinä erillinen maapiuha, joka pultataan runkoon ("silmukan mallinen" abikoliitin) vai maadoittuuko se "moottoriliittimen" kautta (sulakerasian kupeessa olevan pyöreän tai kantti-kertaa-kantti liittimen kautta). Maadoitusvika moottorin johtosarjassa saattaisi aiheuttaa moisen.

            Timo

            Comment

            • Freak
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 2558
              • .

              #7
              Originally posted by Kyytsis
              Startissa näytti olevan kaksi piuhaa, yksi menee 12mm ruuvin alle (punainen) ja lisäksi oli pienempi johto lattaliittimellä. Tälle latalle näyttää olevan kaksikin paikkaa, toinen tuon ison ruuvin yläpuolella vaakatasossa ja toinen sen alla pystyssä. Kumpi olisi oikea?
              Koita kumpaankin. Jos se on väärässä, tekee just tuota.
              Muistaakseni se oli se ylempi liitin, varma en kylläkään ole.
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • Kyytsis
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 3472
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Freak
                Koita kumpaankin. Jos se on väärässä, tekee just tuota.
                Muistaakseni se oli se ylempi liitin, varma en kylläkään ole.
                Ok, pitääpä vielä tutkia, täytyy se liitinkin putsata viimeisen päälle. Muistelisin että se oli siinä ylemmässä ennekin, siihen se on nytkin tökättynä. Tosin aluksi meni sinne alas.

                Comment

                • tihuovin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1422
                  • Oulu

                  #9
                  Oikean paikan testaat nopsasti "hyppylangalla". Piuhan toinen pää "avoin", toiseen tälläät samanlaisen abikoliittimen kuin starti herätevirtapiuhassa (musta-keltainen).

                  Tarkistat että vaihde on VAPAALLA ja käsijarru päällä, sitten kytket abikoliittimen starttiin ja tökkäät toisen pään akun + napaan. Jos startti pyörähtää, osuit oikeaan. Jos ei tapahdu mitään, osuit (yllätys, yllätys) väärään, joten kokeile sitä toista.

                  Se paksumpi piuha tulee akulta, tosin laturin kautta. Tarkista että se on kaikista kohdistaan kunnolla kiinni.

                  Tarkista myös se "moottoriliitin" ja sen kunto. Ettei ole hapettumaa, kosteutta tahi rispaantuneita johtoja liittimessä (=huono kontakti).

                  Timo

                  Comment

                  • Kyytsis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 3472
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by tihuovin

                    Tarkista myös se "moottoriliitin" ja sen kunto. Ettei ole hapettumaa, kosteutta tahi rispaantuneita johtoja liittimessä (=huono kontakti).

                    Timo
                    Kiitos vinkeistä Timo, kunhan saan duunipaikan pölyt karistettua niin suuntaan parkkipaikalle parin johdonpätkän kanssa.

                    Enpä huomannut että akulta menisi suoraan laturille piuhaa...? Kaikki johdot lähtevät tulipellille päin, ja laturilta sitten paksu piuha starttiin.

                    Tuossa LE-jetissä on akun lähettyvillä, siinä puolan vieressä Siemensin logoilla varustettu maadoituspiste, siihen tulee kaksi töpseliä, toinen pienempi tulee virranjakajalta mutta isommasta ei ole (vielä) tietoa. Onko tämä moottorielektroniikan maadoitus?

                    Comment

                    • Kyytsis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 3472
                      • Helsinki

                      #11
                      Toimii!

                      T3 antoi muutaman arvokkaan vinkin ja _kaikki_ viat ovat nyt ratkenneet.

                      1. Akulta startille menevä kaapeli oli irti
                      2. Startinheräte menee siihen alempaan liittimeen

                      Nuo kytkemällä auto hörähti tulille ja sähköt palasivat toimintaan, tuossa virtakaapelissa on siis muidenkin virtapiirien sähköä.

                      Kiitos avusta kaikille!

                      t.Ville

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎