Originally posted by zener
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E28 Lämmösäädin
Collapse
X
-
-
-
palastelin sen venttiilin sitten... mitenkäs se oli, joku sanoi hinnaksi n. 160€.
Mutta kun ei mulla ollut siinä mitään muuta vikaa kuin sellainen kumitiiviste/kalvo rikki, niin ei viitsisi tuolliasta hintaa pulittaa. Mutta eihän niitä tietenkään saa erillisinä, eihän?
Ilmeisesti autoni on joskus laskenut vedet ulos tuon venttiilin kautta ja korjauksena on sitten ohitettu koko laitos.
Ei kellään sattuisi olemaan olemaan jotenkin muuten rikkoutunutta venttiiliä ja ehjää tiivistettä....?
EDIT: Luinpa tämän threadin tarkemmin ja olipa toinenkin tiivisterikko jo aikaisemmin mainittuna sekä sisusta hintaan 50e.Last edited by Jonttufantti; 13-04-2005, 14:53.
Comment
-
-
Palatakseen aiheeseen.
Ite just mittailin tota sähköistäventtiiliiä ja -säädintä:
Säädin kylmällä sähköventtiilin johdoissa 0V jännite
Säädin muussa asennossa sähköventtiilin johdoissa 12V jännite
Eikös ton pitäs toimia 0-12V eikä ON/OFF tyyliin. Jos joku on perehtynyt enemmin voisi valaista asiaa.
Käytin irti kyllä säätimenkin mutta en siitä mitään varsinaista vikaa löytänyt, eli vika voi olla myös liittimissä tai jne. Jatkan siis tutkimista.E34 525i Touring -96 "Iris"
E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
E46 328ia Sedan -98 "HOI"
E61 530d Touring -04
ex. E39 520ia Touring -98
ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
ex. E28 520i -82
Comment
-
-
Originally posted by ScitsoPalatakseen aiheeseen.
Ite just mittailin tota sähköistäventtiiliiä ja -säädintä:
Säädin kylmällä sähköventtiilin johdoissa 0V jännite
Säädin muussa asennossa sähköventtiilin johdoissa 12V jännite
Eikös ton pitäs toimia 0-12V eikä ON/OFF tyyliin. Jos joku on perehtynyt enemmin voisi valaista asiaa.
Käytin irti kyllä säätimenkin mutta en siitä mitään varsinaista vikaa löytänyt, eli vika voi olla myös liittimissä tai jne. Jatkan siis tutkimista.
Comment
-
-
Tossapa pieni selitys mitä sain selville ku korjasin itellä ton ongelman.
E28 lämmönsäätimeen liittyvät ongelmat Yleisin ongelma lämmönsäädössä on magneettiventtiili, joka sijaitsee tulipellissä jarrutehostimen luona.
Itselläni vian myötä lämmönsäädössä oli vain kaksi asentoa.
Ihan kylmällä tuli kylmää ilmaa ja kaikkialla muualla säätöalueella täysin kuumaa.
Tämä vika johtuu yleensä sähköongelmista. Anturien toimivuus on helpointa tarkistaa.
Lämmönsäätimen käyttämät anturit sijaitsevat kuljettajan jalkotilan suojan alla.
Ensimmäinen anturi joka mittaa sisätilan lämpötilaa on ratinalussuojassa kiinni . Anturin näyttämä on muutamia Kohmeja
Toinen anturi sijaitsee kaasupolkimen yläpuolella, tuuletus kanavassa kiinni .
Anturi mittaa tuuletuskanavassa kulkevan ilman lämpötilaa. Tämän anturin tulisi näyttää n10Kohm luokkaa.
Itselläni tämän anturin toinen jalka oli poikki, tämän vuoksi lämmönsäädin luuli varmaankin että tuuletuskanavan lämpötila on lähellä absoluuttista nollapistettä ja löi lämmöt täysille.
Lämmönsäätimen testaukseen en löytänyt järkevää mittausmenetelmää.Itselläni säädin näytti melko äkkiä kylmältä lämpimälle päin kääntäessä 1 nastan ja muiden paitsi 2 nastan välillä 20Mohm lukemia.Last edited by Scitso; 17-02-2007, 14:03.E34 525i Touring -96 "Iris"
E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
E46 328ia Sedan -98 "HOI"
E61 530d Touring -04
ex. E39 520ia Touring -98
ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
ex. E28 520i -82
Comment
-
-
Originally posted by SiKA-MiKAElikkäs lpuhaltimen lämmösäätö nappula ei pelitä. Pyörii vaan hulvattomasti, mutta lämpö ei säädy. Ei siinä muuten mitään, mut alkaa ilmat lämpenemään ja ei puhalla kun kuumaa.... Eli onkos muuta vaihtoehtoa kun ettiä jostain uus namikka vai missä vois vika olla?
Toki E23:ssäkin on tulipellissä sellainen alipaineella toimiva "hana" (water valve = vesiventtiili), mutta sisälämpötila säätyy kyllä ihan eri paikasta. Toki se voi E28:ssa olla ihan erilainen.
E23:ssa on samanlaiset magneettiventtiilit, joita ohjataan sähköisesti mutta toimiakseen tarvitsevat alipainetta. Eli tavallaan ne on "sähkötoimisia alipainereleitä". Kun rele "vetää", se ohjaa alipaineen tiettyyn alipainekytkimeen, joka avaa/sulkee lämppärisydeemin läppiä. Yleensä syy toimimattomuuteen on alipainevuoto, syystä tai toisesta ei saa alipainetta imusarjalta.
t: Timo
Comment
-
-
Originally posted by Jonttufanttipalastelin sen venttiilin sitten... mitenkäs se oli, joku sanoi hinnaksi n. 160€.
Mutta kun ei mulla ollut siinä mitään muuta vikaa kuin sellainen kumitiiviste/kalvo rikki, niin ei viitsisi tuolliasta hintaa pulittaa. Mutta eihän niitä tietenkään saa erillisinä, eihän?
Ilmeisesti autoni on joskus laskenut vedet ulos tuon venttiilin kautta ja korjauksena on sitten ohitettu koko laitos.
Ei kellään sattuisi olemaan olemaan jotenkin muuten rikkoutunutta venttiiliä ja ehjää tiivistettä....?
EDIT: Luinpa tämän threadin tarkemmin ja olipa toinenkin tiivisterikko jo aikaisemmin mainittuna sekä sisusta hintaan 50e.
Comment
-
-
Originally posted by ScitsoTossapa pieni selitys mitä sain selville ku korjasin itellä ton ongelman.
E28 lämmönsäätimeen liittyvät ongelmat Yleisin ongelma lämmönsäädössä on magneettiventtiili, joka sijaitsee tulipellissä jarrutehostimen luona.
Itselläni vian myötä lämmönsäädössä oli vain kaksi asentoa.
Ihan kylmällä tuli kylmää ilmaa ja kaikkialla muualla säätöalueella täysin kuumaa.
Tämä vika johtuu yleensä sähköongelmista. Anturien toimivuus on helpointa tarkistaa.
Lämmönsäätimen käyttämät anturit sijaitsevat kuljettajan jalkotilan suojan alla.
Ensimmäinen anturi joka mittaa sisätilan lämpötilaa on ratinalussuojassa kiinni . Anturin näyttämä on muutamia Kohmeja
Toinen anturi sijaitsee kaasupolkimen yläpuolella, tuuletus kanavassa kiinni .
Anturi mittaa tuuletuskanavassa kulkevan ilman lämpötilaa. Tämän anturin tulisi näyttää n10Kohm luokkaa.
Itselläni tämän anturin toinen jalka oli poikki, tämän vuoksi lämmönsäädin luuli varmaankin että tuuletuskanavan lämpötila on lähellä absoluuttista nollapistettä ja löi lämmöt täysille.
Lämmönsäätimen testaukseen en löytänyt järkevää mittausmenetelmää.Itselläni säädin näytti melko äkkiä kylmältä lämpimälle päin kääntäessä 1 nastan ja muiden paitsi 2 nastan välillä 20Mohm lukemia.
Comment
-
-
Juu no mä oon ottanu pois siitä sen alipaine letkun ku se pitää niin perkeleenmoista suhinaa tossa dieselissä, Tarkka huomioE34 525i Touring -96 "Iris"
E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
E46 328ia Sedan -98 "HOI"
E61 530d Touring -04
ex. E39 520ia Touring -98
ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
ex. E28 520i -82
Comment
-
-
Mulla on kanssa ongelmia lämmönsäädön kanssa. Tulee kylmää tai kuumaa.
Noita kuvia kun kattelee, niin mun autossa (eikä myöskään edellisessä e28:ssa, jossa lämmönsäätely toimi oikein) ole kyllä tuollaista mokkulaa ainakaan tuossa paikassa
Sitä toista anturia en vielä ole etsinyt. En myöskään ole tutkinut säätönamikkaa. Lämpötilansäätö on kyllä molemmissa sähköinen, vaijeria ei ole.
Vesiventtiilin purin, kaikki näyttäisi olevan ok. Kun säädin on kylmällä, ei laske vettä läpi, kaikissa muissa asennoissa täysin auki.
KL myy tuohon "mekaanista vesiventtiiliä" 2354 hintaan 35e. Onko tuo nyt ihan tavallinen venttiili vai joku sarja?
Onko kenelläkään kokemusta tuon muuttamisesta täysin mekaaniseksi? Itse tekisin mieluiten niin, jos tuota ei helpolla saa kuntoon.
Oli muuten kannen ja vesiventtiilin välinen letku halki, sieltä karkasi nesteet pellolle. Huomenna Laakkoselta kyselemään uutta muotoletkuva, kun ei normiletku siististi sinne oikein istu.E34 525i 12v 1990
Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot
ex-BMW:t
E28 520iA 1983
E28 520iA 1985
Comment
-
Comment