Announcement

Collapse
No announcement yet.

Q:e28 jarrulevyn vaihto (tyhmä kysymys?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonttufantti
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 34

    Q:e28 jarrulevyn vaihto (tyhmä kysymys?)

    Pitääkö vaihtaa molemman samalla kertaa vaikka vain vasemman puoleinen on kiero (edessä)?

    Onko suurempaa väliä onko jäähdytetty vai jäähdyttämätön (jos vaihtaa molemmat)?

    Satulan tiivisteistä ja herkistelystä luinkin jo vanhoista viesteistä.

    -jonttu
  • mabo
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 499
    • Turku

    #2
    Originally posted by Jonttufantti
    Pitääkö vaihtaa molemman samalla kertaa vaikka vain vasemman puoleinen on kiero (edessä)?

    Onko suurempaa väliä onko jäähdytetty vai jäähdyttämätön (jos vaihtaa molemmat)?

    Satulan tiivisteistä ja herkistelystä luinkin jo vanhoista viesteistä.

    -jonttu
    Suosittelisin lämpimästi molempien vaihtamista. Saattavat myös katsastuksessa sanoa näin.

    Jäähdyttämättömille levyille tarkoitetuihin satuloihin ei mene jäähdytetty levy. Eli on sillä jotain väliä. Mutta jos vaihdat myös satulat niin silloinhan jäähdytetty levy on aina parempi.

    Satula kannattanee myös käydä tosiaan kokonaan läpi, kun varmaan on mallia alkuperäinen vuodelta xx. Kannattaa myös miettiä jarrunesteiden vaihtoa.
    Jack once shot himeself 10 times, just to prove 50 cent is a bitch. He proceeded to wrestle and aligator while talking to Chloe about schematics.
    Nyk. E34 525ia
    Ex. E30 320tic

    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #3
      Jaahdytetyt eivät kieroonnu ollenkaan niin helposti kuin tavalliset. E28:n jarrut ovat hieman kovilla jos edessä tavalliset ja takana vielä rummut-> edessä aina kierot levyt.

      Comment

      • Jonttufantti
        Bimmer Rookie
        • Jan 2005
        • 34

        #4
        Entäs toisinpäin? Nyt kun on jäähdytetyt. Edellinen omistaja suositteli vaihtamaan jäähdyttämättömät "suosiolla" jos tarvetta ilmenee. En kyllä ymmärrä miksi koska ei niillä isoa hintaeroa ole. Palat sitten saman tien, kun luulisi ainakin ravistavan jarrun palojen olevan epätasaisesti kuluneet.
        Tuolla ravistavalla meni muuten katsastuksesta läpi, vaikka pientä heittoa olikin.

        Comment

        • Kyytsis
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 3472
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Jonttufantti
          Entäs toisinpäin? Nyt kun on jäähdytetyt. Edellinen omistaja suositteli vaihtamaan jäähdyttämättömät "suosiolla" jos tarvetta ilmenee. En kyllä ymmärrä miksi koska ei niillä isoa hintaeroa ole. Palat sitten saman tien, kun luulisi ainakin ravistavan jarrun palojen olevan epätasaisesti kuluneet.
          Tuolla ravistavalla meni muuten katsastuksesta läpi, vaikka pientä heittoa olikin.
          Joo, ei todellakaan. Kapeampi levy kyllä menee leveään satulaan, mutta huono se on varmasti. Lisäksi se on tyhmää. Todella tyhmää. Jarruissa ei kannata säästää sanoo vanha laihialainen sananlasku.

          Palat ehdottomasti samalla, muuten ne uudet levyt kuluu nopeammin.

          Comment

          • Jonttufantti
            Bimmer Rookie
            • Jan 2005
            • 34

            #6
            Näinhän se varmaan menee. Kerralla kaikki kuntoon.

            ..loppuu se ravistelu...

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Jonttufantti
              ..loppuu se ravistelu...
              Voi olla että joudut puslaremonttia alustaan tekemään että saat ravistelut pois, se ei nimittäin aina ole levy joka väristää, vaan joku kulunut pusla joka "pumppaa" jarruttaessa.

              Comment

              • osilpi
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 486
                • Espoo

                #8
                Originally posted by Kyytsis
                Jaahdytetyt eivät kieroonnu ollenkaan niin helposti kuin tavalliset. E28:n jarrut ovat hieman kovilla jos edessä tavalliset ja takana vielä rummut-> edessä aina kierot levyt.
                OT

                Itse uusin jarrut kokonaisuudessaan vajaa 2v sitten satuloita myöten (edessä jäähdyttämättömät levyt, takana rummut). Jarrut rupesivat ravistamaan parin kk:n sisällä, mutta en jaksanut vaihtaa uutta (uusia) levyä, kun sain ne niin sopivaan hintaan silloin.

                Nyt juuri eilen putsailin etujarrut, kun vinkuivat koko ajan. Palat oli melko jumissa, vaikka oli kuparitahnat ym välissä. Loppui vinkuminen samantien. Mutta jo paljaalla silmällä näki, että vasen levy on aivan kiero, joten syy ravistukseen jarrutettaessa löytyi... Ennen ei ole häirinnyt, mutta nyt on ravistus tullut voimakkaammaksi. Taitaa mennä ainakin vasen levy vaihtoon, tod.näk molemmat (vaikka eihän noi kyllä ole kuluneet juuri yhtään).

                Vai meneekö ne uudetkin samantien kieroon taas... kyseessä tarvikelevyt, jotka maksavat mulle max mäyräkoiran kappale. Nykyiset on Graffin levyt.
                E34 525i 12v 1990
                Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                ex-BMW:t
                E28 520iA 1983
                E28 520iA 1985

                Comment

                • mabo
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2003
                  • 499
                  • Turku

                  #9
                  Kattokaa, että napa on suora ja liu'ut liukuvat kunnolla! Saattaa muuten mennä uudetkin levyt heti kieroiks!
                  Jack once shot himeself 10 times, just to prove 50 cent is a bitch. He proceeded to wrestle and aligator while talking to Chloe about schematics.
                  Nyk. E34 525ia
                  Ex. E30 320tic

                  Comment

                  • Kyytsis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 3472
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by osilpi
                    OT
                    Vai meneekö ne uudetkin samantien kieroon taas... kyseessä tarvikelevyt, jotka maksavat mulle max mäyräkoiran kappale. Nykyiset on Graffin levyt.
                    Kyllä ne taitaa mennä. E28 takarummut ei oikein ole riittävät normaalikäytössä. Vaihdoin edelliseen eteen jäähdytetyt ja taakse normaalit levyt eikä ongelmia enää ollut. Pysähtyi niin hyvin että meni lunariin kun perään ajettiin..

                    Comment

                    • osilpi
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2003
                      • 486
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by Kyytsis
                      Kyllä ne taitaa mennä. E28 takarummut ei oikein ole riittävät normaalikäytössä. Vaihdoin edelliseen eteen jäähdytetyt ja taakse normaalit levyt eikä ongelmia enää ollut. Pysähtyi niin hyvin että meni lunariin kun perään ajettiin..

                      Hitto kun olis tajunnut sillon rempan yhteydessä pistää vaikka 528:n jarrut... Kun meni kaikki uusiks satuloita myöten. Pääsylinteri vissiin ois kanssa lisäksi pitänyt vaihtaa?

                      No turha murehtia. Taidan ajella kesän vaununvedot kieroilla levyillä ja kokeilla syksyllä uusia. Ei ole kalliit ainakaan, ja periaatteessahan tuotteessa on virhe, jos se ei kestä kieroutumatta normaalissa käytössä. Alkup levyt kesti kuitenkin 20v... Jos kieroutuvat, kuuluisi takuuseen saada uudet. Näin saan varmaan tehtyä, jos pääsen itse tekemään oman takuukäsittelyni...
                      E34 525i 12v 1990
                      Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                      ex-BMW:t
                      E28 520iA 1983
                      E28 520iA 1985

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎