Announcement

Collapse
No announcement yet.

e28 käsijarru tehoton

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    e28 käsijarru tehoton

    Eilen rakentelin kuljettajan puolelle käsijarrun kun eivät katsastuksessa tykänneet sen tehoista. Uudet palat, jouset ja säätösysteemit. Takana on kohtuu uudet levyt joten se käsijarrun rumpukin oli ihan ok.

    Ongelma on vaijerissa, joka ei siis ole poikki, mutta tuntuu "ylipitkältä". Siksi käsijarru ei mene ollenkaan päälle, vaikka vetäisi kahvasta miten hampaat irvessä. Käsijarrukahvan yhteydessä on kaksi nyloc-mutteria joista voi varmaan säätää jotain, mutta mitä. Onko tarkoitus pyörittää vain mutteria, vai koko vaijeria?

    Voiko vaijeri vain venähtää niin, että ainoa ratkaisu on uusi vaijeri? Mitenkäs se olisi helpoin asentaa?

    Ja etukäteen jo kiitokset!

    t.Ville
  • Scitso
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2816
    • Kuusankoski

    #2
    en tiiä onko sama vaijeri rumpujarrullisessa ja levyjarrullisessa, mutta itellä oli rumpujarrullisessa vaijerin ulkokuori murentunut toisesta päästä täysin jonka takia vaijeri oli muka ylipitkä. Säätö tapahtuu sieltä kahvan luota mutteria kiristämällä ja vaijeria paikallaan pitämällä.
    E34 525i Touring -96 "Iris"
    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
    E61 530d Touring -04

    ex. E39 520ia Touring -98
    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
    ex. E28 520i -82

    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by Scitso
      en tiiä onko sama vaijeri rumpujarrullisessa ja levyjarrullisessa, mutta itellä oli rumpujarrullisessa vaijerin ulkokuori murentunut toisesta päästä täysin jonka takia vaijeri oli muka ylipitkä. Säätö tapahtuu sieltä kahvan luota mutteria kiristämällä ja vaijeria paikallaan pitämällä.
      Vähän veikkaan että tässä voi olla sama juttu, tuo ulkokuoren hajoaminenhan sen selittäisi.

      Miten korjasit? Varmaan ulkokuoria ja vaijereita saa samassa paketissakin joltain varaosatiskiltä? Oliko vaikeaa/hankalaa/..ttumaista?

      Comment

      • Fastway
        Bimmer Rookie
        • Oct 2004
        • 40
        • Helsinki

        #4
        Seisontajarrukenkien säätöpyörä sijaitsee jarrukenkien välissä. Käsiksi pääsee irrotetun pyöränpultin reiän kautta. Näin levyjarrullisessa.
        Wunderbar, auf wiedersehen!

        Comment

        • Kyytsis
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 3472
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Fastway
          Seisontajarrukenkien säätöpyörä sijaitsee jarrukenkien välissä. Käsiksi pääsee irrotetun pyöränpultin reiän kautta. Näin levyjarrullisessa.
          Tämä olikin jo tiedossa, eilen tuon säädön jo herkistelinkin. Ongelma vain vaijerissa, sillä vaikka tuota säätäisi miten, niin jos vaijerissa ei ole eloa niin eivät jarrukengät juuri liiku.

          Comment

          • Scitso
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 2816
            • Kuusankoski

            #6
            uusi vaijeri siinä tulee kokopaska, makso muistaakseni 12e/kpl
            E34 525i Touring -96 "Iris"
            E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
            E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
            E46 328ia Sedan -98 "HOI"
            E61 530d Touring -04

            ex. E39 520ia Touring -98
            ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
            ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
            ex. E28 520i -82

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #7
              Moikka Ville,

              Jees, kaksi säätömahdollisuuttahan siellä on, rummun sisällä "automaattisäätö", varsinainen "kiristyssäätö" kahvan juuresta. Nehän vaikuttavat "ristiin", eli kahvan oikeanpuoleinen säätö vasemmanpuoleiseen käsijarrukenkään ja päinvastoin.

              Jos vaijerin kuori on rikki ja/tai vaijeri on rispaantunut ( ==> venyy), säätäminen saattaa olla "mission impossible" ja ainoaksi keinoksi jää vaijerin uusiminen. Onneksi ne ei kovin hirvittävän kalliita ole.

              Timo

              Comment

              • Kyytsis
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 3472
                • Helsinki

                #8
                Terve Timo!

                Teinkin jo periaatepäätöksen vaijerin uusimisesta, siitä kun ei konkurssiin mene.

                Nyt pitäisi vielä tietää että _miten_ se tehdään? Eli Haynes tyyliin "ota vanha pois ja asennus on purkamisen käänteistoimenpide"... Varmaan takaa pyörä pois, vaijeri irti, sitten käsojarrulta vaijeri irti ja vedetään... Mutta kummasta päästä ja kuinka lujaa?

                Mulla muuten vaijerit ovat suoraan, eli vasen vasempaan ja oikea oikeaan..? Pitäisiköhän asialle tehdä jotain..

                Ville

                Comment

                • tihuovin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1422
                  • Oulu

                  #9
                  E28:ssa saattaa homma olla erilainen kuin E23:ssa, joten mitään "yksi-yhteen" ohjeita en (kenties) pysty antamaan.

                  Homma alkaa luonnollisesti takajarrulevyjen pois ottamisella, mutta se lienee jo kovastikin hallussa. Kannattaa suosiolla purkaa myös käsijarrukengät + hilut tieltä pois. Samalla sitten herkistää/putsata se "automaattisäätö" ruuvi. Teräsharja (porakoneeseen) pyörimään ja kaikki paska pois kierteistä. Sitten kuparitahnaa liukasteeksi ja uudelleen kasaan.

                  Myös se käsijarruvaijerin päässä oleva "vipuvarsi" pitää irroittaa, se sydeemi joka levittää käsijarrukengät. Katso ensin tarkasti kuinka se on kasassa (TÄRKEÄ toimenpide ettet riko/tuhoa sitä), joutunet putsaamaan sitä kovastikin ennenkuin asia selviää. Sitten osa irti ja perusteellinen putsaus sillekin. Muistaakseni siinä on jonkinlainen "sokkatappi", joka pitää sen kiinni vaijerinpäässä.

                  Käsijarruvaijeri lähtee muistaakseni sen jälkeen ihan vetämällä pois, sieltä pyörännavan puolelta.

                  Käsijarrukahvan vieresta ne mutterit irti (kiristysmutteri ja lukkomutteri (jos on)). Senkin pitäisi sitten lähteä irti ihan vetämällä.

                  Katso miten vanha vaijeri on pujoteltu ja ota kokonaan irti. Uusi vaijeri tilalle päinvastaisessa järjestyksessä.

                  Timo

                  Comment

                  • Scitso
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 2816
                    • Kuusankoski

                    #10
                    Säädöt ristiin? Itellä kyllä oikeen puolimmainen kiristi oikeenpuolimmaista! Ettei vaan joku ois asentanu väärin Sen vaihto on käsittämättömän helppoa. Kahvan juuresta mutteri irti ja vedät takaa vaijerin pois, ja uus tilalle. siel menee valmiit putket molempien puolien vaijereille.
                    E34 525i Touring -96 "Iris"
                    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                    E61 530d Touring -04

                    ex. E39 520ia Touring -98
                    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                    ex. E28 520i -82

                    Comment

                    • Kyytsis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 3472
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by tihuovin
                      E28:ssa saattaa homma olla erilainen kuin E23:ssa, joten mitään "yksi-yhteen" ohjeita en (kenties) pysty antamaan.

                      Homma alkaa luonnollisesti takajarrulevyjen pois ottamisella, mutta se lienee jo kovastikin hallussa. Kannattaa suosiolla purkaa myös käsijarrukengät + hilut tieltä pois. Samalla sitten herkistää/putsata se "automaattisäätö" ruuvi. Teräsharja (porakoneeseen) pyörimään ja kaikki paska pois kierteistä. Sitten kuparitahnaa liukasteeksi ja uudelleen kasaan.

                      Myös se käsijarruvaijerin päässä oleva "vipuvarsi" pitää irroittaa, se sydeemi joka levittää käsijarrukengät. Katso ensin tarkasti kuinka se on kasassa (TÄRKEÄ toimenpide ettet riko/tuhoa sitä), joutunet putsaamaan sitä kovastikin ennenkuin asia selviää. Sitten osa irti ja perusteellinen putsaus sillekin. Muistaakseni siinä on jonkinlainen "sokkatappi", joka pitää sen kiinni vaijerinpäässä.
                      Tuo vipuvarsihässäkkä onkin vanha tuttavuus, taitaa varaosakin löytyä jos tuon kanssa menee "tavallisesti"




                      Originally posted by tihuovin
                      Käsijarruvaijeri lähtee muistaakseni sen jälkeen ihan vetämällä pois, sieltä pyörännavan puolelta.

                      Käsijarrukahvan vieresta ne mutterit irti (kiristysmutteri ja lukkomutteri (jos on)). Senkin pitäisi sitten lähteä irti ihan vetämällä.

                      Katso miten vanha vaijeri on pujoteltu ja ota kokonaan irti. Uusi vaijeri tilalle päinvastaisessa järjestyksessä.

                      Timo
                      Lukkomutteri on, kiristysmutteria ei, eli tästä voimme päätellä että joku omatoiminen asentaja on ollut asialla ennenkin... Pitääpä illalla ihmetella kun on osat kädessä että mitä ihmettä.

                      Kiitos!

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎