Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 ja kardaanin? lonksahtelu/paukahtelu...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14445
    • Oulu

    E28 ja kardaanin? lonksahtelu/paukahtelu...

    Joopajoo, joku kuukausi takaperin kyselin tuosta ja silloin sai takakelkanpuslat tuomion. Noh, puslat on vaihdettu nyt ja paukahtelu vaimeni, mutta väljyys/lonksahtelu silti vielä tuntuu. Tämä siis ilmenee, kytkintä nostettaessa ja kaasua painaessa nopeasti pohjaan ts. vittumainen kiihdytellä/ajella kaupungilla. Mistä tämä nyt sitten voisi johtua? Kardaanin tukilaakeri ei ilmeisesti tämmöistä oiretta aiheuta, mutta entäpä ristikko(t)?

    Entäpä ristikon vaihto, onnistuuko kotikonstein? Threadeja läräsin läpi ja toiset sanoo, että ei kannata rueta ristikoita vaihtaan vaan suoraan uusi käytetty ehjä kardaani, kun toiset taas sanoo, että helppo vaihtaa. Kattelin tuossa hintoja ja pelkkä tukilaakeri oli yli 70e, kun taas täydellistä käytettyä kardaania sai 70-85e välillä. (Jos koko kardaanin vaihtaa, onko väliä mihin asentoon kardaani tulee kiinni?)

    Entäpä voiko tuo perämurikan ja korin välinen tukikumi aiheuttaa moista? Välillä kyllä tuntuu, niin kuin paukkuisi "peräkonttiin".

    Perän väljyys olisi taas yksi vaihtoehto, mutta siihen en ainakaan vielä usko. Mittarissa 236tkm, eikä perä mitään ylimääräistä ääntä ja muutenkin tuntuu jetiltä paketilta. Eli osaako kukaan sanoa, mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? Vaihtaa tuo perämurikan kumi vielä ja toivoa, vai rueta miettiin tuota kardaani remonttia?

    Searchia on käytetty ja threadeja lahkattu läpi, mutta samanmoista ongelmaa ei minulle sattunut silmään. Autohan on sigun 520i '82, 25% lukkoperällä.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."
  • herja
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1649

    #2
    Vaihda nyt vielä se perän tukikumi, luultavasti on alkuperänen...
    Retard Member

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14445
      • Oulu

      #3
      Muuta kommenttia ei tule? Kai se pitää ottaa vielä ja vaihtaa toi kumi.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA (2.8l) '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • Kyytsis
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 3472
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by zener
        Muuta kommenttia ei tule? Kai se pitää ottaa vielä ja vaihtaa toi kumi.
        Perän kumi kannattaa tosiaan noilla oireilla vaihtaa, ainakin ennen kardaaniin koskemista. Sitten se kumilimppu kardaanista seuraavaksi...

        Comment

        • Tzeimi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 2067
          • Banshee - Jyväskylä

          #5
          Ko-Met oy siinä kehä III:n kupeessa (Juvanmalmilla, lähellä autovahinkokesk. tiloja)pystyy tekemään temput kardaanille. Olen muutaman teettänyt ja hyvin ovat hommat hoitaneet (lyhennykset, ristikkojen vaihdot ja tasapainotukset).
          Last edited by Tzeimi; 26-05-2005, 07:17.
          Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
          & 02 tulpo saniteetti dyno




          Älä väkisin, ota isompi vasara.
          If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10043
            • KVLA

            #6
            Se on vaan ryömittävä auton alle ja kardaadia nylkyttämällä katsottava nivelien ja perän välykset."Kannatinlaakerin" välykset ravistelemalla ja rengasrautaa apuna käyttäen.Näin myös perän tukikumin välykset.Turha vaihtaa mitään osia arpomalla.

            Perässä on kyllä varmasti jo väljää noinkin "vähillä" kilometreillä.Mikä on liikaa,sen päättää jokainen itse.

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14445
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Heguli 31
              Se on vaan ryömittävä auton alle ja kardaadia nylkyttämällä katsottava nivelien ja perän välykset."Kannatinlaakerin" välykset ravistelemalla ja rengasrautaa apuna käyttäen.Näin myös perän tukikumin välykset.Turha vaihtaa mitään osia arpomalla.

              Perässä on kyllä varmasti jo väljää noinkin "vähillä" kilometreillä.Mikä on liikaa,sen päättää jokainen itse.
              Onhan tuota kardaania jo tullut kokeiltua ja käänneltyä/väänneltyä, mutta ei tunnu välystä... Kumma jos noin väljäksi perä menee alta 240tkm... Vanhempien mersussa on jo reippaasti yli 340tkm ja eikä perässä ole väljyyttä, eikä lonksu/pauku.

              Noh, vaihtelen tuon tukikumin, kun sitä tuskin on ihan äskeen vaiheltu.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10043
                • KVLA

                #8
                Lukaisin aloitustekstin uudelleen ja maininta lukkoperästä oli jäänyt huomaamatta.Lukkoperällisiin ei todellakaan tule välystä niin helposti kuin lukottomiin versioihin.

                Sen vuoksi ehdottelin tuota kardaanin tarkastelua huolella kun itse kyselit mahdollista ristikon vaihtoa/homman hankaluutta.Eli turhaa vaihdella ristikkoniveliä(kään),jos niissä ei ole väljää.Joten taitaa se tuonne tukikumi osastolle sitten mennä,jos vetareitten nivelet ,kardaani ja perä on pois suljettu/tarkastettu.

                Comment

                • Bnito
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2005
                  • 334

                  #9
                  Itellä lonksuu juurikin viestin alottajan kuvaamilla tavoilla, todellakin v.mäinen kaupungissa. Auto 85' teknikan vaihto e30 325i, lukkoperällä.

                  Eilen tunkkasin nopeasti kaverin pihas auton ylös ja nostin pukkien varaan, siin välis ku kaverit vaihteli 200 nissaniin uutta hyrrää. Koitin pyöriä ravistella, ei välystä siel, sit kun koitin nopeasti pyöräyttää renkaita ja nuljuttaa niitä eteen ja taakse niin huomas kun toinen pyörä pyörähti pienel viiveel mukana, samalla kuului tuo kolaus..
                  F11 525 3.0 -10

                  Ex E46 330d Touring -00
                  Ex 316/325 '85

                  Comment

                  • toofastforyou
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2004
                    • 286
                    • Rauma

                    #10
                    Originally posted by Bnito
                    Itellä lonksuu juurikin viestin alottajan kuvaamilla tavoilla, todellakin v.mäinen kaupungissa. Auto 85' teknikan vaihto e30 325i, lukkoperällä.

                    Eilen tunkkasin nopeasti kaverin pihas auton ylös ja nostin pukkien varaan, siin välis ku kaverit vaihteli 200 nissaniin uutta hyrrää. Koitin pyöriä ravistella, ei välystä siel, sit kun koitin nopeasti pyöräyttää renkaita ja nuljuttaa niitä eteen ja taakse niin huomas kun toinen pyörä pyörähti pienel viiveel mukana, samalla kuului tuo kolaus..
                    Perä väljä? Vaihda sinne öljyt ja jos öljyn seassa on paljon sellasta metalli hippua/hiutaletta, saattaa perän vaihto olla ajankohtainen....
                    "tää meidän valtio edustaa just semmosta perus-tekopyhää paskakasaa, jossa julistetaan sanaa mutta toimitaan toisin"

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14445
                      • Oulu

                      #11
                      Menihän siihen aikaa, mutta kannatinkumi vaihdettu ja lonksahtelu vaimeni hieman, mutta väljää tuntuu olevan... Että ilmeisesti se kardaani remonttiki sitten pitäisi tehdä.
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA (2.8l) '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • insp
                        BTCF Member
                        • Sep 2002
                        • 827
                        • Iittala

                        #12
                        Originally posted by zener
                        Menihän siihen aikaa, mutta kannatinkumi vaihdettu ja lonksahtelu vaimeni hieman, mutta väljää tuntuu olevan... Että ilmeisesti se kardaani remonttiki sitten pitäisi tehdä.
                        Itellä oli e30:ssa ristinivel väljä.
                        ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎