Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 puhallin / ilmastointi ihmeitä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17844
    • PKS

    E28 puhallin / ilmastointi ihmeitä

    Eli ongelma on E28 M535sen lämmönsäilyttävä ilmastointi.

    Itse ilmastointi toimii ok, kompura menee päälle ja kylmää tulee kabiiniin. Kun lämmön kääntää minimiin naksahtaa kompura päälle, samoin menee pois kun lämpöä lisää.

    Ongelmat:
    -Puhallin ei toimi kuin vain ilmastointinappi pohjassa, nappi ylhäällä ei puhalla ollenkaan missään asennossa.
    -Puhallin puhaltaa myös nolla asennossa vaimeasti ilmastointinappi pohjassa.
    -Lämmönsäädin on ilmeisesti kuollut eli ei anna lämmintä ilmaa ollenkaan asennosta riippumatta. Onko tässä systeemissä täysin sähköinen lämmönsäätö eli ei vaijeria kennolle?
    -Keskimmäinen ilmakanavan ohjaushan on tässä lämmönsäilyttävässä systeemissä sähköinen eli magneettiventtiit sijaitsevat jossain. Kuollut tämäkin eli ei mitään vaikutusta mihin kääntelee.
    -Alimmainen ja ylimmäinen ilmakanavan ohjaus ei toimi ja ilmaa ei tule nyt jaloille tai tuulilasille ollenkaan, vaijerit poikki / irti? Eikö kuitenkin näiden pitäisi olla ihan mekaaniisia ja puhaltaa tuulilasille ja jalkatilaan? Mihin vaijerit menevät säätimeltä?
    -Kuuluuko koelaudan ilma-aukoista edes tulla lämmintä missään vaiheessa vai onko systeemi samanlainen kuin ilman lämmönsäilyttävää puhallusta eli aina kylmää? Jos näin, saattaa lämmintä tulla alhaalta ja ylhäältä - sitä kun ei tässä vaiheessa tiedä edellisen kohdan vuoksi.

    Missä sijaitsee lämmönhaistelija? Onko se moduli kuskin jalkatilassa, josta lähtee kumiletku konetilaan ja imusarjalle, sähköjohto jonnekin muualle?

    Joku ilmeisesti on nyt paskana systeemissä. Ainakin 100% selvää on, että magneettiventtiilit eivät mene kiinni keskimmäistä liukua vääntämällä.

    Alkaa käpy palaa tämän(kin) kanssa hiljalleen, joten jos johonkin kohtaan löytyy tietämystä olisin otettu
    Last edited by Dualfun; 26-07-2005, 22:33.
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    ½
    G20 320d xDrive mineralweiss metallic
    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
  • Guest's Avatar

    #2
    Nonnii, aloitetaan nyt siitä että se "moduli" kuskin jalkotilassa vasemmassa laidassa on termostaatti/lämmönhaistelija...., sitten konehuoneessa tulipellissä vasemmalla on vesiventtiili joka säätelee lämppärin kennolle menevää vettä..., eli jos puhaltaa pelkästään kuumaa niin vika on yleensä tässä (ainakin mulla ja monella muulla) ja KL-varaosat myy tuohon uudet sisuskalut hintaan 50€

    Eli siis lämmönsäätö tapahtuu sähköisesti ja eikös ne vaijerit mene sinne läpille mitkä ohjaa noita ilmavirtoja
    Last edited by Guest; 26-07-2005, 22:25.

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17844
      • PKS

      #3
      Originally posted by Simo
      Eli siis lämmönsäätö tapahtuu sähköisesti ja eikös ne vaijerit mene sinne läpille mitkä ohjaa noita ilmavirtoja
      Kiitos Simo! Onko tuon modulin tarkoitus nimenomaan tuon lämpötilan säilyttäminen valitussa lukemassa?

      Juu siis alin ja ylin liuku, mutta keskimmäinen on sähköinen säätö eli magneettiventtiileillä ilmeisesti samaan tapaan kuin lämmönsäilyttävässä järjestelmässä E30sessä. Eli ne vaijerit on ainakin siis irti jostain koska molemmat kanavat ovat nyt täysin kiinni. Ainoastaan koelaudasta tulee suoraan naamalle ilmaa, mutta sitä ei saa suljettua keskimmäisellä liulla.

      Nyt olisi puolivoittoa tietää saako koelaudan suuttimista tulemaan kasvoille edes lämmintä ilmaa ollenkaan. Olisiko jollain tietoa tästä?
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
      ½
      G20 320d xDrive mineralweiss metallic
      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • Guest's Avatar

        #4
        Originally posted by Dualfun
        Kiitos Simo! Onko tuon modulin tarkoitus nimenomaan tuon lämpötilan säilyttäminen valitussa lukemassa?

        Juu siis alin ja ylin liuku, mutta keskimmäinen on sähköinen säätö eli magneettiventtiileillä ilmeisesti samaan tapaan kuin lämmönsäilyttävässä järjestelmässä E30sessä. Eli ne vaijerit on ainakin siis irti jostain koska molemmat kanavat ovat nyt täysin kiinni. Ainoastaan koelaudasta tulee suoraan naamalle ilmaa, mutta sitä ei saa suljettua keskimmäisellä liulla.

        Nyt olisi puolivoittoa tietää saako koelaudan suuttimista tulemaan kasvoille edes lämmintä ilmaa ollenkaan. Olisiko jollain tietoa tästä?
        Mun mielestä tuo moduli just pitää lämpötilan oikeassa lukemassa, sen takia siinä lämmönsäätö namikassa on ne asteluvut...

        Mitä muuten tarkoitat tuolla lämmönsäilyttävällä systeemillä???

        Jos sulla on ne vaijerit irti jostain niin kyllä niiden pitäisi tuntua löysiltä.., ainakin mulla kun ne toimii niin ovat suht jäykkiä

        Mulla ei ainakaan tule kun kylmää keskimmäisistä ja ei kait pitäiskään, niin mä olen käsittanyt

        Comment

        • Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17844
          • PKS

          #5
          Originally posted by Simo
          Mitä muuten tarkoitat tuolla lämmönsäilyttävällä systeemillä???

          Jos sulla on ne vaijerit irti jostain niin kyllä niiden pitäisi tuntua löysiltä.., ainakin mulla kun ne toimii niin ovat suht jäykkiä

          Mulla ei ainakaan tule kun kylmää keskimmäisistä ja ei kait pitäiskään, niin mä olen käsittanyt
          1. Eli siis jos totta puhutaan en tiedä itsekkään. Pyrkiikö se pitämään kabiinin halutussa lämpötilassa vai onko ideana vain, että se puhaltaa valitun asteluvun ilmaa? Heksulan cabissa on samanmoinen systeemi, joka ainakin vanhemmiten sekoilee puhaltaen vähän mitä sattuu vaikka lämmönsäädin olisi "tapissa".

          2. Jäykähköt ovat kyllä, mutta ei mikään sulkija aukea. E30sessä se oikein tuntuu liussa kun jalkatilan ilmareiän luukku menee kiinni. Pitää tutkia tarkemmin.

          3. Veikkaan kyllä samaa. Ainakin vanhassa 518sessa sieltä tuli ainoastaan kylmää, tosin ison luukun kautta suoraan puhaltimelta. E30sessähän ko. rei'istä tulee lämmintä vain lämmönsäätimen ollessa täysillä, cabeissa lienee muuttuu lämpötila täysin samaan tapaan kuin muissa ilmarei'issä. Magneettiventtiilit niitä ohjaa kuitenkin mulla tuossa, mutta miksei ne voi mennä kiinni?

          Niinja sen verran vielä kun en tiedä onko näissä eroja, mutta mulla se puhaltimen moottori on suoraan vaihdekepin edessä koelaudassa radion alla.
          Last edited by Dualfun; 26-07-2005, 23:01.
          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
          ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
          ½
          G20 320d xDrive mineralweiss metallic
          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

          Comment

          • Guest's Avatar

            #6
            Originally posted by Dualfun
            1. Eli siis jos totta puhutaan en tiedä itsekkään. Pyrkiikö se pitämään kabiinin halutussa lämpötilassa vai onko ideana vain, että se puhaltaa valitun asteluvun ilmaa? Heksulan cabissa on samanmoinen systeemi, joka ainakin vanhemmiten sekoilee puhaltaen vähän mitä sattuu vaikka lämmönsäädin olisi "tapissa".

            2. Jäykähköt ovat kyllä, mutta ei mikään sulkija aukea. E30sessä se oikein tuntuu liussa kun jalkatilan ilmareiän luukku menee kiinni. Pitää tutkia tarkemmin.

            3. Veikkaan kyllä samaa. Ainakin vanhassa 518sessa sieltä tuli ainoastaan kylmää, tosin ison luukun kautta suoraan puhaltimelta. E30sessähän ko. rei'istä tulee lämmintä vain lämmönsäätimen ollessa täysillä, cabeissa lienee muuttuu lämpötila täysin samaan tapaan kuin muissa ilmarei'issä. Magneettiventtiilit niitä ohjaa kuitenkin mulla tuossa, mutta miksei ne voi mennä kiinni?

            Niinja sen verran vielä kun en tiedä onko näissä eroja, mutta mulla se puhaltimen moottori on suoraan vaihdekepin edessä koelaudassa radion alla.
            1. Jos ajatellan järjen kanssa niin minkä takia siellä olisi se moduli haistelemassa sisäilman lämpötilaa jos se puhaltaisi vain asteluvun osoittamaa ilmaa eli on sen pakko toimia siten, että se yrittää pitää sisälämpötilan tietyssä asteluvussa.

            Mulla on ollut semmonen käsitys siitä puhaltimen paikasta, että jos on ilmastointi niin silloin se puhallin on siinä radion alla...

            Etsi ne magneettiventtiilit, avaa ja katso on niiden sisällä olevat kumit ehjiä..., monesti se kumi mikä estää veden pääsyn itse magneettiosaan on puhki jolloin se venttiili on syöpynyt paskaks

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17844
              • PKS

              #7
              Taas on leikitty tänään ja hermot meni jälleen.

              Selvyyttä tullut:
              -Ala ja yläpuhalluksien vaijerit ok, jotain aukeaa
              -Sähköinen moottorilla toimiva läppä keskisäädölle aukeaa ja sulkeutuu ok kun ilmastointi ei ole päällä
              -Tällöin aukeavat ilmakanavat tulipellissä (normaalia, että ottaa raitisilmaa kun ilmastointi ei kytketty ja jäähdytinkennolta kylmää ilmaa kun päällä?)
              -Ilma-aukot jossain edelleen kiinni, koska ala ja yläpuhallus ei aukea
              -Keskipuhallusta ei saa kiinni ainakaan ilmastointi päällä
              -Magneettiventtiili tulipellissä surisee kun lämmönsäädintä kääntää eli saattaisi puskea sitä lämmintä kennolle.
              -Puhaltimen tulee toimia vaimeasti vaikka puhallus nolla asennossa (lukee ohjekirjassa)

              Ongelmat edelleen samat:
              -Ala ja yläpuhallus eivät toimi
              -Keskipuhallusta ei saa kiinni missään asennossa vaikka sähkömoottori surisee ja vetää tulipellin kanavia auki/kiinni, toinen moottori jossain mikä pitäisi mennä kiinni?
              -Ei mitään toimintaa ilmastointinappi ylhäällä, paitsi keskiliun säätö liikuttaa sähkömoottoreita

              Alkaa palaa taas kiinni. Joku on paskana, mutta missä se on? Ilmayksikön sisään on heikko päästä noin vaan käsiksi. Kaikki releet ja keskiliun moottorinsäätimen tunnistin koeistettu, toimii.

              edit 2014: Kaikki oli kuten pitääkin mutta ilmastointimallissa on kaksi moottoria - vaihdekepin edessä oleva syöttääVAIN ilmastoinnin kennon kautta tulevaa ilmaa. Se tulee vain keskimmäisistä rei'istä. Toinen moottori sijaitsee tulipellissä (kuten myös ilmastoimattomassa mallissa) ja sen kautta ilma ohjataan ylä- ja alaventtiileille. Tämä moottori oli hirttänyt kiinni, joten ilmaa ei myöskään tullut.
              Last edited by Dualfun; 19-05-2014, 09:38.
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
              ½
              G20 320d xDrive mineralweiss metallic
              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎