Alipainetehostin on kyllä mielestäni luotettavampi valinta. Nestepainetehostajassa rikkoutuu paineenvarajaa herkästi ja sitten jarrut on ihan persiistä.
Sehän on osuvasti nimetty "jarrupommiksi"... Sen toimimattomuudesta valitetaan aina, mutta silti en ole missään nähnyt että kukaan olisi "päivittänyt" alipainetehostimeen?
Tietääkö kukaan pääkaupunkiseudulta/lähialueeltä (eli vaikka helsinki -järvenpää...) hyvää hiekkapuhaltelijaa ja/tai sorvaria joka entistäisi noista jarrulevyistä ruosteet pois? Jarrulevyjen pinnat on tasaisessa ruosteessa, mutta levyt ovat hyvin mitoissaan, joten en uusia vielä laittaisi.
Hiekkapuhaltelijalle olisi tolpat ja taka-akseli kelkka..
Dodiih. Nyt on sitten edessä 535 tolpat, takana levyt. Toistaiseksi ainakin vanhalla pienellä pääsylinterillä sekä alipainetehostajalla. Kaikkea kun pitää kokeilla ja tuollakin yhdistelmällä tuntuu auto pysähtyvän. Pitää vaan malttaa ajaa noita levyjä sisään vielä... Edessä siis sorvatut levyt (eivät tainneet sitten olla ihan 535 vakiot vaan hieman paksummat, 28mm?) ja takana uudet.
Jarrukilvet taka-akselissa oli todella säälittävässä kunnossa, joten ne potkittiin sieltä mäkeen. Ilmeisesti käsijarru kootaan sen varaan, joten nyt täytyy pistää KL-varaosilta uudet tilaukseen, 22e/kpl. Eli ei kallis tikki.
Miten ne jarrukilvet asennetaan? Haynesin perusteella näytti että riittää kun levyn ottaa pois ja sitten onkin reitti selvä, mutta esson baarissa väläytettiin myös että vetari ja napa pitäisi irrottaa ensin? Kuulostaa paljon a) vaihtoehtoa ikävämmältä projektilta... :(
Muuten käsijarrujen kokoaminen on korjausoppaassa aika kattavasti selostettu...
Miten ne jarrukilvet asennetaan? Haynesin perusteella näytti että riittää kun levyn ottaa pois ja sitten onkin reitti selvä, mutta esson baarissa väläytettiin myös että vetari ja napa pitäisi irrottaa ensin? Kuulostaa paljon a) vaihtoehtoa ikävämmältä projektilta... :(
Muuten käsijarrujen kokoaminen on korjausoppaassa aika kattavasti selostettu...
Etukäteen kiitos,
Ville
Kyllä sen navan joutuu irrottamaan, jarrukilven reikä on huomattavasti pienempi kun napa, huomaat sen kyllä viimeistään sitten kun purat takajarruja.
Ainakin e30:ssä jarrukilpien vaihto edellytti vetarin ja navan irrotuksen, mukava lisähomma parin pellinpalan takia.
Oliskohan e28:ssa niinpaljon erilainen rakenne et kilven sais tuupattuu navan yli paikalleen? Tiedä häntä, ei olis eka kerta kun Haynesin "satukirjassa" olis "pikku" virhe.
Tuleeko napa yleensä sovinnolla, vai meneekö prässäämiseksi?
Tulee se napa ihan nätisti sitten pois, mutta se mutteri jolla napa on kiinni vetolaipassa (löytyy sitten kun vetari on irti), tuottaa joskus enemmän kun riittävästi v*****s käyrän nousua. Siinä Haynesissähän on neuvot miten tuo napa puretaan.
Tuleeko napa yleensä sovinnolla, vai meneekö prässäämiseksi?
Tulee se napa ihan nätisti sitten pois, mutta se mutteri jolla napa on kiinni vetolaipassa (löytyy sitten kun vetari on irti), tuottaa joskus enemmän kun riittävästi v*****s käyrän nousua. Siinä Haynesissähän on neuvot miten tuo napa puretaan.
Ok, kiitos. Pitää tutkia sitten kun on osat kädessä.
Harmillista kun joutuu firman hallissa remppaamaan niin ei voi oikein asennus oluttakaan nauttia... Eli käyrän nousua ei sitten pysäytä mikään kun se lähtee käsistä.
Ja taaskin taitaa tulla vastaus myöhässä. Mutta takajarrukilvistä sen verran että olen minä ne uusinut ilman että olen napaa otanut irti.
Tosin kilpi pitää katkaista siitä keskusriän kohdalta yhdestä kohtaa: kapeimmalta kohdalta ja pultinreikien välistä. Ja pikkuinen viilto katkoskohdan vastapuolelle. Sitten sopivasta taivuttamalla ja ujuttamalla kilpi paikoilleen. Kyllä se siinä pysyy siltikin. Jos haluaa, voi toki migillä tiksauttaa katkoskohdan kiinni.
Ja taaskin taitaa tulla vastaus myöhässä. Mutta takajarrukilvistä sen verran että olen minä ne uusinut ilman että olen napaa otanut irti.
Tosin kilpi pitää katkaista siitä keskusriän kohdalta yhdestä kohtaa: kapeimmalta kohdalta ja pultinreikien välistä. Ja pikkuinen viilto katkoskohdan vastapuolelle. Sitten sopivasta taivuttamalla ja ujuttamalla kilpi paikoilleen. Kyllä se siinä pysyy siltikin. Jos haluaa, voi toki migillä tiksauttaa katkoskohdan kiinni.
Säästyy paljon vaivaa ja aikaa.
t: Timo
Kiitos Timo,
Vastaus ei tullut yhtään myöhässä, tässä on keinuvivun vaihdossa ja muussa ollut niin paljon tekemistä ettei noitä känkän osia ole juuri tullut ihmeteltyä, vaijerit sentään paikallaan. Hyvä kuulla että ne saa sinne kuvaamallasi tavalla, ehdin tuota keinoa hieman itsekin jo pohtia.
Tuli rälläkkäkin hankittua, joten kiva päästä sillä suhauttelemaan. Eilen Sicknesin kanssa sahailtiin sillä keinuvipuakselia ja sytytettiin moottoritilaan sen kunniaksi kokko. Reiluna miehenä Sickness ei tietenkään kertonut nuotiosta ennenkuin käräytin oikean käteni siinä... No, posliini käsivarsi.
t.Ville
EDIT:
Apumekaanikolle incidentistä huolimatta iso kiitos tähänastisesta avusta. Pidetään joskus tuopin ääressä minuutin hiljaisuus sille perintöruuvimeisselille joka otti vähän siipeensä..
No hyvä ettet vielä ehtinyt. "Ratko" auki pikku matka kerrallaan, vain juuri ja juuri niin paljon kuin tarvitsee. Jos ei mene, hieman lisää ja uusinta yritys.
Kun jarrukilpi viimein solahtaa paikoilleen, suoristelet sen niin hyvin kuin voit ja sitten kiristät pultit paikoilleen. Ja sitten viimeinen silaus.
Jos ja kun aikaa on, putsaa niiden tarvikekilpien maalit pois. Niiden maalaus on keskimäärin huono. Maalaa ne uusiksi ennen laittoa. Kestävät paremmin, jos meinaat ajokin pitää itselläsi pidempään.
Comment