Announcement

Collapse
No announcement yet.

e28 jarrujen ilmausruuvit -> miten auki rikkomatta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tapani K.
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 423
    • Tampere

    e28 jarrujen ilmausruuvit -> miten auki rikkomatta?

    Eli tarvis vaihtaa jarrunesteet,edellisestä vaihdosta on jo muutama vuosi ja vähän jännittää kuinka edestä aukeaa ilmausruuvit. Taakse sylinterit on vaihdettu viime keväänä, joten ne kyllä pitäisi aueta.

    Onko kellään mitään hyvää niksiä, millä nuo ilmasruuvit sais auki niitä rikkomatta. Oon niitä nyt pari päivää jo crc:llä herätellyt, mutta löytyisikö jotain vaihtoehtoista/parempaa keinoa?
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Originally posted by Tapani K.
    Eli tarvis vaihtaa jarrunesteet,edellisestä vaihdosta on jo muutama vuosi ja vähän jännittää kuinka edestä aukeaa ilmausruuvit. Taakse sylinterit on vaihdettu viime keväänä, joten ne kyllä pitäisi aueta.

    Onko kellään mitään hyvää niksiä, millä nuo ilmasruuvit sais auki niitä rikkomatta. Oon niitä nyt pari päivää jo crc:llä herätellyt, mutta löytyisikö jotain vaihtoehtoista/parempaa keinoa?
    Lämpöä kohtuudella...

    Comment

    • seidltuning
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 1941
      • Vantaa

      #3
      ja napautus ruuvin päähän
      G30 530e Sedan
      E30 325i Cabriolet

      Comment

      • MasaYards
        Bimmer Rookie
        • Oct 2003
        • 93

        #4
        Sellasella pienellä kaasutoholla lämmität vähäsen, ja tosiaan vasaralla pikkasen kopautat siihen päähän, niin pitäis aueta. Ei tartte sit ihan punahehkuseksi lämmittää. Ja oikeen kokonen lenkkiavain, ei mitään hylsyä.

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1848
          • Lappeenranta, Finland

          #5
          Ja jos kuitenkin kulmat pyöristyy, niin semmoisella yhteen käteen mahtuvalla viilapenkillä saa tyngästä riittävän tiukan otteen ja pitäisi irrota. Tai sitten koko satula irti ja tynkä viilapenkkiin kiinni ja vot... Ja tietysti uudet ruuvit tilalle. Toivottavasti irtoaa sovinnolla.

          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          • Tapani K.
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 423
            • Tampere

            #6
            Ooolrait, kiitoksia neuvoista. Eiköhän se siitä

            Comment

            • TheLoial
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 1109
              • Helsinki

              #7
              Pistä kierteiden väliin hieman alumiini tai kuparitahnaa niin saat auki vielä ensi vuonnakin ilman lämpöä.

              Comment

              • HarzaTheMan
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 458
                • Sawo

                #8
                Tuli taisteltua pari viikkoa sitten etujarrusatuloiden ilmausruuvit auki ja olihan siinä tekemistä. Eräs keino on laittaa juuri ilmausruuvin sisään sopiva poranterä ruuviin ja sitten ottaa lukkopihdeillä ruuvista tukevan otteen. Sitten lämpöä ruuviin ja kokeilee vääntää irti. Ilman tuota poranterää ruuvi voi litistyä ja/tai hajota. Myös muu pyöreä ruuviin juuri ja juuri sopiva esine käy, kuten tuurna tai paksu rautalanka yms.

                Jos ei tuokaan auta, niin yksi keino on vielä viilata siitä ruuvin ympäriltä satulaa muutama milli, jolloin tietty kierre hieman lyhenee satulasta mutta usein ruoste nappaa kiinni siitä reiän ulommasta päästä ja noin se irtoaa. Kierrettä kuitenkin on sen verran pitkälti satulassa ettei pieni viilaus meinaa mitään. Viimeinen keino lienee sitten porata ilmausruuvi pois ja uutta kierrettä tilalle...
                ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                Comment

                • AKSU
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2003
                  • 402
                  • Nivala

                  #9
                  Originally posted by Tapani K.
                  Eli tarvis vaihtaa jarrunesteet,edellisestä vaihdosta on jo muutama vuosi ja vähän jännittää kuinka edestä aukeaa ilmausruuvit. Taakse sylinterit on vaihdettu viime keväänä, joten ne kyllä pitäisi aueta.

                  Onko kellään mitään hyvää niksiä, millä nuo ilmasruuvit sais auki niitä rikkomatta. Oon niitä nyt pari päivää jo crc:llä herätellyt, mutta löytyisikö jotain vaihtoehtoista/parempaa keinoa?
                  Suhauta hitsisaumojen tarkistukseen käytettävää tunkeumanestettä sillä liukenee kyllä auki , on huomattavasti tehokkaampaa ku crc...

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎