Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 535i nykii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VNT
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1410
    • Tuusula

    E28 535i nykii

    E28 535i nykii.
    Nykiminen on kaikkein pahinta pienillä kierroksilla, alle ~3000rpm.
    Ajaminen kierrosluvulla 1500-2000rpm on täysin tuskaa.
    Välillä myös putkessa pamahtaa.
    Auto on tekniikanvaihto. Kori on 528i -82. Kone on m30b35, iästä ei tietoa.
    Autossa on koko matkalla omatekoinen 3" putkisto, suht etupäässä putkea on lambda, josta johdot on kuitenkin katkaistu.
    Voisiko nykiminen johtua lambdan puutteesta? Mistä tiedän tarvitseeko tuo moottori lambdaa? ECU:n numerosarjasta? Mihin lambdan johdot kuuluisivat mennä, jos moottorissa sellainen pitäisi olla? En tiedä kauan vika autossa on ollut. Auto ollut vasta vähän aikaa minulla ja sain sen vasta äskettäin ajoon.
    Virranjakajan kansi ja pyörijä oli silmämääräisesti äskettäin vaihdettuja.

    Juuri uusittua:

    -Tulpanjohtoja 3kpl
    -Tulpat
    -Ilmansuodatin
    Last edited by Leka; 08-01-2012, 20:29.
    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-
  • sqxo
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 902
    • no man's land

    #2
    Imuvuodot tai muuten vaan laiha seos vois aiheuttaa nykimistä varsinkin pintakaasulla, mut putkessa paukkuminen ei kyllä liity mun mielestä siihen. Sytytyksen ajoitus? :shock:

    Onko sulla Motronic vai L-Jetronic siinä? Jos et tiedä niin kts. linkki:

    Comment

    • VNT
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1410
      • Tuusula

      #3
      Originally posted by sqxo
      Imuvuodot tai muuten vaan laiha seos vois aiheuttaa nykimistä varsinkin pintakaasulla, mut putkessa paukkuminen ei kyllä liity mun mielestä siihen. Sytytyksen ajoitus? :shock:

      Onko sulla Motronic vai L-Jetronic siinä? Jos et tiedä niin kts. linkki:
      http://www.bmwtuningclub.net/foorumi...ic.php?t=18872
      Kyllä siinä motronic on.
      Edellinen omistaja oli kääntänyt ilmamäärämittarin sisällä olevaa jousta 4 hammasta löysemälle (kuulemma halunnut rikkaamman seoksen). Nyki edellisen omistajan astuksilla, ja nykii edelleen vaikka kiristin sitä 4 hammasta (tehtaan arvoon). Ilmamäärämittarissa on kyllä ihan seosruuvikin, ei pysty ymmärtämään miksi se on mennyt kopeloimaan laitteen sisällä olevaa jousta. Täytyy varmaan käydä ottamassa pakokaasutesti niin näkee missä vika voisi olla. Eihän sytytystä voi säätää motronicissa?
      -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

      Comment

      • sqxo
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 902
        • no man's land

        #4
        Originally posted by VNT
        Kyllä siinä motronic on.
        Edellinen omistaja oli kääntänyt ilmamäärämittarin sisällä olevaa jousta 4 hammasta löysemälle (kuulemma halunnut rikkaamman seoksen). Nyki edellisen omistajan astuksilla, ja nykii edelleen vaikka kiristin sitä 4 hammasta (tehtaan arvoon). Ilmamäärämittarissa on kyllä ihan seosruuvikin, ei pysty ymmärtämään miksi se on mennyt kopeloimaan laitteen sisällä olevaa jousta. Täytyy varmaan käydä ottamassa pakokaasutesti niin näkee missä vika voisi olla. Eihän sytytystä voi säätää motronicissa?
        Pakokaasumittarilla pystyis varmaan näkemään jotain siitä, et minkälaiset ne seokset on. Jos vaan osaa tulkita niitä arvoja. Mut pelkkä tyhjäkäynnin pakokaasutestaus ei vielä kerro välttämättä mitään siitä sun ongelma-alueesta eli 1500-3000 kiekasta, eli pitäs mitata sieltäkin. Etsimällä voi löytää jostain täältä palstalta jotain aiheesta, pakokaasuarvoista on ollu aika paljon juttua..

        Ilmamäärämittarin sisältä säädetään koko kierrosalueelle, tai varsinkin keskikierroksille sitä seosta. Siitä mittarin päällä olevista ruuveista säätyy lähinnä vaan tyhjäkäyntiseos. Sä siis käänsit sitä kiekkoa oikeelle (=laihemmalle) 4 pykälää? Rikkaalla auto ei kyllä yleensä nyi, joten jos käänsit laihemmalle niin ei se ainakaan vähennä nykimistä. Katoppa toi linkki, sielä on jotain seoksista jossain kohtaa:



        Motronicin sytytystä ei mun tiedon mukaan (=?) voi säätää, mut siinä järjestelmässä on muistaakseni jossain joku kampiakselin asentotunnistin tms mikä siihen sytytyksen ajotukseen vaikuttaa.. Voiskohan siinä olla jotain vikaa?

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Kyllähän siinä L-jetti kuitenkin taitaa olla. No, pahasta ilmavuodostahan tässä taas kerran on varmasti kysymys. Siis mikäli tuo "paukkuminen" tapahtuu pakopuolella eikä imusarjassa. Tutki kaikki letkut irroitettuna, käännellen/väännellen kunnon valossa. Mitään teippi tms paikkausvirityksiä tai edes pintamurtumisia ei saa olla. Tutki että jarrutehostimessa riittää alipainetta 2-3 jarrupolkaisuun moottori sammutettuna.Tutki onko lisäilmaluisti ehjä. Jos kaikki on ok, kelaa ilmamäärämittarilta uudelleen naksuja 1-2 kerrallaan löysemmälle(rikkaammalle) ja heitä välissä kojeajolenkki. Jos homma ei pelitä kun "napsua" on laitettu kymmenen pykälää lisää, on systeemi täysin lukossa, eli varsinainen softa ei toimi lainkaan. Sitten eteen boschin kirja ja yleismittarilla systeemi läpi.

          Comment

          • VNT
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 1410
            • Tuusula

            #6
            Originally posted by Hemi
            Kyllähän siinä L-jetti kuitenkin taitaa olla. No, pahasta ilmavuodostahan tässä taas kerran on varmasti kysymys. Siis mikäli tuo "paukkuminen" tapahtuu pakopuolella eikä imusarjassa. Tutki kaikki letkut irroitettuna, käännellen/väännellen kunnon valossa. Mitään teippi tms paikkausvirityksiä tai edes pintamurtumisia ei saa olla. Tutki että jarrutehostimessa riittää alipainetta 2-3 jarrupolkaisuun moottori sammutettuna.Tutki onko lisäilmaluisti ehjä. Jos kaikki on ok, kelaa ilmamäärämittarilta uudelleen naksuja 1-2 kerrallaan löysemmälle(rikkaammalle) ja heitä välissä kojeajolenkki. Jos homma ei pelitä kun "napsua" on laitettu kymmenen pykälää lisää, on systeemi täysin lukossa, eli varsinainen softa ei toimi lainkaan. Sitten eteen boschin kirja ja yleismittarilla systeemi läpi.
            Ok kiitoksia hyvistä vinkeistä.
            Eniten minua kuitenkin hämää tuo lambda anturi joka on hitsattu omatekoiseen putkeen. Lambdan johdot kuitenkin on katkaistu.
            Mistä tietää tarvitseeko tuo minun moottori lambdaa?

            Kuva moottoristani: www.saunalahti.fi/vnur/m30b35.jpg
            eikö tuo ole motronic?
            -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

            Comment

            • wj
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 3253
              • Järvenpää

              #7
              Originally posted by VNT
              Originally posted by Hemi
              Kyllähän siinä L-jetti kuitenkin taitaa olla. No, pahasta ilmavuodostahan tässä taas kerran on varmasti kysymys. Siis mikäli tuo "paukkuminen" tapahtuu pakopuolella eikä imusarjassa. Tutki kaikki letkut irroitettuna, käännellen/väännellen kunnon valossa. Mitään teippi tms paikkausvirityksiä tai edes pintamurtumisia ei saa olla. Tutki että jarrutehostimessa riittää alipainetta 2-3 jarrupolkaisuun moottori sammutettuna.Tutki onko lisäilmaluisti ehjä. Jos kaikki on ok, kelaa ilmamäärämittarilta uudelleen naksuja 1-2 kerrallaan löysemmälle(rikkaammalle) ja heitä välissä kojeajolenkki. Jos homma ei pelitä kun "napsua" on laitettu kymmenen pykälää lisää, on systeemi täysin lukossa, eli varsinainen softa ei toimi lainkaan. Sitten eteen boschin kirja ja yleismittarilla systeemi läpi.
              Ok kiitoksia hyvistä vinkeistä.
              Eniten minua kuitenkin hämää tuo lambda anturi joka on hitsattu omatekoiseen putkeen. Lambdan johdot kuitenkin on katkaistu.
              Mistä tietää tarvitseeko tuo minun moottori lambdaa?

              Kuva moottoristani: www.saunalahti.fi/vnur/m30b35.jpg
              eikö tuo ole motronic?
              Näyttäs ainakin. kun jakaja on kannen päässä
              - 2006 Mustang cabriolet
              - Sleekcraft Enforcer 28'

              Comment

              • sqxo
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 902
                • no man's land

                #8
                Originally posted by VNT
                Ok kiitoksia hyvistä vinkeistä.
                Eniten minua kuitenkin hämää tuo lambda anturi joka on hitsattu omatekoiseen putkeen. Lambdan johdot kuitenkin on katkaistu.
                Mistä tietää tarvitseeko tuo minun moottori lambdaa?

                Kuva moottoristani: www.saunalahti.fi/vnur/m30b35.jpg
                eikö tuo ole motronic?
                Lambda-asiaan mä en osaa vastata ollenkaan, mulla ei taida M30B28 L-Jetillisessä systeemissä olla Lambdaa ollenkaan tai jos on niin sen kanssa ei oo ikinä tarvinu pelehtiä. Joku viisas vois kertoo et tarviiko Motronic lambdaa vai ei?

                Kyllä toi mun silmään ihan Motronicilta näyttää! Eihän sulla mene edes mitään alipaineletkuja (sellasia 5-10mm paksuja pikkuletkuja) tohon virranjakajaan tms? L-Jetissä niitä menee sielä täälä monta kappaletta. Mun mielestä toi litteä virranjakaja viittaa just Motroniciin.

                Katoppa sun auton hanskalokeron kattoon että onko sielä joku älyelektroniikkaboksi. Jos on niin kato sen kannesta että lukeeko siinä kohokirjaimilla että "Motronic". Se vois kertoo asiasta jotain..

                Comment

                • VNT
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1410
                  • Tuusula

                  #9
                  Niin ja unohtui mainita että kulutus on suht suurta.
                  Esim. 50-80km/h nopeudessa kulutusmittari näyttää 14l / 100km lukemaa.
                  Mutta esim 100-140km/h nopeudessa kulutus onkin enää vain 10l / 100km. Eli heti kun alkaa kierroksia olemaan tuon yli 3000rpm kulutus putoaa.
                  -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                  Comment

                  • pmv
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 2032
                    • tornio

                    #10
                    Eiköhän tuo Motronic ole. 3.5:ssa ei L-Jettiä ollut kuin aivan alussa. Tuo näyttäisi olevan e23:sta, e24:stä tai e28:sta. e32:ssa ja e34:ssä on erilainen imusarja ja ilmamäärämittari. Katso koneen sarjanumero startin kaulalta. Se kertoo mistä autosta kone on poissa.

                    Lambda on useasti vain katalysaattoriversioissa mukana, koska katti hajoaa nopeasti jos seokset ei ole kohdallaan. Muistaakseni tämän vanhemman 3.5 kattiversio on aika nuhainen, joten todennäköisesti tässä ei katalysaattoria ole koskaan ollutkaan. Lambda-anturinhan on joku voinut jälkeenpäin kötöstää omaksi voidakseen tarkkailla seoksia esim. käyntihäriöiden tai tehottmuuden selvittämiseksi.

                    Comment

                    • sqxo
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 902
                      • no man's land

                      #11
                      Epänormaalin iso kulutuskin viittaa hieman laihaan seokseen.. Usko tai älä. Eli edelleen, imuvuodot, imuvuodot.. Onko letkut ehjät? Onko klemmarit kiinni? Vuotaako esim.imusarjan tiiviste? Mut riippuu siis ihan kaasujalasta et paljon noin iso kone hörii. Tarvittaessa tolla saa kyllä bensaa kulumaan ihan kiitettävästi.. :lol:

                      Ja se kulutusmittari on vaan suuntaa-antava, älä sitä liikaa kato. Sehän on vissiin vaan joku alipaineviisari tms.. Mut on se 14 kyl aika iso luku jos nyt ihan tasakaasulla ja tasamaalla tarkotat.. Ootko mitannu kulutusta ihan silleen, että laitat tietyn määrän bensaa ja katot että paljonko sillä pääset eteenpäin? Sillä vois saada vähän paremmin sen kulutuksen selville..

                      Comment

                      • VNT
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 1410
                        • Tuusula

                        #12
                        Originally posted by sqxo
                        Epänormaalin iso kulutuskin viittaa hieman laihaan seokseen.. Usko tai älä. Eli edelleen, imuvuodot, imuvuodot.. Onko letkut ehjät? Onko klemmarit kiinni? Vuotaako esim.imusarjan tiiviste? Mut riippuu siis ihan kaasujalasta et paljon noin iso kone hörii. Tarvittaessa tolla saa kyllä bensaa kulumaan ihan kiitettävästi.. :lol:

                        Ja se kulutusmittari on vaan suuntaa-antava, älä sitä liikaa kato. Sehän on vissiin vaan joku alipaineviisari tms.. Mut on se 14 kyl aika iso luku jos nyt ihan tasakaasulla ja tasamaalla tarkotat.. Ootko mitannu kulutusta ihan silleen, että laitat tietyn määrän bensaa ja katot että paljonko sillä pääset eteenpäin? Sillä vois saada vähän paremmin sen kulutuksen selville..
                        Nyt löytyi 1 imuvuoto.
                        Huohottimen ja imusarjan välinen alipaineletku oli ihan halki.
                        Laitoin uuden letkun, ja silti nykii edelleen.
                        Käänsin siitä ilmamäärämittarin ruuvistakin seoksin niin rikkaalle kuin saa, ei auttanut. Pitäisikö sitä ilmamäärämittarin jousta alkaa löysäämään hammas pari kerrallaan? Kierroksetkin vaeltavat jonkun n. 100 kierrosta ylös ja alas. Viittaisi edelleen imuvuotoon. Täytyy jatkaa tutkimista..

                        Ja tarkistinsen ecu:n, siinä luki MOTRONIC
                        -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                        Comment

                        • sqxo
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 902
                          • no man's land

                          #13
                          Kannattaa ottaa se ilmamäärämittarin iso kumiputki (halk.10cm pit.15cm) irti kokonaan ja kattoa se joka puolelta et se on ehjä. Samalla näät ne siihen liittyvät letkut paremmin, sielä sen alapuolellakin meinaan menee vissiin jotain letkuja. Se ei loppupeleissä oo mikää kovin monimutkanen letkuhässäkkä kumminkaan, eikä oo kovin vaikee purkaa ja kasata, joten kannattaa irrotella ja tutkia tarkkaan.

                          Kumiletkut kovettuu myös iän myötä, mä oon vaihtanu pari mitkä oli muuttunu ihan kovamuovin kaltasiks. Ne kun ei liitoksissa pahemmin pidä enää.. Ja onhan sulla klemmarit joka letkun joka päässä? Se vähän auttaa jos on noita vähän kovettuneita letkuja..

                          EDIT: Niin ja se ilmamäärämittarin päällä oleva ruuvi on vain tyhjäkäyntiseos, se ei paljoa ajettaessa merkkaa siihen nykimiseen. Etsi ensin kaikki mahdolliset ja mahdottomat imuvuodot ja sitten vasta säädä sitä seosta. Sitten kun ei enää ole vuotoja, niin alat säätää sitä ilmamäärämittarin kiekkoa napsun tai kaks kerrallaan rikkaammalle kunnes on hyvä.

                          Comment

                          • larmatin
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 1118
                            • Perttula

                            #14
                            jos ekun numeron kerrot niin voin vilasta onko siinä lambda ohjaus.

                            Comment

                            • VNT
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 1410
                              • Tuusula

                              #15
                              Originally posted by larmatin
                              jos ekun numeron kerrot niin voin vilasta onko siinä lambda ohjaus.
                              Kiitoksia jo etukäteen.
                              Tässä ecun numero:
                              motronic 0 261 200 059

                              Mitä jos boksissa on lambdan ohjaus, voisiko korkea kulutus ja nykiminen juuri viitata tuohon lambdan puuttumiseen?
                              -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎