SORI, SORI...Eli ei pitäisi pitää mitään itsestään selvänä=arvailla. Motronic se näyttää selvästikkin olevan. Sitä suuremmalla toden-näköisyydellä kyseessä on ilmavuoto. Eli käy nyt kaikki putket todella tarkkaan läpi, ja varmista ettei imuvuoto tule jarrutehostimen kautta.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E28 535i nykii
Collapse
X
-
Nyt sain nykimisen suurimmaksi osaksi pois.
Kävin kaikki letkut läpi, nykiminen ei lakannut.
Sitten käänsin ilmamäärämittarin sisällä olevaa jousta 7hammasta löysemmälle, ja nykiminen lakkasi. Myös alakierroksille tuli huomattavasti enemmän tehoa.
Nyt ongelmana on seilaava tyhjäkäynti.
Tyhjäkäynti seilaa 500-900rpm väliä ylös alas ylös alas..
Vinkkejä miten seilaamisen ja nykimisen saisi samaan aikaan pois?
Käänsin sitä tyhjäkäyntiseosruuvia niin laihalle kun saa.
Auttoi vähän, mutta kierrokset seilaa edelleen.
Ja kaikille 535i omistajille:
Viitsiikö joku testata 90km/h ja 120km/h nopeudessa 5-vaihteella mitä teidän kulutusmittari näyttää? Tiedän kyllä että mittari on vain suuntaa antava, mutta olisi kiva vertailla omaa lukemaa muiden lukemiin.-ALPINA B10 4.6 V8 E39-
Comment
-
-
Originally posted by VNTNyt sain nykimisen suurimmaksi osaksi pois.
Kävin kaikki letkut läpi, nykiminen ei lakannut.
Sitten käänsin ilmamäärämittarin sisällä olevaa jousta 7hammasta löysemmälle, ja nykiminen lakkasi. Myös alakierroksille tuli huomattavasti enemmän tehoa.
Originally posted by VNTNyt ongelmana on seilaava tyhjäkäynti.
Tyhjäkäynti seilaa 500-900rpm väliä ylös alas ylös alas..
Vinkkejä miten seilaamisen ja nykimisen saisi samaan aikaan pois?
Käänsin sitä tyhjäkäyntiseosruuvia niin laihalle kun saa.
Auttoi vähän, mutta kierrokset seilaa edelleen.
Onko sulla muuten siinä se toinenkin säätöruuvi tyhjäkäynnille? Kts. linkki kuvaan, sininen nuoli osoittaa sinne väliin missä se ruuvi mun biilissä "jossain" on: :lol: (Eli juurikin sielä ilmamäärämittarin kumiputken alla)
En kyllä sinänsä usko että säätöruuveilla vois saada vaeltelevaa tyhjäkäyntiä tasoittumaan, sen varmaan aiheuttaa jokin muu asia kun säädöt.. Korjatkaa joku viisas jos olen väärässä?
Comment
-
-
Aika suurelta tuntuu tuo säätö? Ettei sillä nyt kuitenkin kompeinsoitasi jonkinasteista ilmavuotoa? Tosin Suomessa huolloissa kuvitelaan säätöjen olevan "hyvät" kun kone on niin laihalla että ajettavuus ja kulutus ovat täysin perseestä. Voi olla että koneeseesi on joku hakenut "hyvät" päästöarvot katsastusta varten. Jos sitä ilmavuotoa ei ole, tuon ylös/alas sahaamisen pitäisi saada kontrolliin kalibroimalla kaasuläpän tyhjäkäyntiavautumisen ja seoksen oikealla suhteella. Kannattaa ensin varmistua siitä että läppäanturi tosiaan toimii kaasun kiinniasennossa.
Comment
-
-
Originally posted by larmatinkattelin tuossa bosch filmiltä aivon mukaan ja siellä kuuluu olla lambda
signaali lähtee muistaakseni navalta 24
se on motronic 3.2
sama aivo 635csi, m535 ynm.
Voiko tuon lambda ominaisuuden jotenkin disabloida?
Vai tarvitseeko tuohon kytkeä lambda?
Voisiko tuo nykiminen "normaali" säädöillä, ja korkea kulutus viitata juuri tuohon lambdan puuttumiseen? Pikaisesti katsottuna tuosta lambdasta lähtee 4-6 johtoa, mihin ne tulisi kytkeä?-ALPINA B10 4.6 V8 E39-
Comment
-
-
Jos lambda puuttuu niin se vaikuttaa kyllä siihen kulutukseen aika huomattavasti (boxi käyttää jotain vara ohjelmaa).
Mutta sen puuttumisen ei kuitenkaan pitäisi vaikuttaa tuohon käyntiin. Jos on vanha lambda joka säätää hitaasti niin silloin voi nykiä / seilata kierroksia.
Näin minä sanoisin amatöörinä, mutta asiantuntijat varmaan kertoo jotain varmempaa tietoa.Sami (E36 318i)
Comment
-
-
Joku asiantuntija voisi kertoa mihin tuo lambda pitää kytkeä?
Useampi johto siitä kuitenkin lähtee.
Jos ilmamäärämittarista kääntää 4 hammasta löysemmälle, kierrokset eivät seilaa paljoa, mutta auto nykii lievästi ja tehoa puuttuu.
Jos taas kääntää ilmamäärämittaria 6-7 hammasta löysemmälle, kierrokset seilaa todella paljon, mutta auto ei nyi ja tehoa löytyy.
Ajan nyt viiden hampaan kompromissilla toistaiseksi.
Jarruissa on kanssa jotain häikkää..
Jarrut on todella pintakovat.
Eli jos painat jarrut pohjaan ne ovat alussa todella kovat, eikä jarrutusteho ole mikään kummoinen.
Mutta kun olet pitänyt jalkaa pari sekuntia painettuna polkimen päällä, yhtäkkiä poljin meneekin lattiaan asti ja auto jarruttaa voimakkaasti.
Epämukavaa, sekä todella vaarallista jos täytyy äkkijarrutus tehdä ja jarrut ottavatkin vasta parin sekunnin viiveellä.
Missä tuossa edes sijaitsee jarrutehostin?
Kaikissa autoissa se on konetilan puolella pääsylinterissä kiinni, mutta tässä ei?!? Kuva konehuoneesta: www.saunalahti.fi/vnur/535/konehuone.jpg
Niin ja sellainen havainto tuli kanssa tehtyä..
Jos avaat venttiilikopan kannesta öljyntäyttökorkin kone käy huomattavasti nätimmin eikä kierrokset seilaa juuri yhtään.
Mutta heti kun laitat korkin takaisin niin auto käy paljon huonommin ja kierrokset lähtevät taas seilaamaan.
Eikö ehjän auton pitäisi sammua kun avaa öljyntäyttökorkin.
Viittaisi edelleen ilmavuotoon?-ALPINA B10 4.6 V8 E39-
Comment
-
-
kannattas duunaa se lambda sinne ja sitten säätää se imm jousi seosmittarilla siiehn mihin kuuluu ja sitten kokeilla miten pelaa ja jos ei toimi niin etsiä vikaa muualta.. lambdalla muistaakseni 2*harmaa lämmitys vastus( pa pumpun sähköistä ja toinen maa) musta aivojen napa 24. valkoinen maaliiti ruiskujen johtosarjassa.
2* harmaa ei pakollinen kytkeä.
Comment
-
-
Originally posted by VNTJarruissa on kanssa jotain häikkää..
Jarrut on todella pintakovat.
Eli jos painat jarrut pohjaan ne ovat alussa todella kovat, eikä jarrutusteho ole mikään kummoinen.
Mutta kun olet pitänyt jalkaa pari sekuntia painettuna polkimen päällä, yhtäkkiä poljin meneekin lattiaan asti ja auto jarruttaa voimakkaasti.
Epämukavaa, sekä todella vaarallista jos täytyy äkkijarrutus tehdä ja jarrut ottavatkin vasta parin sekunnin viiveellä.
Missä tuossa edes sijaitsee jarrutehostin?
Kaikissa autoissa se on konetilan puolella pääsylinterissä kiinni, mutta tässä ei?!? Kuva konehuoneesta: www.saunalahti.fi/vnur/535/konehuone.jpg2000 touring tii-->2002-->e30 318i-->e28 528i-->e28 535i+e90 320i
Comment
-
-
Originally posted by VNTJarrut on todella pintakovat.
Eli jos painat jarrut pohjaan ne ovat alussa todella kovat, eikä jarrutusteho ole mikään kummoinen.
Mutta kun olet pitänyt jalkaa pari sekuntia painettuna polkimen päällä, yhtäkkiä poljin meneekin lattiaan asti ja auto jarruttaa voimakkaasti.
Epämukavaa, sekä todella vaarallista jos täytyy äkkijarrutus tehdä ja jarrut ottavatkin vasta parin sekunnin viiveellä.
Originally posted by VNTMissä tuossa edes sijaitsee jarrutehostin?
Kaikissa autoissa se on konetilan puolella pääsylinterissä kiinni, mutta tässä ei?!? Kuva konehuoneesta: www.saunalahti.fi/vnur/535/konehuone.jpg
Linkkejä "jarrupommi"-juttuihin:
http://www.autopower.se/mekartips/me...s.asp?dokid=17
Originally posted by VNTNiin ja sellainen havainto tuli kanssa tehtyä..
Jos avaat venttiilikopan kannesta öljyntäyttökorkin kone käy huomattavasti nätimmin eikä kierrokset seilaa juuri yhtään.
Mutta heti kun laitat korkin takaisin niin auto käy paljon huonommin ja kierrokset lähtevät taas seilaamaan.
Eikö ehjän auton pitäisi sammua kun avaa öljyntäyttökorkin.
Viittaisi edelleen ilmavuotoon?
Comment
-
-
Tollain hyvä vinkki ku etitte niit imupuolen vuotoi ni ostakaa purkki käynnistyssprayta ja sit eiku auto käyntii ja suihkimaa sitä kaikkii letkuliitoksii ja imusarjan ja kannen välii ja suuttimien liitoksii jne..tyhkäynti muuttuu huomattavast siin vaihees ku se aine menee sinne koneesee jonku vuotopaikan kautta.
Comment
-
-
Originally posted by VNTJoku asiantuntija voisi kertoa mihin tuo lambda pitää kytkeä?
Useampi johto siitä kuitenkin lähtee.
Jos ilmamäärämittarista kääntää 4 hammasta löysemmälle, kierrokset eivät seilaa paljoa, mutta auto nykii lievästi ja tehoa puuttuu.
Jos taas kääntää ilmamäärämittaria 6-7 hammasta löysemmälle, kierrokset seilaa todella paljon, mutta auto ei nyi ja tehoa löytyy.
Ajan nyt viiden hampaan kompromissilla toistaiseksi.
Jarruissa on kanssa jotain häikkää..
Jarrut on todella pintakovat.
Eli jos painat jarrut pohjaan ne ovat alussa todella kovat, eikä jarrutusteho ole mikään kummoinen.
Mutta kun olet pitänyt jalkaa pari sekuntia painettuna polkimen päällä, yhtäkkiä poljin meneekin lattiaan asti ja auto jarruttaa voimakkaasti.
Epämukavaa, sekä todella vaarallista jos täytyy äkkijarrutus tehdä ja jarrut ottavatkin vasta parin sekunnin viiveellä.
Missä tuossa edes sijaitsee jarrutehostin?
Kaikissa autoissa se on konetilan puolella pääsylinterissä kiinni, mutta tässä ei?!? Kuva konehuoneesta: www.saunalahti.fi/vnur/535/konehuone.jpg
Niin ja sellainen havainto tuli kanssa tehtyä..
Jos avaat venttiilikopan kannesta öljyntäyttökorkin kone käy huomattavasti nätimmin eikä kierrokset seilaa juuri yhtään.
Mutta heti kun laitat korkin takaisin niin auto käy paljon huonommin ja kierrokset lähtevät taas seilaamaan.
Eikö ehjän auton pitäisi sammua kun avaa öljyntäyttökorkin.
Viittaisi edelleen ilmavuotoon?
Ihan kuin puhuisit mun autosta. Aivan samat viat. 535i E28.
Comment
-
-
Oman E23/735:n konehuone näytti ihan tuolta. Kun virranjakaja suoraan nokka-akselin jatkeen, se on aina motronic.
Omassa 745:ssa oli hieman käyntiongelmia. Kylmänä kohtuu OK, mutta lämpimänä pientä nykimistä. Ihan kuin yksi pytty olisi välillä ollut poissa kuvioista.
Aikoinani 735:ssa ihan samoja oireita, mutta sen lisäksi, kun lämpötila nousi yli kriittisen pisteen (melkein puoliväliin), alkoivat pahemmat käyntihäiriöt. Todella epätasainen käynti, "röpötti" pahasti ja veto pahasti hukkateillä. Heti kun jäähtyi hieman (pääsi moottoritielle), se lakkasi.
Eli viimeaikaiset oireet olivat samantapaisia, ne viittasivat joko ilmavuotoon tai sitten sähkövikaan. Tarkistin ilmavuodot, niitä ei yksinkertaisesti ollut. Kaikki oli OK. Seuraavaksi tarkistin sen 735:n varsinaisen syyn häiriöille, eli virranjakajan.
Kansi irti, ja siellähän se. Nokka-akselin stefa vuotaa, ei niin pahasti kuin 735:ssa aikoinaan, mutta kumminkin. Öljynpaskaa siellä oli. Huolellinen putsaus ja takaisin paikoilleen, stefa sai jäädä odottamaan myöhempää korjaamista. Ja ongelmat tiessään.
735:ssa se oli tuhonnut koko jakajan kannen. 1 elektrodi kokonaan poikki, toisesta vain nysä jäljellä, loput (ylemmät) oli kunnossa.
Tarkista siis sekin paikka. Vaikka se onkin kenkku irroitettava. Pitää irroittaa se syylärin muovinen ilmanohjain (jos se edelleen on siinä paikoillaan) ja visko siipineen. Vasta sitten pääsee kunnolla käsiksi kanteen.
Tämä on vain yksi vaihtoehto, mutta kannattaa tsekata, varsinkin jos kannen alta sormella sipaisemalla saa sormen täyteen öljyntöhkää yms paskaa.
t: Timo
Comment
-
Comment