Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 puhaltaa vain kuumaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VNT
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1410
    • Tuusula

    E28 puhaltaa vain kuumaa

    E28 535i puhaltaa vain kuumaa ilmaa auton sisälle.
    Jos olisi talvi niin ei tuosta haittaakaan olisi, mutta kesällä :?

    Joskus luin että jotkut magneettiventtiilit jumittavat, missä nuo sijaitsee ja voiko niitä korjata? Onko e28 lämmityslaitteen kennossa jotain hanaa jolla vesikierron auton sisäpuolelle voisi estää?
    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-
  • wj
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 3253
    • Järvenpää

    #2
    Voithan tietysti ottaa letkut lämppärin kennosta irti ja liittä yhteen
    - 2006 Mustang cabriolet
    - Sleekcraft Enforcer 28'

    Comment

    • VNT
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1410
      • Tuusula

      #3
      Originally posted by Wittu_joo
      Voithan tietysti ottaa letkut lämppärin kennosta irti ja liittä yhteen
      Jep, näin täytyy tehdä mikäli vikaa ei saada korjatuksi "oikealla" tavalla.
      -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

      Comment

      • Leba
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 2101
        • Espoo

        #4
        no mut hei, eipähän tuu kylmä ainaskaan.. (juu juu, oli vähän väsyny kommentti) :sleep:
        Lolvo - Exiä: 330xd M-Sport II, e39 M5 '00, e34 M5 3.6, E39 528i, E34 M5 3.8, E36 328i

        Comment

        • Kyytsis
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 3472
          • Helsinki

          #5
          Re: E28 puhaltaa vain kuumaa

          Originally posted by VNT
          E28 535i puhaltaa vain kuumaa ilmaa auton sisälle.
          Jos olisi talvi niin ei tuosta haittaakaan olisi, mutta kesällä :?

          Joskus luin että jotkut magneettiventtiilit jumittavat, missä nuo sijaitsee ja voiko niitä korjata? Onko e28 lämmityslaitteen kennossa jotain hanaa jolla vesikierron auton sisäpuolelle voisi estää?
          Neekerimallin e28:ssa on ihan mekaaninen venttiili siinä tulipellissä jolla säädetään virtausta kennolle. Noissa isommissa taitaa olla hienompiakin systeemeitä, mutta nekin löytyvät varmaan samasta paikasta, eli kuskin puolelta tulipellistä.

          Comment

          • kaol
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 5007
            • Ilmajoki

            #6
            Oliskohan mahdollista että se säätöpaneelin "lämmönsäädin" ( :lol: ) olisi jumittanut. Se olisi mahdollista jos se on sähkötoiminen.
            Kokeilemalla se selviää...

            Comment

            • kotkavaara arttu
              Bimmer Rookie
              • Mar 2004
              • 142
              • Rauma

              #7
              Lämppäri

              Mulla meni ainakin talvella E28 528i:stä magneettiventtiili jumiin. Ei tullut lämmintä. Vähän kun sitä koputteli jollain, ni se aukes taas. Ne pakkaa varmaan vähän hapettua, ja ei sitten liiku oikein omin avuin.
              Fuck the fuel economy! Sulzer & Sumitomo

              Comment

              • VNT
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 1410
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by kaol
                Oliskohan mahdollista että se säätöpaneelin "lämmönsäädin" ( :lol: ) olisi jumittanut. Se olisi mahdollista jos se on sähkötoiminen.
                Kyllä se sähkötoiminen on.
                Miten voin testata onko vika magneettiventtiilissä vai lämmönsäätimessä?
                -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                Comment

                • kaol
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 5007
                  • Ilmajoki

                  #9
                  Originally posted by VNT
                  Originally posted by kaol
                  Oliskohan mahdollista että se säätöpaneelin "lämmönsäädin" ( :lol: ) olisi jumittanut. Se olisi mahdollista jos se on sähkötoiminen.
                  Kyllä se sähkötoiminen on.
                  Miten voin testata onko vika magneettiventtiilissä vai lämmönsäätimessä?
                  Lämmönsäätimen pystyy ainakin testaamaan yleismittarilla, ohmialueella.
                  Voin laittaa iltapäivällä malliarvoja omasta säätimestä, kun yks kipale on ylimääräsenä...
                  Kokeilemalla se selviää...

                  Comment

                  • VNT
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 1410
                    • Tuusula

                    #10
                    Kiitos kaol, ilmoittele sitten millaisia lukemia sait.
                    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                    Comment

                    • kaol
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 5007
                      • Ilmajoki

                      #11
                      :juo :juo :juo
                      Jees. Tollasia tuloksia tulitti...

                      1->2 = Ei johda
                      1->3 = 20ohm - ääretön
                      1->4 = 20ohm - ääretön
                      1->5 = 20ohm - ääretön
                      1->6 = 20ohm - ääretön
                      1->7 = 20ohm - ääretön

                      Kaikki loput nastojen välit 20ohm säätimen asennosta riippumatta.


                      Mittaus aloitettu säädin "lämpo pakkasella"-asennosta ja kierretty kuumaan päin :juo
                      Kokeilemalla se selviää...

                      Comment

                      • reinuk
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2003
                        • 636
                        • Helsinki

                        #12
                        Juu eli tuo vesiventtiili tuppaa jumimaan iän myötä juuri mainitsemallasi tavalla. Itse aikoinaan tuota korjasin seuraavasti: raapaset sen vesiventtiilin kannen irti (4 ruuvia), sitten käsin "runkkasin" sitä sihti-tappi-mikälie tsydeemiä, nappasin sen kortsun irti ruikin crc:tä tms. sinne sisään, kortsu takas ja runkkausta. Tökkäsin hökötyksen paikoilleen ja taas toimi. Joskus muinoin tuohon on kuulemma saanut ihan korjaus-sarjaa, mutta nykytilanteesta en tiedä.
                        Hubraum statt spoiler!

                        Nyt: 530dA xDrive F11 -15

                        Ex.penaalit: 2000 NK -66/-67, 520iA E28 -86, 520 E12 -80, 520i E28 -84, M535i E28 -86, 2000 TI-Lux NK -67, 525iA/M5 E34 -89/-93, 520d Touring E39 -00, 325i Cabrio E30 -89 'Sultans Edition', 316i E46 -02, 320dA E90 -06, 320dA Touring E91 -06, M5 3.8 E34 -92, 530dA Touring E61 -05, 320d Touring E91 -08, 330dA Touring M-sport E46 -04, 320dA xDrive touring E91 -10/11, X3 xDrive20d F25 -11, 530dA xDrive Touring F11 -11, X3 xDrive20d F25 M-sport -12

                        Comment

                        • Leka
                          BTCF Member
                          • Sep 2003
                          • 7701
                          • Vilppula

                          #13
                          Tuolla on kanssa joku korjaillut (E32:n tosin) vesiventtiilejä.
                          sigpic

                          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                          Comment

                          • VNT
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 1410
                            • Tuusula

                            #14
                            Missä noitten vesiventtiilien pitäisi olla e28:ssa?
                            Vanhassa e34:ssa ne oli tuulilasin alapuolella selvästi näkyvillä.
                            Tästä e28:sta en löytänyt niitä mistään. Onko tässä edes kyseisiä venttiileitä?
                            -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                            Comment

                            • Jouskari
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2002
                              • 442
                              • Tampere

                              #15
                              535:ssa voi olla erilailla, mutta:
                              520i:ssä tämä osa ompi siinä jarrutehostimen vieressä, vähän alapuolella. omassa piisaa venttiillille menevän johdon irroitus --> puhaltaa kuumaa.
                              Ylinopeudesta alinopeuteen: -myyty harrasteautot. tilalla tuli harraste traktorit-

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎