Announcement

Collapse
No announcement yet.

Venttiilinvälysten säätö 528i '84 E28 (M30B28-kone)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sqxo
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 902
    • no man's land

    Venttiilinvälysten säätö 528i '84 E28 (M30B28-kone)

    Eli mites paljon välyksiä noihin venttiileihin kannattaa laittaa?

    Haynesi sanoo että kylmänä 0,30mm ja kuumana 0,35mm ja suosittaa että kuumana kannattais säätää, ja näin on tehty. Vieläkin toi vähän ehkä raksuttaa.. :? (No eihän Bemaria kyllä ihan hiljaseks saakaan kuulemma?)

    Onko toi Haynesin arvo se mihin kannattaa säätää vai onko toisissa ohjeissa eri arvoja? Kellään mitään mielipidettä asiasta et mitä välyksiä pitäs olla? :shock:

    Tuleeko ongelmia jos vetää vähän pienemmät välykset kun Haynesin ohjeessa? Esim. 0,32mm kuumana tms? Hyöytyä? Haittaa? :shock:
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    Ensinnäkin... VENTTIILINVÄLYKSIÄ EI SÄÄDETÄ KUUMANA, säädä kylmänä siihen 0,3 mm:iin ja kuulostele sitten. Voit siitä ruveta sitten muutaman satkun pienentämään välyksiä jos siltä tuntuu.
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • sqxo
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 902
      • no man's land

      #3
      Originally posted by Leka
      Ensinnäkin... VENTTIILINVÄLYKSIÄ EI SÄÄDETÄ KUUMANA, säädä kylmänä siihen 0,3 mm:iin ja kuulostele sitten. Voit siitä ruveta sitten muutaman satkun pienentämään välyksiä jos siltä tuntuu.
      No prkl! Kyllä ne Haynesin manuaalissa suositteli nimenomaan että ajolämpösenä on parempi säätää.. Mikäs siinä on sitten että pitäs kylmänä muka säätää?

      Mitä käy jos säätää välykset liian pienelle?

      Comment

      • ankkuli
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 938
        • Hyvinkää

        #4
        Originally posted by sqxo

        Mitä käy jos säätää välykset liian pienelle?
        venttiilit (erityisesti pakovena) alkaa "kantamaan" ja tyhjäkäynti muuttuu epätasaiseksi. -pahimmassa tapauksessa venttiili palaa ohivuodon seurauksena. aaltoileva käynti ja seonneet päästöt on pienempi murhe.

        "asiansa tunteva" bmw-huolto suositteli säätämään M30B30 venat JÄÄkylmänä. tehtaalta kuulemma tullut suositus käyttää pakopuolelle 0,35mm välystä juuri tasaisemman käynnin takia.
        Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

        Comment

        • sqxo
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 902
          • no man's land

          #5
          Originally posted by ankkuli
          venttiilit (erityisesti pakovena) alkaa "kantamaan" ja tyhjäkäynti muuttuu epätasaiseksi. -pahimmassa tapauksessa venttiili palaa ohivuodon seurauksena. aaltoileva käynti ja seonneet päästöt on pienempi murhe.
          Jees, hyvä tietää niin en lähde leikkimään tolla asialla.

          Originally posted by ankkuli
          "asiansa tunteva" bmw-huolto suositteli säätämään M30B30 venat JÄÄkylmänä. tehtaalta kuulemma tullut suositus käyttää pakopuolelle 0,35mm välystä juuri tasaisemman käynnin takia.
          0,35mm KYLMÄNÄ?? Siis enemmän kun Haynesin ohjeessa sanotaan! Eikös se naksuta aina enemmän jos välyksiä on enemmän? :shock: No, pitää sitten tarkastaa uudelleen kone kylmänä noi välykset. Enkä taida pistää ainakaan yhtään ohjearvoa pienempiä välyksiä sinne! Kiitos tiedoista!

          Comment

          • ankkuli
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 938
            • Hyvinkää

            #6
            kyllä, juuri näin. liian pieni välys-> ei sulkeudu kunnolla koneen lämmettyä. toisaalta: isompi välys-> lisää kolinaa.

            tosta nykysestä laitteesta en vielä kerinny :roll: tarkistaa välyksiä. vanhassa fordissa tuli askarreltua välysten kanssa enempikin, imupuolella välys kasvoi aikaa myöten ja kilinä lisääntyi samalla kun pakovenan välys tahtoi mennä kiinni ja käynti huononi.

            m30 koneessa ei ole juuri (?) tätä vikaa ja huolella säädetty välys kyllä pysyy kohdallaan pitkään... ainaki b30 b35 koneissa tärkeämpi juttu on venakopan avaus nokan voiteluputken kiristämiseksi (nokkavaurion vaara). siitä loytyy infoa searchilla tai googlaamalla ja varmaan haynesissakin on maininta.
            Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

            Comment

            • sqxo
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 902
              • no man's land

              #7
              Jees, onneks ei oo Foortti!
              Kiitoksia tiedoista!

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Kannattaa kumminkin muistaa että tuolla venttiilivälyksellä on aika vähän tekemistä tuon "naputuksen" kanssa. Siinä vaiheessa kun naputus lakkaa, ventiili kantaa ja remontti on jossain vaiheessa edessä. Naputtava ääni syntyy siitä että nostimet/paininkupit lakkaavat pyörimästä. Nostin/paininkuppi pitää pyörähtää aina jonkin verran nokan "laapaistaessa" sitä. Tällöin paininkuppi/nostin tarjoaa seuraavaa pyyhkäisyyn nokan ja painimen väliin öljykalvon. Naputtava ääni syntyy siitä kun kuiva nokka osuu(kilahtaa) kuivaan painimeen. Ongelma johtuu nokan ja painimien kiilloittumisesta peilikiiltäviksi jolloin öljykalvon muodostuminen ja "pidon" puute vaikeuttaa nostimen/paininkupin pyörimistä. Ongelmasta pääsee kun paininkupit ja nokan "hoonaa" ruustukkikankaalla karheiksi.

                Comment

                • T3
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 8530
                  • Karhe

                  #9
                  .....
                  Last edited by T3; 08-01-2007, 17:08.
                  .

                  Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                  Comment

                  • Muumi
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 1702
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Originally posted by Hemi
                    Naputtava ääni syntyy siitä että nostimet/paininkupit lakkaavat pyörimästä.

                    Pakko huomauttaa,TAAS!
                    M30 moottorissa ei ole nostimia/paininkuppeja,jotka pyörisivät...
                    E24 635csi

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Ei olekkaan, mutta kiilloittumisesta johtuva öljykalvon ohuus siis vaivaa myös näitä suoraan keinuvipuja "laahaavia" malleja. Periaate on siis hioa nokka-akseliin, nostimiin, paininkuppeihin keinuvipuihin,laahaimiin tms. "hoonikarkeutta" jolloin öljykalvo saadaan pysymään painepinnoissa. Luonnollisesti mahdollisesti rullalaakeroidut painepinnat eivät tätä tarvitse.
                      Akseloidun moottorin keinuvipurakenteen ongelma on myös helposti se että keinuvipuakseloinnin laakerit ovat kuluneet väljiksi. Siis niissä moottoreissa jossa em.rakenne on, kuten M30 moottorissa.

                      Comment

                      • sqxo
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2004
                        • 902
                        • no man's land

                        #12
                        Originally posted by T3
                        POLTA se Haynesin kirja!!!

                        Venttiileitä EI SÄÄDETÄ KONEEN OLLESSA KUUMA!!!!!!!!!
                        Koneen sammutuksen jälkeen kansi ei ole tasaisen kuuma joka paikasta.
                        Lisäksi säädön aikana kansihan kokoajan jäähtyy ja näinollen välyksistä tulee erilaiset. Aloita säätö ykkösestä ja kun lopetat sen säädön neloseen puolentunnin jälkeen, niin varmasti on eri välykset, kun kansi on ehtinyt jäähtyä kymmeniä asteita.
                        Mutta, kun kone on kylmä, niin se on paremmin samassa lämpötilassa eri kohdista.
                        Hehe.. Joo, en mä sen kirjan tietämykseen vannokaan, ja nyt tuli kyllä aika hyvät perustelutkin et miks pitää säätää kylmänä. Kitoos! Oishan ton voinu keksiä itekin JOS osais ajatella yhtään loogisesti tai yleensä ollenkaan.. :lol: :lol:

                        Comment

                        • sqxo
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 902
                          • no man's land

                          #13
                          Ja Hemille kanssa kiitoksia teoriatiedosta yms! En sit taida yrittääkään saada tota täysin hiljaseks.. :wink:

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Kyllä sen saa hiljaiseksi kun ensiksi varmistaa että keinuvipujen laakerointi on kunnossa samalla kun ne on nostettu koneesta irti. 320 ruusstukkikankaalla ja CRC:llä nokat pyöritellen karheiksi=pahin pintakiilto pois, samoin kuin keinuvipujen laahainpinnoista. Säätö tehtaan keskiarvoihin ja ehdottomasti vain ja ainoastaan kylmänä(+10-+20).

                            Comment

                            • sqxo
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 902
                              • no man's land

                              #15
                              No jes!
                              Työohjeet ainakin löytyy sitten jo, vielä kun olis aikaa ja paikka niin vois laittaa kuntoon! No ehkä joskus tuonempana sitten.. :oops: Ei tuo naksutus nyt niin paljon korvia raasta enää.. :lol:

                              Kiitos vielä kerran kaikille!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎