Lämpöasia tulikin selväksi, aina kylmänä säädetään.
Mutta on myös toinenkin tapa säätää ne. Itse säädän ne nokan ja nostimen välistä, en siis nostimen ja ventiilin välistä.
Kun säädät ne 0.3mm nostimen ja ventiilin välistä, ja suoritat vaikka huviksesi uudelleen tarkistuksen samasta paikasta => tod.näk. näyttää samaa. Mutta jos tarkistat sen nokan ja nostimen välistä, siinä raossa saattaa heitot olla sitten suuriakin, mutta varmasti yli 0.3mm joka ikisessä. Niin hassulta kun se tuntuukin, mutta näin on.
0.3mm nostimen ja nokanvälissä => pienempi kuin 0.3mm nostimen ja venttiilin välissä. Saattaa olla jopa tiukka 0.2mm. Mutta a) venttiilit ei naputa ja b) ne ei kuitenkaan kanna. Kokeiltu on sekin.
Ajellut viimeiset 3 vuotta moisilla säädöillä. Säätänyt siinä välissä ne kertaalleen. Venttiiliäänissä ero on kuin yöllä ja päivällä, ruiskusuuttimet pitää suurempaa ääntä kuin venttilit.
Pakko kysyä tyhmä kysymys: mikä on ruustukkikangas (tai 320 karkeudella oleva ruustukkikangas)? Onko tällainen nokan ja keinuvipujen pintojen karhennus syytä tehdä myös M40-moottorissa?
Originally posted by Hemi
Kannattaa kumminkin muistaa että tuolla venttiilivälyksellä on aika vähän tekemistä tuon "naputuksen" kanssa. Siinä vaiheessa kun naputus lakkaa, ventiili kantaa ja remontti on jossain vaiheessa edessä. Naputtava ääni syntyy siitä että nostimet/paininkupit lakkaavat pyörimästä. Nostin/paininkuppi pitää pyörähtää aina jonkin verran nokan "laapaistaessa" sitä. Tällöin paininkuppi/nostin tarjoaa seuraavaa pyyhkäisyyn nokan ja painimen väliin öljykalvon. Naputtava ääni syntyy siitä kun kuiva nokka osuu(kilahtaa) kuivaan painimeen. Ongelma johtuu nokan ja painimien kiilloittumisesta peilikiiltäviksi jolloin öljykalvon muodostuminen ja "pidon" puute vaikeuttaa nostimen/paininkupin pyörimistä. Ongelmasta pääsee kun paininkupit ja nokan "hoonaa" ruustukkikankaalla karheiksi.
Kaivanpas vanhaa threadia... Eli mitä työkaluja tuohon säätöön tarvii 10mm(?) ja mittaliuskojen ohella? En ole vielä venttiileitä säätänyt ja täytyy opetella.
Kaivanpas vanhaa threadia... Eli mitä työkaluja tuohon säätöön tarvii 10mm(?) ja mittaliuskojen ohella? En ole vielä venttiileitä säätänyt ja täytyy opetella.
- 10mm lenkki
- Lehtimitta (eli se mittaliuska)
- sopivan kokoinen esim. talttaruuvari, jolla saa käännettyä sitä epäkesko hommelia (). Tässä epäkeskossa on n. 3mm kokoinen pyöreä kolo, josta sitä käännetään.
Moottorin pyörittäminen vivun vaituessa on helppo tehdä työntämällä autoa vaihde päällä (varovasti).
Mä tossa m20b20 e34:sen kojeen venttiilinvälyksiä pyrin tarkastelemaan/säätämään mutta kusi aluksi ensin koneen pyörittämisestä, eli kun olen välykset säätänyt ennen aina takarenkaan pyörittämisen kautta niin nytpä ei toiminut vaan rengas pyöri ikään kuin tyhjää eikä pyöriottänyt konetta vaikka vaihde päällä, toi takarengas siis muun merkkisessä autossa. No en niin noista tiedä, autossa on lukkoperä. En jaksanut sen kummemmin pohtia vaan irrotin etupuskurin ja sitten auton edestä pyöritin kampiakselia sen pään mutterista.
Pyörittäminen oli siitä helppoa. Nyt rupes vaan ihmetyttämään etten löytänyt mitään ajoitusmerkkejä joten en tiennyt millon venttiilit olis ihan kiinni,tottakai siellä jossain sellanen merkki on mutten nähnyt, oli melko ahdas paikka.nokka-akselistakin oli pirun hankala sanoa milloin oli nokat ihan alhaalla. Yritin pyörijästäkin vähän saada ohjetta muttei siitäkään oikein saanut.
Eli pidempien pohjustusten kautta kaksi kysymystä:
1) Miksi takapyörästä pyöritettäessä vaihde päällä moottori ei pyöri mukana?
2) Mistä katsotte milloin venttiilit ovat varmasti kiinni kun säädätte välyksiä?
ja ihan varmistukseksi eikö se järjestys mennyt 1-5-3-6-2-4 ?
Comment