Announcement

Collapse
No announcement yet.

Venttiilinvälysten säätö 528i '84 E28 (M30B28-kone)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ankkuli
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 938
    • Hyvinkää

    #16
    pistetäänpä vielä pakollinen cyberavaruuslinkki:



    kieli kääntyy kyllä esim babelfishillä jos ei saksa taivu.
    Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

    Comment

    • sqxo
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 902
      • no man's land

      #17
      Jees, kiitoksia, kiitoksia! Kyllä näillä tiedoilla jo pärjää!

      Comment

      • line79
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2003
        • 343
        • Iisalmi

        #18
        mitenkäs 320:ssä noi väljykset kylmänä. alffamer antaa arvot vain lämpimänä imu ja pako 0.30
        BulletBroof Monkey

        E36 325 -93
        ex E30 316/320i

        Comment

        • sqxo
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 902
          • no man's land

          #19
          Mikäs se moottorin tarkka malli siis on? M20B20 vai?

          Comment

          • T3
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 8530
            • Karhe

            #20
            .....
            Last edited by T3; 08-01-2007, 17:09.
            .

            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

            Comment

            • line79
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2003
              • 343
              • Iisalmi

              #21
              jep,m20-b20 se.
              kiitos tiedosta
              BulletBroof Monkey

              E36 325 -93
              ex E30 316/320i

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #22
                Lämpöasia tulikin selväksi, aina kylmänä säädetään.

                Mutta on myös toinenkin tapa säätää ne. Itse säädän ne nokan ja nostimen välistä, en siis nostimen ja ventiilin välistä.

                Kun säädät ne 0.3mm nostimen ja ventiilin välistä, ja suoritat vaikka huviksesi uudelleen tarkistuksen samasta paikasta => tod.näk. näyttää samaa. Mutta jos tarkistat sen nokan ja nostimen välistä, siinä raossa saattaa heitot olla sitten suuriakin, mutta varmasti yli 0.3mm joka ikisessä. Niin hassulta kun se tuntuukin, mutta näin on.

                0.3mm nostimen ja nokanvälissä => pienempi kuin 0.3mm nostimen ja venttiilin välissä. Saattaa olla jopa tiukka 0.2mm. Mutta a) venttiilit ei naputa ja b) ne ei kuitenkaan kanna. Kokeiltu on sekin.

                Ajellut viimeiset 3 vuotta moisilla säädöillä. Säätänyt siinä välissä ne kertaalleen. Venttiiliäänissä ero on kuin yöllä ja päivällä, ruiskusuuttimet pitää suurempaa ääntä kuin venttilit.

                t: Timo

                Comment

                • Phaedrus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1888
                  • Helsinki

                  #23
                  Pakko kysyä tyhmä kysymys: mikä on ruustukkikangas (tai 320 karkeudella oleva ruustukkikangas)? Onko tällainen nokan ja keinuvipujen pintojen karhennus syytä tehdä myös M40-moottorissa?

                  Originally posted by Hemi
                  Kannattaa kumminkin muistaa että tuolla venttiilivälyksellä on aika vähän tekemistä tuon "naputuksen" kanssa. Siinä vaiheessa kun naputus lakkaa, ventiili kantaa ja remontti on jossain vaiheessa edessä. Naputtava ääni syntyy siitä että nostimet/paininkupit lakkaavat pyörimästä. Nostin/paininkuppi pitää pyörähtää aina jonkin verran nokan "laapaistaessa" sitä. Tällöin paininkuppi/nostin tarjoaa seuraavaa pyyhkäisyyn nokan ja painimen väliin öljykalvon. Naputtava ääni syntyy siitä kun kuiva nokka osuu(kilahtaa) kuivaan painimeen. Ongelma johtuu nokan ja painimien kiilloittumisesta peilikiiltäviksi jolloin öljykalvon muodostuminen ja "pidon" puute vaikeuttaa nostimen/paininkupin pyörimistä. Ongelmasta pääsee kun paininkupit ja nokan "hoonaa" ruustukkikankaalla karheiksi.

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14504
                    • Oulu

                    #24
                    Kaivanpas vanhaa threadia... Eli mitä työkaluja tuohon säätöön tarvii 10mm(?) ja mittaliuskojen ohella? En ole vielä venttiileitä säätänyt ja täytyy opetella.
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA (2.8l) '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • kaol
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 5007
                      • Ilmajoki

                      #25
                      Originally posted by zener
                      Kaivanpas vanhaa threadia... Eli mitä työkaluja tuohon säätöön tarvii 10mm(?) ja mittaliuskojen ohella? En ole vielä venttiileitä säätänyt ja täytyy opetella.
                      - 10mm lenkki
                      - Lehtimitta (eli se mittaliuska)
                      - sopivan kokoinen esim. talttaruuvari, jolla saa käännettyä sitä epäkesko hommelia (). Tässä epäkeskossa on n. 3mm kokoinen pyöreä kolo, josta sitä käännetään.

                      Moottorin pyörittäminen vivun vaituessa on helppo tehdä työntämällä autoa vaihde päällä (varovasti).
                      Kokeilemalla se selviää...

                      Comment

                      • zener
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 14504
                        • Oulu

                        #26
                        Ainakin yksi korjaamon äijä pyöritti konetta pultista joka pitää hihnapyörän kampiakselissa kiinni...
                        E65 730dA '04 klick
                        F10 520dA '11 klick
                        E34 520iA (2.8l) '91 klick

                        Instagram


                        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                        Comment

                        • kaol
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 5007
                          • Ilmajoki

                          #27
                          Originally posted by zener
                          Ainakin yksi korjaamon äijä pyöritti konetta pultista joka pitää hihnapyörän kampiakselissa kiinni...
                          Mutta kellä on työkalu jolla siihen pääsee käsiksi... Oli muistaakseni aika vaikeessa paikassa.
                          Kokeilemalla se selviää...

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14504
                            • Oulu

                            #28
                            Mun mielestä pyöritti ihan hylsällä, tosin en ihan tarkkaan nähny työkalua, mutta mielestäni hylsä oli(?).
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA (2.8l) '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • mrek
                              Newbiemmer
                              • Feb 2005
                              • 23

                              #29
                              Originally posted by zener
                              Mun mielestä pyöritti ihan hylsällä, tosin en ihan tarkkaan nähny työkalua, mutta mielestäni hylsä oli(?).
                              30 mm hylsy, pieni jatkovarsi ja räikkäväännin.

                              Comment

                              • viiksis
                                Newbiemmer
                                • Jun 2006
                                • 27

                                #30
                                Mä tossa m20b20 e34:sen kojeen venttiilinvälyksiä pyrin tarkastelemaan/säätämään mutta kusi aluksi ensin koneen pyörittämisestä, eli kun olen välykset säätänyt ennen aina takarenkaan pyörittämisen kautta niin nytpä ei toiminut vaan rengas pyöri ikään kuin tyhjää eikä pyöriottänyt konetta vaikka vaihde päällä, toi takarengas siis muun merkkisessä autossa. No en niin noista tiedä, autossa on lukkoperä. En jaksanut sen kummemmin pohtia vaan irrotin etupuskurin ja sitten auton edestä pyöritin kampiakselia sen pään mutterista.

                                Pyörittäminen oli siitä helppoa. Nyt rupes vaan ihmetyttämään etten löytänyt mitään ajoitusmerkkejä joten en tiennyt millon venttiilit olis ihan kiinni,tottakai siellä jossain sellanen merkki on mutten nähnyt, oli melko ahdas paikka.nokka-akselistakin oli pirun hankala sanoa milloin oli nokat ihan alhaalla. Yritin pyörijästäkin vähän saada ohjetta muttei siitäkään oikein saanut.

                                Eli pidempien pohjustusten kautta kaksi kysymystä:

                                1) Miksi takapyörästä pyöritettäessä vaihde päällä moottori ei pyöri mukana?

                                2) Mistä katsotte milloin venttiilit ovat varmasti kiinni kun säädätte välyksiä?

                                ja ihan varmistukseksi eikö se järjestys mennyt 1-5-3-6-2-4 ?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎