Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 pyyhkijät käy ainavaan. VIKA RELE

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rolli
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2004
    • 1067
    • Kausala city

    E28 pyyhkijät käy ainavaan. VIKA RELE

    Ongelmana on seuraavanlainen.
    Pyyhkijät rupesivat pyyhkimään täydellä nopeudella viiksen ollessa missä asennossa hyvänsä. Sammuu vasta kun virrat sammuttaa.

    Tutkin aikaisempia treatteja joista ei selvinnyt ongelmaan ratkaisua.
    Pyyhkijöiden relettä tutkailin. ei ole jumissa.

    Kun releen laittaa paikalleen, virtojen ollessa päällä, naksahtaa se ja pyyhkijät rupeavat pyyhkimään.

    Voisiko vika olla viiksessä? Miten tutkin tämän?

    Auto on E28 M535 -85

    Kiitän!!

    Vika selvis. Syynä oli viallinen rele.
    Last edited by Rolli; 17-12-2005, 15:30.
    E34 530d -94 M-Sport
  • WarHead
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 774

    #2
    Saattaa kyllä olla hakuammuntaa, mutta itellä oli samanlaisia vinkeitä E32:ssa ku alko olen pyyhkijänmoottori tiensä päässä...
    Eli siellon moottorissa antura hammaskehällä, joka ikäänkuin pysäyttää pyörimisen täyteen kierrokseen, jos viiksen asento muuttuu. Tällä varmistetaan se, että ziipparit palaavat aina ala-asentoon.

    Itellä pyyhkijät jäivät päälle pyyhkimään, vaikka tosiaan väänteli viikseä kuinka, eli moottori pyöritti itteensä, koska se ei tiennyt, että kierros on jo tehty. Tätä se teki aika ajoin ja sitte loppujen lopuski meni hampaat siitä kehästä ja moottori meni vaihtoon ja oli taas kätilön sormille ja kepukka säkille käyttöä.
    Eli jos ei vika löydy hytän puolelta, alahan tonkimaan moottoria ulos, mutta muista hakea sitä olutta ENNEN ku alotat.

    Lunta tuloo!
    E91 335iAT -08

    -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

    Comment

    • bmw_e28
      Newbiemmer
      • Nov 2004
      • 11
      • Kotka

      #3
      Avaa pyyhkijän moottori..

      Avasin iteltä tossa muutamia vuosia sitten ja hioin hienolla paperilla kontaktipinnat kirkkaiksi ja putsasin ison hammasrattaan kehällä olevan pysäytyskohdan kunnolla (katkos kontaktipinnassa). pelaa edelleen
      Samaa vikaa tosin ei ollut.minulla ei palautus toiminut silloin..
      Ajamisen iloa

      Comment

      • designed
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2005
        • 367
        • Turku

        #4
        Multa meni kesällä pyyhkijänmoottori oikein leffatyylillä, kärys ohjaamoon raitisilma-aukkojen kautta. Sitä ennen se oli kiukutellut nykimällä tihku- ja keskiasennossa, sekä jos kertapyyhkäsyn "painoi" eikä "pitänyt", pidettäessä viikseä alhaalla toimi ok. Kuulin myöhemmin sen olleen noiden asentotunnistimien syytä.

        Jos viaksi paljastuu koneisto niin ei ole paha rasti, rystysiin hieman sattui kun sovitteli pariinkin otteeseen moottorin vivustoineen paikoilleen, mutta sä nyt oletkin käsistäs aika paljon meikäläistä näppärämpi
        Ex: E28 520i, E21 316 Baur, E39 523iA

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #5
          Originally posted by designed
          Jos viaksi paljastuu koneisto niin ei ole paha rasti, rystysiin hieman sattui kun sovitteli pariinkin otteeseen moottorin vivustoineen paikoilleen, mutta sä nyt oletkin käsistäs aika paljon meikäläistä näppärämpi
          Pitääkö vivustokin purkaa vai tuleeko jotenkin älyllisesti pelkkä moottori irti sieltä?

          Comment

          • Kyytsis
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 3472
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Bmw Master
            Pitääkö vivustokin purkaa vai tuleeko jotenkin älyllisesti pelkkä moottori irti sieltä?
            Tulee helposti. Muistaakseni se "rintapelti" pois, sitten se moottori näkyy siinä kuskinpuolella. Siinä on n.10mm mutteri joka kiinnittää vivuston moottoriin -> se auki. Sitten taitaa olla vielä kolme 10mm ruuvia jotka pitää moottoria kiinni sen tuessa. Ne on aika lyhyitä ja avaaminen on haastavaa.

            t.Ville

            Comment

            • Rolli
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2004
              • 1067
              • Kausala city

              #7
              Koko vivustohan on hyvin yksinkertainen ottaa irti.

              Eli pyyhkimien varret irti. jonkajälkeen ottaa muovisuojan pois siitä alta, ja sitten avaa isot mutterit niitten alta. jonkajälkeen pyöräyttää koko vivuston ja moottorin ulos konehuoneesta.
              E34 530d -94 M-Sport

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                Joo-o, leipoi tuo lämppärin moottori kiinni tänään, niin purin sen pois. Katselin, että kai tuon pyyhkijän moottorin vois samalla remontoida, jos se vaan lähtee irti.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Jes, tänään purin tuon pyyhkijänmoottorin ja putsasin liukupinnan ja taitoin hiukan lisää niitä väkäsiä. Hyvin pyyhkii, kannattaa tehdä e28:siin 200tkm välein.

                  Comment

                  • osilpi
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 486
                    • Espoo

                    #10
                    Itselläni kanssa jumitti pyyhkijät. Tein kuten neuvottiin eli moottori käteen ja purkuun, kestää noin 2min irroittaa ja purkaa. Vivustoihin en koskenut.

                    Oli melko likainen sisältä, joten puhdistin sen, putsasin liukupinnat ja laitoin uudet rasvat, kun vanha oli aika heikon näköistä. Samalla kolvasin liittimet kylmäjuotoksien varalta uudestaan.

                    Tulos: nykiminen loppui, toimii kuten pitää. Tosin mielestäni pyyhkivät hitaammin kuin mun vanhassa e28:ssa, joten voi olla jossain muuallakin vikaa.

                    Samoin pissapoika toimii varsin laiskasti eikä jaksa tuupata sitä nestettä kuin lasin alareunaan (ei auta säätö). Yritin puhdistella liittimiä, ei vaikutusta. Takaiskuventtiilit on ainakin paskana, en vielä vaihtanut niitä.

                    Seuraavaksi tosiaan takaiskuventtiilit kuntoon ja yleismittarin kanssa pumpulle mittailemaan, josko jännite karkaa välillä jonnekin.
                    E34 525i 12v 1990
                    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                    ex-BMW:t
                    E28 520iA 1983
                    E28 520iA 1985

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎