Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28:n keskuslukitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    #16
    Juu. Ja valitettavan usein (myös MIKSI=käytetään eniten) se kuskin oven lukko alkaa renklaamaan ja autoon on parasta "mennä" vänkärin oven kautta. Joskus jopa takaluukun.

    BTW. Pitäisköhän koettaa luetteloida nuo E28-lisävarusteet... Kun E30sta sellainen lista on jo väsätty, niin eikös E28kin sellaisen tarvitse?

    OT; Huomenna REY-nold saa uuden etutolpan

    Comment

    • TheLoial
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 1109
      • Helsinki

      #17
      Originally posted by nullzwei
      BTW. Pitäisköhän koettaa luetteloida nuo E28-lisävarusteet... Kun E30sta sellainen lista on jo väsätty, niin eikös E28kin sellaisen tarvitse?
      Hyvä idea, semmoisen voisi tehdä. Niitä voisi sitten käydä keräilemään ja iskemään autoon kiinni... Sit ois vanha bemu kaikilla herkuilla, jopa paremmilla kuin vuosikymmentä uudemmissa autoissa

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        #18
        E28= tehtaan onnistunein konstruktio

        Originally posted by TheLoial
        Hyvä idea, semmoisen voisi tehdä. Niitä voisi sitten käydä keräilemään ja iskemään autoon kiinni... Sit ois vanha bemu kaikilla herkuilla, jopa paremmilla kuin vuosikymmentä uudemmissa autoissa
        Vuosikymmentä uudemmissa penareissa ei ole harrastajan näkövinkkelistä katsottuna mitään parempaa

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #19
          Originally posted by nullzwei
          Vuosikymmentä uudemmissa penareissa ei ole harrastajan näkövinkkelistä katsottuna mitään parempaa
          Nyt olet asian ytimessä.

          Comment

          • TheLoial
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 1109
            • Helsinki

            #20
            Nyt sain vihdoin ja viimein korjattua KAIKKI keskuslukkoa vaivanneet viat. Kerronpas taas tässä puuhailut jos niistä olisi jollekin muulle apua.

            Apukuskin ovessahan oli se ongelma ettei se mennyt avaimesta kääntämällä lukkoon, siis muut ovet. Noh, hankin ETM-sähkökaavion ja sen jälkeen elämä hymyili Siellä oli nimittäin kuvattu kaikki moottoreiden sisäiset kärjet ym eli koko homman toiminta. Kaaviosta katsottuna epäilin apukuskin ovessa olevaa mikrokytkintä koska sen kautta toiminto näytti toimivan. Irroitin johdon pistokkeesta ja tarkastin että napaan tulee jännite, tuli se. Sitten hyppylangalla testasin toiminnan, ja se toimi. Eli vika on jossain kytkimessä. Otin sen irti ja testasin toiminnan, kappas vaan se olikin kunnossa. Vika olikin hyvin lähellä, mikrokytkin ei nimittäin ollut tarpeeksi lähellä lukkoa jotta siinä oleva haitta olisi koskettanut sitä. Etäisyyttä jäi uupumaan vajaa sentti... Kummastelin että mikä se siinä sitten ja purin koko romppeet lukkoineen ja tukineen irti. Kävi ilmi että kytkimen pidin oli taipunut kiinni oven peltiin ja taivutin sen varovasti oikealle kohdalleen => sitten toimi!

            Ovea kasatessa pohdin mielessäni että mikä kumma on voinut vääntää pidikkeen. Homma selvisi kun asensin takaisin ikkunaa ohjaavaa kiskoa. Ennen kuin raaka voima pääsi kuvioihin, katsoin oven sisään ja huomasin kiskon ottavan kiinni mikrokytkimeen, eikä se ollut vielä lähelläkään oikeaa kohtaa. ETK:ta katsellessa keskuslukollisessa autossa oikeanpuoleinen kisko on erilainen verrattuna keskuslukottomaan. Tähän omaani on nimittäin vaihdettu ovi joka onkin keskuslukottomasta! Alkuperäistä on kolaroitu mutta onneksi tallin perältä laatikosta löytynyt oikean mallinen kisko pelasti jälleen päivän. Viimeiseksi vaihtoehdoksi olisi jäänyt tehdä pieni lovi mikrokytkimen kohdalle.

            Seuraavana kuskin ovi jonka auki-toiminto ei toiminut. Ja taas ETM:n kaavion kimppuun. Moottorille pitäisi tulla sini-vihreää pitkin jännite mutta näin ei käynyt, jossain on oltava huono kontakti tai johto poikki. Keskuslukkoboksilta lähti kuitenkin jännite. Katsoin ETM:stä että jossain apukuskin penkin edessä on liitoskohta. Kun boksista alas lähtevää johtosarjaa veti hieman ulospäin lattian rajasta, liitoskohta tuli näkyviin. Tarkistin liitoksen jälkeen terävällä piikillä johdon kuoren läpi jännitteen ja sitä tuli. Eli vika on jossain edessäpäin. Seuraava liitoskohta on jossain vasemman pilarin ja kuskin penkin välissä. Kaavion mukaan siitä lähtee kolmas johto jonnekin eteenpäin, avoimelle pistokkeelle. Ja siellähän se liitos taas oli, juuri kojetaulun nurkasta alaspäin! Ilmeisesti joskus jonkun purkaessa lattiamattoja, liitos oli epähuomiossa "hajonnut" ja oikealta puolelta tuleva johto oli vaan irronnut haarakohdasta. Yhdistin johdot ja sain keskuslukon kuntoon. Tarkistin vielä varalta vasemmassa pilarissa olevan ison johtoliittimen kyseisen johdon kohdalta.

            Nyt toimii kumpikin ovi niinkuin pitääkin, ja kaikki muutkin. Samalla tuli opiskeltua koko järjestelmän toiminta kohtalaisen perinpohjin Pienellä hyppylangalla voi helposti kokeilla moottorien toimintaa, kytkee vain oikeat navan moottorin liittimessä ja katsoo meneekö ovet lukkoon vai ei. Sillä tavalla itsekin aloittelin koko hommaa ja testailin moottorien kärjet ym.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #21
              Taidan ajaa ton oman vekottimen sun luo ja teet siihen lukon vaihdon. Tänään purin kuskin oven tarkoituksenani vaihtaa lukko. Oli aika hiljaista... Kuva tulee parin päivän päästä ja kertoo kaiken. Sitä C-levyä ihan mahdoton saada sieltä pois, enkä ymmärtänyt mitä muuta pitää irroittaa ja miten.

              Comment

              • TheLoial
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 1109
                • Helsinki

                #22
                Tuu vaan, ota kamppeet mukaan ja tule punkkaamaan! Kyllä täältä tilaa löytyy, ainut harmi että remontit joutuu tekee täällä jyväskylässä pihalla. Onneksi sentään sisätilanlämmittimellä voi sormia lämmitellä tarvittaessa... Kotipuoleen on hieman matkaa, mut kyllä sinnekin mahtuu. Kahellaas sitä siun kuvaa ja mietitään yhdessä ratkaisua. Omassa oikeanpuoleisessa piti käyttää pisintä mahdollista ruuvaria joka löytyi autotallista, sellaista 40 senttistä! Se oli vähän tiukassa, vasemmalla lähti paljon helpommin irti.

                Comment

                • TheLoial
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 1109
                  • Helsinki

                  #23
                  Eli tuossa pari kuvaa omastani: irronnut liitoskohta ja vääntynyt mikrokytkimen pidin (tarkasti kun katsoo niin kulmassa näkyy halkeama kulmauksessa).
                  Last edited by TheLoial; 02-07-2006, 21:52.

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #24
                    Ok, nyt kuvat ihmeteltäväksi, tuo C-klipsi näkyy mutta ei se sieltä pois tullut vaikka ISOLLA meisselillä yritin, liikkui kyllä pikkuisen.

                    EDIT: Missä vitussa on tuo liite nappula??

                    EDIT2: Oli pakko asentaa explorer jotta sai homman toimii
                    Last edited by Bmw Master; 26-05-2006, 21:12.

                    Comment

                    • TheLoial
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 1109
                      • Helsinki

                      #25
                      Tuo mutikan pidike, jossa nuo kaikki murkulat on kiinni, on samantyylinen kuin miula apukuskin puolella. Jopa nuo kaksi pientä tappia on siellä joihin tulee mikrokytkin painettuna kiinni. Tuo näyttää siltä että kun saat sen C-klipsin sieltä vedettyä pois, niin tuo mutikka lähtee sitten kuvaajaan päin vetämällä/pujottelemalla irti ja siinä samassa tulee lämmitinyksikkö ja tuo alhaalla näkyvä mikrokytkin joka on luultavasti takalukon kytkin (luulen näin, omassa ei oo tuollaisia "heebeleitä"

                      Sitten tuosta lukkopesästä alaspäin lähtevä tanko jousen kanssa pitää ottaa irti, siinä on lukkoprikka. Muuten lukkopesä ei lähde irti, sehän lähtee ulospäin vetämällä, kunhan C:n saa ensin irti.

                      Sitä en sitten tiedä, että onko tuo lämmitin jotenkin ihmeellisesti kiinni. Varaosa-kuvista nyt ei paljastu mitään suurta ainakaan.
                      Last edited by TheLoial; 07-02-2006, 20:45.

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #26
                        Tuosta ympyrän sisällä olevan "patterin pään" näköisestä kun painaa, menee ovet lukkoon.
                        Last edited by Bmw Master; 26-05-2006, 21:12.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎