Announcement

Collapse
No announcement yet.

TEHTY: E28 528i takakelkan puslien & perän kumin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sqxo
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 902
    • no man's land

    TEHTY: E28 528i takakelkan puslien & perän kumin vaihto

    Eli tähän E28 528i -värkkiin pitäs vaihtaa noi takakelkan isot puslat ja se perämöntin ja korin välinen vaimennuskumi ennenkun ryske tekee kuskin hulluks.. :sekasin:

    Missäs korjaamolla osataan tämmönen homma niin että selviää halvalla? AD-korjaamolla ei luvattu osata tehdä mitään ja hinta-arvio oli suht korkeella, Mega-autoon en oo vielä ainakaa uskaltanu soittaa ja asiasta kysyä..

    Vai onko jollain täkäläisellä clubilaisella hirveä hinku ja hyvät välineet tehdä tota hommaa? :lol: :lol:

    EDIT: Fixasin vähän otsikkoa, kts. seuraava sivu, homma on jo tehty.
  • huoppa81
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 638
    • Villähde, Finland

    #2
    Rohkee soitto Megaan, sillä on koko vittumaiset vaihtaa ilman oikeita työkaluja.
    Garage:

    E21 323i -79
    E21 323i -82
    E30 325i Cabriolet -91
    E30 316i -89
    E39 520i -01
    Kadett C 1,2 -76

    Lynx Rave RE 600 -08

    Comment

    • Sampo_tbo
      Bimmer Rookie
      • Apr 2003
      • 173
      • Lahti

      #3
      Kyseleppä Salpausselän Autohuolto, Hirsimetsäntie joku mutta siinä Nesteen takana, nykyisen P-H Katsastuskonttorin luona. Löytyypi ainakin 10 t hydrauliprässi, onnistui itselläni ainakin e30 vaihto ja se e28 puslakin on tullut vaihdettua siellä.
      E61 530dA 2007
      E30 318iT 1987 ( ikuisuusprojekti )
      E30 320i 1991 non-catalyst,jonossa seuraava projekti
      ex-E32 730iA
      ex-E28 518i Wintern
      ex-E36 320i Coupe

      Comment

      • sqxo
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 902
        • no man's land

        #4
        Originally posted by Sampo_tbo
        Kyseleppä Salpausselän Autohuolto, Hirsimetsäntie joku mutta siinä Nesteen takana, nykyisen P-H Katsastuskonttorin luona. Löytyypi ainakin 10 t hydrauliprässi, onnistui itselläni ainakin e30 vaihto ja se e28 puslakin on tullut vaihdettua siellä.
        Kiitos vinkistä! Taidanpa kysyä sieltä ainakin.. Varmaan täytyy Mega-Autoonkin soittaa jos ne vaikka yllättäis..
        Hehe! Mikä vitsi, aika hiljasta taitaa olla että sieltä alle auton arvon kokosta laskua selviää tosta hommasta.. No soitanpa silti, on se aina kiva kuulla vertailukohtia.

        Comment

        • sqxo
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 902
          • no man's land

          #5
          No huh. :?

          Onhan tää joo paska homma ja meneehän siinä ammattilaisillakin useempi tunti, mut ei oo kyllä varaa satoja ja taas satoja maksaa tosta hommasta! Tai eihän se välttämättä maksa (kovin :?: ) montaa sataa, mutta eipä mikään korjaamo uskalla luvata mitään tiettyä hintaa ku ei tiedä että kuinka tiukassa noi vanhat paskat on tuolla 20-vuotiaassa autossa. Paras tarjous oli työ 48€/tunti ja kesto jotain 2-6h tai sinne päin. Puslien hinta siihen päälle.. Ja jos menee se 6h tai vaikka vielä ylikin niin se on jo rahaa se! :shock: No, oishan se pitäny tietty olla jo kyselemättäkin selvää et eihän sitä siis kukaan hyvätekeväisyysmielessäkään tee..

          Eli täytyy tehdä toi homma itse/kaverin kanssa. V**utus tulee olemaan mahtava mutta oppiipahan taas varmaan jotain uutta totakin tehdessä. Hommiin, kuhan jostain löytyy n.10 tuntia ylimäärästä aikaa jotta varmasti ehtii! :juo :juo

          Comment

          • dantte
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 1532
            • Helsinki

            #6
            Joo mut noita puslienvaihtoja on aika vaikee lähtee tekee ilman mitää prässiä... paikoillaan on aika hankala saada noita vaihdetuksi. Nimim. kokemusta on :lol: Ite otin taka-akselin puslien vaihdon yhteydessä, koko pyörän navan irti. Ei meinaa mikää ihan yksinkertainen juttu. Olen kyllä vaihtanut e34:een takakelkan puslat paikoillaankin, mut en kyl tee koskaan enää uudestaan. Senverran hikeä ja tunteja et ei oikee huvita. heh..

            Comment

            • sqxo
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 902
              • no man's land

              #7
              Originally posted by dantte
              Joo mut noita puslienvaihtoja on aika vaikee lähtee tekee ilman mitää prässiä... paikoillaan on aika hankala saada noita vaihdetuksi. Nimim. kokemusta on :lol: Ite otin taka-akselin puslien vaihdon yhteydessä, koko pyörän navan irti. Ei meinaa mikää ihan yksinkertainen juttu. Olen kyllä vaihtanut e34:een takakelkan puslat paikoillaankin, mut en kyl tee koskaan enää uudestaan. Senverran hikeä ja tunteja et ei oikee huvita. heh..
              No se on sit sama homma edessä.. Mut siihen on jo varauduttu henkisesti. Ja pitänee varautua myös asennuskaljojen osalta.. :juo :lol:

              Comment

              • Sampo_tbo
                Bimmer Rookie
                • Apr 2003
                • 173
                • Lahti

                #8
                Voithan myös purkaa osat ja kärrätä sitten ne korjaamolle että vaihtavat osat ja sitten itse isket kiinni. . .
                E61 530dA 2007
                E30 318iT 1987 ( ikuisuusprojekti )
                E30 320i 1991 non-catalyst,jonossa seuraava projekti
                ex-E32 730iA
                ex-E28 518i Wintern
                ex-E36 320i Coupe

                Comment

                • sqxo
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 902
                  • no man's land

                  #9
                  Originally posted by Sampo_tbo
                  Voithan myös purkaa osat ja kärrätä sitten ne korjaamolle että vaihtavat osat ja sitten itse isket kiinni. . .
                  Äää... Mitä turhia! Työ opettaa tekijäänsä jne blah blah.. :roll:
                  Eli viedään sitte ku on ite tusattu 6 tuntia eikä onnistu millään.. :lol: :lol:

                  Comment

                  • Sampo_tbo
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2003
                    • 173
                    • Lahti

                    #10
                    Perussuorituksia :wink:
                    E61 530dA 2007
                    E30 318iT 1987 ( ikuisuusprojekti )
                    E30 320i 1991 non-catalyst,jonossa seuraava projekti
                    ex-E32 730iA
                    ex-E28 518i Wintern
                    ex-E36 320i Coupe

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4628
                      • Tampere

                      #11
                      Jollei muuten niin poraa isolla terällä kaiken kumin pois sieltä välistä ja naputtelee keskitapin irti ja hakkaa holkin ja akselin väliin kiilat niin löystyy. Jos ei kiiloilla onnistu niin sitten holkki halki vaikka vingulla.. niin jo lähtee..
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Hebbu ///M3
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2003
                        • 1627
                        • Dallas

                        #12
                        no eihän tuo e30:iin mikään kova homma ollu. auto ilmaan ja jos ei lämmittää uskalla ni tampilla hakkaa kumin irti holkista ja uutta tilalle. tän ku on toiselle puolen tehny niin toine menee jo rutiinilla.. mut huvikseen ei tota kyl tekis
                        Sotkamo Connection

                        Comment

                        • sqxo
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 902
                          • no man's land

                          #13
                          Jees. Puslat on hankittu Motonetistä, tänään saa ne kouraan niin näkee että miltä ne näyttää ja siis näyttääkö ne edes sopivilta. Onko kukaan koskaan tilannu sieltä tällasia hiluja? Onko noi mistään kotosin?

                          Mitäs kaikkea tarvii purkaa/tehdä et saa ton perän ja korin välisen kumin (tai mikä se nyt onkaan) vaihdettua? :shock:

                          Comment

                          • Sampo_tbo
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2003
                            • 173
                            • Lahti

                            #14
                            Jos meinaat kumia mikä on perän ns. takana ylhäällä, se on varsin helppo. Roheesti vaan ruuvaat korin välisen pultin irti ja perä rojahtaa alas, kuitenkin kannattaa laittaa esim hallitunkki perän alle, on sitten helpompi tietysti nostaa takaisin. Ennen takaisin laittoa tietysti uusi kumi koriin kiinni, olikohan neljällä pultilla, ja muista katsoa onko samoin päin kuin vanhakin. Oli muistaakseni jotain eroa kun omaani laitoin. Omasta tosin rojahti ajaessa perä irti niin ei tarvinnu tunkkia perän alle :lol: Kumi hiukka repesi sairaan konetehon edessä, autohan on 518i :lol:
                            E61 530dA 2007
                            E30 318iT 1987 ( ikuisuusprojekti )
                            E30 320i 1991 non-catalyst,jonossa seuraava projekti
                            ex-E32 730iA
                            ex-E28 518i Wintern
                            ex-E36 320i Coupe

                            Comment

                            • sqxo
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 902
                              • no man's land

                              #15
                              Originally posted by Sampo_tbo
                              Jos meinaat kumia mikä on perän ns. takana ylhäällä, se on varsin helppo. Roheesti vaan ruuvaat korin välisen pultin irti ja perä rojahtaa alas, kuitenkin kannattaa laittaa esim hallitunkki perän alle, on sitten helpompi tietysti nostaa takaisin. Ennen takaisin laittoa tietysti uusi kumi koriin kiinni, olikohan neljällä pultilla, ja muista katsoa onko samoin päin kuin vanhakin. Oli muistaakseni jotain eroa kun omaani laitoin. Omasta tosin rojahti ajaessa perä irti niin ei tarvinnu tunkkia perän alle :lol: Kumi hiukka repesi sairaan konetehon edessä, autohan on 518i :lol:
                              Joo sitähän mä just meinasin. Kiitoksia ohjeistuksesta!
                              Tuli vaan pieni mutka matkaan kun Motonetin kumi on ihan väärän mallinen tähän 528i:hin, joten se menee asiakaspalautuksena sinne, ja hommaan oikean kumin sitten alan liikkeestä.. :?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎