Announcement

Collapse
No announcement yet.

TEHTY: E28 528i takakelkan puslien & perän kumin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JD
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1194
    • Espoo

    #16
    Mukavin tapa tehdä tuo on ottaa/ostaa lähimmästä hylätystä E28:sta taka-akselipalkki ja vaihtaa siihen puslat etukäteen. Voi samoilla oluilla :juo mökillä vielä maalatakin sen uuden näköiseksi.

    Ja vasta sitten ottaa oman auton alta akselin irti ja kasaa loput osat tähän uuteen palkkiin.
    Jää silloin meinaan tuo pahin hikoiluvaihe pois siinä vaiheessa kun auto on levällään.
    Ja lopuksi myy/lahjoittaa ylimääräiseksi jääneen akselipalkin seuraavalle puslien vaihtajalle...

    JD
    Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
    https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

    Comment

    • sqxo
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 902
      • no man's land

      #17
      Originally posted by JD
      Mukavin tapa tehdä tuo on ottaa/ostaa lähimmästä hylätystä E28:sta taka-akselipalkki ja vaihtaa siihen puslat etukäteen. Voi samoilla oluilla :juo mökillä vielä maalatakin sen uuden näköiseksi.

      Ja vasta sitten ottaa oman auton alta akselin irti ja kasaa loput osat tähän uuteen palkkiin.
      Jää silloin meinaan tuo pahin hikoiluvaihe pois siinä vaiheessa kun auto on levällään.
      Ja lopuksi myy/lahjoittaa ylimääräiseksi jääneen akselipalkin seuraavalle puslien vaihtajalle...

      JD
      Niin jos tahtoo ottaa sen irti. Mutta jos välttämättä hinkuu tehdä sen homman ottamatta sitä peräkelkkaa irti niin sit ei auta.. :?

      Oishan toi varmaan kyllä tosi kätevää, mut luulen että tää homma tulee tehtyä kelkattimen ollessa kiinni. Saa nähdä sit ku hommaa tekee että mihin sitä päätyy. Voihan se olla että käämi palaa räpeltäessä ja tulee otetettua se kelkka sittenki irti. Mut ei ole kyllä yhtää ylimäärästä E28:sia pihassa eikä lähimmällä hiekkakuopallakaan.. :roll: :lol:

      Comment

      • sqxo
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 902
        • no man's land

        #18
        Noniin!

        Homma on tehty, helppoa se oli! :lol: No menihän siinä joku 4 tai 5 tuntia, vaihdettiin kahdestaan kaverin kanssa siis sekä isot puslat että perän ja korin välinen kumi (tai mikä vaimennin se onkaan, enemmän siinä on metallia kun kumia!). Osa ajasta meni ihmettelyyn kun ekaa kertaa oltiin tommosta tekemässä. Öljymontullisesta tallista saatiin tietty aika paljon etua verrattuna siihen että olis homman tehny tasamaalla.. Niin ja ikinä ei tarvinnu irrottaa niitä keskitappeja mitkä on siellä puslan sisällä ja minkä yläpäät on takapenkin juuressa. :wink:

        Tarpeelliseks osoittautui hitsausvälineet + vähän ylimääräistä rautapalkkia, 2 hallitunkkia, porakone, pieni rautasaha, "konesaha" (en muista virallista nimeä.. :oops: ), vasara, taltta/vast, kaasuliekki, teräsharja, muovikahva-mora, Daily astianpesuaine, sekalainen määrä laudanpätkiä, yms..

        Näin tehtiin isojen puslien vaihto (ohje suurinpiirtein, jotain saattoi unohtua mainita):

        1. Auto tunkilla helmasta ylös (vähän lautaa väliin että kaunis helma pysyy sellaisena).
        2. Puslan alta se pitkittäinen koriin kiinnitetty tanko/pelti poies.
        3. Vähän lämpöä keskiholkille kaasuliekillä.
        4. Vedettiin kelkkaa vähän alas+ylös, todettiin että keskitappi on irti puslan keskiholkista.
        (4.5.) Ensimmäisen puslan kumiosia sahattiin/porattiin/yms mutta taidettiin tehdä turhaa työtä.
        5. Puslan metalliselle ulkokehälle sahaa. Ei välttämättä halkaistu ees koko matkalta, kuhan ees alareunasta että jännitys edes vähän hellittää.
        6. Puslan ulkokehän metallit esiin alareunasta puukolla tms. Syy = seuraava kohta.
        7. Hitsattiin puslan ulkokehään ontto neliöpalkin pätkä vaakatasoon sojottamaan takarenkaan edestä ulospäin.
        8. Metrin jatkovarren kanssa kierrettiin puslaa hitsatusta palkin pätkästä pientä liikettä auton ulkopuolelta, kaveri veti (onton!) palkin pätkän toisesta päästä eli about puslan kohdalta tangolla puslaa alaspäin auton alla öljymontusta käsin. Näin saatiin vanha pusla irti.
        9. Teräsharjaa yms putsausta takakelkan puslan reiälle.
        10. Tiskiainetta puslan ulkopintaan, reilusti. Kannattaisi ehkä laittaa myös takakelkan puslan reikiin..?
        11. Puslan keskitappi kohdilleen ja samoin puslan kiertosuunta (urat takakelkan reikien sisällä olevien kohoumien kohdalle).
        12. Pidettiin puslaa kohdillaan ja asennettiin hallitunkki alle, lautaa väliin, nostettiin. Lautaa taisi olla myös takakelkan ja korin välissä..
        13. Toisella puolella tarvittiin vähän "lisäpainoa", laitettiin tunkin ja puslan väliin 40cm lauta (2"x4") pitkä pää auton alle päin, laudan ja takakelkan väliin jotain koroketta, ja kuormaliinalla kiristettiin lautaa kohti takakelkkaa. Patentti? :roll: :lol: Lisäksi yks mies seisomaan takaoven helman päälle.
        14. Keskitappi tuli vastaan, puslan tunkki alas.
        15. Tunkin päälle lautaa pystyyn kantilleen, niin että ei osu keskitappiin.
        16. Uutta nostoa tunkilla & laudoilla.
        17. Pusla perillä, puslan tunkki pois.
        18. Pitkittäinen tukivarsi/latta/mikälie takaisin paikoilleen ja mutterit yms muut hilut sinne.
        19. Mitä pällistelet? Homma on valmis!! :lol:

        Commentteja kellään? Kuviakin olis jonkinlaisia, mutta kun ei ole vielä tietokoneella. Lisäilen niitä jos siltä tuntuu ja jos ketään ne muka kiinnostaa.. :wink:

        Comment

        • Axum
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 4416
          • Kuopio

          #19
          hei!.. onko kukaan kokeillu e30:ssä, laskemalla takakelkkaa ja laittamalla puslan ulkokehän ja korin väliin jotain sopivaa lautaa/putkea sekä tunkkaamalla sitten kelkasta.. eikös sen periaatteessa pitäis irrota?.. mietityttää että antaako se periksi minkä verran... kun pitäis tehdä yksinään tasamaalla :(
          - E30 325i M52B28TU Cabriolet
          - E39 528ia
          - KUOPION PUTKIMIEHET -team
          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

          Puretaan 520ia -97
          https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

          Comment

          • puuhapete73
            BTCF Member
            • Jul 2004
            • 35
            • kuopio

            #20
            ......
            Last edited by puuhapete73; 04-06-2013, 00:59.

            Comment

            • Axum
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 4416
              • Kuopio

              #21
              no prkl... taitaa se halkaisu mennä vähän liian hankalaksi/hitaaksi.. no eiku ehtimään hitsikonetta :lol: muita ideoita?
              - E30 325i M52B28TU Cabriolet
              - E39 528ia
              - KUOPION PUTKIMIEHET -team
              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

              Puretaan 520ia -97
              https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

              Comment

              • sqxo
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 902
                • no man's land

                #22
                Originally posted by Axum
                no prkl... taitaa se halkaisu mennä vähän liian hankalaksi/hitaaksi.. no eiku ehtimään hitsikonetta :lol: muita ideoita?
                Suosittelen tota jatkovarren kiinni hitsaamista yms kuten yllä selostin. 1-1,5m varrella saat puslan pyörimään jo suht helposti. Tai ainakin me saatiin.. Ja oli aika nopee tapa. Eipä siihen kai paljoa muita konsteja ole kukaan keksiny? :?

                Comment

                • Axum
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 4416
                  • Kuopio

                  #23
                  juups... eli se on sitten toteutettava.. saa nähdä onko auto kasassa vielä sunnuntainakaan, menee varmaan asennusolutta aika paljon :juo
                  - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                  - E39 528ia
                  - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                  - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                  Puretaan 520ia -97
                  https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                  Comment

                  • sqxo
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2004
                    • 902
                    • no man's land

                    #24
                    Originally posted by Axum
                    juups... eli se on sitten toteutettava.. saa nähdä onko auto kasassa vielä sunnuntainakaan, menee varmaan asennusolutta aika paljon :juo
                    Jotkut sanoo että takakelkan puslia vaihtaa pari tuntia, jotkut sanoo että 8 tuntia. Kaverin kanssa 2:staa kun tehtiin niin meni jotain 4-5 tuntia, samalla vaihtu myös perän ja korin välinen kumi ja ekaa kertaa oltiin tekemässä Bemariin mitään tällasta operaatiota..

                    Comment

                    • Axum
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 4416
                      • Kuopio

                      #25
                      voi perse.. eihän siitä mitään tullut oluen voimallakaan.. ei lähde irti, onneksi kaverilla on töissä erikoistyökalu sitä varten.. pitää ottaa sillä, ei mene kuulemma kuin 1,5 tuntii.. tiedä sitten? :lol:
                      - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                      - E39 528ia
                      - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                      Puretaan 520ia -97
                      https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                      Comment

                      • sqxo
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2004
                        • 902
                        • no man's land

                        #26
                        Originally posted by Axum
                        voi perse.. eihän siitä mitään tullut oluen voimallakaan.. ei lähde irti, onneksi kaverilla on töissä erikoistyökalu sitä varten.. pitää ottaa sillä, ei mene kuulemma kuin 1,5 tuntii.. tiedä sitten? :lol:
                        Niin joo, yks helpotuskeino on siis polttaa ne puslan kumit kokonaan pois sieltä ensin ja sitten vasta alkaa muuten irrottelemaan sitä puslaa..

                        Comment

                        • Pluto
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 1860
                          • Raisio

                          #27
                          Originally posted by sqxo
                          Jotkut sanoo että takakelkan puslia vaihtaa pari tuntia, jotkut sanoo että 8 tuntia. Kaverin kanssa 2:staa kun tehtiin niin meni jotain 4-5 tuntia, samalla vaihtu myös perän ja korin välinen kumi ja ekaa kertaa oltiin tekemässä Bemariin mitään tällasta operaatiota..
                          Itse vaihdoin viikonloppuna e30-koriin taakse kaikki puslat. Joku 6h siinä meni yhteensä yksin tasamaalla. Irroitin kyllä kaikki rojut että pääsi ruustukinvieressä sahailemaan puslaa irti.
                          BMW F32 435d

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎