Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 520ia:seen M30B35..?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • muuris
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by csimann
    On saanut, nimittäin ALPINA:n muodossa... --> BMW ALPINA B9 perustui E28 528i malliin ja oli varustettuna 635CSi:stä adoptoidulla 3453 cc moottorilla. Tehoa ALPINA kutitteli tuosta moottorista 254 hevosvoimaa.
    ...en välttämättä puhuisi enää tavan M30B35:sta ja B10:n 3430cc myllyssä olikin vielä 7hp enemmän
    E30 325iX '86
    Instagram

    Comment

    • csimann
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 433
      • (not available)

      #17
      Originally posted by muuris
      ...en välttämättä puhuisi enää tavan M30B35:sta ja B10:n 3430cc myllyssä olikin vielä 7hp enemmän
      Oikaisu: Hevosvoimissa typon johdosta vaihtoivat 4 ja 5 paikkaa, eli oikea teholukema B9:ssä on tietenkin 245 hv. Uudemmassa 3430 cc B10:ssä olikin sitten jo 16 hv enemmän, eli 261 hv...

      Comment

      • micke74
        Bimmer Rookie
        • Jan 2006
        • 96
        • Raahe

        #18
        Onko kukaan muuten koskaan nähnyt tai kuullut semmosesta e28 520i:stä (03/87) missä on alkuperäiset levyjarrut takana mutta ilman abs jarruja, ainakaan ei mistään varaosaluettelosta löydy sellasta, se oli bemarilta joku kokeilu juttu 528 e28/e34 jarrut....?
        324td -88

        Comment

        • jani1632
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 2243
          • Etelä-pohjanmaa

          #19
          Originally posted by micke74
          Onko kukaan muuten koskaan nähnyt tai kuullut semmosesta e28 520i:stä (03/87) missä on alkuperäiset levyjarrut takana mutta ilman abs jarruja, ainakaan ei mistään varaosaluettelosta löydy sellasta, se oli bemarilta joku kokeilu juttu 528 e28/e34 jarrut....?
          Nykypäivän säädösten mukaan autosi (520ia) alustan,jarrujen ja voimasiirron täytyy vastata vertailu mallia(535i).
          Joko tarkoittaa vähintäänkin;
          -Moottori
          -Vaihteisto+kytkin
          -Kardaani
          -Vetopyörästö+vetarit
          -Kallistuksenvakaajat
          -Jouset
          -Etu ja takajarrulaitteet(99%toden näköisyydellä vaaditaan myös ABS)
          -Mahdollisesti etujoustintuet.

          Ja ihan turha sille konttorin sedälle on itkeä että kun "kaverin kypärä ja kirvesvuonna tehdyssä 520/535 muutoksessa on vaihdettu vaan kone eikä siinä oo aabeeässiä"....se oli sillon joskus se nyt on nyt!
          Tallin täytteet:
          E70 3.0d -09
          E34 540ia -94
          E39 520d -00
          E39 528i M-sport -00
          E60 520i -04
          E30 -86
          E61 520da -09

          Comment

          • csimann
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 433
            • (not available)

            #20
            Originally posted by micke74
            Onko kukaan muuten koskaan nähnyt tai kuullut semmosesta e28 520i:stä (03/87) missä on alkuperäiset levyjarrut takana mutta ilman abs jarruja, ainakaan ei mistään varaosaluettelosta löydy sellasta, se oli bemarilta joku kokeilu juttu 528 e28/e34 jarrut....?
            On kuultu ja nähtykin! Levyjarrullinen taka-akselisto tuli vakiovarusteeksi -86 ja samalla siihen tuli muitakin muutoksia mm. isolohkomalleista tutut nivelet.

            Comment

            • micke74
              Bimmer Rookie
              • Jan 2006
              • 96
              • Raahe

              #21
              Jaa no meneehän se sit reilusti yli 30% ja sit täytyy tehä se kantaautotarkistus mikä maksaa 770€, pitää vissiin löytää 2.8moottori ja laatikko jostain, tai pienempää....
              324td -88

              Comment

              • tagagummi
                Bimmer Rookie
                • Jun 2005
                • 156
                • kännykkä town

                #22
                Jos alkuperäiseen automaattiin laittaa manuaaliaskin, niin voipi vaihdekeppi tuottaa murheita. Näin ainakin kävi itellä e30 korissa, eli ei kokemusta 500:sista.
                Eihän tämä tietenkään ole ongelma kun lyhentää vaihteensiirtäjää mutta sitten jää keppi aika sukkelaan asentoon. Eikä sekään haittaa kun siihen tottuu.
                Kannattaa kuitenkin testailla että meneekö kaikki pykälät päälle heti kun tekniikka paikoillaan ja vielä kardaanit ja muut on irti...

                Comment

                • micke74
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2006
                  • 96
                  • Raahe

                  #23
                  Originally posted by tagagummi
                  Jos alkuperäiseen automaattiin laittaa manuaaliaskin, niin voipi vaihdekeppi tuottaa murheita. Näin ainakin kävi itellä e30 korissa, eli ei kokemusta 500:sista.
                  Eihän tämä tietenkään ole ongelma kun lyhentää vaihteensiirtäjää mutta sitten jää keppi aika sukkelaan asentoon. Eikä sekään haittaa kun siihen tottuu.
                  Kannattaa kuitenkin testailla että meneekö kaikki pykälät päälle heti kun tekniikka paikoillaan ja vielä kardaanit ja muut on irti...
                  siinä korissa on jo ollut 2.4td/manuaali mutta ei ollut rekisteröity sille niin se on jo valmis manuaalitekniikalle...
                  324td -88

                  Comment

                  • micke74
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2006
                    • 96
                    • Raahe

                    #24
                    Jos jollaki on täyd. tekniikka myydä tai koko auto misä tekniikka paikalla niin tarjotkaa, e28 520i - 528i, korilla ei mitään väliä vaan että se on hinattava ja sisältää bensapumpun, kardaani, 5v laatikko, moottori riskulaitteineen (boksit ja kaikki muu), syyläri y.m mitä tarvii, mieluiten pohjois-pohjanmaan alueelta, muualtakin käy jos hinta kohdallaan...
                    324td -88

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #25
                      Originally posted by csimann
                      On kuultu ja nähtykin! Levyjarrullinen taka-akselisto tuli vakiovarusteeksi -86 ja samalla siihen tuli muitakin muutoksia mm. isolohkomalleista tutut nivelet.
                      Mitkä ne nivelet siinä takapalkissa on? Miten päin se niveltää? Kuluuko ne? Ihmettelin vaan tuossa omassa kun alla makailin, että mitäs ne tekee.

                      Itsellä ainakin on sellainen e28 moottori, missä lukee lohkossa 3,5. Että mikäs semmoinen on? Mun tietääkseni e28 535 oli todella 3,5l.

                      Comment

                      • csimann
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2004
                        • 433
                        • (not available)

                        #26
                        Originally posted by Bmw Master
                        Mitkä ne nivelet siinä takapalkissa on? Miten päin se niveltää? Kuluuko ne? Ihmettelin vaan tuossa omassa kun alla makailin, että mitäs ne tekee.

                        Itsellä ainakin on sellainen e28 moottori, missä lukee lohkossa 3,5. Että mikäs semmoinen on? Mun tietääkseni e28 535 oli todella 3,5l.
                        Tehdas on asentanut E28 M535i / 535i -malleihin ainoastaan tuota 3430 cc iskutilavuudella olevaa moottoria, joka oikeasti pitäisi pyöristää 3.4:ään. Toki lohkossa ja imusarjassa lukee 3.5, mutta sehän on vaan pyöristetty hieman yläkanttiin..

                        E12 M535i:ssä taas käytettiin tuota oikeaa 3.5 litraista eli silloista 3453 cc iskutilavuudella olevaa.

                        Comment

                        • micke74
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2006
                          • 96
                          • Raahe

                          #27
                          Nyt löyty yks tekniikka, e28 -82, 17 000km ajettu täysrempan jälkeen m20b20 moottorilla, autossa on myös alkuperäinen lukkoperä paikallaan ja L-Jetronic ruiskulaitteet tulee mukaan, löytyisköhän halpaa turbopakosarjaa mistään..?
                          324td -88

                          Comment

                          • mukko
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 5965
                            • Uleåborg

                            #28
                            ........
                            Last edited by mukko; 30-10-2007, 19:51.
                            -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                            Save the World, Fuck The Fuel Economy
                            Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                            Comment

                            • muuris
                              BTCF Member
                              • Aug 2002
                              • 3501
                              • Jyväskylä

                              #29
                              Originally posted by Bmw Master
                              Mitkä ne nivelet siinä takapalkissa on? Miten päin se niveltää? Kuluuko ne? Ihmettelin vaan tuossa omassa kun alla makailin, että mitäs ne tekee.
                              Tarkoittanet apurungon puslia? Jos ovat alkuperäiset yli 15v vanhat niin ovat varmaan vaihtokunnossa. Kuluneisuuden huomaa esim moottorijarrutuksessa; autossa tuntuu olevan autopilotti Myös ylimääriset kolinat takaa viittaavat tuohon.

                              Originally posted by Bmw Master
                              Itsellä ainakin on sellainen e28 moottori, missä lukee lohkossa 3,5. Että mikäs semmoinen on? Mun tietääkseni e28 535 oli todella 3,5l.
                              Kuten csimann jo vastasi (ja selviää myös omista aiemmista postauksista jos jaksaa lukea).

                              Originally posted by micke74
                              Jaa no meneehän se sit reilusti yli 30% ja sit täytyy tehä se kantaautotarkistus mikä maksaa 770€, pitää vissiin löytää 2.8moottori ja laatikko jostain, tai pienempää....
                              Ihan vinkkinä, jos tarkoitat E28 528i moottoria niin sitäkin varten joudut vaihtamaan about samat hilppeet kuin 3.4:een sirryttäessä. E28:ssa vain 520i on M20, kaikki isommat M30.
                              E30 325iX '86
                              Instagram

                              Comment

                              • NCmotorsport
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2004
                                • 645
                                • Naantali

                                #30
                                Originally posted by micke74
                                Jos jollaki on täyd. tekniikka myydä tai koko auto misä tekniikka paikalla niin tarjotkaa, e28 520i - 528i, korilla ei mitään väliä vaan että se on hinattava ja sisältää bensapumpun, kardaani, 5v laatikko, moottori riskulaitteineen (boksit ja kaikki muu), syyläri y.m mitä tarvii, mieluiten pohjois-pohjanmaan alueelta, muualtakin käy jos hinta kohdallaan...

                                Mulla olis 520i -83 ilman kilpiä. toimiva.
                                ja sitten olisi myös m30b28 kone + automaatti vaihteisto.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎