On saanut, nimittäin ALPINA:n muodossa... --> BMW ALPINA B9 perustui E28 528i malliin ja oli varustettuna 635CSi:stä adoptoidulla 3453 cc moottorilla. Tehoa ALPINA kutitteli tuosta moottorista 254 hevosvoimaa.
...en välttämättä puhuisi enää tavan M30B35:sta ja B10:n 3430cc myllyssä olikin vielä 7hp enemmän
...en välttämättä puhuisi enää tavan M30B35:sta ja B10:n 3430cc myllyssä olikin vielä 7hp enemmän
Oikaisu: Hevosvoimissa typon johdosta vaihtoivat 4 ja 5 paikkaa, eli oikea teholukema B9:ssä on tietenkin 245 hv. Uudemmassa 3430 cc B10:ssä olikin sitten jo 16 hv enemmän, eli 261 hv...
Onko kukaan muuten koskaan nähnyt tai kuullut semmosesta e28 520i:stä (03/87) missä on alkuperäiset levyjarrut takana mutta ilman abs jarruja, ainakaan ei mistään varaosaluettelosta löydy sellasta, se oli bemarilta joku kokeilu juttu 528 e28/e34 jarrut....?
Onko kukaan muuten koskaan nähnyt tai kuullut semmosesta e28 520i:stä (03/87) missä on alkuperäiset levyjarrut takana mutta ilman abs jarruja, ainakaan ei mistään varaosaluettelosta löydy sellasta, se oli bemarilta joku kokeilu juttu 528 e28/e34 jarrut....?
Nykypäivän säädösten mukaan autosi (520ia) alustan,jarrujen ja voimasiirron täytyy vastata vertailu mallia(535i).
Joko tarkoittaa vähintäänkin;
-Moottori
-Vaihteisto+kytkin
-Kardaani
-Vetopyörästö+vetarit
-Kallistuksenvakaajat
-Jouset
-Etu ja takajarrulaitteet(99%toden näköisyydellä vaaditaan myös ABS)
-Mahdollisesti etujoustintuet.
Ja ihan turha sille konttorin sedälle on itkeä että kun "kaverin kypärä ja kirvesvuonna tehdyssä 520/535 muutoksessa on vaihdettu vaan kone eikä siinä oo aabeeässiä"....se oli sillon joskus se nyt on nyt!
Onko kukaan muuten koskaan nähnyt tai kuullut semmosesta e28 520i:stä (03/87) missä on alkuperäiset levyjarrut takana mutta ilman abs jarruja, ainakaan ei mistään varaosaluettelosta löydy sellasta, se oli bemarilta joku kokeilu juttu 528 e28/e34 jarrut....?
On kuultu ja nähtykin! Levyjarrullinen taka-akselisto tuli vakiovarusteeksi -86 ja samalla siihen tuli muitakin muutoksia mm. isolohkomalleista tutut nivelet.
Jaa no meneehän se sit reilusti yli 30% ja sit täytyy tehä se kantaautotarkistus mikä maksaa 770€, pitää vissiin löytää 2.8moottori ja laatikko jostain, tai pienempää....
Jos alkuperäiseen automaattiin laittaa manuaaliaskin, niin voipi vaihdekeppi tuottaa murheita. Näin ainakin kävi itellä e30 korissa, eli ei kokemusta 500:sista.
Eihän tämä tietenkään ole ongelma kun lyhentää vaihteensiirtäjää mutta sitten jää keppi aika sukkelaan asentoon. Eikä sekään haittaa kun siihen tottuu.
Kannattaa kuitenkin testailla että meneekö kaikki pykälät päälle heti kun tekniikka paikoillaan ja vielä kardaanit ja muut on irti...
Jos alkuperäiseen automaattiin laittaa manuaaliaskin, niin voipi vaihdekeppi tuottaa murheita. Näin ainakin kävi itellä e30 korissa, eli ei kokemusta 500:sista.
Eihän tämä tietenkään ole ongelma kun lyhentää vaihteensiirtäjää mutta sitten jää keppi aika sukkelaan asentoon. Eikä sekään haittaa kun siihen tottuu.
Kannattaa kuitenkin testailla että meneekö kaikki pykälät päälle heti kun tekniikka paikoillaan ja vielä kardaanit ja muut on irti...
siinä korissa on jo ollut 2.4td/manuaali mutta ei ollut rekisteröity sille niin se on jo valmis manuaalitekniikalle...
Jos jollaki on täyd. tekniikka myydä tai koko auto misä tekniikka paikalla niin tarjotkaa, e28 520i - 528i, korilla ei mitään väliä vaan että se on hinattava ja sisältää bensapumpun, kardaani, 5v laatikko, moottori riskulaitteineen (boksit ja kaikki muu), syyläri y.m mitä tarvii, mieluiten pohjois-pohjanmaan alueelta, muualtakin käy jos hinta kohdallaan...
On kuultu ja nähtykin! Levyjarrullinen taka-akselisto tuli vakiovarusteeksi -86 ja samalla siihen tuli muitakin muutoksia mm. isolohkomalleista tutut nivelet.
Mitkä ne nivelet siinä takapalkissa on? Miten päin se niveltää? Kuluuko ne? Ihmettelin vaan tuossa omassa kun alla makailin, että mitäs ne tekee.
Itsellä ainakin on sellainen e28 moottori, missä lukee lohkossa 3,5. Että mikäs semmoinen on? Mun tietääkseni e28 535 oli todella 3,5l.
Mitkä ne nivelet siinä takapalkissa on? Miten päin se niveltää? Kuluuko ne? Ihmettelin vaan tuossa omassa kun alla makailin, että mitäs ne tekee.
Itsellä ainakin on sellainen e28 moottori, missä lukee lohkossa 3,5. Että mikäs semmoinen on? Mun tietääkseni e28 535 oli todella 3,5l.
Tehdas on asentanut E28 M535i / 535i -malleihin ainoastaan tuota 3430 cc iskutilavuudella olevaa moottoria, joka oikeasti pitäisi pyöristää 3.4:ään. Toki lohkossa ja imusarjassa lukee 3.5, mutta sehän on vaan pyöristetty hieman yläkanttiin..
E12 M535i:ssä taas käytettiin tuota oikeaa 3.5 litraista eli silloista 3453 cc iskutilavuudella olevaa.
Nyt löyty yks tekniikka, e28 -82, 17 000km ajettu täysrempan jälkeen m20b20 moottorilla, autossa on myös alkuperäinen lukkoperä paikallaan ja L-Jetronic ruiskulaitteet tulee mukaan, löytyisköhän halpaa turbopakosarjaa mistään..?
Mitkä ne nivelet siinä takapalkissa on? Miten päin se niveltää? Kuluuko ne? Ihmettelin vaan tuossa omassa kun alla makailin, että mitäs ne tekee.
Tarkoittanet apurungon puslia? Jos ovat alkuperäiset yli 15v vanhat niin ovat varmaan vaihtokunnossa. Kuluneisuuden huomaa esim moottorijarrutuksessa; autossa tuntuu olevan autopilotti Myös ylimääriset kolinat takaa viittaavat tuohon.
Originally posted by Bmw Master
Itsellä ainakin on sellainen e28 moottori, missä lukee lohkossa 3,5. Että mikäs semmoinen on? Mun tietääkseni e28 535 oli todella 3,5l.
Kuten csimann jo vastasi (ja selviää myös omista aiemmista postauksista jos jaksaa lukea).
Originally posted by micke74
Jaa no meneehän se sit reilusti yli 30% ja sit täytyy tehä se kantaautotarkistus mikä maksaa 770€, pitää vissiin löytää 2.8moottori ja laatikko jostain, tai pienempää....
Ihan vinkkinä, jos tarkoitat E28 528i moottoria niin sitäkin varten joudut vaihtamaan about samat hilppeet kuin 3.4:een sirryttäessä. E28:ssa vain 520i on M20, kaikki isommat M30.
Jos jollaki on täyd. tekniikka myydä tai koko auto misä tekniikka paikalla niin tarjotkaa, e28 520i - 528i, korilla ei mitään väliä vaan että se on hinattava ja sisältää bensapumpun, kardaani, 5v laatikko, moottori riskulaitteineen (boksit ja kaikki muu), syyläri y.m mitä tarvii, mieluiten pohjois-pohjanmaan alueelta, muualtakin käy jos hinta kohdallaan...
Mulla olis 520i -83 ilman kilpiä. toimiva.
ja sitten olisi myös m30b28 kone + automaatti vaihteisto.
Comment