Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28: Ilmastointi puhaltaa vain kylmää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Oldtimer
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 350
    • Ähtäri

    E28: Ilmastointi puhaltaa vain kylmää

    E28 525i -85 ilmastointi alkoi tuossa temppuilemaan, muuten toimii hyvin ja
    kylmää tulee mutta lämmönsäätö asteikkoa se ei tajua vaan tuuppaa täysillä
    kylmää ja siellä ei kauaa tarkene ilmastointi päällä. Oma arvaukseni on
    että siellä on joku termostaatti joka ei enää välitä lämpötilaa säätimelle
    ja se ei enää toimi. Missähänpäin tuo termostaatti/anturi mahtaa sijaita
    vai onko kenties joku muu mahdollinen syy? Onko Turussa päin jotakin ilmastointihuoltoa johon tuota kannattaisi mennä näyttämään?
    ----: Fuck The Fuel Economy :----

    Z3 2.8i Supercharged - E92 335i
  • Scitso
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2816
    • Kuusankoski

    #2
    Toimiiks lämmönsäätö normaali puhalluksella? Itselläni ei toiminut e28 520 ilmastoinnilla muutakuin kylmää vikaa en jaksanu korjailla koskaan.
    Mut vikoja voi olla jalkotilasta löytyvässä anturissa (1 liitin ja 1 imuletku imusarjalle)
    Lisäksi lämmönsäätöön liittyviä antureita on keskikonsolin takaa löytyvästä hormista, asiasta on ollut foorumilla juttuakin jossian vaiheessa. Tämä anturi kyl oireilee normaali puhalluksella siten että tulee joko täysin kylmää tai täysin kuumaa.
    E34 525i Touring -96 "Iris"
    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
    E61 530d Touring -04

    ex. E39 520ia Touring -98
    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
    ex. E28 520i -82

    Comment

    • eeki
      BTCF Member
      • Jul 2003
      • 1966
      • HKI

      #3
      Varsinaisesti e28 ei ole kovin tuttu, mutta muistelisin että ko. mallissa tuo sisäilman lämpötilan haistelija toimii siten että alipaine imee sen läpi kabiinin ilmaa ja siitä ulospäin lähtevä signaali muuttuu lämpötilan mukaan. Eli olisiko siellä ihan vain alipaineletku luovuttanut / irronnut ja nyt ilmaa ei virtaisi tarpeeksi anturin läpi?

      E28-ekspertit jatkakoot, mutta kannattanee tuokin tsekkaa.

      [edit]
      Noniin, kirjottelin niin pitkään että scitso kerkesikin jo apajille.
      Ducati 998 -02 //

      Comment

      • Oldtimer
        Bimmer Fanatic
        • May 2006
        • 350
        • Ähtäri

        #4
        Originally posted by Scitso
        Toimiiks lämmönsäätö normaali puhalluksella? Itselläni ei toiminut e28 520 ilmastoinnilla muutakuin kylmää vikaa en jaksanu korjailla koskaan.
        Pitipä oikein käydä kokeilemassa. Säädin säätimen n.18c ja samaa haaleaa se tuuppasi koko ajan niin että alkoi loppumatkasta olla turhankin lämmin. Mutta ei tosiaan ollut kaksiasentoinen että vain kylmää tai kuumaa. Missähänpäin jalkatilaa tarkkaanottaen tuo jalkotilan anturi on?
        ----: Fuck The Fuel Economy :----

        Z3 2.8i Supercharged - E92 335i

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Vasemmalla puolella rattia, alhaalla sanotaanko kytkinpolkimesta vähän ylöspäin. Siellä alaverhoilussa kuitenkin. Musta puolipyöreä mötikkä missä on keskellä reikä, pitäs näkyä kyllä.

          Se imee tosiaan sen reiän läpi imusarjaan ilmaa ja siellä reiässä on vastus jonka resistanssi sitten muuttuu ilman lämpötilan mukaan. Tuossa anturissa on myös jonkinsortin suodatin joka myös estää sen ettei moottori hörpi liikaa ilmaa sen kautta. Kannattaa siis putsata ne sisältä löytyvät "filtterit".

          Ite en ole e28 ilmastointiin perehtynyt mutta tässä normaalissa puhaltimessa, on siellä ite puhallinmööpelissä missä siis kenno yms niin myös anturi. Valkonen pieni tökötin siinä mööpelin etuosassa keskikonsolin takana. Siihen menee kaksi johtoa. Mutta en tosiaan tiedä onko ilmastoidussa versiossa moista.
          Tietysti jos vaivautuu keskikonsolin irroittamaan niin kantsii kattoo ne kaikki ilmastointisäätimien liittimet läpi ettei oo päässy hapettumaan tai muuta.
          Last edited by Supa; 14-05-2006, 22:45.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • TheLoial
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 1109
            • Helsinki

            #6
            Se imevä anturi, interior temperature sensor, on kiinni ratin alla olevassa verhoilupaneelissa. Siinä on sisällä sekä PTC että NTC vastus. Toinen suurinpiirtein radion vasemman alakulman kohdalta suoraan eteenpäin. Tää on NTC-vastus, heater temperature sensor. Saat sen helposti näkyviin kun irroitat keskikonsolin, sehän on vain parilla ruuvilla kiinni.

            Tarkista toimiiko lämmönsäätimen nuppi, siinä on muuttuva vastus. Jos se on jääny kylmälle.

            Sitten siellä on water shutoff valve jossa on merkkinä näin: When energixed, shuts off water-to-heater valve. Näyttäs olevan on-off tyyppinen, tsekkaa toiminta. Sekin voi olla jumittunut kylmälle, sitten ei kyllä pitäs kiertää lämmintä ilman ilmastointiakaan.

            Lämmönsäätimen yhteydessä on itse säätävä mutikka, jossa on liitäntöinä mm. heater temp input, interior temp input, water valve control, temp select input, water valve shutoff input. Jos tuo on pimahtanu, nii ei kyllä mikään säätö toimi.

            Tuossa on nyt nuo kaavion mukaan katottuna, siinä kojetaulun lähellä olevat systeemit. Sitten on vielä yks evaporator temperature regulator jossa on sensori mutta luulis että vika on ensinnä muualla.

            Toivottavasti on jotain apua

            Comment

            • Oldtimer
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 350
              • Ähtäri

              #7
              Kiitos kaikille vastanneille, eiköhän tuohon lääkkeet nyt löydy. Viikonloppuna vasta ehdin tutkimaan mutta sopivasti ilmatkin kylmeni nyt. Raportoin tänne sitten että mistä oli kiinni niin toivottavasti jollakin muullakin on tuosta apua.
              ----: Fuck The Fuel Economy :----

              Z3 2.8i Supercharged - E92 335i

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎