Announcement

Collapse
No announcement yet.

E12 M10 JakopÄÄ Ei Osu Kohdalleen. Joku PielessÄ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sambeli
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 31
    • satakunta

    E12 M10 JakopÄÄ Ei Osu Kohdalleen. Joku PielessÄ?

    Sateinen moro!

    Ostin hiljattain (m20 2.0 6-syl. -79) koneen vanhukseeni ja vaihdoin (tai yritin) heti vesipumpun sekä uuden jakopään hihnan. Jakopää ei osu vain mitenkään merkkeihin, on aina puolen hammasta nokkapyörästä eteen tai taakse. Haittaako mitään vai onko nyt joku pielessä? Olen kokeillut sekä 110 että 111 hampaista hihnaa. (111 Oli liian pitk&#228 Seuraavaksi olen ajatellut ostaa koko jakopään sarjan johon tulee ilmeisesti sellainen rulla/kiristin että siihen sopivat molemmat hihnat?

    P.s. Kantta ei ole laskettu ja vanha hihna on jo roskissa.
    Last edited by sambeli; 03-06-2006, 10:02.
    e12 is only what you need, exept money.
  • advance
    Bimmer Enthusiast
    • May 2004
    • 1689

    #2
    se sun kone on m20, koska m10 on ketjulla.

    Comment

    • sambeli
      Bimmer Rookie
      • Aug 2004
      • 31
      • satakunta

      #3
      ok.

      Eli kone onpi m20. Kiitos korjauksesta, mutta odottelen vielä itse onkelmaan vastauksia.
      e12 is only what you need, exept money.

      Comment

      • Eepo
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 5388
        • Tampere

        #4
        jos se sen puol hammasta heittää niin ei minun mielestä mitään vaikutusta...
        ei tainnut itelläkään E21:ssä ihan millilleen sattua kohdalleen noi merkit
        kannattaa kyllä uusia molemmat kerralla sekä hihna että kiristin..
        sillä näistä on tullut "uusia" malleja jotka korvaavat vanhat ja voivat näin ollen aiheuttaa asennus ongelmia...
        itsellä kävi näin..
        yritin uutta hihnaa tunkee vanhalle kiristimelle (tosi viisasta )
        sit ihmettelin kun ei löysiä saanut pois vaikka laulo kuorossa..
        selvisi että kiristin rulla oli uudistunut näin ollen oli isompi (saa löysät pois)
        eikun varaosaliikkeestä uus kiristin ja voila taas mennään
        -Harley Davidson Sportster - 89-
        -Harley Davidson softail -89-
        -Suzuki PV50 -86-

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by sambeli
          Sateinen moro!

          Ostin hiljattain (m20 2.0 6-syl. -79) koneen vanhukseeni ja vaihdoin (tai yritin) heti vesipumpun sekä uuden jakopään hihnan. Jakopää ei osu vain mitenkään merkkeihin, on aina puolen hammasta nokkapyörästä eteen tai taakse. Haittaako mitään vai onko nyt joku pielessä? Olen kokeillut sekä 110 että 111 hampaista hihnaa. (111 Oli liian pitkä) Seuraavaksi olen ajatellut ostaa koko jakopään sarjan johon tulee ilmeisesti sellainen rulla/kiristin että siihen sopivat molemmat hihnat?

          P.s. Kantta ei ole laskettu ja vanha hihna on jo roskissa.

          Hmm... nokka pyörii kierroksen kun kampura pyörii kaksi jolloin heittp kampuralla on 1/4 hammasta, vai?

          Oletko vaihtanut kumpaakaa pyörää? siis kampuran tai nokan.

          Uskoisin että siihen heittoon se on laitettava jos ei mene kerta enemmän kohdalleen.

          Olethan pyörittänyt konetta hihna paikallaan ja kiristin "irti"? kahden kiekan jälkeen näkeen todellisen heiton.
          Olli.

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16460
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by Rocla
            Hmm... nokka pyörii kierroksen kun kampura pyörii kaksi jolloin heittp kampuralla on 1/4 hammasta, vai?

            Oletko vaihtanut kumpaakaa pyörää? siis kampuran tai nokan.

            Uskoisin että siihen heittoon se on laitettava jos ei mene kerta enemmän kohdalleen.

            Olethan pyörittänyt konetta hihna paikallaan ja kiristin "irti"? kahden kiekan jälkeen näkeen todellisen heiton.
            olisko tullu ajatusvirhe sillä heitto on ihan sama kampi- ja nokka-akselilla eli jos heitto nokalla ½ HAMMASTA niin samanverran kampuralla koska sama hihna kiertää molemmilla eli hammasjako on tietysti sama. ASTEINA heitto on kampuralla TUPLAT, ei puolet verrattuna nokalla olevaan heittoon. Nokan ½hampaan heitto täytyy vaan hyväksyä ellei hommaa säädettävää nokkapyörää ja nokanajoitusohjeita. Kummalle puolelle heiton laittaa ? Teoriassa aikaisemmalle ajoitetulla tehoalue on alempana ja myöhäisemmälle ajoitetulla ylempänä, nyt tietenkin kyseessä kampiakselin asteet niinkuin koneessa aina. Kuinka paljon ajoitus siirtyy jos ollenkaan niin jollain varmaankin on ko. koneesta kokemusta. Tätäkin saa korjata jos mulle tuli ajatusvirhe niin sais kaveri pelin tulille.

            Comment

            • sambeli
              Bimmer Rookie
              • Aug 2004
              • 31
              • satakunta

              #7
              Jep

              Pistin ajoituksen nokkapyörästä puoli hammasta ennakkoon. Käymään lähti, vaan ei käy kaikilla pytyillä ja pysyy hengissä vain isoilla kierroksilla. Virranjakajasta yritin kohtaa löytää, mutta vara ilmeisesti loppui, sillä aivan laidassa alkoi käydä jokseenkin tasaisemmin. Eli aika paljolle ennakolle kipinäkin sitten pitää säätää.

              Piti muuten alunperinkin kysyä, että onko teillä vastaavan koneen haltijoilla merkit menneet millilleen kohdalle?

              Ja kannattaako nokan ajoitus laittaa ennakkoon vai myöhäiseen, niin kuin JR66 mietiskeli.
              Last edited by sambeli; 03-06-2006, 18:02.
              e12 is only what you need, exept money.

              Comment

              • Rocla
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 7692
                • Kajaani

                #8
                Originally posted by sambeli
                Pistin ajoituksen nokkapyörästä puoli hammasta ennakkoon. Käymään lähti, vaan ei käy kaikilla pytyillä ja pysyy hengissä vain isoilla kierroksilla. Virranjakajasta yritin kohtaa löytää, mutta vara ilmeisesti loppui, sillä aivan laidassa alkoi käydä jokseenkin tasaisemmin. Eli aika paljolle ennakolle kipinäkin sitten pitää säätää.

                Piti muuten alunperinkin kysyä, että onko teillä vastaavan koneen haltijoilla merkit menneet millilleen kohdalle?

                Ja kannattaako nokan ajoitus laittaa ennakkoon vai myöhäiseen, niin kuin JR66 mietiskeli.
                Et siis merkinnyt apuakselin asentoa? Samalla virranjakajankin asento pääsi muuttumaan. Laita nyt kone 1. pytyn puristuksen YKK. ja katso osoittaako pyörijä suunnilleen jakajan rungossa, kannen vastinpinnassa olevaa viiva.

                Tuon säädön jälkeen lampulla tai korvalla sit kohdalleen.
                Olli.

                Comment

                • sirkus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 2195
                  • kaustinen

                  #9
                  Jos kantta on laskettu eivät merkit osu enää 100% kohdilleen ja tämä pätee kaikissa moottoreissa joissa nokka/nokat on kannessa.
                  Chrysler 300c crd touring 2010
                  Daily driver
                  Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                  Man cave on wheels
                  Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                  Built not bought
                  V8, only juice&milk come in 2 litres

                  Kawasaki zzr1100 fighter


                  Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16460
                    • Asikkala

                    #10
                    samaa mieltä kahden edellisen viestin kanssa, itse olen vaihtanu 4-5 m20 hihnaa ja merkit on kohdallaan. En muista oliko millilleen mutta aina ne koneet on toiminu. Ellei se heitto ole just puolivälissä niin laita lähimmälle hampaalle ja sytkä lampulla kohdalleen -> koeajo. Jos ei miellytä niin sitten siirrät heiton toiselle puolelle edellyttäen että kaikki muu on "varmasti" kohdallaan, letkut, klemmarit ym. varsinkin alipaineosastolla.

                    Comment

                    • sambeli
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2004
                      • 31
                      • satakunta

                      #11
                      Kiitokset vastaajille!

                      En muuten tiennyt että virranjakajassakin on merkki.
                      e12 is only what you need, exept money.

                      Comment

                      • TheLoial
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 1109
                        • Helsinki

                        #12
                        Eikös niille eri pituisille hihnoille ollut eri kiristimet tai pyörät?

                        Kyllä ne millilleen pitäs osua kohdilleen. Jos pyörität hitusenkin konetta kun hihna on irti, sytytys muuttuu eri kohtaan jakajassa. Miula ei oo omassa merkkiä virranjakajan hihnapyörässä vaan laitoin sen sytytysmerkin kanssa kohdakkain (virranjakajan kopan alla olevan)

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎