Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 518i nykii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markkul
    Newbiemmer
    • Aug 2006
    • 11
    • Helsinki

    E28 518i nykii

    Moro, löytyipäs BMW foorumi!

    Eli tuossa ollaan kaverin kanssa tuskailtu '85 mallisen E28 518i:n kanssa. Kone siis M10B18 Kun kaveri osti auton, se oli nykinyt hieman, mutta ei pahasti. Nyt vika on aika sietämätön.

    Kaasupohjassa kiihdytettäessä vetää jokseenkin hyvin. Samaten kylmänä tuntuu toimivan, mutta heti kun lämpiää vähän vika ilmaantuu. Eli nykii/tökkii. Veto katkeaa täysin.

    Viaksi veikkailtiin ilmamääränmittaria, joka mittauksen perusteella oli paska. Arvot hyppeli ihan miten sattuu. Samaten mittarissa oleva ilmanlänpömittari on mielestäni pimeä, ainakaan arvo ei ole oikea. Avattiin kotelo ja aika pahasti oli urautunut se hiilipinta.

    No on koitettu kahta eri mittaria, jotka tosin ovat mittauksen perusteella olleet nekin rikki. Nyt kaveri sitten sijoitti 300e tehdaskorjattuun mittariin, joka oletuksena siis olisi kunnossa (en ole vielä mitannut). MUTTA! Sama vika jatkuu.

    Sytkä osat on vaihdettu tulpanjohtoja lukuunottamatta. Silmämääräisesesti ovat hyvän näköiset.

    Vika siis tuntuu ainakin osittain liittyvän lämpenemiseen. En vaan usko, että esim. rikkinäinen vedenlämpöanturi voisi aiheuttaa noin terävän tökkimisen.

    Se huoltotietokone on vielä korjaamatta (akkujen vaihto), mutta se ei kai liity käyntiin?

    Mikä muu tuon nyt voisi aiheuttaa? Voisiko johtua esim. aukijäävästä tai yhtäkkiä tavaraa ruikkivasta lisärikastimen suuttimesta? Tuonhan nyt voinee testata repimällä siitä johdon irti, ei ainakaan saa sähköä.

    Apuja kaivataan nyt oikeasti!
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    #2
    Polttoaineen paineensäädin tai sen letkut? Ylipäänsä imuilma- tai alipaineletkut, ovatko kunnossa? Mitatkaa sytytysjohtojen resistanssit, silmämääräinen tarkistus ei riitä.

    Huoltovälitietokone ei voi aiheuttaa tuollaista.

    Comment

    • pmv
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 2032
      • tornio

      #3
      Puolan hajoaminen saattaa aiheuttaa moisia oireita. Ainakin joskus oli yksi kaasari-ooppeli missä oli justiinsa samanlaista vikaa. Eli että kylmänä niinkin toimi. mutta sitten lämpimänä pätki. Helppo toimenpiden vaihtaa, käytetyt puolat eivät paria kymppiä enempää maksaa.

      Comment

      • bemari320mies
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 788
        • Suodenniemi

        #4
        Onko imuvuodot tarkistettu? Eli imusarjan tiiviste, kaasuläppäkotelon tiiviste, alipaineletkut, jarrutehostimen letku + tehostimen kalvo. Nämä kannattaa tarkistaa. Kaikki alipaineletkut jotka näyttää vähänkin huonoilta, vaihtoon.
        Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
        EX: BMW E34 525i -90
        EX: BMW E28 528iA -85
        EX: BMW 320i Taxi -86

        Comment

        • markkul
          Newbiemmer
          • Aug 2006
          • 11
          • Helsinki

          #5
          Käykö puolaksi mikä vaan, vai onko tuossa jotain erikoista? Itsellä olisi vaan parikin Sierran puolaa, joilla voisi kokeilla.

          Alipaineletkut olen katsonun silmämääräisesti ja nnäpelöuiden. En ainakaan heti löytänyt vikaa.

          Täytynee katsoa ne tiivisteet. Mielestäni tommonen vika ei vaan viittaa imuvuotoon, koska esim. kierrokset eivät jää kantamaan.

          Jos autoa kierrättää paikallaan niin kaikki on ok. Eli silloin ei pätki. Luulisi, että puolavika tulisi silloinkin esiin. Eli mielestäni siis viittaisi bensansaannin ongelmaan joka ilmenee suuremmilla läpänavaumilla.

          Läpänasentoanturista kun otti johdon pois, ei vaikuttanut käyntiin mitenkään Tuota ei ole mitattu, kun oli niin pahassa paikassa, että paikallaan ei pystynyt. Jos se on täysin pimeänä (tosin ei taida tolla lailla hajota), voiko aiheuttaa tuota? Samaa päättelyä soveltamalla kuin ilmamäärämittariin: kylmänä saa kakkua lisärikastimelta, mutta kuumana ei ja arvot hyppelee miten sattuu. Miksi vika ei häviä kun johdon irroittaa? (Ko. ruisku tosin käyttää anturia vain kiinni/auki/täysi mittaukseen, eli sen vaikutus ei ole niin jyrkkä)

          Täytyy mitata ne tulpanjohdot. Miten lämpö niihin vaikuttaa?

          Voisiko koko ruiskuboksi olla rikki ja oireilla noin? Entäpä sytkän vahvistinyksikkö? Ennakkoahan tuossa säätyy alipaine/painoilla, eli sytkäyksikkö on vissiin vain vahvistin? Onko jakajassa muuten HALL anturi vai millaista tekniikkaa (esim. VR anturi, tosin eipä tuolla väliä vian kannalta)?

          Täytyy nyt aloittaa kuitenkni mittaamalla se uusikin ilmaääränmittari, että se nyt sitten ainakin olisi ehjä.

          Comment

          • markkul
            Newbiemmer
            • Aug 2006
            • 11
            • Helsinki

            #6
            Toissapäivänä ja eilen tutkittiin tilannetta. Eilen löydettiin yksi halkinainen imupuolenletku, kampikammionhuohotus. Vaihdettiin, ei ollut vaikutusta! Muita rikkinäisiä letkuja ei löytynyt. Myös mittarilta tuleva haitariletku oli ehjä. Tiivisteitä ei olla tarkastatte, täytyy kokeilla esim. läppärungon kireys vielä.

            Soittelin Boschin asiakaspalveluun ja sieltä yhdistivät jollekkin autosähkö äijälle. Se sanoi, että ilmämäärämittaria ei voi mitata yleismittarilla, vaa siihen pitää kytkeä jännite ja mitata oskiloskoopilla. Hassua, että Haynes antaa mittausohjeen, joka on väärä! En vielä kokeillut tuota mittausta (meinaan kyllä silti käyttää yleismittaria, koska skooppia ei ole tähän hätään saatavana). Aika nihekää oli kyllä sen äijän palvelu...

            Mutta siis. Antureita mittailtiin läpi. Toinen mottorin lämpöantureista näyttäisi olavan pimeä, tai se näytää koko ajan samaa vastusta. Se mikä on syylarin paluuletkussa. Mikä se edes on. Yläletkussa olevat ovat kunnossa.

            Tänään täytyy kokeilla vielä puolan vaihtoa ja mitata samalla ne sytkäjohdot.

            Onko kellään mitään tee-se-itse tapaa mitata bensapaineensäädin?

            Mikä muu tuossa nyt voi olla vikana?

            Comment

            • TheLoial
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 1109
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by markkul
              Onko kellään mitään tee-se-itse tapaa mitata bensapaineensäädin?
              Painemittari vaan kiinni ennen säädintä, vaikka suutintukkiin tulevaan letkuun. Se on siinä.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎