Announcement

Collapse
No announcement yet.

e28 lämmityslaite

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markkul
    Newbiemmer
    • Aug 2006
    • 11
    • Helsinki

    e28 lämmityslaite

    Auto '85 e28 M10B18 1,8i.
    Osaisiko joku kertoa miksi ei tule kuumaa?

    Systeemissä on ilmeisesti sähköllä toimiva ylimääräinen vesimpumppu, koneen takana, tulipellissä kiinni? Mitä johtoja siihen pitäisi mennä? Sitten joku on asentanut ylimääräisen vedenlämpömittarin, joka on kytketty ihan miten sattuu. Sille virta on yritetty ottaa mustasta johdosta, jolle ei näytä olevan mitään paikkaa, mutta näyttää ainakin alkuperäiseltä johdolta. Lämmönsäätimen veivaaminen kuulemma vaikutti sen jännitteeseen tai johonkin. En ole vielä itse ehtinyt mittaamaan. Mutta näin alustavasti kyselen ylipäätään tuosta tekniikasta. Minulle oli nimittäin uutta, että lämppärille ylipäätään ajettaisi vettä erillisellä moottorilla, jos se nyt sellainen on.
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2
    Mun mielestä se on vaan jokin venttiili, siis se tulipellissä kiinni oleva värkki.

    Tuommoinen vehje muuten ylimäräisenä varastossa, laita privaa jos tarviit.
    Last edited by superb; 01-09-2006, 14:29.

    Comment

    • markkul
      Newbiemmer
      • Aug 2006
      • 11
      • Helsinki

      #3
      Tuntui muuten olevan moottori. Ainakin surinaa piti.

      Edellinen omistaja oli laittanut erillisen vedenlämpömittarin ja ottanut sille jännitteen sen pumpun ohjausvirralta! Hyvin mielenkiintoinen kytkentä. Tuohon tulee jännite kun käntää 1/5 osaa sitä lämpövipua. Se pumppu on kytketty releen läpi siis. Kaveri ehdotti heti kättelyssä johdon vetämistä runkoon, mutta tai jotain vastaavaa, mutta ei tullut mulle vaan mieleen. Siinä vaiheessa kun yritin mittailla sen pumpun läpi menevää virtaa ja rele alkoi naksumaan, alkoi mullakin aivot naksumaan, että mitä jos... kun mittari ei näyttänyt pumpun johtoihin tulevan jännitettä ollenkaan ja koitin kytkeä suoraan sähköt että olis tiennyt äänteleekö pumppu.

      Eli taas päti se yksinkertaisin ratkaisu on se oikea.

      En tiedä tuleeko vielä lämmintä (kaveri ei ehdi ajamaan kuumaksi), mutta ainakin pumppuun saatiin elemään, eli odotukset on korkealla :-)

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        #4
        Originally posted by markkul
        En tiedä tuleeko vielä lämmintä (kaveri ei ehdi ajamaan kuumaksi), mutta ainakin pumppuun saatiin elemään, eli odotukset on korkealla :-)
        Ei tule, sano mun sanoneen.
        Tämä kyseinen kiertovesimoottori päästää veden kiertämään lävitseen, vaikka se ei pyörisikkään.
        Autossasi on automaattinen lämmönsäätöjärjestelmä ja magneettiventtiili ohjaa vedenkiertoa kennolle. E28:ssa, kuten monessa muussakin korimallissa on vikana, että venttiilin sihti vetää tukkoon ja (tästä johtuen) nestevirtaus vetää venttiilin kiinni -> neste ei kierrä.

        Voit koittaa avata venttiilin kannen ruuvit (4) ja repiä sihdin pois.
        Venttiili (osa 2) on kiinni tulipellissä kuskin puolella.
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #5

          Lue tuo ja tutki tarkoin.

          Comment

          • markkul
            Newbiemmer
            • Aug 2006
            • 11
            • Helsinki

            #6
            Kiitos tiedoista. En tiedä vieläkään tuleeko lämmintä, sen kuulen tänään. Mutta tuossa anetussa keskustelussa sanotaan, että jos on manuaalinen säätö, niin systeemi johon tulee vaijeri. Sennäköinen osa kuin siinä kuvassa oleva numero 1 lötytyy ja siihen tulee vaijeri, joka liikkuu kun lämpönappia säätää.

            Sen lisäksi löytyy osa numero 13, joka listankin mukaan on lisävesipumppu. Tuota osaa numero 2 en muista nähneeni.

            Autossa ei ole ilmastointia, eikä mielestäni mitään automaattista lämmönsäätöäkään.

            Mikä tuon lisävesimpumpun tehtävä on? Eikös moottorin oma vesipumppu pyörätä tarpeeksi?

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Originally posted by markkul
              Kiitos tiedoista. En tiedä vieläkään tuleeko lämmintä, sen kuulen tänään. Mutta tuossa anetussa keskustelussa sanotaan, että jos on manuaalinen säätö, niin systeemi johon tulee vaijeri. Sennäköinen osa kuin siinä kuvassa oleva numero 1 lötytyy ja siihen tulee vaijeri, joka liikkuu kun lämpönappia säätää.

              Sen lisäksi löytyy osa numero 13, joka listankin mukaan on lisävesipumppu. Tuota osaa numero 2 en muista nähneeni.

              Autossa ei ole ilmastointia, eikä mielestäni mitään automaattista lämmönsäätöäkään.

              Mikä tuon lisävesimpumpun tehtävä on? Eikös moottorin oma vesipumppu pyörätä tarpeeksi?

              Joo sulla siis neloskone, eli ei ole tuota automaattista lämmönsäätöä eikä sähköistä vesiventtiiliä.

              Ihan normi vaijeri hana.

              Lisävarusteena voitu laittaa sähköinen kiertovesipumppu, kannattaa avata ja katsoa toimiiko. Saattaa pyöriä ja surista, mutta silti ei toimi, koska ainakin e34 pumpussa magneetti vetää ikkunan läpi ropellia. Eli jos magneetti irronnut ropellista, niin surisee muttei toimi.

              Pumpun idea on, etenkin juuri tuossa m10 moottorissa, pyörittää vettä lämmityslaitteeseen pienillä kierroksilla.

              Comment

              • kaol
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 5007
                • Ilmajoki

                #8
                Jos varmuudella on vaijerisäätö, niin silloin perun tuon edellisen.

                Kennossa oleva ilmakupla saattaa aiheuttaa sen, että vesi ei kierrä kennolla. Onhan järjestelmässä riittävästi nestettä? Ilmakupla lähtee liikkeelle, kun tuo erillinen pumppu on toiminnassa, ellei pumpussa ole ilmaa.
                Näinollen uskoisin, että lämintä tulee jo.


                EDIT:
                Originally posted by Bmw Master
                Joo sulla siis neloskone, eli ei ole tuota automaattista lämmönsäätöä eikä sähköistä vesiventtiiliä.
                Myös neloskoneisiin on saanut automaattista säätöä.
                Last edited by kaol; 06-09-2006, 18:07.
                Kokeilemalla se selviää...

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Originally posted by kaol

                  EDIT:Myös neloskoneisiin on saanut automaattista säätöä.
                  Joo ja nahkasähkösäätösporttijakkaratkin, mutta monessako on?

                  Comment

                  • markkul
                    Newbiemmer
                    • Aug 2006
                    • 11
                    • Helsinki

                    #10
                    No niin. Lämmintä lähti tulemaan, mutta sitä tulee vaan jaloille ja jostain pienistä räppänöistä sivuikkunoille. Onko normaalia? Vai onkohan lämmön ohjauksessa vielä jotain vikaa? Miten tuo toimii, mekaanisesti vai onko sähköistetty?

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎