Eli 85 mallinen e28 518i.
Autossa näyttäisi olevan kolme erillistä jäähdytysnesteen anturia. Kaksi ylävesiletkussa ja yksi alavesiletkulta tulevassa nesteessä. Veikkaisin, että toinen niistä yläletkun antureista on moottorin ohjaukselle menevä anturi ja toinen on mittariston anturi.
Mitä virkaa sillä viileämmän puolen aturilla on? Ainakaan se ei näyttänyt toimivan, näytti koko ajan vaan jotain 250 Ohm, kun kylmetti/kuumensi.
Voisiko joku joka omistaa samanlaisen kiesin, kertoa mikä on ilmamäärämittarin tyyppikoodi? Tuossa autossa on 028 020 2050. Boschin luettelo antaa tuolle kyllä kytkennän M10B18 moottoriin, mutta siellä lukee -9/84, joka mielestäni tarkoittaisi tuohon asti. Numerolle löytyy korvaava 053 päätteellä ja yksi vaihtoehtoinen toisen tyyppisellä numerolla. Veikkaisin, että nuo kaikki olisivat päittäin vaihdettavissa, mutta onko näin?
Autossa on nimittäin ollut todella pahaa nykimistä ja mittari oli varsin selvästi rikki. No kaveri osti tehdaskorjatun mittarin ja juuri sitä mittailin. Pinneissä 7 & 8 pitäisi olla läpän asento. Se alkaakin nousemaan iha nätisti, mutta sitten pysähtyy aika pienellä avaumalla ja jopa putoaa hieman. Lisäksi Pinneissä 8 & 9 pitäisi olla lämpöarvo, jolle Haynesin manuska antaa referenssin 2700 Ohm @ 20C. Tuo mittari näytti ihan käsittämätöntä arvoa, jotain 40 Ohm, joka tosin tippui kuin vastusta lämmitti, mutta ei siis ollut siellä päinkään. Mittasin huvikseni ulkokuorilta samanlaisesta mittarista (Sierran) nuo arvo ja siinä kyllä toimi.
Eli miten todennäköisesti tehdaskorjattu mittari on rikki?! Huomenna kyllä soittelen tuonne Boschin asiakaspalveluun asiasta.
Autossa näyttäisi olevan kolme erillistä jäähdytysnesteen anturia. Kaksi ylävesiletkussa ja yksi alavesiletkulta tulevassa nesteessä. Veikkaisin, että toinen niistä yläletkun antureista on moottorin ohjaukselle menevä anturi ja toinen on mittariston anturi.
Mitä virkaa sillä viileämmän puolen aturilla on? Ainakaan se ei näyttänyt toimivan, näytti koko ajan vaan jotain 250 Ohm, kun kylmetti/kuumensi.
Voisiko joku joka omistaa samanlaisen kiesin, kertoa mikä on ilmamäärämittarin tyyppikoodi? Tuossa autossa on 028 020 2050. Boschin luettelo antaa tuolle kyllä kytkennän M10B18 moottoriin, mutta siellä lukee -9/84, joka mielestäni tarkoittaisi tuohon asti. Numerolle löytyy korvaava 053 päätteellä ja yksi vaihtoehtoinen toisen tyyppisellä numerolla. Veikkaisin, että nuo kaikki olisivat päittäin vaihdettavissa, mutta onko näin?
Autossa on nimittäin ollut todella pahaa nykimistä ja mittari oli varsin selvästi rikki. No kaveri osti tehdaskorjatun mittarin ja juuri sitä mittailin. Pinneissä 7 & 8 pitäisi olla läpän asento. Se alkaakin nousemaan iha nätisti, mutta sitten pysähtyy aika pienellä avaumalla ja jopa putoaa hieman. Lisäksi Pinneissä 8 & 9 pitäisi olla lämpöarvo, jolle Haynesin manuska antaa referenssin 2700 Ohm @ 20C. Tuo mittari näytti ihan käsittämätöntä arvoa, jotain 40 Ohm, joka tosin tippui kuin vastusta lämmitti, mutta ei siis ollut siellä päinkään. Mittasin huvikseni ulkokuorilta samanlaisesta mittarista (Sierran) nuo arvo ja siinä kyllä toimi.
Eli miten todennäköisesti tehdaskorjattu mittari on rikki?! Huomenna kyllä soittelen tuonne Boschin asiakaspalveluun asiasta.
Comment