Announcement

Collapse
No announcement yet.

e28 lämpöantureista ja ilmamääränmittarista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markkul
    Newbiemmer
    • Aug 2006
    • 11
    • Helsinki

    e28 lämpöantureista ja ilmamääränmittarista

    Eli 85 mallinen e28 518i.

    Autossa näyttäisi olevan kolme erillistä jäähdytysnesteen anturia. Kaksi ylävesiletkussa ja yksi alavesiletkulta tulevassa nesteessä. Veikkaisin, että toinen niistä yläletkun antureista on moottorin ohjaukselle menevä anturi ja toinen on mittariston anturi.

    Mitä virkaa sillä viileämmän puolen aturilla on? Ainakaan se ei näyttänyt toimivan, näytti koko ajan vaan jotain 250 Ohm, kun kylmetti/kuumensi.

    Voisiko joku joka omistaa samanlaisen kiesin, kertoa mikä on ilmamäärämittarin tyyppikoodi? Tuossa autossa on 028 020 2050. Boschin luettelo antaa tuolle kyllä kytkennän M10B18 moottoriin, mutta siellä lukee -9/84, joka mielestäni tarkoittaisi tuohon asti. Numerolle löytyy korvaava 053 päätteellä ja yksi vaihtoehtoinen toisen tyyppisellä numerolla. Veikkaisin, että nuo kaikki olisivat päittäin vaihdettavissa, mutta onko näin?

    Autossa on nimittäin ollut todella pahaa nykimistä ja mittari oli varsin selvästi rikki. No kaveri osti tehdaskorjatun mittarin ja juuri sitä mittailin. Pinneissä 7 & 8 pitäisi olla läpän asento. Se alkaakin nousemaan iha nätisti, mutta sitten pysähtyy aika pienellä avaumalla ja jopa putoaa hieman. Lisäksi Pinneissä 8 & 9 pitäisi olla lämpöarvo, jolle Haynesin manuska antaa referenssin 2700 Ohm @ 20C. Tuo mittari näytti ihan käsittämätöntä arvoa, jotain 40 Ohm, joka tosin tippui kuin vastusta lämmitti, mutta ei siis ollut siellä päinkään. Mittasin huvikseni ulkokuorilta samanlaisesta mittarista (Sierran) nuo arvo ja siinä kyllä toimi.

    Eli miten todennäköisesti tehdaskorjattu mittari on rikki?! Huomenna kyllä soittelen tuonne Boschin asiakaspalveluun asiasta.
  • markkul
    Newbiemmer
    • Aug 2006
    • 11
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by markkul
    Eli 85 mallinen e28 518i.

    Autossa näyttäisi olevan kolme erillistä jäähdytysnesteen anturia. Kaksi ylävesiletkussa ja yksi alavesiletkulta tulevassa nesteessä. Veikkaisin, että toinen niistä yläletkun antureista on moottorin ohjaukselle menevä anturi ja toinen on mittariston anturi.

    Mitä virkaa sillä viileämmän puolen aturilla on? Ainakaan se ei näyttänyt toimivan, näytti koko ajan vaan jotain 250 Ohm, kun kylmetti/kuumensi.
    Osaisiko joku kertoa tuosta toisesta anturista? Eli siitä, mikä on kylmäpuolella. Se on semmonen aika iso, kanta 24mm, anturiosa n. 5cm pitkä.

    Comment

    • insp
      BTCF Member
      • Sep 2002
      • 827
      • Iittala

      #3
      Auttaiskohan tämä? Jos ei niin yritä etsiä itse.
      ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

      Comment

      • markkul
        Newbiemmer
        • Aug 2006
        • 11
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by insp
        Auttaiskohan tämä? Jos ei niin yritä etsiä itse.

        Kiitoksia. Eli kyseessä on tosiaan se lämpöaikakytkin. Onko tietoa miten se mitataan?

        Entäpä osa no. 8, eli lämpömittarin anturi. Onko tietoa sen resistanssista, kun ei lue tuolla. Eilen vaihdettiin motonetin malli, joka oli huoneenlämmössä n. 1000 Ohm. Tuo ruiskun anturihan ihan lukee tuossa 2500 Ohm @ 20C. No tuolla mitskun anturalla ei ruiskun toimintaan ole merkitystä, eikä mittari edes tällä hetkellä toimi johtujen luultavasti huonoista huoltotietokoneen akuista, mutta kuitenkin.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎