Announcement

Collapse
No announcement yet.

e28 lämmittimenkennon vaihto...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    e28 lämmittimenkennon vaihto...

    Onko kukaan tehnyt ko. operaatiota?

    Sisustaa saa varmaan purkaa aika huolella kun autot rakennetaan tuon osan ympärille...? Mutta mikä on helpoin tapa, ettei tule ihan kaikkea turhaan irroteltua. Samalla ajattelin kyllä tunkea kojelaudan sisään lisää äänieristettä ja vaihtaa kaikki palaneet polttimot lämppärin säätimistä.

    Kaikki vinkit aiheeseen liittyen kiinnostavat, samoin tiedot ehjistä käytetyistä kennoista. Kohteena siis e28 518i...

    Kiittäen,

    :palvo:

    Ville
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Josse on yhtään samanlainen systeemi kuin E23:ssa, kojetaulu pitää ottaa ensin pois, kokonaan. Muutein ei ole toiveitakaan, tai ainakin se on PIRUN hankalaa.

    E23:ssa homma menee suurinpiirtein näin (järjestys saattaa olla eri, luettelin muistin varassa):
    - Häikäisysuojat pois
    - Katon etummainen etuverhoilu pois (häikäisysuojat pitää paikallaan sitä osittain)
    - Katon sivupaneelit, etuosastaan vähän irti
    - A -pilarin muovisuojukset pois
    - Kojelaudasta mittaristot, hanskalokero, lämppärin säätöpaneöit yms. yms. pois
    - Kojetaulun kiinnikkeet pois. Kojetaulu on kiinni 4 mutterilla, 2 molemmissa kulmissa. Ja keskiosastaan keskikonsolissa. Ja sekä kuskin että pelkääjän puolella yhdestä kohtaa poikkipalkissa.

    En muista kuinka paljon ja minkälaisia paneeleja siinä E28:ssa on, mutta samansuuntainen lienee se operaatio... .

    Homma kuulostaa suuritöiseltä, mutta kun sen on kertaalleen tehnyt ja kun tietää mitä, miten ja missä järjestyksessä purkaa (rikkomatta paikkoja), ei se loppujen lopuksi älytön homma ole.

    Sen jälkeen koko lämppärisysteemin pois ottaminen ei suurensuuri työ ole.

    t: Timo

    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by tihuovin
      Homma kuulostaa suuritöiseltä, mutta kun sen on kertaalleen tehnyt ja kun tietää mitä, miten ja missä järjestyksessä purkaa (rikkomatta paikkoja), ei se loppujen lopuksi älytön homma ole.

      Sen jälkeen koko lämppärisysteemin pois ottaminen ei suurensuuri työ ole.

      t: Timo
      Katselin tilannetta äsken autohallissa ja noinhan se taitaa tosiaan mennä. Varmaan kannataa yksi iltapäivä ja ilta taas tähänkin hommaan varata, motivaattorina a. toimiva lämppäri b. ehjät polttimot c. parannettu äänieristys...

      Danke.. Vielä jos joku omistaa ylimääräisen lämppärin kennon, niin saa tarjota.

      t.Ville

      Comment

      • Tapani K.
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2003
        • 423
        • Tampere

        #4
        Vuotaako se sun kennos vai mitä varten oot sitä vaihtamassa?Ajattelin vaan kun itsellä saattaa olla sama homma jossain vaiheessa edessä.Termostaatin vaihdon ja järjestelmän ilmauksen jälkeenkin lämpöä tuntui tulevan viime talvena vähän hintelästi...tai sit vaan kuvittelin :roll:

        Tarvii vielä koittaa laskea jäähdytysjärjestelmä tyhjäksi ja huuhdella se jos siitä olisi apua.Onko kellään mitään muuta niksiä mistä voisi olla apua?

        Comment

        • Kyytsis
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 3472
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Tapani K.
          Vuotaako se sun kennos vai mitä varten oot sitä vaihtamassa?Ajattelin vaan kun itsellä saattaa olla sama homma jossain vaiheessa edessä.Termostaatin vaihdon ja järjestelmän ilmauksen jälkeenkin lämpöä tuntui tulevan viime talvena vähän hintelästi...tai sit vaan kuvittelin :roll:

          Tarvii vielä koittaa laskea jäähdytysjärjestelmä tyhjäksi ja huuhdella se jos siitä olisi apua.Onko kellään mitään muuta niksiä mistä voisi olla apua?
          Jep, vuotaa. Tiputtelee nestettä siihen kuskin jalkatilaan tulevaan kanavaan -> kuskin matot märät.

          Tuli tutkittua sen kennon kuntoa moottoritilan puolelta, purin puhaltimen pois tieltä ja siitä ylettää vähäsen kokeilemaan sitä kennon päältä :arrow: ihan tukossa hiekasta, lehdista yms moskasta, ei siitä ilma juuri läpi kulje kuin ihan reunoilta :arrow: ei ihme että auton lämpiäminen kestää.. e28:ssa kun ei ole mitään suotimia ennen kennoa, niin kyllä 20 vuodessa sellainen muuraantuu kummasti umpeen, varmaan helpointa on ehjänkin kennon kanssa tehdä niin että purkaa sen irti ja putsaa kunnolla jos auton haluaa lämpöiseksi.

          t.Ville

          Comment

          • Tapani K.
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 423
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Kyytsis
            Originally posted by Tapani K.
            Vuotaako se sun kennos vai mitä varten oot sitä vaihtamassa?Ajattelin vaan kun itsellä saattaa olla sama homma jossain vaiheessa edessä.Termostaatin vaihdon ja järjestelmän ilmauksen jälkeenkin lämpöä tuntui tulevan viime talvena vähän hintelästi...tai sit vaan kuvittelin :roll:

            Tarvii vielä koittaa laskea jäähdytysjärjestelmä tyhjäksi ja huuhdella se jos siitä olisi apua.Onko kellään mitään muuta niksiä mistä voisi olla apua?
            Jep, vuotaa. Tiputtelee nestettä siihen kuskin jalkatilaan tulevaan kanavaan -> kuskin matot märät.

            Tuli tutkittua sen kennon kuntoa moottoritilan puolelta, purin puhaltimen pois tieltä ja siitä ylettää vähäsen kokeilemaan sitä kennon päältä :arrow: ihan tukossa hiekasta, lehdista yms moskasta, ei siitä ilma juuri läpi kulje kuin ihan reunoilta :arrow: ei ihme että auton lämpiäminen kestää.. e28:ssa kun ei ole mitään suotimia ennen kennoa, niin kyllä 20 vuodessa sellainen muuraantuu kummasti umpeen, varmaan helpointa on ehjänkin kennon kanssa tehdä niin että purkaa sen irti ja putsaa kunnolla jos auton haluaa lämpöiseksi.

            t.Ville
            Ok,tarviipa puhdistaa ennen talvea tuosta omasta se kenno...ja koputtaa puuta ettei se alkais vuotamaan :lol:

            Comment

            • Jouskari
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2002
              • 442
              • Tampere

              #7
              Pääseekös tätä kennoa puhdistamaan yläkautta? Mulla ei ole räjäytyskuvaa ja ollaan siinä vaiheessa, että puhaltimen moottori on irti. Imurilla ei todellakaan pääsee hosumaan niitä männyn käpyjä pois sieltä. Lähteekös se muovi(missä siis puhallinkin on kiinni) siitä päältä vielä jotenkin irti? Vai onko se jo yhtä puuta kennorakenteen kanssa?
              Toivottavasti joku ymmärsi tästä mitä tarkoitan, en saa nyt kuvaakaan tähän hätään.

              *edit* kas kun löytyi auttava kuva netistä. ilmeisesti tarkoittamani muovi on lämppärin rungon toinen puolisko ja ei lähde kuin kirveellä tuota kautta..
              Ylinopeudesta alinopeuteen: -myyty harrasteautot. tilalla tuli harraste traktorit-

              Comment

              • Kyytsis
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 3472
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Jouskari
                Pääseekös tätä kennoa puhdistamaan yläkautta? Mulla ei ole räjäytyskuvaa ja ollaan siinä vaiheessa, että puhaltimen moottori on irti. Imurilla ei todellakaan pääsee hosumaan niitä männyn käpyjä pois sieltä. Lähteekös se muovi(missä siis puhallinkin on kiinni) siitä päältä vielä jotenkin irti? Vai onko se jo yhtä puuta kennorakenteen kanssa?
                Toivottavasti joku ymmärsi tästä mitä tarkoitan, en saa nyt kuvaakaan tähän hätään.

                *edit* kas kun löytyi auttava kuva netistä. ilmeisesti tarkoittamani muovi on lämppärin rungon toinen puolisko ja ei lähde kuin kirveellä tuota kautta..
                Rautakangellakaan se EI lähde tuota kautta. Vaatinee kojelaudan purun. Itketään yhdessä, se tässä on edessä...

                :|

                Comment

                • Jouskari
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2002
                  • 442
                  • Tampere

                  #9
                  Sisusta on jo nyt pirpanpärpän pitkin tallia, ei kai se enää paljoa voi pahemmalta näyttää, jos siitä ottaa kojelaudankin pois. tosin.. nyt sillä voisi vielä ajaa kakkosautokin levisi... elämä potkii..

                  Kyytsis: pitikin kysyä että joko olet purkanut ja oliko pahoja mutkia vastassa? mutta ilmeisesti sulla on vielä edessä tämä operaatio.
                  Ylinopeudesta alinopeuteen: -myyty harrasteautot. tilalla tuli harraste traktorit-

                  Comment

                  • Kyytsis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 3472
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Jouskari
                    Kyytsis: pitikin kysyä että joko olet purkanut ja oliko pahoja mutkia vastassa? mutta ilmeisesti sulla on vielä edessä tämä operaatio.
                    Näin on. Pitkitän nautintoa, teen tuon sitten kun joutuu aamulla starttaamaan "munat huurteessa"...

                    :wink:

                    Comment

                    • Jouskari
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2002
                      • 442
                      • Tampere

                      #11
                      Ei tarvi koskea kattoon tai aurinkolippoihin E-28:ssa. Purku puolessa välissä..lämmitin näkyy jo, mutta en jaksa purkaa vielä. Ilmastointi oli edessä ja hidastaa purkamista..
                      Ylinopeudesta alinopeuteen: -myyty harrasteautot. tilalla tuli harraste traktorit-

                      Comment

                      • Kyytsis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 3472
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Jouskari
                        Ei tarvi koskea kattoon tai aurinkolippoihin E-28:ssa. Purku puolessa välissä..lämmitin näkyy jo, mutta en jaksa purkaa vielä. Ilmastointi oli edessä ja hidastaa purkamista..
                        Mulla ei ole ilmastointia ( :oops: ) onko homma silloin helpompi? Kerro ihmeessä vinkkiä kun saat tehtyä, mulla sama homma tällä viikolla edessä. Aamut alkaa olla kylmiä.

                        t.Ville

                        Comment

                        • Axum
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 4416
                          • Kuopio

                          #13
                          taitaa mennä samalla periaattella E30:ssä?... luulis sen lämmitystehonkin kasvavan kun ei oo paskaa lämpöä sitomassa :lol:
                          - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                          - E39 528ia
                          - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                          Puretaan 520ia -97
                          https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                          Comment

                          • 9313juha
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 1272
                            • Ratissa vuodesta 1968

                            #14
                            Originally posted by Axum
                            taitaa mennä samalla periaattella E30:ssä?... luulis sen lämmitystehonkin kasvavan kun ei oo paskaa lämpöä sitomassa :lol:
                            E30-mallissa ainakin ihan piece of cake. Ratin alta potkupahvi irti ja kennon pääty näkyy. Putkista ruuvit irti, taitat putket pois tieltä ja vedät kennon irti. Voi olla että joku ilmaputki oli vielä tiellä.

                            Millään en jaksa uskoa, että missään 70-luvun jälkeisessä Bemarissa pitäisi kojelautaa irroittaa kennon vuoksi. E24-mallissa korjaamokäsikirja neuvoo irroittamaan koko lämppärin autosta ja tiivistetysti se tarkoittaa, että keskikonsoli pois, hanskalokero pois, kaikki säätimet ja vivut irti, letkut irti, puh.moottori irti ja sitä kautta kiinnitysmutterit tuliseinään. Sitten paketti auton kautta ulos.

                            Lienee samaa kauraa E28:ssakin, ainakin Chiltonin kirjan mukaan. Chiltonin hieman summittainen opus kertoo saman E28-malleihin. Kojelaudan irrottamisesta ei kummassakaan puhuta mitään.
                            "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

                            Comment

                            • Kyytsis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 3472
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by 9313juha
                              Millään en jaksa uskoa, että missään 70-luvun jälkeisessä Bemarissa pitäisi kojelautaa irroittaa kennon vuoksi. E24-mallissa korjaamokäsikirja neuvoo irroittamaan koko lämppärin autosta ja tiivistetysti se tarkoittaa, että keskikonsoli pois, hanskalokero pois, kaikki säätimet ja vivut irti, letkut irti, puh.moottori irti ja sitä kautta kiinnitysmutterit tuliseinään. Sitten paketti auton kautta ulos.

                              Lienee samaa kauraa E28:ssakin, ainakin Chiltonin kirjan mukaan. Chiltonin hieman summittainen opus kertoo saman E28-malleihin. Kojelaudan irrottamisesta ei kummassakaan puhuta mitään.
                              Sen kerran kun tuolla alueella on tullut temmellettyä niin pahasti se siltä vaikutti että kojelauta pitää ottaa pois. Viimeksi tuli purettua ensin keskikosoli pois, sitten polkimien yläpuolinen pahvi ja hansikaslokero. Silti kennosta ei näkynyt muuta kuin se muovinen kotelo jossa se on. Siinä oli jotkin klipsit sivuilla, mutta niiden avaaminen ei vapauttanut koteloa vielä - tuntui siltä että jos siitä olisi kojelaudan nostanut pois niin se kotelo olisi auennut. Tai sitten jäi jotain keksimättä...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎