Announcement

Collapse
No announcement yet.

e28 tyhjäkäynnissä vikaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jze_
    Newbiemmer
    • Nov 2007
    • 26
    • Kouvola, Fin

    e28 tyhjäkäynnissä vikaa

    Otsikko on hieman huono, eikä anna oikeaa kuvaa, mutta kuitenkin:

    Mistä tällänen mahtaa johtua, ETTÄ kun auto käy tyhjäkäynnillä ja nostan öljytikkua tai avaan öljykannen korkin, tyhjäkäynti kierrokset laskee huomattavasti?
    Tämä huomattiin, kun säädettiin tyhjäkäyntiä pienemmälle ja siinä sivussa vahingossa tai ajatuksissaan nostettiin öljytikkua ja huomattiin moinen "vika" ?

    Toinen juttu olisi vielä, yritin tuota huoltovalojen nollausta foorumin ohjeiden mukaan, mutta tuloksetta. Oilservice ja vaihtelevasti keltainen + muutama punainen valo paloi ja palaa edelleen. Ei siis ole muuta, kuin kosmeettinen vika eikä häiritse minua mitenkään ja öljyä on, mutta ihmettelin vain miksi ei toiminut.
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by Jze_ View Post
    Otsikko on hieman huono, eikä anna oikeaa kuvaa, mutta kuitenkin:

    Mistä tällänen mahtaa johtua, ETTÄ kun auto käy tyhjäkäynnillä ja nostan öljytikkua tai avaan öljykannen korkin tyhjäkäynti kierrokset laskee huomattavasti?
    Tämä huomattiin, kun säädettiin tyhjäkäyntiä pienemmälle ja siinä sivussa vahingossa tai ajatuksissaan nostettiin öljytikkua ja huomattiin moinen "vika" ?

    Toinen juttu olisi vielä, yritin tuota huoltovalojen nollausta foorumin ohjeiden mukaan, mutta tuloksetta. Oilservice ja vaihtelevasti keltainen + muutama punainen valo paloi ja palaa edelleen. Ei siis ole muuta, kuin kosmeettinen vika eikä häiritse minua mitenkään ja öljyä on, mutta ihmettelin vain miksi ei toiminut.
    Se että tyhjäkäynti laskee ei ole vika vaan juuri niin sen pitääkin toimia! Siinä koneessa on L- (tai LE) jet ruisku ja sitä ohjataan alipaineella. Jos kierrokset ei laksisi, niin sitten siellä on alipainevuoto joka on "korjattu" nostamalla tyhjäkäyntiä.

    Mistä säädit tyhjäkäyntiä? Sen kun voi tehdä oikein tai monella tavoin väärin.

    Mittariston akut ovat luultavasti tiensä päässä eivätkä siksi suostu nollaamaan huoltovaloja. Ota mittaristo pöydälle ja vaihda sisältä löytyvät AA akkupariston näköiset akut uusiin. Valokuvausliikkeistä saa sopivia.

    t.Ville

    Comment

    • Jze_
      Newbiemmer
      • Nov 2007
      • 26
      • Kouvola, Fin

      #3
      Aa, ok kiitokset. Luulin jo hetken, että jossain on jotain mätää (Auto vielä suht uusi tapaus minulle )

      Veikkaan, että väärällä tavalla. Ruiskun, siitä kaasuvaijerin tyvestä säädin siitä pienestä ruuvista pois päin käänsin. Jos on väärä tapa, niin kertokaa ihmeessä se oikea tapa, niin toimin niin sitten

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #4
        Originally posted by Kyytsis View Post
        Siinä koneessa on L- (tai LE) jet ruisku ja sitä ohjataan alipaineella.
        OT:Nyt en ole ihan samaa mieltä kanssasi. Kerrotko tarkemmin, miten jetronic ohjautuu alipaineella?

        IMM ja kaasuläpän välissä kulkevasta haitari putkesta menee iso putki suoraan venttiili koppaan. Kun avaa öljykorkin, kone vetää ilmaa tätä kautta ohi IMM ja seos laihalle -> kierrokset laskee. Jos poistaa tämän huohotin putken niin hyytymistä ei tapahdu enää.

        Tyhjäkäynti säädetään tyhjäkäyntiruuvista, ei kaasuvivustosta. Helpottaisi jos kertoisit millä koneella autosi on.

        Comment

        • Jze_
          Newbiemmer
          • Nov 2007
          • 26
          • Kouvola, Fin

          #5
          Originally posted by Bmw Master View Post
          OT:Nyt en ole ihan samaa mieltä kanssasi. Kerrotko tarkemmin, miten jetronic ohjautuu alipaineella?

          IMM ja kaasuläpän välissä kulkevasta haitari putkesta menee iso putki suoraan venttiili koppaan. Kun avaa öljykorkin, kone vetää ilmaa tätä kautta ohi IMM ja seos laihalle -> kierrokset laskee. Jos poistaa tämän huohotin putken niin hyytymistä ei tapahdu enää.

          Tyhjäkäynti säädetään tyhjäkäyntiruuvista, ei kaasuvivustosta. Helpottaisi jos kertoisit millä koneella autosi on.
          e28 520i -86, en oo varma siitä ruiskusta joten joku viisaampi saa tokia sanoa ellei niitä sit ole eriruiskuilla muka orkkisenakin?
          Onko se tyhjäkäyntiruuvi missä tarkalleen, että tiedän jatkossa?

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Le-Jet siellä on.

            Jos nyt muisti ei pahasti pätki, niin kuvassa olevan punaisen neliön sisässä on tuo mötikkä. Sen päässä on tyhjäkäynninsäätö ruuvi.

            Comment

            • Jze_
              Newbiemmer
              • Nov 2007
              • 26
              • Kouvola, Fin

              #7
              Niin se ilmeisesti on tuon letkun alla tavallaan mitä nuoli näyttää, aika isokantainen ja ilmeisesti talttapää?
              Koitin kääntää, mutta on kyllä tiukassa, ei mihkään suuntaan liikkunut vaikka kuinka väänti.
              Ja muita ruuveja en edes löytänyt tuosta mötikästä

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                Originally posted by Jze_ View Post
                Niin se ilmeisesti on tuon letkun alla tavallaan mitä nuoli näyttää, aika isokantainen ja ilmeisesti talttapää?
                Koitin kääntää, mutta on kyllä tiukassa, ei mihkään suuntaan liikkunut vaikka kuinka väänti.
                Ja muita ruuveja en edes löytänyt tuosta mötikästä
                Siellä se on, joku vetänyt sitten liian tiukkaan kiinni.

                Comment

                • Kyytsis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 3472
                  • Helsinki

                  #9
                  Onpa tuttu konehuone...

                  Alipaineella ohjataan Jettronikissa bensanpainetta ja sytytystä (ennakko, tosin osa kierrosluvusta suoraan). Ilmamäärää mitataan toki sähköllä. Eli pysyn kannassani että alipaineella on melkoinen osuus ko. ruiskun ohjauksessa.

                  Tyhjäkäyntiä tosiaan säädetään tuolta "sarvesta". Kannattaa samalla säätää tyhjäkäyntiseokset (ilmäärämittarissa kuusiokoloruuvi) ja sytytys kohdalleen.

                  Comment

                  • tapza_s
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2006
                    • 102

                    #10
                    ihan mielenkiinnosta. mikä toi toinen alipaine letku on tossa b. paineen säätimen letkun vieressä? Ittellä siinä ei oo mitään letkua vaan tulpattu sialla.
                    Pitäskö täs lukee jotai fiksua?

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Originally posted by tapza_s View Post
                      ihan mielenkiinnosta. mikä toi toinen alipaine letku on tossa b. paineen säätimen letkun vieressä? Ittellä siinä ei oo mitään letkua vaan tulpattu sialla.
                      Menee kuskin jalkatilaan sisälämpötila haistelijalle. Automaattinen lämmönsäätö kabiinissa.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎