Announcement

Collapse
No announcement yet.

e28 vaihdevivun säätö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aliasJ
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 108

    e28 vaihdevivun säätö?

    e28 520 vm.-84

    Onko mahdollista jotenkin säätää vaihdevipua tai siirtotankoa, vai mistähän etsis vikaa ku pakkia ei tahdo saada kunnolla päälle. Joutuu aika tiukkaan sitä keppiä vääntämään että tahtoo pakille sattua sattua

    Kai se vaihdevivun pusla tms. tuppaa näissä kulumaan ja aiheuttamaan ongelmia, mutta ei tuo minulla ole vielä mikään soppakauha muuten, ihan jämäkästi menee eteenpäin vaihteet päälle, mutta pakki vähä hankala.:think
    _____________
    e28 520i -vm.84
  • racing02
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2043
    • Riihimäki

    #2
    Ei siinä mitään säätöjä ole, mutta eiköhän vivustosta joku vika löydy jos ei pykälät mene päälle. Ei muuta kun osiksi ja ihmettelemään.

    Comment

    • aliasJ
      Bimmer Rookie
      • Nov 2007
      • 108

      #3
      Jaa ei säätöjä ollenkaa?
      Useimmissa autoissa on ainaski jotain mahdollisuuksia, tosin lähinnä etuvetoisista oon tainnu säätää.

      Kyllähän siellä varmaan useampi nivel on, missä mahdollista löysää voisi olla. Pitääpä ruveta tutkimaan.
      _____________
      e28 520i -vm.84

      Comment

      • Miku_S
        Bimmer Rookie
        • Jul 2007
        • 128
        • Joensuu

        #4
        itellä oli se kepin alapään reikä niin väljä et aiheutti ongelmaa pakin kanssa. siis se mihin tulee se siirtotanko kiinni
        tuli laitettua volvo 850 2,5 T AWD

        Comment

        • TheLoial
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 1109
          • Helsinki

          #5
          Jos vaihdekeppi ottaa keskikonsolin reunaan kiinni (hankaa kepin suojanahkaan) niin vivuston etummainen pusla on väljä. Se kuluu yleensä ensimmäisenä. Silloin pakki ei meinaa mennä kunnolla päälle kun keppiä täytyy "hakata" konsolin reunaa vasten.

          Comment

          • aliasJ
            Bimmer Rookie
            • Nov 2007
            • 108

            #6
            No juuri näin tilanne on, että pakkia pitää hangata konsolia vasten. Sijaitseeko tämä pusla suoraan vaihdekepin juuressa? Varmaan melko helppo vaihtaa sieltä?
            _____________
            e28 520i -vm.84

            Comment

            • Miku_S
              Bimmer Rookie
              • Jul 2007
              • 128
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by aliasJ View Post
              No juuri näin tilanne on, että pakkia pitää hangata konsolia vasten. Sijaitseeko tämä pusla suoraan vaihdekepin juuressa? Varmaan melko helppo vaihtaa sieltä?
              etummainen on ihan laatikon päässä kiinni, mut ei ole vaikea vaihtaa
              tuli laitettua volvo 850 2,5 T AWD

              Comment

              • TheLoial
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 1109
                • Helsinki

                #8
                Ja hinta on noin 30€ (vuosi sitten KL-varaosilla). Siinä tulee mukana ympärillä oleva palikka, pelkkää puslaa ei saa irtaallaan.

                Comment

                • aliasJ
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2007
                  • 108

                  #9
                  Lienee tuosta osasta kyse? Pitääpä samantien tilata.





                  4847 Siirtotangon etupään nivel Lue lisää... Hinta: 32,00 EUR
                  _____________
                  e28 520i -vm.84

                  Comment

                  • aliasJ
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2007
                    • 108

                    #10
                    http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=4051&mospid=47211&btnr=25_0090& hg=25&fg=05

                    Eikös kyse ole tällä sivulla olevasta nivelpaketista, nro 16.
                    Joensuun Hartikaisella maksaa 30€ tuo satsi, joten mitäpä sitä tarvikkeena ostamaan.

                    Jos tarkkoja ollaan, niin tuo on tosiaan nivel eikä pusla. Jos nyt oikeaa osaa tässä yritän havainnoida.
                    _____________
                    e28 520i -vm.84

                    Comment

                    • TheLoial
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 1109
                      • Helsinki

                      #11
                      Se on osa 16. Se on periaatteessa nivel mutta siinä on päässä musta muovipusla joka väljäksi kuluessaan aiheuttaa keppiin välystä. Vaihdekepin siirtotanko tulee puslan sisään.

                      Comment

                      • aliasJ
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2007
                        • 108

                        #12
                        Niin kuka väitti että tuo pusla/nivel on helppo vaihtaa?!

                        Tuossa äsken katselin sitä tankoa, ja se etummainen nivel, siis vaihteiston päässä, on suoraan kardaanin takana!

                        Eihän tuota saa mitenkään vaihdettua, jos ei ensin irroita kardaania. Siihen ei haluis ruveta, koska eikös tuo kardaani pidä saada just eikä melkein kohdalleen takaisin, että se on sitten tasapainossa yms.:think

                        Aika persehommalta vaikuttaa tuo nivelen vaihto, näin äkkiä katsottuna.
                        _____________
                        e28 520i -vm.84

                        Comment

                        • Miku_S
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2007
                          • 128
                          • Joensuu

                          #13
                          no en tiedä siitä kohdistuksesta.. ite oon aina vaan laittanu sen kardaanin ilman mitään keskitystä/kohdistusta ja eihän tuo ole täristänyt.
                          tuli laitettua volvo 850 2,5 T AWD

                          Comment

                          • aliasJ
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2007
                            • 108

                            #14
                            No, mutta suinkaan simppeliks hommaks tuota ei voi sanoo, iso työ irrottaa kardaani veks. On kyllä paskaan paikkaan pitäny tuo siirtotanko taas laittaa.
                            _____________
                            e28 520i -vm.84

                            Comment

                            • TheLoial
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 1109
                              • Helsinki

                              #15
                              Kardaanin tasapainotus ei muutu jos otat sen irti vaihteiston laipasta. Se on siellä varsin pienessä paikassa. Irroitus onnistuu jos on sorminäppäryyttä, vaikeinta on sen läpitapin irti painallus jolla palikka on vaihteiston tangossa kiinni. Tappi on peltisen lukkolevyn alla joka kiertää palikan ympäri.

                              Itse irroitin putkiston, laskin sen etupään alas ja poistin lämpösuojan. Sitten kardaanin tukilaakeri irti ja etupää. Tukilaakeria alaspäin kevyesti painaen rtupään sai juuri ja juuri vedettyä sen verran taaksepäin jotta se tippui reiästä ulos. (Kardaanin ja vaiheiston välissä on ohjuritappi). Sitten on tilaa purkaa kaikki tarvittavat ja homma onnistuu nopeammin kuin siellä välissä tuhraten.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎