Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 525E (Euro) idle regulating valve

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pasi_K
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 686
    • Tyrnävä

    E28 525E (Euro) idle regulating valve

    Pistetään nyt tänne tekniikkapuolellekin. Kuka tietää miten tämän pitäisi toimia ja miten säädetään?

    Osaa numero 18 ohjaa termarikotelossa oleva anturi, kylmänä kiinni ja lämpinä auki -> alipaine ohjautuu tyhjäkäyntiventtiilille.

    Toiseen päähän venttiiliä tulee lämpimänä 12v osalle numero 12, kylmänä en vielä ole mitannut. Haynes kertoo että tuota pyörittämällä säädettäisiin tyhjäkäyntiä?

    Tuosta säätöruuvista sen verran että; täysin kiinni tyhjäkäynti ~750, useampi kierros auki -> ei vaikutusta, muutama lisää niin alkaa tyhjäkäynti nousta.

    Kylmänä tai lämpinänä ihan sama ottaako johdon tai alipaineletkun irti, ei mitään vaikutusta. Silti auto kylmänä pitää tyhjäkäynnin 1000rpm ja lämpinänä 750.

    Jos edes tietoa mistä saa tietoa tästä vermeestä niin sekin riittää. Aika vähän missään tästä kerrotaan mitään kun jenkkimallissa tätä ei ole ja euro mallissakin taitaa olla vain 83-85 vuosimalleissa.
    Last edited by Pasi_K; 26-04-2011, 23:02.
    Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

    Tsekkaa myytävät osat tästä
  • Pasi_K
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 686
    • Tyrnävä

    #2
    Tai onnistuuko tuota korvata jollain?
    Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

    Tsekkaa myytävät osat tästä

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #3
      Onko siinä joku vika vai miksi se pitäisi vaihtaa? Tuohan antaa ilmaa kaasuläpän ohi moottorille kun se on kylmä, eli nostaa kylmänä tyhjäkäyntiä. Sitten siihen on yhdistetty myös tyhjäkäynninsäätö samaan. Jos haluat voit toki sen korvata tavallisella sähköisellä tai vesikiertoisella kylmäkäyntiventtiilillä. Jos niin teet niin sitten tarvitset siihen rinnalle vielä tyhjäkäynninsäätö ruuvin.

      Osia löytyy vanhoista e28:sta. Voit toki heittää kuuseen koko palikan ja korvaat sen pelkällä tyhjäkäynninsäätö ruuvilla.

      EDIT: Ilmeisesti tuo venttiili on jumissa jos kerran alipaineletkun irroitus ei vaikuta. Kierrokset silti kovemmat koska ruisku rikastaa seosta kylmänä. Olikos tässä Motronic vai jetronic?
      Last edited by Bmw Master; 20-12-2008, 13:05.

      Comment

      • HukkaPekka
        BTCF Member
        • Mar 2005
        • 271
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by Bmw Master View Post
        Kierrokset silti kovemmat koska ruisku rikastaa seosta kylmänä. Olikos tässä Motronic vai jetronic?
        Eiks kierrokset laske, jos ruisku rikastaa?
        Muistelen vaa, ku ite säädin tyhjäkäyntiä, ni kierrokset nous, kun tyhjäkäyntiruuvia käänti auki.
        Ja Motronic pitäs olla.
        e39 528iA Touring
        e36 328i Cabriolet

        -Official member of BTCF-Sauna team-
        -KUOPION PUTKIMIEHET- team

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16460
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by HukkaPekka View Post
          Eiks kierrokset laske, jos ruisku rikastaa?
          Muistelen vaa, ku ite säädin tyhjäkäyntiä, ni kierrokset nous, kun tyhjäkäyntiruuvia käänti auki.
          Ja Motronic pitäs olla.
          Tyhjäk. ruuvi motronicissa ?

          Comment

          • Pasi_K
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 686
            • Tyrnävä

            #6
            Jeps, käytin tuota auki.

            Osa numero 12 on jonkinlainen solenoidi, mäntä työntää tuota kanavaa kinni ja tyhjäkäynti pienenee. Se ei näytä toimivan, irtaallaan annoin 12v niin ei mitään eloa. Eli siis tuon pitäisi toimia niin että kylmänä ei jännitettä -> mäntä alhaalla ja tyhjäkäynti suurempi. Toisaalta tuolle näyttää tulevan kokoajan 12v...

            Tuo alipainehässäkkä näyttää toimivan mutta sen vaikutus on ainostaan kun tuo osan 12 mäntä on lepoasennossa ja kanava kokonaan auki. Samaa luistia ne liikuttaa mutta jos tuo kanava oli jotain 15mm niin alipaineella se sulkeutuu ehkä ensimmäiset 5mm ja tuolla osalla 12 menee kokonaan kiinni.
            Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

            Tsekkaa myytävät osat tästä

            Comment

            • Pasi_K
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 686
              • Tyrnävä

              #7
              Ja jos tuohon nyt jotain jaksaisi vaikka viritellä niin kuuluuko tyhjäkäyntiventtiilin mennä kiinni kun koskee kaasupedaaliin vai onko sillä mitään väliä jos siellä on kokoajan kanava auki?
              Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

              Tsekkaa myytävät osat tästä

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16460
                • Asikkala

                #8
                Originally posted by Pasi_K View Post
                Ja jos tuohon nyt jotain jaksaisi vaikka viritellä niin kuuluuko tyhjäkäyntiventtiilin mennä kiinni kun koskee kaasupedaaliin vai onko sillä mitään väliä jos siellä on kokoajan kanava auki?
                Tuskin ainakaan noin pitäis toimia, ainakin muut tyhjäk. systeemit pitää kanavan auki riippumatta kaasun asennosta.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Originally posted by HukkaPekka View Post
                  Eiks kierrokset laske, jos ruisku rikastaa?
                  Muistelen vaa, ku ite säädin tyhjäkäyntiä, ni kierrokset nous, kun tyhjäkäyntiruuvia käänti auki.
                  Ja Motronic pitäs olla.
                  Kun käännät ruuvia auki = ilmaa lisää kaasuläpän ohi koneelle -> ilmamäärämittari huomaa, että lisää ilmaa menee ja rikastaa seosta -> tyhjäkäynti nousee. Eli ilmiö on aivan sama kuin painaisi vähän kaasua lisää(!)

                  L-Jetronicissa on lämpöaika kytkin joka ohjaa kylmäkäynti suutinta. Rikastaa seosta kylmänä. Le-jetissä (mikä tämäkin ilmeisesti on?) boksi ohjaa normaali suuttimien kautta seosta rikkaamaksi kylmänä.

                  Eli tyhjäkäynti ruuvi tai kylmäkäynti venttiili ei vaikuta seokseen, ne vain "painaa" kaasua.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎