Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 528i '84 Keskuslukko ei toimi (korjattu jo!)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sqxo
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 902
    • no man's land

    #16
    Originally posted by Mikko I
    Löysitkö keskuslukon ohjaus"boxin" jo? Minulla oli vuosi sitten täsmälleen sama vika ja syynä oli ainoastaan hapettunut liitin ohjaysboxilla. Alkoi toimia jo liittimen heiluttelulla ja puhdistuksen jälkeen ei ole ongelmia ollut.
    Joo löytyhän se. Vikakin poistui, mutta en tiiä varmaks itekään että missä se oli. Kts. allaolevat kirjotelmat..

    Originally posted by tihuovin
    Keskuslukot toimii E23:ssa näin (uskoisin että E28:ssa samalla tavalla).

    Kuskin ovesta menee lukkoon kaikki ovet/luukut, paitsi jos pelkääjänpuoleinen etuovi on auki, silloin ei lukitu mikään. Kuskin ovesta lukot saa myös "takalukkoon", kääntamällä avain "vaakatasoon". Eli kun avain työnnetään lukkoon, käännetään sitä 90 astetta. "Takalukko" tarkoittaa että keskuslukon servot lukittuu, joten nuppeja ei saa vedettyä millään opilla ylös, vaikka olisi rikkonut ikkunankin.

    Pelkääjän puoleisesta ovesta menee lukkoon ja auki kaikki ovet/luukut. Mutta ei saa "takalukkoon".
    Joo juurikin näin se muuten menee. Paitsi että mulla ei saa takalukkoon ollenkaan, tai sit en osaa käyttää tota lukkoa. Mun mielestä tässä ei avainta pysty kääntää 90 astetta millään ilveellä.

    Originally posted by tihuovin
    Peräkontista saa lukkoon ja auki kaikki lukot/luukut. Jos peräkontin lukko on "pystyasennossa" (eli avain työnnetään paikoilleen "normaalissa" asennossa), avautuu peräkontti nappia painamalla jos ovet on vattu kuskin/pelkääjän ovesta.
    Jos lukko on "vaakaasennossa", pitää peräkontti avata erikseen avaimella (tai menikö se päinvastoin).
    Joo tämäkin toimii just noin, paitsi että ne suunnat on just toisinpäin, eli avainreikä pystyssä kontti on lukossa ja sen ollessa vaakatasossa kontti aukeaa jos ovet ei ole lukossa.

    Originally posted by tihuovin
    Jos keskuslukko menee kiinni, mutta pomppaa heti ylös, vikana voi olla keskuslukon ohjausyksikön sisällä oleva komponentti. Keskuslukituksen pitää avautua automaattisesti jos autolla ajaa esim. kolarin. Ohjausyksikön sisällä on komponentti jonka sisällä on kuulalaakeri. Jos kuulalaakeri on paikoillaan omassa "pesässään" (pysyy paikoillaan magneettisesti), lukot toimii normaalisti. Jos se kuulalaakeri on lähtenyt irti (iskun vaikutuksesta), lukot pomsahtavat auki jos niitä yrittää lukita.

    Jos ohjausyksikköä heiluttaa ja sen sisältä kuuluu ääntä, ihan kuin jokin olisi irrallaan, ko. kuulalaakeri on ponnahtanut (syystä tai toisesta) irti. Sen saa paikoilleenohjausyksikköä kääntelemällä. Kun ääntä ei enään kuulu, se meni takaisin pesäänsä.
    No tota en tienny! :shock: Ihmettelin vaan että miksköhän se "boksi" rapisee.. Eli se oli sit varmaan irti se kuula. :idea: Nyt toimii, en sit tiiä et oisko se vika ollu siinä kuulassa, mut tästä lisää myöhemmin.

    Originally posted by tihuovin
    Ota se ohjausyksikkö irti ja avaa se. Tarkista piirilevyn alapuolella olevat "vedot", varsinkin ne jotka lähtevät liittimeltä. Onko jokin niistä poikki? Jos on, korjaa se ohuella metallilangan pätkällä, juota se kiinni siihen katkoskohtaan.

    Jos osaat käyttää yleismittaria ja mitata diodeja ja transistoreja (yleismittari diodin mittausasennossa), tarkista myös kaikki diodit ja transistorit.
    t: Timo
    Joo otin sen irti ja avasin 3 kertaa, elektroniikka-alalla aikanaan ollut faija mittas että kaikki komponentit toimii (mitkä oli mitattavissa, hybridejä vähän vaikee mitata yleismittarilla) ja katto että kaikki vedot oli ihan kunnossa. Piti vaan avata monta kertaa ku vikaa eei meinannu löytyä mistään niin piti vielä kattoa uudestaan tarkemmin. Ja nyt ei varmaan jatkossakaan pala mitään vetoja sieltä ku kaikki lukkosysteemit on kyllä niin hyvin herkistelty että..! :lol:

    No, boksihan siis rapisi sitä kattellessa, mutta sillon en vielä tienny että sielä on semmonen kuulasysteemi mitä kerroit. Se sit varmaan meni paikalleen sitä tutkiessa, mutta en silti usko oikeen että tää vika olis johtunu siitä. Boksin liitinkin oli ihan hyvässä kunnossa, putsailin sitä kumminkin vielä varmuuden vuoksi ja sotkin CRC:llä. :lol:

    Lisäks tuli purettua molempien etuovien ja takakontin moottorit irti, ja putsailtua ja kuivailtua niiden liittimet (ja CRC:tä väliin) sekä herkisteltyä kaikkien lukkojen mekanismit. Nyt on tosiaan vaikeeta enään sanoa varmasti että mikä työvaihe sen vian poisti, mutta lähinnä vaikuttais että oli jotain kontaktivikaa liittimissä, koska niitä putsaillessa keskuslukko muistaakseni alkoi toimia.

    Vasemman etukajarin takaa löytyi korin sisäpuolelta sellainen 3:n liittimen paketti ("klipsillä" kiinni korissa, tuli ulos kajarin reiästä vetämällä kun johdoissa oli varaa), mitkä oli jotenkin klipsillä kiinni toisissaan, ja mitkä yhdistää mitä ilmeisemmin autossa eri suuntiin meneviä johtosarjoja, myös keskuslukon johdot meni siinä. Näissä 3:ssa liittimessa oli jonkun verran paskaa ja hapettumaa, ne kun putsas ja CRC-päällysti huolella niin keskuslukko alkoi toimia lähes joka kerta oikein.

    Lisäksi säädin ovien keskuslukon moottorit perstuntumalla "just oikealla" korkeudelle, mitä en jaksa alkaa selittää tarkemmin, mutta se löytyi "fiiliksellä" kun oli viettänyt aikaa 6 tuntia keskuslukko-aiheen parissa. :lol: :juo

    Mutta anyway, nyt se toimii, toivotaan että toimii jatkossakin. Vähän epäilyttää sinänsä kun mitään aivan päivänselvää vikaa ei löytynyt mikä olisi tullut korjattua, mutta niinhän se aika usein menee näitten sähköhommeleitten kanssa. Toimii ainakin!

    Comment

    • MarQu
      Moderator
      • Mar 2006
      • 5519
      • Vaasa

      #17
      Vanha topikki mutta otetaan ylös kun tänään aamulla kävi niin että e28 sanoi keskuslukon irti.
      Eli Kuskin ovesta pääsee sisään mutta se ei aukaise muita ovia ja lisäksi apukuskin ja kuskinpuolen takaova on takalukossa eli ei saa edes sisältä auki. Illalla meni kaikki ovet nätisti kiinni keskuslukolla.

      Kun kuskin ovesta kokeilee laittaa kiinni lukkonapin niin rele napsuu apparin jaloissa mutta mitään ei tapahdu. Pitää tänään kokeilla putsata kaikki liitokset ja aukaista se boxi sieltä apparin puolelta.

      Mutta aattelin kysäistä että jos tuossa on jokin kikka miten noi takalukot aukeaa.

      E:Takaluukusta aukasee nätisti kaikki ovet ja ovesta saa kiinni. Putsailen vielä nuo liittimet ja kattelen saisko toimimaan oikein.
      Last edited by MarQu; 04-02-2009, 14:55.
      sigpic

      Comment

      • Erska
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2005
        • 439
        • Tuusula

        #18
        Mulla tekee kuskin lukko samaa, jä välillä rupeaa n 10 sekunniksi remppaamaan ovia lukkoon-auki-lukkoon ja sitten pysähtyy lukkoon-asentoon... pitäis tutkia...
        Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

        Nyt: VOLVO S60 D5 -03

        EX: 523iA -99, 530DA touring -03, 520i -03 E60, 528iA -96 518i -90, 518i -85, 518i -86, 525i -88 ,730iA -88, 525i -89 ,518i -90, 518i -87, 518i -86, 528i -84

        Comment

        • sleepertuning
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 662
          • Kotka

          #19
          Originally posted by Erska View Post
          Mulla tekee kuskin lukko samaa, jä välillä rupeaa n 10 sekunniksi remppaamaan ovia lukkoon-auki-lukkoon ja sitten pysähtyy lukkoon-asentoon... pitäis tutkia...
          Ilmeisesti tuo edestakaisin seilaaminen johtuu siitä että kaikki ovet/joku ovi ei mene täysin lukkoon, Itselläni tekee joskus sitä että repsikan ovi ei mene lukkoon joten kaikki muutkin lukot napsahtavat auki, repsikan oven johtosarjassa häikkää koska se alkaa pelaamaan aina vähäksi aikaa ku oven ja korin välistä johtonippua heiluttelee.

          Itselläni oli vika kauan aikaa että koko keskuslukko ei toiminut, siis mistään lukosta ei tapahtunut mitään, ongelma oli vain se että ohjausyksikkö ei saanut virtaa ollenkaan, ilmeisesti joku liitin hapettunut tai johto poikki. Esim. radion takaa saa virran niin se on vielä oikean sulakkeenkin takana.

          On muuten aika ilkeässä paikassa se ohjausyksikkö, Hanskalokero pois tieltä kokonaan alas niistä kahdesta "narusta" jotka pitää sen ylhäällä, repsikan jalkatilan kaiutin pois, matto pois ja sitten pääsee avaamaan ne 2 pientä ristipäätä, niitä ei kannata ottaa kokonaan pois koska reijät ovat sellaiset että ruuvit löysälle ja ohjausyksikön voi nostaa ja vetää pois, noh ei siinä pois ottamisessa mitään mutta tuhrasin ehkä puoli tuntia pelkästään siihen että sain sen boksin takaisin paikalleen, sopivasti vielä kotelosuojaa ruiskittu sinne koloon

          Comment

          • Skunkki^
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 688
            • Espoo

            #20
            Nostan kun en ymmärrä. Jälkiasennusta orkkis osilla meinaan siis tehdä.

            #1 Mikä noiden mikrokytkimien tarkoitus on etuovissa?
            #2 Vaikuttaako etuovien moottorien toimimattomuus takaoviin?
            #3 Onko kuljettajan oven moottorissa jokin tunnistin, joka vetää lukot takalukkoon, vai miten tämä toimii? Oven lukossahan ei ole tätä ns. tuplalukko ominaisuutta. Edit, tai se ei vaan toimi :/
            #4 Onko mitään seksuaalista merkitystä, mikä moottoreista on missäkin ovessa? Lähinnä etuovissa. Takanahan on samalla numerolla kummallakin puolella.

            Eli:! Toistaiseksi jäätiin siihen tilanteeseen 6 tunnin kiroilun jälkeen että;

            Kuskin oven lukosta lukittaessa lukittuu ja samantien avautuu takaisin kuljettajan ovi, tankin luukku ja takakontti.

            Mikäli laitan apparin etuoven manuaalisesti lukkoon, pysyy kuskin ovesta lukittaessa ovet lukossa mutta apparin ovi ei enään aukea kuin räpläämällä keskuslukkoa tarpeeksi pitkään, että takalukko aukeaa.

            Takaovissa ei kummassakaan ylemmässä tapahdu mitään.
            Tähän siis jäätiin. Jossain vaiheessa sain kaikki lukot pelaamaan, mutta apparin ovi vetäisi ilmeisesti takalukkoon, kun ei käsin saanut lukkoa auki.

            Autossa on myös ilmeisesti RHD johtosarja, koska keskusyksikkö on kuljettajan puolella, voiko tämä vaikuttaa johonkin ja miksi?
            Last edited by Skunkki^; 29-05-2014, 04:59.
            KIA Optima PHEV

            Exät:
            520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎