Joo elikkä ajattelin ihan aikani kuluksi tehdä tänne foorumille e28:n mittariston purkuohjeet kuvien kera kun sattuu olemaan pöydällä facelift ja pre-facelift mittaristot kappaleina.
Kun kumminkin joskus tulee tarvetta vaihtaa mittariston patterit tai toimimattoman mittariston ihmettelyä ja korjausta tai esimerkiksi kellon päivitys kiekkamittariin.
Ohjeet siksi että jos pelkää lähteä hommaan ilman ohjeita(ainakin aloittelijoilla) niin näkisi kuinka helppoa tämä purku/kasaus kuitenkin on, eikä kuvallisia ohjeita koskaan liikaa ole. Homman vaikein osuus on kenties kasaus ilman että on pölyä mittarien pinnat ja lasi täynnä
.
Eli ohjeet laitan kumpaankin evoluutio malliin koska niissä on pieniä rakenteellisia eroja. Kyseiset mittarit ovat kierroslukumittarilla varustettuja kumpikin ja uudempi vuodelta 86 eli facelift-malli ja vanhempi vuodelta 84 eli pre-facelift-malli.
Joo eli ei muuta kuin asiaan ja aloitetaan pre-facelift mittaristosta

Purkaminen aloitetaan irroittamalla kuvasta keltaisella ympyröidyt ristipääruuvit(8kpl). Samalla voidaan irroittaa kiekkamittarin koodiplugi(sinisellä ympyröity), koska mittari ei mahdu nousemaan muuten. Irroitus tapahtuu ihan painamalla väkäsiä toisiinsa päin ja vetämällä. Kun ruuvit on irroitettu voidaan etupaneeli ottaa pois, lähtee ihan nostamalla.
Nyt on homma edennyt siihen vaiheeseen että kannattaa edetä rauhallisesti ja varovasti ettei mittarit mene rikki(varsinkin mittaritaulut ja neulat).
Nyt tilanne näyttää tältä:

Seuraava vaihe on nostaa nopeusmittari ja kiekkamittari pois paikoiltaan, eli lähtee varovasti nostamalla. Mittareita kannattaa nostaa valkoisesta runko-osastaan.
Ja tilanne näyttää tältä:

Seuraava vaihe on nostaa ylempää piirilevyä ja irroittaa kaksi kappaletta lattaliittimiä jotka yhdistävät ylemmän ja alemman piirilevyn toisiinsa(kuvassa ympyröitynä keltaisella).

Liittimet lähtevät irti varovasti vetämällä. Irroita ensin kuvassa oikealla oleva liitin ylemmästä piirilevystä jonka jälkeen ylemmän piirilevyn voi kääntää pois edestä ja irroittaa toisen liittimen.
Ja tilanne näyttää tältä:

Seuraavaksi irroita alemman piirilevyn kiinnitys ruuvit. Kuvassa ympyröitynä olevat kolme talttapääruuvia.
Nyt alempi piirilevy voidaan nostaa pois paikoiltaan ja tarkastaa kunto. Monesti näissä pre-facelift mittareissa olevat NiCd patterit ovat vuotaneet ja pahimassa tapauksessa syövyttäneet piirilevyn käyttökelvottomaksi niinkuin tässä kyseisessä yksilössä:

Mutta onneksi minulta löytyi toisesta mittaristosta ehjä piirilevy niin voi saada mittariston vielä toimimaankin.
Patterit voidaan vaihtaa jos sattuu jostain vastaavat löytymään, jotkut ovat ilmeisesti näihin modannut ihan tavallisia sormipattereita. Patterit ovat piirilevyssä juottamalla kiinni, eli pattereissa on juottamis korvakkeet. Alkuperäisenä siellä on Vartan 500 RST- malliset niCd patterit. Patterin korvakkeiden juottopisteet on ympyröity sinisellä.
Nyt on mittaristo purettuna ja kasaus onnistuu käänteisessä järjestyksessä.
Ja jäähdytysnesteen lämpötilan/bensan määrän mittarin irroitus:

Mittari on kiinni kummastakin päädystä muttereilla sekä nastoilla. Mutterit irti ja lämpö/polttoaine mittari lähtee varovasti vetämällä irti, nastat jäävät piirilevyyn kiinni.
Kun kumminkin joskus tulee tarvetta vaihtaa mittariston patterit tai toimimattoman mittariston ihmettelyä ja korjausta tai esimerkiksi kellon päivitys kiekkamittariin.
Ohjeet siksi että jos pelkää lähteä hommaan ilman ohjeita(ainakin aloittelijoilla) niin näkisi kuinka helppoa tämä purku/kasaus kuitenkin on, eikä kuvallisia ohjeita koskaan liikaa ole. Homman vaikein osuus on kenties kasaus ilman että on pölyä mittarien pinnat ja lasi täynnä

Eli ohjeet laitan kumpaankin evoluutio malliin koska niissä on pieniä rakenteellisia eroja. Kyseiset mittarit ovat kierroslukumittarilla varustettuja kumpikin ja uudempi vuodelta 86 eli facelift-malli ja vanhempi vuodelta 84 eli pre-facelift-malli.
Joo eli ei muuta kuin asiaan ja aloitetaan pre-facelift mittaristosta
Purkaminen aloitetaan irroittamalla kuvasta keltaisella ympyröidyt ristipääruuvit(8kpl). Samalla voidaan irroittaa kiekkamittarin koodiplugi(sinisellä ympyröity), koska mittari ei mahdu nousemaan muuten. Irroitus tapahtuu ihan painamalla väkäsiä toisiinsa päin ja vetämällä. Kun ruuvit on irroitettu voidaan etupaneeli ottaa pois, lähtee ihan nostamalla.
Nyt on homma edennyt siihen vaiheeseen että kannattaa edetä rauhallisesti ja varovasti ettei mittarit mene rikki(varsinkin mittaritaulut ja neulat).
Nyt tilanne näyttää tältä:
Seuraava vaihe on nostaa nopeusmittari ja kiekkamittari pois paikoiltaan, eli lähtee varovasti nostamalla. Mittareita kannattaa nostaa valkoisesta runko-osastaan.
Ja tilanne näyttää tältä:
Seuraava vaihe on nostaa ylempää piirilevyä ja irroittaa kaksi kappaletta lattaliittimiä jotka yhdistävät ylemmän ja alemman piirilevyn toisiinsa(kuvassa ympyröitynä keltaisella).
Liittimet lähtevät irti varovasti vetämällä. Irroita ensin kuvassa oikealla oleva liitin ylemmästä piirilevystä jonka jälkeen ylemmän piirilevyn voi kääntää pois edestä ja irroittaa toisen liittimen.
Ja tilanne näyttää tältä:
Seuraavaksi irroita alemman piirilevyn kiinnitys ruuvit. Kuvassa ympyröitynä olevat kolme talttapääruuvia.
Nyt alempi piirilevy voidaan nostaa pois paikoiltaan ja tarkastaa kunto. Monesti näissä pre-facelift mittareissa olevat NiCd patterit ovat vuotaneet ja pahimassa tapauksessa syövyttäneet piirilevyn käyttökelvottomaksi niinkuin tässä kyseisessä yksilössä:
Mutta onneksi minulta löytyi toisesta mittaristosta ehjä piirilevy niin voi saada mittariston vielä toimimaankin.
Patterit voidaan vaihtaa jos sattuu jostain vastaavat löytymään, jotkut ovat ilmeisesti näihin modannut ihan tavallisia sormipattereita. Patterit ovat piirilevyssä juottamalla kiinni, eli pattereissa on juottamis korvakkeet. Alkuperäisenä siellä on Vartan 500 RST- malliset niCd patterit. Patterin korvakkeiden juottopisteet on ympyröity sinisellä.
Nyt on mittaristo purettuna ja kasaus onnistuu käänteisessä järjestyksessä.
Ja jäähdytysnesteen lämpötilan/bensan määrän mittarin irroitus:
Mittari on kiinni kummastakin päädystä muttereilla sekä nastoilla. Mutterit irti ja lämpö/polttoaine mittari lähtee varovasti vetämällä irti, nastat jäävät piirilevyyn kiinni.
Comment