Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 mittariston purkuohjeet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mörkö
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 131
    • Karkkila

    E28 mittariston purkuohjeet

    Joo elikkä ajattelin ihan aikani kuluksi tehdä tänne foorumille e28:n mittariston purkuohjeet kuvien kera kun sattuu olemaan pöydällä facelift ja pre-facelift mittaristot kappaleina.
    Kun kumminkin joskus tulee tarvetta vaihtaa mittariston patterit tai toimimattoman mittariston ihmettelyä ja korjausta tai esimerkiksi kellon päivitys kiekkamittariin.
    Ohjeet siksi että jos pelkää lähteä hommaan ilman ohjeita(ainakin aloittelijoilla) niin näkisi kuinka helppoa tämä purku/kasaus kuitenkin on, eikä kuvallisia ohjeita koskaan liikaa ole. Homman vaikein osuus on kenties kasaus ilman että on pölyä mittarien pinnat ja lasi täynnä.

    Eli ohjeet laitan kumpaankin evoluutio malliin koska niissä on pieniä rakenteellisia eroja. Kyseiset mittarit ovat kierroslukumittarilla varustettuja kumpikin ja uudempi vuodelta 86 eli facelift-malli ja vanhempi vuodelta 84 eli pre-facelift-malli.

    Joo eli ei muuta kuin asiaan ja aloitetaan pre-facelift mittaristosta

    Purkaminen aloitetaan irroittamalla kuvasta keltaisella ympyröidyt ristipääruuvit(8kpl). Samalla voidaan irroittaa kiekkamittarin koodiplugi(sinisellä ympyröity), koska mittari ei mahdu nousemaan muuten. Irroitus tapahtuu ihan painamalla väkäsiä toisiinsa päin ja vetämällä. Kun ruuvit on irroitettu voidaan etupaneeli ottaa pois, lähtee ihan nostamalla.
    Nyt on homma edennyt siihen vaiheeseen että kannattaa edetä rauhallisesti ja varovasti ettei mittarit mene rikki(varsinkin mittaritaulut ja neulat).

    Nyt tilanne näyttää tältä:

    Seuraava vaihe on nostaa nopeusmittari ja kiekkamittari pois paikoiltaan, eli lähtee varovasti nostamalla. Mittareita kannattaa nostaa valkoisesta runko-osastaan.

    Ja tilanne näyttää tältä:

    Seuraava vaihe on nostaa ylempää piirilevyä ja irroittaa kaksi kappaletta lattaliittimiä jotka yhdistävät ylemmän ja alemman piirilevyn toisiinsa(kuvassa ympyröitynä keltaisella).

    Liittimet lähtevät irti varovasti vetämällä. Irroita ensin kuvassa oikealla oleva liitin ylemmästä piirilevystä jonka jälkeen ylemmän piirilevyn voi kääntää pois edestä ja irroittaa toisen liittimen.

    Ja tilanne näyttää tältä:

    Seuraavaksi irroita alemman piirilevyn kiinnitys ruuvit. Kuvassa ympyröitynä olevat kolme talttapääruuvia.
    Nyt alempi piirilevy voidaan nostaa pois paikoiltaan ja tarkastaa kunto. Monesti näissä pre-facelift mittareissa olevat NiCd patterit ovat vuotaneet ja pahimassa tapauksessa syövyttäneet piirilevyn käyttökelvottomaksi niinkuin tässä kyseisessä yksilössä:

    Mutta onneksi minulta löytyi toisesta mittaristosta ehjä piirilevy niin voi saada mittariston vielä toimimaankin.

    Patterit voidaan vaihtaa jos sattuu jostain vastaavat löytymään, jotkut ovat ilmeisesti näihin modannut ihan tavallisia sormipattereita. Patterit ovat piirilevyssä juottamalla kiinni, eli pattereissa on juottamis korvakkeet. Alkuperäisenä siellä on Vartan 500 RST- malliset niCd patterit. Patterin korvakkeiden juottopisteet on ympyröity sinisellä.

    Nyt on mittaristo purettuna ja kasaus onnistuu käänteisessä järjestyksessä.

    Ja jäähdytysnesteen lämpötilan/bensan määrän mittarin irroitus:

    Mittari on kiinni kummastakin päädystä muttereilla sekä nastoilla. Mutterit irti ja lämpö/polttoaine mittari lähtee varovasti vetämällä irti, nastat jäävät piirilevyyn kiinni.

    Last edited by Mörkö; 01-04-2010, 14:27.
    Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen.
    e28 "M"535i -86 - Ikuisuusprojekti
    e28 528i -86 - Kesäkäyttis
  • Mörkö
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 131
    • Karkkila

    #2
    Jatkoa...

    Seuraavaksi otetaan facelift- mallin mittaristo käsittelyyn. Purku on vähintäänkin yhtä helppoa mutta laitan kuitenkin ohjeet niin ei jää epäselvyyksiä.


    Purkaminen aloitetaan irroittamalla 8kpl ristipääruuveja(punaisella ympyröidyt) ja mutterit (keltaisella ympyröidyt). Irroita myös kiekkamittarin koodiplugi(vihreällä ympyröity) joka lähtee irti painamalla sivuista ja vetämällä. Kuvassa sinisellä ympyröity kynsi pitää kiekkamittaristoa paikoillaan ja se tarvitsee luonnollisesti vapauttaa kun kiekkamittari irroitetaan. Seuraavaksi voidaan irroittaa etupaneeli.

    Seuraava vaihe on irroittaa nopeusmittari ja kiekkamittari. Ne lähtevät paikoiltaan nostamalla mutta ensi tarvitsee kammeta mittarit irti kiinnitys kynsistä:

    Nopeus mittarissa on vielä toinen kiinitys kynsi joka pitää mittaria paikoillaan:

    Itsellä tuo ei haitannut irroittamista mutta siellä kumminkin sellainen on.
    Kiekkamittaria pitää paikoillaan se aikaisemmin mainittu(ekan kuvan sinisellä ympyröity) kynsi jota pitää kammeta että kiekkamittari lähtee irti.

    Seuraavaksi voidaan irroittaa takakansi joka lähtee irti kampeamalla kummassakin päädyssä olevien kiinnityskynsien kohdalta.


    Ja tilanne näyttää tältä:

    Kuva piirilevyn takapinnasta. Facelift mittaristossa on vain yksi piirilevy toisin kuin pre-facelift mittaristossa.


    Patterit löytyy vasemmasta yläkulmasta ja ne on päivitetty litium pattereiksi ja ovat muutenkin erilaiset fyysiseltä kooltaan ja volttimäärältä mutta kuitenki samanlaisilla juotos korvilla. Patterit ovat alunperin Sanyon CR14250SE-PCB 1+2 (8mm) malliset.

    Ja kasaus luonnollisesti vastakkaisessa järjestyksessä.

    Otetaan vielä jäähdytysnesteen lämpötilan/bensan määrän mittarin irroitus:

    Mittarin pitäisi lähteä irti varovasti nostamalla, jos on samalla tavalla kiinni kuin pre-facelift mittaristossa.
    Last edited by Mörkö; 01-04-2010, 14:31.
    Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen.
    e28 "M"535i -86 - Ikuisuusprojekti
    e28 528i -86 - Kesäkäyttis

    Comment

    • Mörkö
      Bimmer Rookie
      • Nov 2005
      • 131
      • Karkkila

      #3
      Mittaristojen eroavaisuudet

      Eli mittaristojen välisiä eroavaisuuksia löytyy jonkin verran. Isoimpana siirtyminen kahdesta piirilevystä yhteen piirilevyyn faceliftin myötä.

      Lisäksi huoltoilmaisimen patterit ovat vaihtuneet:

      Pre-facelift (Varta 500 RST 1.2V NiCd) (kuvassa ei alkuperäiset vartat mutta muuten vastaavat)


      Facelift (Sanyo CR14250SE-PCB 1+2 (8mm) 3V Lithium).



      Lisäksi löytyy eroavaisuuksia mittareissa:

      Nopeusmittarit ovat melkein samanlaiset, uskoisin että ne voi vaihtaa keskenään. Eli ovat fyysisiltä mitoiltaan samankokoiset ja menevät ristiin ainakin sen puolesta. Toki mittarien takakannet voi vaihtaa keskenään.
      Erot mitä löysin:

      Pre-facelift: (Ei löydy kiinnitys kynttä takakannesta eikä lovea mittarista)


      Facelift: (Takakannessa on kiinitys kynsi ja mittarissa lovi)



      Jäähdytysnesteen lämpötila/bensan määrä mittareita ei voi vaihtaa keskenään.

      Ulkonäkö erot:

      Pre-facelift: (Pinta semikiiltävä/kiiltävä)


      Facelift: (Pinta matta)



      Kierroslukumittarit eivät käy keskenään, ovat fyysisesti ihan erilaiset.
      Myös koodiplugit ovat erilaiset:

      Pre-facelift:


      Facelift:


      Ja vielä viimeiseksi etupaneelit ovat myös keskenään vaihtokelpoisia
      Siinä vissiin tärkeimmät, lisäilen jotain jos tarvetta tulee. Loput kuvat purkuhommista löytyy täältä
      Last edited by Mörkö; 25-02-2010, 16:29.
      Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen.
      e28 "M"535i -86 - Ikuisuusprojekti
      e28 528i -86 - Kesäkäyttis

      Comment

      • longi
        Bimmer Rookie
        • Apr 2009
        • 50
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by Mörkö View Post
        Loput kuvat purkuhommista löytyy täältä

        Kiinnostaa toi mittarin testausvideo
        Miten siinä noi johdot menee, eli kytkentä jännitteelle ja mitä pinnejä "katkotaan"?

        Comment

        • Mörkö
          Bimmer Rookie
          • Nov 2005
          • 131
          • Karkkila

          #5
          Originally posted by longi View Post
          Kiinnostaa toi mittarin testausvideo
          Miten siinä noi johdot menee, eli kytkentä jännitteelle ja mitä pinnejä "katkotaan"?
          Eli kuvan mukaan kytketään vaikka tavallinen 9v patteri ja maadoittamalla tuota nopeusanturin signaalin napaa saadaan nopeusmittari liikkumaan.



          Täällä kuva zoomailtavissa.
          Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen.
          e28 "M"535i -86 - Ikuisuusprojekti
          e28 528i -86 - Kesäkäyttis

          Comment

          • Rikke
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 579
            • Paimio

            #6
            Tuossa kun näkyy tuo pre-faceliftin kierroslukumittarin koodiplugi, onko tuo 4 vai 6 sylinterisen?

            Nyk. E46 320i '99 -Teini-iän uudelleenelämislaite-
            Nyk. VW Golf '00
            Nyk. VW Golf '95
            Historiaa:x17 BMW +Muuta

            Comment

            • Mörkö
              Bimmer Rookie
              • Nov 2005
              • 131
              • Karkkila

              #7
              Pitäisi olla 6-sylinterisen, oliskohan ollut 528i:stä.
              Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen.
              e28 "M"535i -86 - Ikuisuusprojekti
              e28 528i -86 - Kesäkäyttis

              Comment

              • Rikke
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 579
                • Paimio

                #8
                No voi piru

                Mulla on tässä pöydällä 6-koneisen mittaristo mikä pitäisi sovittaa neljäpyttyiseen faceliftmalliin, katselin tuosta kuvasta että tässä omassa tuo koodiplugi on hieman erilainen, oikealta katsottuna tuossa on 5 reikää auki peräkkäin+ tuo yksi yksinäinen, täältä jostain luin että tuota pitäisi ihan pystyä modifoimaan niin että toimii 4-cyl mallissa mutten löydä sitä viestiä sitten mistään.

                Nyk. E46 320i '99 -Teini-iän uudelleenelämislaite-
                Nyk. VW Golf '00
                Nyk. VW Golf '95
                Historiaa:x17 BMW +Muuta

                Comment

                • Mörkö
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2005
                  • 131
                  • Karkkila

                  #9
                  En tosta mittariston alkuperästä voi olla ihan varma kun sen irtonaisena ostin mutta nopeusmittarin maksimi nopeus 240km/h viittaisi ainakin isompi koneiseen kun 518/520.
                  Sen mitä tuota mittaristoa kokeilin omassa kaksilitrasessa niin näytti ainakin toimivan ihan oikein, tosin koodiplugi ei ollut ollenkaan mittaristossa kiinni kokeiluhetkellä.

                  Tuosta modifioinnista en tiedä mitään mutta voisi olettaa että sen muokkaaminen toimisi kun tuo plugi näyttäisi olevan pelkää muovia ja päästää vain jotkut nastat koskettamaan piirilevyä.
                  Mutta mistä löytyisi malli kappale?
                  Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen.
                  e28 "M"535i -86 - Ikuisuusprojekti
                  e28 528i -86 - Kesäkäyttis

                  Comment

                  • Leka
                    BTCF Member
                    • Sep 2003
                    • 7701
                    • Vilppula

                    #10
                    Meni E28 FAQ:iin

                    Ilmoitelkaa nyt helvetissä kun tämänlaatuisia tarinoita ilmestyy foorumille, ei näitä kaikkia topikkeja kerkeä kukaan seuraamaan.

                    Mörkö ei varmaan tykkää pahaa jos kopioin kuvat omalle koneelle, onpahan toivottavasti ainakin jollain tallessa jos tarvetta ilmenee.
                    sigpic

                    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                    Comment

                    • Mörkö
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2005
                      • 131
                      • Karkkila

                      #11
                      Juu ota talteen vaan niin on sitten jossain kuvat tallessa jos ne itseltä pääsee häviämään.
                      Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen.
                      e28 "M"535i -86 - Ikuisuusprojekti
                      e28 528i -86 - Kesäkäyttis

                      Comment

                      • ozku94
                        Newbiemmer
                        • May 2012
                        • 3
                        • Suomi

                        #12
                        Originally posted by Mörkö View Post
                        Joo elikkä ajattelin ihan aikani kuluksi tehdä tänne foorumille e28:n mittariston purkuohjeet kuvien kera kun sattuu olemaan pöydällä facelift ja pre-facelift mittaristot kappaleina.
                        Kun kumminkin joskus tulee tarvetta vaihtaa mittariston patterit tai toimimattoman mittariston ihmettelyä ja korjausta tai esimerkiksi kellon päivitys kiekkamittariin.
                        Ohjeet siksi että jos pelkää lähteä hommaan ilman ohjeita(ainakin aloittelijoilla) niin näkisi kuinka helppoa tämä purku/kasaus kuitenkin on, eikä kuvallisia ohjeita koskaan liikaa ole. Homman vaikein osuus on kenties kasaus ilman että on pölyä mittarien pinnat ja lasi täynnä.

                        Eli ohjeet laitan kumpaankin evoluutio malliin koska niissä on pieniä rakenteellisia eroja. Kyseiset mittarit ovat kierroslukumittarilla varustettuja kumpikin ja uudempi vuodelta 86 eli facelift-malli ja vanhempi vuodelta 84 eli pre-facelift-malli.

                        Joo eli ei muuta kuin asiaan ja aloitetaan pre-facelift mittaristosta

                        Purkaminen aloitetaan irroittamalla kuvasta keltaisella ympyröidyt ristipääruuvit(8kpl). Samalla voidaan irroittaa kiekkamittarin koodiplugi(sinisellä ympyröity), koska mittari ei mahdu nousemaan muuten. Irroitus tapahtuu ihan painamalla väkäsiä toisiinsa päin ja vetämällä. Kun ruuvit on irroitettu voidaan etupaneeli ottaa pois, lähtee ihan nostamalla.
                        Nyt on homma edennyt siihen vaiheeseen että kannattaa edetä rauhallisesti ja varovasti ettei mittarit mene rikki(varsinkin mittaritaulut ja neulat).

                        Nyt tilanne näyttää tältä:

                        Seuraava vaihe on nostaa nopeusmittari ja kiekkamittari pois paikoiltaan, eli lähtee varovasti nostamalla. Mittareita kannattaa nostaa valkoisesta runko-osastaan.

                        Ja tilanne näyttää tältä:

                        Seuraava vaihe on nostaa ylempää piirilevyä ja irroittaa kaksi kappaletta lattaliittimiä jotka yhdistävät ylemmän ja alemman piirilevyn toisiinsa(kuvassa ympyröitynä keltaisella).

                        Liittimet lähtevät irti varovasti vetämällä. Irroita ensin kuvassa oikealla oleva liitin ylemmästä piirilevystä jonka jälkeen ylemmän piirilevyn voi kääntää pois edestä ja irroittaa toisen liittimen.

                        Ja tilanne näyttää tältä:

                        Seuraavaksi irroita alemman piirilevyn kiinnitys ruuvit. Kuvassa ympyröitynä olevat kolme talttapääruuvia.
                        Nyt alempi piirilevy voidaan nostaa pois paikoiltaan ja tarkastaa kunto. Monesti näissä pre-facelift mittareissa olevat NiCd patterit ovat vuotaneet ja pahimassa tapauksessa syövyttäneet piirilevyn käyttökelvottomaksi niinkuin tässä kyseisessä yksilössä:

                        Mutta onneksi minulta löytyi toisesta mittaristosta ehjä piirilevy niin voi saada mittariston vielä toimimaankin.

                        Patterit voidaan vaihtaa jos sattuu jostain vastaavat löytymään, jotkut ovat ilmeisesti näihin modannut ihan tavallisia sormipattereita. Patterit ovat piirilevyssä juottamalla kiinni, eli pattereissa on juottamis korvakkeet. Alkuperäisenä siellä on Vartan 500 RST- malliset niCd patterit. Patterin korvakkeiden juottopisteet on ympyröity sinisellä.

                        Nyt on mittaristo purettuna ja kasaus onnistuu käänteisessä järjestyksessä.

                        Ja jäähdytysnesteen lämpötilan/bensan määrän mittarin irroitus:

                        Mittari on kiinni kummastakin päädystä muttereilla sekä nastoilla. Mutterit irti ja lämpö/polttoaine mittari lähtee varovasti vetämällä irti, nastat jäävät piirilevyyn kiinni.


                        MORO! Ei sulla enää sattus olee tota Pre face lift mittaristoo?? :P Jos on ni onko ehjä ja paljon ois hintaa??? Vastaatko mielellään tekstiviestillä?? Numero 0400769483
                        T:Oskari

                        Kulkine: BMW e28 520 i 84
                        Last edited by ozku94; 04-07-2012, 17:07.

                        Comment

                        • jakeluvesimies
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2010
                          • 2726
                          • On the road @ Laplandia

                          #13
                          Mites ton kiekkamittarin viisasrin usakltas irroitella? Pitäisi tuo tausta "lukema" taulu vaihtaa...

                          Comment

                          • T3
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 8530
                            • Karhe

                            #14
                            Originally posted by jakeluvesimies View Post
                            Mites ton kiekkamittarin viisasrin usakltas irroitella? Pitäisi tuo tausta "lukema" taulu vaihtaa...
                            Otat siitä viisarin mustasta keskiöstä kiinni ja vedät. Joku kertoi joskus käyttäneensä haarukkaa vetämiseen, mutta lähtee se kun vaan sormilla ottaa kiinni ja nyppää. Voit toki samanaikaisesti pyörittää ikäänkuin korkkia auki ja vetää.
                            .

                            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                            Comment

                            • ollyvai
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2007
                              • 180

                              #15
                              Tiedoksi, vaihdoin aikoinaan autooni (E24 -84) sen pienen piirilevyn, jossa on ne pienet "sormiakut" kiinni. Olivat vuotaneet, ja paskoneet levyn.
                              Löysin Ebaysta korvaavan piirilevyn, joka toimii ilman akkuja. Joku flash-muisti tyylinen toteutus, komponentteja paljon vähemmän. Meni heittämällä paikalleen ja toimii hyvin. Maksoi silloin jotain 100€.
                              Hain alkuperäisellä osanumerolla googlesta.

                              Toivottavasti tästä on jotain hyötyä...
                              Last edited by ollyvai; 13-05-2016, 19:45. Reason: Typo

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎