Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28/528i kansiremppa vai venttiilien ohjurikumit kuoleentuneet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tsbmw
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 1495
    • Ilvola

    E28/528i kansiremppa vai venttiilien ohjurikumit kuoleentuneet?

    E28/1983 kone M30B28 rivi-6 2788 184@5800 240@4200 Bosch L-Jetronic.
    Koneella ajettu 144000km ja tehot kyllä kuumana täysin tallella, 5hz Racecronolla alta 8s 0-100km/t.

    Oireet:
    - Kylmänä käy ontuen ja savuttaa sinistä.
    - Käyntilämpöisenä käy tasaisesti ja hiljaa eikä savuta.
    - Käyntilämpöisenä venttiiliääniä ei ole kuin ehkä ihan hienoisesti ok.
    - Nesteet eivät sekoitu.
    - 140km/t motarilla kolmosella kaasu ylös pöläyttää kunnolla tien täyteen sinistä.

    Auto seissyt nyt käytännössä vuoden ja tänään käynnistäessä kuukauden tauon jälkeen oireet pahentuneet niin, ettei alkuun käy tyhjäkäyntiä kaikilla pytyillä ja koko piha katkussa. Savuttaa ainakin kylmänä myös kannen kautta (huohotinputkesta jonka ohjasin ohi imusarjan asiaa tutkiakseni tulee savua). Kuumana käy nätisti. Mitään harmaata sakkaa ei kannen korkissa ole.

    Mitä veikkaatte viaksi ja tarvittaviksi toimenpiteiksi?
    Miten vaihdetaan venttiilien ohjurikumit helposti - onkos kannen atomeiksi purku ainoa tapa?
    Last edited by tsbmw; 31-10-2010, 19:24.
    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
    - E28 528i, 528i+, M5
  • tsbmw
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 1495
    • Ilvola

    #2
    Kummalliset oireet:
    - Ensin käy 5min ihan nätisti tyhjäkäyntiä ja sitten alkaa pätkimään ja kierrokset seilaa, savuttaa ja lopulta sammuu - ihan ufo?
    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
    - E28 528i, 528i+, M5

    Comment

    • kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

      #3
      Näin netissä joskus kuvitetut ohjeet, kuinka venttiilivarren tiivisteet vaihdettiin ilman kannen irroitamista. Imu- ja pakosarja irroitettiin ja vuorotellen kuhunkin sylinteriin pujotettiin narua ja tämän jälkeen moottoria pyöritettiin siten, että mäntä painoi sylinterissä olevan narusykkyrän avulla venttiiliä kanteen. Tämän jälkeen venttiilistä pystyi irroittamaan jousten lukitukset ja jouset. Taitaa olla turhaa kikkailua ja ilman ajatusta tehtynä rikkoo moottoria vain enemmän...

      Moottorin käyntiongelmat johtuu todennäköisesti imuvuodoista tai lisäilmaluistista. Muistelisin myös, että postasit joku kuukausi sitten M30 L-jetin seosten säätämisestä melko korkealentoiset ohjeet (jos noin sopii kuvailla).
      Eihän väärin tehty seosten säätö olisi vaikuttanut nyt kelien kylmettyä haitallisesti?
      Kokeilemalla se selviää...

      Comment

      • tsbmw
        BTCF Member
        • Jun 2004
        • 1495
        • Ilvola

        #4
        Ei vaikuttannu koska se seossäätö on toisessa bensa / kaasu E28 / 528i työmatka-autossa, toimii loistavasti - motarinopeus 135km/t 6€/100km - ja nyt talvinopeuksilla mennään 5€/100km Kaasulla olen ajanut nyt yli 20tkm. Kone kannattaa säätää...

        Tämä toinen auto oli vuosia käyttiksenä ja aion palauttaa sen päätyömatka-autoksi. Ilmeisesti autolla täytyy ajaa jatkuvasti jotta se toimii! Sytytysjärjestelmän elektroniikkassa voi olla kosteutta joka aiheuttaa oireet koneen lämmetessä? Mahdollisia ovat myös bensansyöttöjärjestelmässä tai ruiskusuuttimissa tapahtuvat muutokset tai tukokset lämmetessä ja virranjakajan halo-säätimen kosteus tai keskipakosäädin tai ???
        - Mistä tunnistaa ruiskusuuttimien tukokset?
        - Tässä ovat kiinni suuttimet joilla ajoin yli 10tkm ilman bensasuodatinta...
        Laitan konelämmittimen päälle viikoksi.
        Last edited by tsbmw; 01-11-2010, 22:52.
        - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
        - E28 528i, 528i+, M5

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14445
          • Oulu

          #5
          Originally posted by kaol View Post
          Näin netissä joskus kuvitetut ohjeet, kuinka venttiilivarren tiivisteet vaihdettiin ilman kannen irroitamista. Imu- ja pakosarja irroitettiin ja vuorotellen kuhunkin sylinteriin pujotettiin narua ja tämän jälkeen moottoria pyöritettiin siten, että mäntä painoi sylinterissä olevan narusykkyrän avulla venttiiliä kanteen. Tämän jälkeen venttiilistä pystyi irroittamaan jousten lukitukset ja jouset. Taitaa olla turhaa kikkailua ja ilman ajatusta tehtynä rikkoo moottoria vain enemmän...
          Hommahan onnistuu ujuttamalla sen narun ihan tulpanreiästä. Tai sitten vaan paineilmaa sylinteriin.

          M70 moottoreihin tehty aika paljonkin noin.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • tsbmw
            BTCF Member
            • Jun 2004
            • 1495
            • Ilvola

            #6
            VENTTIILIEN TIIVISTEIDEN VAIHTO / UUSINTA!

            3l suora kutonen, nokka-akseli kannessa,
            M30B28 rivi-6 2788 184@5800 240@4200 Bosch L-Jetronic 1981 E28/528i
            olisko noin:
            - Pintahässäkkä pois, venakansi pois, ylin jakoketjun pystykansi pois.
            - Nokka-akselin hammaspyörä kiinni jakoketjuun rautalangalla ketjupyörän rei'istä ja tiukalla sivuun irroitus ettei jako sekoa. Jos ei ketju taivu niin alempikin jakoketjun kansiosa pois.
            - Nokka-akseli irti (lähteekö ylöspäin vai onko jähyttäjä irrotettava), akselin asento merkintä, öljyputki, akselilaakerit - muutama mutteri auki.
            - M-paineilmatyökalulla sytystulpan reijästä yksi kerrallaan korvaten painetta 3kg vararenkaasta.
            - M-haarukkatyökalulla venajousi pois, tiiviste Moralla nitkutellen pois.
            - Uusi tiiviste tilalle 5-tuuman naulan kannalla eri puolilta naputellen.
            - Sama 6-kertaa ja kone nippuun?
            Työaika 6-t lähellä?
            Last edited by tsbmw; 18-02-2012, 21:18.
            - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
            - E28 528i, 528i+, M5

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              #7
              Voihan ne pelkät kumitkin vaihtaa, itse käyttäisin kannen irti. Jos ohjurit on väljät niin tiivisteiden vaihto ei pitkään auta.
              E: Nokka-akselia ei tuossa hommassa tarvitse irrottaa, keinuakselit kylläkin. M30 en muista varmaksi mutta sellainen mielikuva on että keinuakseleiden irrotus vaatii kannenpulttien avaamisen.
              Last edited by JJT; 18-02-2012, 21:31.
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • tsbmw
                BTCF Member
                • Jun 2004
                • 1495
                • Ilvola

                #8
                Kansi irti maksaa kannentiivisteen ja kun ne venyvät pultitkin pitää uusia.
                Hintaa tulee lisää jos saman saa tehen kannen yläpuolen pinnasta!
                Miten ihmeessä kansi pitäisi irrottaa kannen yläpuolisten juttujen takia?
                Ton paineilmatyökalun koko juju on ettei kantta tarvii irrottaa.
                Oma työ ei maksa mitään, ohjureiden vaihto on mulle outoa.
                Onko ite tehen helppo homma?
                Jos menee koneistamoon niin kokeilen ensin ohjurivaihtoa.

                Jos joku tehnyt niin ohjetta..., Lumet loin ja hommiin...
                Last edited by tsbmw; 18-02-2012, 21:58.
                - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                - E28 528i, 528i+, M5

                Comment

                • JJT
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6694
                  • .......

                  #9
                  No katos sinne venttiilikopan alle, ehkä sitten selkenee.
                  Myyn:
                  M10/20/52 E30-E36 osia

                  Comment

                  • Micce///M
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2008
                    • 3552
                    • Hämeenlinna

                    #10
                    Kansi suosiolla irti vaan, osat ei kuitenkaan maksa kun satasen pintaan.

                    Nokka-akseliahan ei tunnetusti saa nostettua ylös, vaan se vedetään pois. Mutta ei siihen tarvitse koskea, ja kumitkin voi äkkiseltään mietittynä pystyä vaihtamaan ilman keinuvipuakseleiden irroitusta jos saa tehtyä sen verran rakoa että jousen saa pois välistä kun irrottaa epäkeskot. Akseleitahan ei saa kansi paikallaan pois ilman rälläkkää.

                    Ohjureita en lähtisi itse kyllä vaihtamaan, ellei tiedä mitä tekee.

                    E: niin ja kumeja ei tosiaan kannata millään naulalla paikalleen paukuttaa , vaan siihen käyttöön tehdyllä työkalulla tai vaihtoehtoisesti isolla 10mm hylsyllä missä ei ole teräviä kulmia. Ja öljyä kumiin reippaasti, ettei hajoa kun työntää venttiilin kiilauran yli.
                    Last edited by Micce///M; 18-02-2012, 22:06.

                    Comment

                    • tsbmw
                      BTCF Member
                      • Jun 2004
                      • 1495
                      • Ilvola

                      #11
                      Kansiremppoja tehneenä en niin innostunut ole, tiiviys ei ole varma perusohjeilla.
                      Toimi 70tkm ylitiukennettuna 25%. Vanhoilla kansipulteilla ohjearvoon kiristettynä ei M10 tiivistynyt ja auki uusiksi... Ei sitä säätöä eli moneen kertaan tekoa jaksa.
                      Tuskin pultit ja tiivisteet uusien menee "satasen pintaan"?
                      Pienellä virheellä kiristyksessä, puhdistuksessa tai tiivisteen kuumentamisessa koneella ja jälkikiristyksessä pakkasilla - kannen muoto pulttien kohdalta muuttuu, pultti katkeaa, ohivuoto, väärä mometti Suomen talvessa tms. (teen pihalla).
                      Tietysti paras (yli 500€ / vertaa noi ohjurit 20€) "koneistaa kansi".
                      Remppojen hintaerot voi olla 20€ + oma työ / 1000€ + oma työ.
                      Siksi kaite M-paineilmatyökalu ohjuritiivisteiden vaihtoon on?
                      Last edited by tsbmw; 18-02-2012, 23:11.
                      - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                      - E28 528i, 528i+, M5

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎