Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 3.5 M30 rutistukset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • muuris
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    E28 3.5 M30 rutistukset

    Tarttis saada tietää tuon moottorin todellinen puristussude. http://m535i.org ja muutamat muut lähteet väittävät 10.0:1, kun taas varaosakirjaset ja toiset lähteet 9.0:1 tai 9.2:1. E34 kopassa sit erikseen, mutta nuo em. tiedot oli kaikki E28 malliin viittaavia. Kattihan tuohon vaikuttaa (omassa menopelissä ei ole) ja eri maihin nuita on viety erilaisina (pakokaasujen kierrätyssysteemit) jne..

    Selviääkö koneen numerosarjasta mitään tähän liittyvää? Moottorin tyyppi, iskutilavuus, valmistusvuosi muistaakseni ainakin mutta... tietäjiä kehiin :!:
    E30 325iX '86
    Instagram
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Yleensä noi matalammat puristussuhteet on US malleja, siellä kun polttoaineen oktaaniluvut ovat matalampia.

    10.0:1 (tai jossain mainittu jopa 10.5:1) kuulostaa oikeammalta euro malleihin.

    Toki katalysaattori vaikuttaa, muttei noin paljoa (luokkaa 9.0:1)

    t: Timo

    Comment

    • Guest's Avatar

      #3
      Autodata 2004

      BMW 5 Series E28 3,4 M535i 1985-87
      Engine code 34 6E A/Y

      Compression ratio 10,8:1
      -----------------------------------------------------
      BMW 5 Series E28 3,4 M535i 1985-87 (CH)(S)
      Engine code 34 6E A

      Compression ratio 10,8:1
      -----------------------------------------------------
      BMW 5 Series E28 3,4 M535i 1985-87 (R-CAT)
      Engine code 34 6K A

      Compression ratio 8,0:1
      -----------------------------------------------------
      BMW 5 Series E28 3,4 535i 1985-87
      Engine code 34 6E A/Y

      Compression ratio 10,8:1

      Comment

      • muuris
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 3501
        • Jyväskylä

        #4
        Kiitos asiallisista vastauksista, asia tuli selväksi

        (olis vaa saanu ollu ne matalammat... :( :wink: )
        E30 325iX '86
        Instagram

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          Hommaa jostain "US" kone, sen voi turbottaa melkein heittämällä, koska jenkkilän versioiden puristukset on huomattavan paljon alhaisemmat.

          Jonkinverran noita jenkkiversioita on tuotu suomeenkin (muuttoautoina USAsta tai muuten vaan), jospa jostain olisi jäänyt irtokone.... .

          Tai hommaa sitten jenkkiversion männät tai 745:n (M106) männät. Jos tilavuus on 3430cc, ne menevät heittämällä (bore = 92mm (muistaakseni)). Jos 3453cc kone, sen mäntä on 93.4mm (muistaakseni).

          Samalla tulisi uusittua kampiakselin ja kiertokankien laakerit, nehän ei kovin hirveitä summia maksa.

          t: Timo

          Comment

          • Jacek
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 552
            • Helsinki

            #6
            Noi autodatassa olevat moottorikoodit ei kyllä ihan täsmää BMWn itse ilmottamien kanssa. Sieltä löytyy tämmösiä:

            34 6E B DME 9.84-> 156kW

            34 6K A DME Kat 136kW

            34 6E Y DME matalapuristeinen 160kW

            34 6K B DME Kat 11.87-> 155kW

            35 6E A L-Jetronic 160kW

            34 6E C DME 1.87-> 162 kW

            34 6E A DME 3.82-> yksiosainen imusarja 160kW

            35 6E C DME 160kW

            34 6E Z DME CH/S maaversio 150kW

            34 6T A DME 5.83-> 185kW (745i E23) eli turbo

            Tossa on kaikki moottorikoodit 3,5L M30 moottoreista mitä BMWn tekninen tiedote 11 04 88 (1202) tuntee.

            Kyseinen dokumentti on sama joka on jaettu katsastuskonttoreille moottoreiden tunnistusta varten.

            Vannomaan en voi mennä mitään mutta itse en ole koskaan kuullut että M30 koneessa olisi 10.8:1 puristussuhde. 10.0:1 se minun mielestäni on mutta kun en enään löydä mäntäkirjojani mistään niin en pääse tarkistamaan.

            Jos jollain on Mahlen tai Kolbenschmidtin mäntäkirja niin sieltähän se selviää helposti.
            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

            Osia myytävänä

            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

            Comment

            • S.P.R
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2003
              • 1009
              • Oulu area

              #7
              ????

              BMW 5 Series E28 3,4 M535i 1985-87 (R-CAT)
              Engine code 34 6K A

              Compression ratio 8,0:1
              Jos tuo pitää paikkansa niin ei mahda kovin kummonen kone olla noilla puristuksilla vaparina...?

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #8
                Mahlen kataloogin voi ladata täältä
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • Jacek
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 552
                  • Helsinki

                  #9
                  Re: ????

                  Originally posted by Wackot
                  BMW 5 Series E28 3,4 M535i 1985-87 (R-CAT)
                  Engine code 34 6K A

                  Compression ratio 8,0:1
                  Jos tuo pitää paikkansa niin ei mahda kovin kummonen kone olla noilla puristuksilla vaparina...?
                  Ei valitettavasti ole mitään mistä varmistaa asia nyt 100% mutta väittäsin että Kat- malli on 9.0:1 puristeinen E28 korissa. En tajua minne olen hukannut mäntäkirjani. Pirun käteviä koneita rakennettaessa/suunniteltaessa.
                  (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                  Osia myytävänä

                  http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                  Comment

                  • Jacek
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 552
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Leka
                    Mahlen kataloogin voi ladata täältä
                    Loistavaa !!
                    (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                    Osia myytävänä

                    http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                    Comment

                    • hohtava
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2009
                      • 86
                      • lappeenranta

                      #11
                      nostellaan vanhaa..

                      onko kukaan laskeskellut m30b34 koneen puristuksia jos sipaisee
                      männistä patit pois?:think
                      e39
                      e28

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎