Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ongelma latauksen kanssa (E28 524td)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • niina-s
    Bimmer Rookie
    • Jun 2006
    • 32

    Ongelma latauksen kanssa (E28 524td)

    Hei,
    Vaihdon alkuperäiseen boschin laturiin lataussäätimen, kun hiilet olivat aivan lopussa ja tyhjensi akun. Vanhalla ei latausjännite mittarilla noussut juurikaan. Uudella latausjännite nousi 14,7 volttiin. Vaihdosta on kolme viikkoa ja nyt akkuvalo palaa jälleen kirkkaana ja lataaminen loppui-akku tyhjeni lopulta.
    Lataussäädin on ostettu motonetistä ja se oli sellainen tarvikeosa (7,90 euroa). Olisiko tuo antautunut noin nopeasti? Se ei ollut lämpökompensoitu malli, mutta juuri tähän laturityyppiin oikea malli. Vai onko vika muualla? Laturi on alkuperäinen autossa uudesta asti ollut noin reipas 400 tkm ajettu.

    -niina-s-
  • insp
    BTCF Member
    • Sep 2002
    • 826
    • Vantaa

    #2
    Kuullostaa että liukupinnat on niin urilla, että hiilet ei enään ylety. Tai vaikka ylettyisi, niin ei ole enään kuparia mihinkä ottaa kiinni.

    Kuva

    Toisinsanoen, vaihda koko laturi. Palautat vanhan niin saat ostettua vaihtolaturin.
    ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

    Comment

    • niina-s
      Bimmer Rookie
      • Jun 2006
      • 32

      #3
      Originally posted by insp View Post
      Kuullostaa että liukupinnat on niin urilla, että hiilet ei enään ylety. Tai vaikka ylettyisi, niin ei ole enään kuparia mihinkä ottaa kiinni.

      Kuva

      Toisinsanoen, vaihda koko laturi. Palautat vanhan niin saat ostettua vaihtolaturin.
      Kuparirenkaan urat oli kyllä syviä ja toisessa oli kulumakohta, jossa kupari oli varmastikin loppu. En usko saavani vaihtolaturista yhtä laadukasta laturia kuin alkuperäinen, joten jos vain on mahdollista tuohon malliin, niin kuparirenkaan vaihtoa ajattelin kokeilla. Mitä muuta tuossa kannattaa vaihtaa samalla-laakerit varmaan?

      Comment

      • Betrunken
        Bimmer Fanatic
        • May 2007
        • 458
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by niina-s View Post
        Kuparirenkaan urat oli kyllä syviä ja toisessa oli kulumakohta, jossa kupari oli varmastikin loppu. En usko saavani vaihtolaturista yhtä laadukasta laturia kuin alkuperäinen, joten jos vain on mahdollista tuohon malliin, niin kuparirenkaan vaihtoa ajattelin kokeilla. Mitä muuta tuossa kannattaa vaihtaa samalla-laakerit varmaan?
        Tuskin seuraavan tarvitsee toimia 400tkm?
        Citroen ZX "Sacrebleu" edition
        EX:
        -Bmw E28 518i
        -Saab 9000
        -Lada 2105
        Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

        Comment

        • niina-s
          Bimmer Rookie
          • Jun 2006
          • 32

          #5
          Originally posted by Betrunken View Post
          Tuskin seuraavan tarvitsee toimia 400tkm?
          Ei varmaan, mutta jos vaikka jonkun vuoden sentään Ja ei ollut Motonetin listoilla enää latureita moiseen, joten kyllä 3,90 euron kuparirengas houkuttelee, kun kuitenkin siitä vaihtolaturista voi sen 200 euroo joutua maksamaan kuiteskin. Nämä vanhat on tehty vielä korjattaviksikin, joten kokeillaan sitä kuparirenkaan vaihtoa, kun se kerran on ilmeisesti ihan mahdollista tehdä itsenäisesti.

          Comment

          • JuhKu
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 227
            • Etelä-pohjanmaa

            #6
            Originally posted by niina-s View Post
            Hei,
            Vaihdon alkuperäiseen boschin laturiin lataussäätimen, kun hiilet olivat aivan lopussa ja tyhjensi akun. Vanhalla ei latausjännite mittarilla noussut juurikaan. Uudella latausjännite nousi 14,7 volttiin. Vaihdosta on kolme viikkoa ja nyt akkuvalo palaa jälleen kirkkaana ja lataaminen loppui-akku tyhjeni lopulta.
            Lataussäädin on ostettu motonetistä ja se oli sellainen tarvikeosa (7,90 euroa). Olisiko tuo antautunut noin nopeasti? Se ei ollut lämpökompensoitu malli, mutta juuri tähän laturityyppiin oikea malli. Vai onko vika muualla? Laturi on alkuperäinen autossa uudesta asti ollut noin reipas 400 tkm ajettu.

            -niina-s-
            Oletko katsonut että laturiin menevät johdot ei ole perstuneet ja oikosulussa?
            Oletko kokeillut "kipinöikö" +-navan akun kenkä kun laitat kengän napaan, siten että se juuri yhdistää?
            Jos kipinöi on jossain vuotoa/kulutusta. (tietenkin sisävalot ym. kulutuskohteet pois päältä..)
            Kuumeneeko lataussäädin vaikka auto ei ole käynnissä/virrat päällä?

            Itsellä oli myös jokin halppis lataussäädin ja epäilin tietenkin ensimmäisenä sitä. Mittaamatta vaihdoin Bosch:n säätimen muttei auttanut.
            Lopulta, myös tuon kipinöinnin lisäksi, mittailin ja jonnekin se virta katosi.

            Aloin tarkemmin katsoa johdotuksia laturin perästä ja sieltä paljastui + ja - johtojen "lievää" oikosulkua.
            Oli johdoista päälliset rispaantuneet pois ja johdot hinkkasi yhteen.
            Palat pois johdoista ja kolvi käteen, nyt pelaa ilman ongelmia.

            Liekö tehnyt miten kauan tuhojaan mutta myös akku meni sököksi, tyhjeni omia aikojaan tallin lattialla ja jouduin senkin hommaamaan uuden.
            Last edited by JuhKu; 03-05-2012, 21:00. Reason: pari juttua lisää
            - A professional painter DOES NOT get "RUNS"--They are called "FLOW CHECKS." -

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎