Announcement

Collapse
No announcement yet.

e12 nopeusmittarin vaijerin paikka? (maalauksesta myös)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wuoma
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 519
    • Espoo

    e12 nopeusmittarin vaijerin paikka? (maalauksesta myös)

    Ottaako e12 nopeusmittarin vaijeri kiinni lootaan vaiko perään?
    Osaisko joku sanoa...

    Olisi myöskin tarvetta vaihtaa auton väriä, löytyisikö halukkaita auttamaan tuossa hommassa? Itse saisin luultavasti pohjatyöt tehtyä, mutta maalausvehkeiden ja varsinkin skillien puutteen vuoksi tarvitsisin jonkun asiaa hallitsevan ruiskuttamaan uuden pinnan. Asianmukaisella korvauksella tietenkin!
    Syytä tuohon värin vaihtoon voi käydä katsomassa autot-osastolta :shock:
    M6 E63
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Re: e12 nopeusmittarin vaijerin paikka? (maalauksesta myös)

    Originally posted by wuoma
    Ottaako e12 nopeusmittarin vaijeri kiinni lootaan vaiko perään?
    Osaisko joku sanoa...

    Olisi myöskin tarvetta vaihtaa auton väriä, löytyisikö halukkaita auttamaan tuossa hommassa? Itse saisin luultavasti pohjatyöt tehtyä, mutta maalausvehkeiden ja varsinkin skillien puutteen vuoksi tarvitsisin jonkun asiaa hallitsevan ruiskuttamaan uuden pinnan. Asianmukaisella korvauksella tietenkin!
    Syytä tuohon värin vaihtoon voi käydä katsomassa autot-osastolta :shock:
    Eijei. Ei mitään värin vaihtoja, luonnossa tuo näytti ihan upalta kameleontilta! :shock: ...tosin appelsiinipinnalla...

    Nopeusmittarista, muistaakseni se ottaa nopeustiedon laatikolta, samoin kuin e21..

    Comment

    • Petepetteri
      Bimmer Rookie
      • Jan 2004
      • 174
      • Helsinki

      #3
      Eiks tossa oo e28 535:sen tekniikka (näin nettiautossa ilmotuksen). Jos siihen on vaihdettu perä e28:sta niin silloin se ottaa nopeus tiedon perästä.

      Comment

      • wuoma
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 519
        • Espoo

        #4
        Tekniikka on edellisen omistajan kertoman mukaan -85 735:stä.
        Näin tuskin kuitenkaan on, koska kone on l-jetronicilla.

        Kuulemma on myös lukkoperä, ajossa kyllä siltä tuntuu, mutta en luota mihinkään ennen kuin nään jotain raskauttavia todisteita

        Ja EI, se väri EI todellakaan ole hieno... Kamala pinkki ja appelsiinia joka paikassa. Eikä tosiaan ole missään maalarilla teetetty, ovikarmien sisäpuolet on vedetty jollain sudilla tms ja isojen luukkujen sisäpinnat on jätetty vanhan värisiksi yms. Tilalle haluisin joko punaisen (ferrarin punainen, en tiedä bmw:n värikoodia tuommoiselle sävylle) tai sitten british racing greenin.
        M6 E63

        Comment

        • Petepetteri
          Bimmer Rookie
          • Jan 2004
          • 174
          • Helsinki

          #5
          Kurkkaa auton alle ja katso meneekö perään johto. Näkyy kun ryömii perästä päin lampun kanssa.

          Comment

          • Jacek
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 552
            • Helsinki

            #6
            E28 perä ei sovi sinnepäinkään E12 takapalkkiin, lisäksi E12 mekaaninen nopeusmittari ei voisi mitenkään toimia sähköisellä signaalilla. Mekaaninen nopeusmittari tulee aina vaihteistoon joka noissa malleissa on joko 262 tai 265. Uudempaan 265 askiin josta puuttuu nopeusmittarin ulosotto voi kumminkin rakentaa sen asettamalla pääakselille käyttörattaan takakautta jne. Onnistuu ja tehty on.

            262 / 265 ovat ainoat M30 koneeseen sopivat vaihteistot joissa joko on tai joihin voi asentaa mekaanisen nopeusmittarin.

            Alkuperäisessä M535i E12 on aina lukkoperä mutta helppohan se on testata kun nostaa toisen pyörän ylös, jättää vaihteen vapaalle ja yrittää pyörittää rengasta. Jos pyörii, ei ole lukkoa.
            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

            Osia myytävänä

            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

            Comment

            • wuoma
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 519
              • Espoo

              #7
              Noniin, siitähän se sitten selvisi. Eli 262 / 265 -aski siispä on se jonka tarvitsen. Olikos se nyt niin, että tuo 262 oli tuo 4-lovinen, joka mulla on ja 265 se 5-lovinen?

              Kovin on nimittäin lyhkäset välitykset tällä hetkellä (tiedä sitten johtuuko perästä vai laatikosta), moottoritiellä nelosella satasen vauhdissa kierrokset reilusti yli 3000...
              Ei siinä muuten mitään, mutta varmaan viitosen kanssa putoaisi polttoaineen kulutus jonkun verran :roll:
              M6 E63

              Comment

              • Jacek
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 552
                • Helsinki

                #8
                Jep - 4-lovinen on Getrag 262 ja nelonen on siinä suora. M535i perävälitys on 3.07 - 520 M60 manuaaliaskilla on 3.91. Jos siellä on 520 perä kiinni ni ei ihme että on vähän tiuha yhdistelmä
                (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                Osia myytävänä

                http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                Comment

                • pmv
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 2032
                  • tornio

                  #9
                  Vähän on ongelmallinen homma tuo lyhyt perävälitys. Mistähän ihmeestä se on sinne tempaistu? 3.45:1 välityksellä kiekkojen pitäisi 100 km/h:n vauhdissa olla sellaiset 3000 r/min. Veikkaisin kumminkin että siellä on 3.64:1 perä paikallaan.

                  Muistaakseni 3.45:1 perä on 528i:ssä, 525:ssä pn 3.64:1 perä. Alkuperäisessä e12 M535i:ssä taitaa olla 3.15:1 perä, jolloin kiekkojen pitäisi olla reilusti alle 3000 r/min 100 km/h:n vauhdissa. Eikös perä voi olla kotoisin myös jostain e3 mallista?

                  Harvempi kokonaisvälitys olisi kyllä tässä laitteessa tuiki oleellinen. Koneessa on sen verran potkua, että pitkät välitykset eivät menoa pahemmin hidastaisi. Päinvastoin: Melutaso laskisi, kulutus vähenisi, huiput nousisi ja auto vaikuttaisi kaikin puolin paremmalta. Periaatteessa noilla säädöillä rajoittaja tulee vastaan jo 200 km/h:n vauhdissa.

                  Mitä tuohon väriin, tulee niin se kyllä pitää pikaisesti vaihtaa. E12 on sen verran hieno auto, että se ansaitsee osakseen asiallisen värin. Ei mitään tuollaisia teinivirityksiä. Alpineweiss on varmaan vähän tylsä, mutta esim. hopeanharmaana(polaris) e12 on varsin diskreetin näköinen ilmestys.

                  Comment

                  • wuoma
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 519
                    • Espoo

                    #10
                    Joo väri pitää todellakin vaihtaa
                    Pitää vaan löytyä joku maalaukseen pystyvä kaveriksi hommaan ensin.

                    Yritän ihmetellä viikonloppuna sitä perää ja laatikkoa yms juttuja, nostaa auto ylös ja katsoa lukeeko siellä jossain jotain.

                    Kytkin ei myöskään tunnu pysyvän isommilla vaihteilla pieniltä kierroksilta kiihdytettäessä mukana (luistelee vähän). Siihen pitäis varmasti keksiä jotain jämäkämpää tilalle. Etenkin kun tehoja oli tarkoitus saada lisää...
                    M6 E63

                    Comment

                    • Pempe
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2004
                      • 111
                      • Häme/maaseutu

                      #11
                      Väriehdotus! TOPASBRAUNMETALLIC, metallinhohto kupari vähänniinku ja on sika makee väri! Itellä e12 löytyy sen värisenä ja väri kun on viä alkuperäinen ja bemun oma! :wink:
                      BMW E30 316 -84
                      BMW E30 316i -89
                      BMW E30 323i -85
                      BMW E30 325i -87
                      BMW E12 520i -77

                      Comment

                      • sambeli
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2004
                        • 31
                        • satakunta

                        #12
                        mAALAUS

                        KYLLÄ HOPIAKIN ON HIENO!
                        e12 is only what you need, exept money.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Punaisella(esim.Japan rot), pääsee punaisten bemarien omistajien harvalukuiseen mutta arvostettuun klubiin.

                          Comment

                          • energy
                            BTCF Member
                            • May 2003
                            • 1696
                            • Haukipudas, Oulu

                            #14
                            Originally posted by wuoma
                            Tekniikka on edellisen omistajan kertoman mukaan -85 735:stä.
                            Näin tuskin kuitenkaan on, koska kone on l-jetronicilla.
                            Kyllähän 735i tekniikka löytyy myös L-Jetillä, mutta ei varmaan noin uudesta. Taitaa tekniikka olla kuitenkin sitä ikäluokkaa vielä, että auton runkonumero löytyy lohkon kyljestä. Sen käyt lukemassa ja ETK kertoo tasan tarkkaan mistä se tekniikka (tai ainakin lohko) on peräisin :wink:

                            ...ja vaihdelaatikostahan se nopeus tosiaan otetaan siihen mittariin.
                            :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
                            :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
                            :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎