Announcement

Collapse
No announcement yet.

e28 ABS jarrut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Palep90
    Bimmer Rookie
    • May 2010
    • 45
    • Oulu

    e28 ABS jarrut

    osaako joku kertoa onko abs jarrut ollu vakio varuste 353 malleissa ja voiko m5 käyttää vertailussa kun muutos katsastaa tekniikkaa?
  • Schutzstaffel
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 345
    • Lounais-Suomi

    #2
    Originally posted by Palep90 View Post
    osaako joku kertoa onko abs jarrut ollu vakio varuste 353 malleissa ja voiko m5 käyttää vertailussa kun muutos katsastaa tekniikkaa?
    Ei ole tainnut olla, olen nähnyt ilman ABS-olevia 535 autoja.

    M5 on eri mallisarjaa, joku muu voi korjata ? Näistä löytyy haulla kyllä paljon juttua.
    Monta 80-luvun autoa

    Comment

    • Palep90
      Bimmer Rookie
      • May 2010
      • 45
      • Oulu

      #3
      Olen tuota hakuakin koittanut, tahtoo vain olla että mistä löytyy jotain niin siinä on se +50 sivua eikä löydä haluamaansa(ei jaksa lukea ja selata) tai sitte haku ei toimi.

      Pitää käydä katsastus konttorilta kysymässä näkiskö ne jostain tietokannasta tähän vastausta.

      Comment

      • Palep90
        Bimmer Rookie
        • May 2010
        • 45
        • Oulu

        #4
        konttorilla käyty

        Konttorilla käytiin jotain tietokantaa läpi ja sen mukaan 518-528 abs ollut lisävaruste, 535 ja m535 ollut abs vakiovarusteena.

        Comment

        • Betrunken
          Bimmer Fanatic
          • May 2007
          • 458
          • Vantaa

          #5
          Suomeen rekisteröidyissä 535 ja M535 malleissa abs ollut vakiona mutta ei joka maassa. Toisn toi että jos tuot semmoisen auton maahan niin mitä lienee inssi tykkää, uskoisin kuitenkin että sitä ei tarvitsisi alkaa absittamaan jälkeen päin :think
          Taas suomessa jos vertailukohdaksi otettaan 535 mallia niin silloin joutuu absittamaan minun käsittääkseni.
          Citroen ZX "Sacrebleu" edition
          EX:
          -Bmw E28 518i
          -Saab 9000
          -Lada 2105
          Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

          Comment

          • Schutzstaffel
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2006
            • 345
            • Lounais-Suomi

            #6
            Originally posted by Betrunken View Post
            Suomeen rekisteröidyissä 535 ja M535 malleissa abs ollut vakiona mutta ei joka maassa.
            Oliskohan ollu sit ulkomailta joskus tuotu minkä näin ilman, no noita on paljon tuotu Ruotsista, Virosta(keski-eurooppa) ja Saksasta.

            Jep, sitte vaa ABSia kylkee jos se noin on..
            Monta 80-luvun autoa

            Comment

            • Joma
              BTCF Member
              • Feb 2011
              • 1320
              • Masku

              #7
              Minä ainakin leimaan oman 528sin turbolle ilman abs, vaikka siinä on alunperin ollut.

              Suomeksi siis riisun ne. Niillä mitään tee.
              E30 M52b28 M122h Amme
              E28 x monta
              E23 728i Ministeri
              E10 1600-2 Garret

              VW LT50 Huoltoajoneuvo
              HD lapio jätskikruiseri

              Comment

              • Oksanen
                BTCF Member
                • Jul 2006
                • 646
                • Nokia

                #8
                Ja itsellä kyykkäs muutoskatsastus turbolle alkuperäisen 535i:n kanssa joka varustettu abseilla siihen että olin vaihtanut jarrut e34M5:stä, ja inssi vaati että silloin myös pitäisi abs järjestelmän osat olla kyseisestä automallista.

                Ja abseja ei pystynyt katsastamaan pois, koskapa e28 535 on tyypitetty suomessa ainoastaan absien kanssa. Vaihdoin konttoria ja pidin turpani kiinni jarruista (koskapa 535 on mallisarjan tehokkain ja näin ollen tehokkaimman vertailumallin jarrut jo siis on autossa) ja leima paperiin.

                E28 M5:sta ei konttorilla pidetty samaan mallisarjaan kuuluvana autona. Konttorikohtaisia eroja, no kyllä se 261hp maksimiteho paperiin mulle riittää. Varmaankin vääntämällä olisi saanut käytettyä vertailumallina M5:sta, jolloin maksimiteho rajoittuisi omamassasta laskettuun 7kg/kW sääntöön jolloin olisi paperilla saanut olla maksimissaan 280hp.
                E28 535 1985 (S38B36+K31)

                E36 323 1996

                E46 Compact 2001

                Comment

                • sleepertuning
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2006
                  • 662
                  • Kotka

                  #9
                  Oma 518 muutoskatsastettu vuonna 99 -> 535. Rekisteriotteessa ei merkintää ABS-jarruista.

                  Comment

                  • jape3
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 78

                    #10
                    Eli menisikö se sitten jotenkin näin?:
                    Jos ei halua abs jarruja asentaa niin helpointa verrata 525 tai 528 ja mitoittaa auton moottoritilavuuden ja tehot siihen.

                    Ne "omavalmiste moottorit" kun tosiaan on monesti sellaisia ettei esim. 6 mukisesta turbolla välttämättä irtoa edes kahtasataa heppaa
                    Nykyäänkin on helppoa säätää teholukemia sitten tarvittaessa... suljetulla alueella tietysti.

                    Comment

                    • tsbmw
                      BTCF Member
                      • Jun 2004
                      • 1491
                      • Ilvola

                      #11
                      E28 528i 1983 / M30B28 184hv.
                      Tuolloin oli mallisarjan tehokkain.
                      1hv leimalla lisää = pakko ABS?

                      Vastaus löytyi rinnakkaistopikista:
                      Originally posted by pope_ View Post
                      En tiedä. Todennäköisesti katsuri on ollut vähän pihalla. Jos 528:iin haluaa yhdenkin hevosvoiman lisää, on sitä verrattava 535:een. Näin siis pykälien mukaan, mutta onnistuu toki monella muullakin tapaa juuri siksi kun katsurit eivät aina ole ihan perillä kaikista asioista.
                      Last edited by tsbmw; 20-11-2012, 20:02.
                      - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                      - E28 528i, 528i+, M5

                      Comment

                      • jape3
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2006
                        • 78

                        #12
                        Juu, näin ajattelinkin.
                        Onko -84 vielä sama?

                        Comment

                        • Joma
                          BTCF Member
                          • Feb 2011
                          • 1320
                          • Masku

                          #13
                          Originally posted by tsbmw View Post
                          E28 528i 1983 / M30B28 184hv.
                          Tuolloin oli mallisarjan tehokkain.
                          1hv leimalla lisää = pakko ABS?

                          Vastaus löytyi rinnakkaistopikista:
                          Itellä omalla asemalla juuri noin, katsurista kiinni käy kysymässä.

                          Tai lähinnä siksi kun heillä ei ole normi 535 tietokannassa = m535 samaa mallisarjaa kuin m5 eli 528 "tehokkain"
                          E30 M52b28 M122h Amme
                          E28 x monta
                          E23 728i Ministeri
                          E10 1600-2 Garret

                          VW LT50 Huoltoajoneuvo
                          HD lapio jätskikruiseri

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎