Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lämpöongelmia E28/M30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • muuris
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    Lämpöongelmia E28/M30

    Kyseessä sigun auto. Näin talvella tullu pidettyä lämpösäädintä täysillä, niin ei ole tullut aiemmin huomattua moista vikaa... tällöin no problem, lämmöt pysyy kiltisti viisarin tai kahden verran keskiviivan alapuolella kelistä ja menosta riippumatta.

    Jos säädintä kääntää vähänkin kylmemmälle, niin hetken päästä alkaa lämmöt nousemaan. Yli puolenvälin kun on viisarin verran mennyt niin olen kääntäny lämmöt ja puhaltimen täysille, jotta saisi lämpöjä alas (ei enää toista kansiremonttia, kiitos), ja laskeehan ne sitten todella joutuisaan tuohon normitasolle. Viisari on värähdellyt tuolla korkealla ollessaan, viittaisi ilmaan järjestelmässä.

    Ongelma vain että autoa on n+1 kertaa ilmattu keula ylämäkeen, ei sieltä ilmausruuvin viereisestä kolosta tule enää kuin nestettä... Termari on uusittu lähiaikoina, vesipumppu toimii jne. Olisiko joku lämpösäätimeen liittyvä magneettiventtiili tms sökö, eli kun lämmöt ei ole täysillä niin vesi ei pääse kiertämään..?
    E30 325iX '86
    Instagram
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by muuris
    Kyseessä sigun auto. Näin talvella tullu pidettyä lämpösäädintä täysillä, niin ei ole tullut aiemmin huomattua moista vikaa... tällöin no problem, lämmöt pysyy kiltisti viisarin tai kahden verran keskiviivan alapuolella kelistä ja menosta riippumatta.
    Jotenkin tuntuisi että vika on syylärissä, lämppärinkennohan toimii tavallaan myös koneen jäähdyttimenä, eli kun virtausta sinne rajoitetaan niin sitten syyläri ei enää pidä lämpöjä aisoissa yksinään.

    Comment

    • muuris
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3501
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by Kyytsis
      Jotenkin tuntuisi että vika on syylärissä, lämppärinkennohan toimii tavallaan myös koneen jäähdyttimenä, eli kun virtausta sinne rajoitetaan niin sitten syyläri ei enää pidä lämpöjä aisoissa yksinään.
      Mutta kun, jos tuo puhallin ei ole päällä, niin eipä lämppärin kenno paljoa sitä konetta jäähdytä. Lämmöt pysyvät siis aisoissa puhaltimen jokaisessa asennossa, siis vaikkei puhallin ole päällä, kunhan lämmönsäätö on maksimissa. Sitäpaitsi ei niin pienen lämmönsäädön luulisi virtausta niin pahasti haittaavan, että kone kävisi het reilusti kuumempana, vaikka tuolla syylärissä vikaa olisikin...

      Syyläri on muistaakseni alle vuoden ikäinen -- jokatapauksessa aika uusi, ja kuntokin sen mukainen.
      E30 325iX '86
      Instagram

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎