Jeps, hommasin tuossa e28 bemun jossa on johtosarja kärähtänyt kuskin jalkotilasta, aivan siitä kickpaneelin luota. Suurin nippu mikä on kärähtänyt, menee sellaiseen isoon valkoiseen liittimeen, josta johdot jatkuu johonkin kojelaudan alle. Edellinen omistaja osasi valottaa asiaa sen verran, että sähköikkunan nostimet olivat temppuilleet ennen kuin johdot olivat kärynneet. Nyt kysyisinkin mitä johtoja tuo liitin mahdollisesti pitää sisällään, jos vain tästä huterasta selityksestä selvää saa. Autoon on vaihdettu tekniikka 528 mallista, ja todennäköisesti myös johtosarja, joten käykö mahdollisesti 520 johtosarja tuohon tilalle, vai rupeanko vaihtamaan ja tinaamaan noita entisiä? Jos jollakulla on edes hivenen tietoa, niin otan mielellään vinkkejä vastaan. Samalla voisin nyt laittaa osto ilmoituksen johtosarjasta jos vain jollain on sellainen jäänyt ylimääräiseksi. Auto on vuosimallia -86. Kiitos jo etukäteen...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e28 sähkö probleema
Collapse
X
-
Kuvaamasi liitin lienee ns. "Accessory Connector" eli lisälaite/lisävarusteliitin. Sitä kautta jaetaan käyttöjännitteet mm. sähköikkunoille, vakionopeussäätimelle, kattoluukulle, sähköpenkeille yms.
Jos se 520:n liitin ja johtosarja sisältää yhtä monta piuhaa, tai ainakin kaikki tarvittavat, se lienee käy tilalle.
Valitettavasti minulla ei ole E28:n ETM:ää (Electronic Troubleshooting Manual), mutta E23:n vastaavasti löysin tämän kuvan. Jospa siitä olisi jotain iloa.
Timo
-
-
Lekan tietotoimisto pelasti tilanteen jälleen, kiitoksia kovasti. Sain itsekin uuden filen talteen.
tomppa_, lataa tuo ETM file kovalevylle (n. 37Mb), se kyllä kestää yli 30 minsaa mutta on kaiken vaivan arvoinen. Katso sivu 116, sieltä löydät samankuvan kuin itse laitoin, mutta se on E28 specifinenja eroja E23:n välillä on rutosti.
Sivulla 40 löytyy selostus, jossa kerrotaan ko. liittimen tunnistuskoodi (C302). Eli aina kun kytkiksestä löytyy merkintä C302 ja sen vierestä myös numero (esimerkiksi 12) => liittimen C302, pinni 12.
Katso esimerkki sivulta 51 tai 52. Sieltä löydät tuon C302:n, ja sen vierestä numeron 12. Eli kattoluukun käyttöjännite otetaan liittimen C302 pinnistä 12. Saman vahvistaa myös sivu 116. Eli ko. liittimelle tulee pääasiassa käyttöjännite piuhoja sulakerasialta.
Katkaise ja korjaa huono piuha, yksi kerrallaan. Eli ensin seuraat piuhaa (esim. sähköikkunoiden käyttöjännite, pinni 18) sulakerasialle päin, kunnes olet varma että piuha on tietyssä kohdassa eteenpäin ehjä. Sitten pistät siitä sen poikki.
Jos piuha tulee sulakkeen takaa (sähköikkunoiden johto on "kuuma" koko ajan eli piuha tulee suoraan akulta), laita ehjä sulake paikoilleen ja tarkista tuleeko siihen johdon pätkään +12V. Jos tulee, irroita akunkenkä ja uusi piuha ko. kohdasta liittimelle asti.
Ja toista homma kaikille palaneille johdoille, yksi kerrallaan ettei johdot pääse sekaantumaan. Voi olla että piuha pitää uusia ihan sulakerasian sisältä asti, jos oikein hassusti on päässyt käymään.
Kun tarvittavat piuhat on uusittu (jos ei ole esim. sähköpenkkejä, miksi vaivautua korjaamaan piuhaa, pistää sen vain poikki ja suojaa sen johdon pään), tarkista laite kerrallaan että ne toimii.
Jos sähköikkunoista moinen ongelma alkoi, tarkista ensin mistä se johtui tai muuten ne sulaa uudelleen.
Timo
Comment
-
-
Originally posted by LekaTuosta löytyy E28 528e/535 -86 ETME34 525i 12v 1990
Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot
ex-BMW:t
E28 520iA 1983
E28 520iA 1985
Comment
-
-
Originally posted by osilpiTuota tuota... Oliskohan sulla linkkiä myös 520 esim83 ETM:ään? Toki otin tuonkin talteen, mutta josko semmosesta löytyis tarkempaakin tietoa. Toi sivu oli näköjään "under construction".
Comment
-
-
Originally posted by LekaEi löydy, mutta koneella olis tuommoinen -83. E28 520:iin ei löydy ETM:ää mihinkään vuosimalliin, mutta jos semmoinen jostain löytyy niin kyllä se julki tulee...
Kiitoksia jo etukäteen!E34 525i 12v 1990
Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot
ex-BMW:t
E28 520iA 1983
E28 520iA 1985
Comment
-
-
Olettaisin että tiettyjä eroja on, sillä toi uudempi käsittelee Motronic koneista pirssiä, ja vanhempi (jenkki mallin 533i) on käsittääkseni on L-jetronic koneella. Muutoin erot eivät lienee ole suuren suuria, sillä laitteet ja lisälaitteet ovat suurinpiirtein samoja.
Jos sinun 520 on L-jetronic koneella, 533i ETM lienee lähempänä totuutta. Jos taas motronic koneella, toi 535i ETM on parempi sinulle.
Timo
Comment
-
Comment