Announcement

Collapse
No announcement yet.

e28 sähkö probleema

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomppa_
    Newbiemmer
    • Jan 2005
    • 4

    e28 sähkö probleema

    Jeps, hommasin tuossa e28 bemun jossa on johtosarja kärähtänyt kuskin jalkotilasta, aivan siitä kickpaneelin luota. Suurin nippu mikä on kärähtänyt, menee sellaiseen isoon valkoiseen liittimeen, josta johdot jatkuu johonkin kojelaudan alle. Edellinen omistaja osasi valottaa asiaa sen verran, että sähköikkunan nostimet olivat temppuilleet ennen kuin johdot olivat kärynneet. Nyt kysyisinkin mitä johtoja tuo liitin mahdollisesti pitää sisällään, jos vain tästä huterasta selityksestä selvää saa. Autoon on vaihdettu tekniikka 528 mallista, ja todennäköisesti myös johtosarja, joten käykö mahdollisesti 520 johtosarja tuohon tilalle, vai rupeanko vaihtamaan ja tinaamaan noita entisiä? Jos jollakulla on edes hivenen tietoa, niin otan mielellään vinkkejä vastaan. Samalla voisin nyt laittaa osto ilmoituksen johtosarjasta jos vain jollain on sellainen jäänyt ylimääräiseksi. Auto on vuosimallia -86. Kiitos jo etukäteen...
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Kuvaamasi liitin lienee ns. "Accessory Connector" eli lisälaite/lisävarusteliitin. Sitä kautta jaetaan käyttöjännitteet mm. sähköikkunoille, vakionopeussäätimelle, kattoluukulle, sähköpenkeille yms.

    Jos se 520:n liitin ja johtosarja sisältää yhtä monta piuhaa, tai ainakin kaikki tarvittavat, se lienee käy tilalle.

    Valitettavasti minulla ei ole E28:n ETM:ää (Electronic Troubleshooting Manual), mutta E23:n vastaavasti löysin tämän kuvan. Jospa siitä olisi jotain iloa.

    Timo
    Attached Files

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #3
      Tuosta löytyy E28 528e/535 -86 ETM
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #4
        Lekan tietotoimisto pelasti tilanteen jälleen, kiitoksia kovasti. Sain itsekin uuden filen talteen.

        tomppa_, lataa tuo ETM file kovalevylle (n. 37Mb), se kyllä kestää yli 30 minsaa mutta on kaiken vaivan arvoinen. Katso sivu 116, sieltä löydät samankuvan kuin itse laitoin, mutta se on E28 specifinenja eroja E23:n välillä on rutosti.

        Sivulla 40 löytyy selostus, jossa kerrotaan ko. liittimen tunnistuskoodi (C302). Eli aina kun kytkiksestä löytyy merkintä C302 ja sen vierestä myös numero (esimerkiksi 12) => liittimen C302, pinni 12.

        Katso esimerkki sivulta 51 tai 52. Sieltä löydät tuon C302:n, ja sen vierestä numeron 12. Eli kattoluukun käyttöjännite otetaan liittimen C302 pinnistä 12. Saman vahvistaa myös sivu 116. Eli ko. liittimelle tulee pääasiassa käyttöjännite piuhoja sulakerasialta.

        Katkaise ja korjaa huono piuha, yksi kerrallaan. Eli ensin seuraat piuhaa (esim. sähköikkunoiden käyttöjännite, pinni 18) sulakerasialle päin, kunnes olet varma että piuha on tietyssä kohdassa eteenpäin ehjä. Sitten pistät siitä sen poikki.

        Jos piuha tulee sulakkeen takaa (sähköikkunoiden johto on "kuuma" koko ajan eli piuha tulee suoraan akulta), laita ehjä sulake paikoilleen ja tarkista tuleeko siihen johdon pätkään +12V. Jos tulee, irroita akunkenkä ja uusi piuha ko. kohdasta liittimelle asti.

        Ja toista homma kaikille palaneille johdoille, yksi kerrallaan ettei johdot pääse sekaantumaan. Voi olla että piuha pitää uusia ihan sulakerasian sisältä asti, jos oikein hassusti on päässyt käymään.

        Kun tarvittavat piuhat on uusittu (jos ei ole esim. sähköpenkkejä, miksi vaivautua korjaamaan piuhaa, pistää sen vain poikki ja suojaa sen johdon pään), tarkista laite kerrallaan että ne toimii.

        Jos sähköikkunoista moinen ongelma alkoi, tarkista ensin mistä se johtui tai muuten ne sulaa uudelleen.

        Timo

        Comment

        • osilpi
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2003
          • 486
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Leka
          Tuosta löytyy E28 528e/535 -86 ETM
          Tuota tuota... Oliskohan sulla linkkiä myös 520 esim83 ETM:ään? Toki otin tuonkin talteen, mutta josko semmosesta löytyis tarkempaakin tietoa. Toi sivu oli näköjään "under construction".
          E34 525i 12v 1990
          Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

          ex-BMW:t
          E28 520iA 1983
          E28 520iA 1985

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #6
            Originally posted by osilpi
            Tuota tuota... Oliskohan sulla linkkiä myös 520 esim83 ETM:ään? Toki otin tuonkin talteen, mutta josko semmosesta löytyis tarkempaakin tietoa. Toi sivu oli näköjään "under construction".
            Ei löydy, mutta koneella olis tuommoinen -83. E28 520:iin ei löydy ETM:ää mihinkään vuosimalliin, mutta jos semmoinen jostain löytyy niin kyllä se julki tulee...
            Attached Files
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • osilpi
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2003
              • 486
              • Espoo

              #7
              Originally posted by Leka
              Ei löydy, mutta koneella olis tuommoinen -83. E28 520:iin ei löydy ETM:ää mihinkään vuosimalliin, mutta jos semmoinen jostain löytyy niin kyllä se julki tulee...
              Justiinsa. Onkohan tossa paljonkin eroa siihen -86 mallin ETM:ään? Oisko sulla mahdollista laittaa tuota -83 ETM:ää jakoon jonnekin? Olisin kiinnostunut siitä...

              Kiitoksia jo etukäteen!
              E34 525i 12v 1990
              Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

              ex-BMW:t
              E28 520iA 1983
              E28 520iA 1985

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #8
                Olettaisin että tiettyjä eroja on, sillä toi uudempi käsittelee Motronic koneista pirssiä, ja vanhempi (jenkki mallin 533i) on käsittääkseni on L-jetronic koneella. Muutoin erot eivät lienee ole suuren suuria, sillä laitteet ja lisälaitteet ovat suurinpiirtein samoja.

                Jos sinun 520 on L-jetronic koneella, 533i ETM lienee lähempänä totuutta. Jos taas motronic koneella, toi 535i ETM on parempi sinulle.

                Timo

                Comment

                • osilpi
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2003
                  • 486
                  • Espoo

                  #9
                  l-jetronikki ois parempi, ni ois hyötyä mulle ja kaverille...
                  E34 525i 12v 1990
                  Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                  ex-BMW:t
                  E28 520iA 1983
                  E28 520iA 1985

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎