Announcement

Collapse
No announcement yet.

e28, m20b20 ongelmana..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Live4e28
    BTCF Member
    • Jan 2014
    • 140
    • Varsinais-Suomi/Päijät-Häme/Savo

    e28, m20b20 ongelmana..

    Juuh elikkäs, moottorina m20b20 L- jetronic.
    Ongelmat:
    - Huono kiihtyvyys. Suoraan sanottuna vedoton, ei jaksa isommilla vaihteilla kulkea 120km/h enempää.
    - Tyhjäkäynti. kylmänä n.1500rpm, lämpimänä 900rpm mutta laskee myöskin n.400rpm.
    - Epätasainen tyhjäkäynti, käy kuin vanha traktori. Autoa kun kierrättää kylmänä, tuntuu ettei kaikki sylinterit ole pelissä, lämpimänä ei ongelmaa..
    - Öljykorkin tai mittatikun nostaessa auto sammuu tyhjäkäynnillä.
    Muista threadeista lukiessani huomasin että lisäilmaluisti voi aiheuttaa tyhjäkäynnillä korkeat kierrokset mutta tehottomuuteen se ei luulisi vaikuttavan. Huomasin myöskin ettei polttoaineen syöttö katkea moottorijarrutuksen aikana vaan paukkuu pakoputkessa.
    Voiko vika olla moottorinohjausboksissa?kierroslukumittari sekä polttoainemittari saattavat välillä lopettaa toimintansa(mittariston akut vaihdettu).
    Mitkä seikat voivat aiheuttaa näitä oireita samanaikaisesti?
    Kiitos vastauksista jo etukäteen!
    e28 520ti
    e66 730Li alpinweiss III
    e46 316i hellrot(ten) m52tub25
    w124 300E
    945 turbo gs6-37dz​
  • peeämwee
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1823
    • I sink hell

    #2
    jos tyhjäkäynti seilaa ylös alas varsinkin kylmänä niin säädä nyt ainakin venttiilit.
    Käyttis 2022 330e xDrive M sport
    Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
    A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
    http://velkakello.fi/

    Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
    https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

    Comment

    • Live4e28
      BTCF Member
      • Jan 2014
      • 140
      • Varsinais-Suomi/Päijät-Häme/Savo

      #3
      Originally posted by peeämwee View Post
      jos tyhjäkäynti seilaa ylös alas varsinkin kylmänä niin säädä nyt ainakin venttiilit.
      Venttiilit säädetty----> ei vaikutusta.
      e28 520ti
      e66 730Li alpinweiss III
      e46 316i hellrot(ten) m52tub25
      w124 300E
      945 turbo gs6-37dz​

      Comment

      • jaagou
        Bimmer Rookie
        • Jul 2013
        • 31
        • vaasa

        #4
        Originally posted by Live4e28 View Post
        :
        - Huono kiihtyvyys. Suoraan sanottuna vedoton, ei jaksa isommilla vaihteilla kulkea 120km/h enempää.
        - Tyhjäkäynti. kylmänä n.1500rpm, lämpimänä 900rpm mutta laskee myöskin n.400rpm.
        - Epätasainen tyhjäkäynti, käy kuin vanha traktori. Autoa kun kierrättää kylmänä, tuntuu ettei kaikki sylinterit ole pelissä, lämpimänä ei ongelmaa..
        - Öljykorkin tai mittatikun nostaessa auto sammuu tyhjäkäynnillä.
        Muista threadeista lukiessani huomasin että lisäilmaluisti voi aiheuttaa tyhjäkäynnillä korkeat kierrokset mutta tehottomuuteen se ei luulisi vaikuttavan. Huomasin myöskin ettei polttoaineen syöttö katkea moottorijarrutuksen aikana vaan paukkuu pakoputkessa.
        Voiko vika olla moottorinohjausboksissa?kierroslukumittari sekä polttoainemittari saattavat välillä lopettaa toimintansa(mittariston akut vaihdettu).
        Mitkä seikat voivat aiheuttaa näitä oireita samanaikaisesti?
        Kiitos vastauksista jo etukäteen!

        - Huono kiihtyvyys.
        - Tyhjäkäynti.
        - Epätasainen tyhjäkäynti


        koska vaihdettu bensan/ilmansuodatin, sytytys osat eli tulpat, johdot, pyörin, v.kansi...
        nämä osat aiheuttavat kyseisiä ongelmia jos "huonokuntoiset", selittäisi myös tuon putkessa paukkeen jos ei pala kunnolla




        - Öljykorkin tai mittatikun nostaessa auto sammuu tyhjäkäynnillä.

        toisin sanottuna ei ole ilmavuotoja, kuuluukin sammua...



        - kierroslukumittari sekä polttoainemittari saattavat välillä lopettaa toimintansa

        Mulla oli tähän syypäänä huono kosketus sulakerasiassa(itse sulakkeen kanssa siis)
        Last edited by jaagou; 15-01-2014, 18:12.
        - Chervolet Camaro Z28 -91
        - Volvo V40 -98

        Comment

        • Live4e28
          BTCF Member
          • Jan 2014
          • 140
          • Varsinais-Suomi/Päijät-Häme/Savo

          #5
          Otetaanpa uuteen käsittelyyn

          tähän kakslitraseen remmikikottimeen on nyt vaihettu bensapumppu, suodatin, pyörijä, pyörijän kansi, tulpat, tulpan johdot ovat melko uudet, haitarikumi imm: iltä polttoaineletkut tarkistettu--> ok. Seokset käyty säädättämässä. Jako kohdillaan ja sytkä säädetty kuntoon. Puristukset mitattu sylintereistä, 11bar jokaisesta

          Eli ongelma pähkinänkuoressa on se, että noin 3500 kierroksen jälkeen tuntuu kuin auton perään heitettäisiin asuntovaunu, eli kiihtyminen loppuu, eikä saavuteta rajoitinta. Maksiminopeudeksi sain hikiseen 120 km/h. Polttoaineen kulutuksesta en ole varma, mutta, ehkä hieman liikaa hörppii.

          Auto seisonut jo vuoden ja alkaa kärsivällisyys loppua tuon motin kanssa ja kohta lentää kaatopaikalle.
          Jos tiedät/epäilet mistä kiikastaa, niin olet tehnyt enemmän kuin palveluksen.
          e28 520ti
          e66 730Li alpinweiss III
          e46 316i hellrot(ten) m52tub25
          w124 300E
          945 turbo gs6-37dz​

          Comment

          • nixari
            BTCF Member
            • Apr 2011
            • 134
            • Pikis

            #6
            Oletko tarkistanut pakoputken kunnon? Jos on kunnolla tukkeessa, esim. katti levinnyt (tässä ei tosin kattia taida olla?) niin saattaa kuvaamallasi tavalla oireilla. Ei vaan pääse kaasut pihalle, ja putki saattaa olla punertava ajon jälkeen..
            - Ihala Connection-
            e28 "518i" bavaria

            Comment

            • Live4e28
              BTCF Member
              • Jan 2014
              • 140
              • Varsinais-Suomi/Päijät-Häme/Savo

              #7
              Tuo pakoputki niinikään

              On kyllä huono, mutta tuskin vaikuttanee kulkuun. Pöllyt tulee pihalle "normaalisti" mielestäni

              Mutta tulikin mieleeni, että auto tekee kylmäkäynnistyksen jälkeen sen, että se kastelee luultavasti osan sylintereistä kun tuntuu että motti lähtee kävelemään konehuoneesta! Käynti muuttuu normaaliksi moottorin hieman lämmettyä. Voiko syynä olla paskat suuttimet?:think
              e28 520ti
              e66 730Li alpinweiss III
              e46 316i hellrot(ten) m52tub25
              w124 300E
              945 turbo gs6-37dz​

              Comment

              • mla
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 81
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Live4e28 View Post
                On kyllä huono, mutta tuskin vaikuttanee kulkuun. Pöllyt tulee pihalle "normaalisti" mielestäni

                Mutta tulikin mieleeni, että auto tekee kylmäkäynnistyksen jälkeen sen, että se kastelee luultavasti osan sylintereistä kun tuntuu että motti lähtee kävelemään konehuoneesta! Käynti muuttuu normaaliksi moottorin hieman lämmettyä. Voiko syynä olla paskat suuttimet?:think
                Onko tuossa vielä erillinen kylmäkäynnistyssuutin imusarjassa? Sekin saattaa liritellä miten sattuu. Mulla vuoti aikanaan suuttimet ja käynti oli OK, mutta käynnistyminen takkusi varsinkin puolilämpimanä.

                Oletko katsonut kaikki ilmaletkut, myös lisäilmaluistille? Osa noista ongelmista kuulostaa imuvuodon aiheuttamilta.

                Comment

                • SanMiguel
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 1035
                  • Kirkkonummi

                  #9
                  Originally posted by Live4e28 View Post
                  Mutta tulikin mieleeni, että auto tekee kylmäkäynnistyksen jälkeen sen, että se kastelee luultavasti osan sylintereistä kun tuntuu että motti lähtee kävelemään konehuoneesta! Käynti muuttuu normaaliksi moottorin hieman lämmettyä. Voiko syynä olla paskat suuttimet?:think
                  Onko tuo kiertämis ongelma riippumaton moottorin lämpötilasta?

                  Joskus itsellä M30 moottori "oireili" tavallaan samantyyppisesti. Tyhjäkäyntiä kävi abaut tasaisesti mutta kierroksilla tuntui erittäin puutuneelta ja välillä kuullosti kun mentäisiin viiden sylinterin voimin. Lukuisten sytkäosien ja muiden kilkkeiden jälkeen ei paljon ollut muita vaihtoehtoja kun suuttimet. Suuttimien tarkistuksen jälkeen yksi suutin päästi 20% maksimista läpi ja kaikista puuttui vähintään 20% maksimi tuotosta.

                  Suhteellisen arvokasta touhuahan tuo suuttimien pesu/huolto on mutta omalla kohdallani joka ikisen sentin arvoinen operaatio.

                  Comment

                  • Live4e28
                    BTCF Member
                    • Jan 2014
                    • 140
                    • Varsinais-Suomi/Päijät-Häme/Savo

                    #10
                    Originally posted by SanMiguel View Post
                    Onko tuo kiertämis ongelma riippumaton moottorin lämpötilasta?

                    Joskus itsellä M30 moottori "oireili" tavallaan samantyyppisesti. Tyhjäkäyntiä kävi abaut tasaisesti mutta kierroksilla tuntui erittäin puutuneelta ja välillä kuullosti kun mentäisiin viiden sylinterin voimin. Lukuisten sytkäosien ja muiden kilkkeiden jälkeen ei paljon ollut muita vaihtoehtoja kun suuttimet. Suuttimien tarkistuksen jälkeen yksi suutin päästi 20% maksimista läpi ja kaikista puuttui vähintään 20% maksimi tuotosta.

                    Suhteellisen arvokasta touhuahan tuo suuttimien pesu/huolto on mutta omalla kohdallani joka ikisen sentin arvoinen operaatio.
                    Tämä kuulostaa melko tutulta. Ajelutin tuossa eläkeläistäni ja tunsihan sen, että ei oo kaikki pytyt pelissä. Taitaa homma kaatua juuri noihin suuttimiin. Osaamattomana en osaa tulkita suuttimien toimintaa, saati testata niiden ominaistuottoa. Mistähän saisi vaikka käytettynä toimivia suuttimia, vai pystyykö noita entisiä huoltamaan?:think Naksahtavat kyllä kaikki kun sähköä syötetään.
                    e28 520ti
                    e66 730Li alpinweiss III
                    e46 316i hellrot(ten) m52tub25
                    w124 300E
                    945 turbo gs6-37dz​

                    Comment

                    • jones69
                      BTCF Member
                      • Dec 2005
                      • 510
                      • Myrskylä

                      #11
                      Originally posted by Live4e28 View Post
                      Tämä kuulostaa melko tutulta. Ajelutin tuossa eläkeläistäni ja tunsihan sen, että ei oo kaikki pytyt pelissä. Taitaa homma kaatua juuri noihin suuttimiin. Osaamattomana en osaa tulkita suuttimien toimintaa, saati testata niiden ominaistuottoa. Mistähän saisi vaikka käytettynä toimivia suuttimia, vai pystyykö noita entisiä huoltamaan?:think Naksahtavat kyllä kaikki kun sähköä syötetään.
                      Suuttimet johonkin pajalle koepenkkiin ja tarvittaessa uv-pesuun... Useilla bosch car service:illä on tarpeet suuttimien koeajoon... Pa-paineen mittaus, ollut joskus kyseisessä autossa ongelmaa niitten kanssa... Ja mitenkäs sytkäennakko ja sen alipainesäätö? :think
                      E91 320d ///M-Sport "Voll"

                      E28 530d (M57D30N2) "ikuisuusprojekti"

                      Comment

                      • Live4e28
                        BTCF Member
                        • Jan 2014
                        • 140
                        • Varsinais-Suomi/Päijät-Häme/Savo

                        #12
                        Originally posted by jones69 View Post
                        Suuttimet johonkin pajalle koepenkkiin ja tarvittaessa uv-pesuun... Useilla bosch car service:illä on tarpeet suuttimien koeajoon... Pa-paineen mittaus, ollut joskus kyseisessä autossa ongelmaa niitten kanssa... Ja mitenkäs sytkäennakko ja sen alipainesäätö? :think
                        Allright, täytyypä ruveta katselemaan lähintä huoltoa suuttimille!
                        Sytkäennakko on kohillaan, mutta miten tuo alipaineensäädön toiminta testataan? Onko perus "puhalla toiseen päähän" vai mitteekä?
                        e28 520ti
                        e66 730Li alpinweiss III
                        e46 316i hellrot(ten) m52tub25
                        w124 300E
                        945 turbo gs6-37dz​

                        Comment

                        • bmw_e28
                          Newbiemmer
                          • Nov 2004
                          • 11
                          • Kotka

                          #13
                          Sama ongelma omassa. Pitäis tarkistaa se lisäsuutin ja siivota muutkin suuttimet. lämpöaikakytkimen tarkistus myös paikallaan. siis temperature time switch..
                          Ajamisen iloa

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎