Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lehtileike:TM 6/1990 24v koneet tulevat.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haggis
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 1570
    • Wackyland

    Lehtileike:TM 6/1990 24v koneet tulevat.

    Eli satuin löytämään vanhasta TM:stä kyseisen jutun ja skannasin sen jos jotain kiinnostaa.

    Tuosta lukemaan:
    http://i312.photobucket.com/albums/l...7.jpg~original
    Käyttis:Kia Optima TF

    Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C
  • jj5
    BTCF Member
    • Aug 2012
    • 1340
    • pks

    #2
    Onnäitä hauska lukea ja ajatella, että nääkin on joskus olleet uusia ja ihmeellisiä :think
    sigpic

    Comment

    • Bullitt
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 2786
      • Turku

      #3
      "Moniventtiilisyydestä huolimatta uusien moottoreiden teho ja vääntömomentti on koko käyntinopeusalueella aikaisempaa suurempi."

      Ihan kuin toimittaja olisi odottanut päinvastaista.


      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1836
        • Kotona/Poissa

        #4
        Originally posted by Bullitt View Post
        "Moniventtiilisyydestä huolimatta uusien moottoreiden teho ja vääntömomentti on koko käyntinopeusalueella aikaisempaa suurempi."

        Ihan kuin toimittaja olisi odottanut päinvastaista.
        Näinhän se olikin kun 4v moottorityypit alkuun tuli markkinoille. Niistä valtaosa oli vanhempiin 2v koneisiin verrattuna heikommin alhaalta vääntäviä, syystä tai toisesta. Hyöty näkyi pääosin kierrosalueen yläpäässä.

        Tilanne muuttui kyllä sitten melko pian, varsinkin kun vertailukohtia (2v koneita) juuri enää mistään löytynyt.
        Last edited by Havis; 19-02-2014, 09:48.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • Slant 6
          BTCF Member
          • May 2013
          • 71
          • Satakunta

          #5
          Ei kellään sattuisi olemaan käsillä jotain lehtiartikkelia, koeajoa, vertailua tai muuta e34-materiaalia. Olis mielenkiintoista lukea miten hieno tuollanen vanha raato on uutena ollut, kun vieläkin tuntuu paremmalta kuin monet uudet autot.
          e28 520i K-jet+4 gang Kastanienrot
          e34 540iA Lazurblau
          EX:
          e34 525i Lazurblau
          e34 535i Lazurblau
          e36 316i Schwarz II

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Originally posted by Slant 6 View Post
            Ei kellään sattuisi olemaan käsillä jotain lehtiartikkelia, koeajoa, vertailua tai muuta e34-materiaalia. Olis mielenkiintoista lukea miten hieno tuollanen vanha raato on uutena ollut, kun vieläkin tuntuu paremmalta kuin monet uudet autot.
            Suosittelen ostamaan tämän kirjan


            Testejä ja koeajoa tuolta aikakaudelta. Todella upeaa luettavaa.

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3667
              • seinäjoki

              #7
              Ei nyt varsinaisesti lehtileike:http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/b...m5-harkinnassa
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • Jucke
                BTCF Member
                • Mar 2006
                • 518
                • Keski-suomi

                #8
                Tuolta löytyy jokunen artikkeli englanniksi ja saksaksi, tosin lähinnä M5:sta.
                http://www.m5board.com/vbulletin/e34...ut-m5-e34.html
                E34 ///M5 3.8 '93,
                ex: E38 740i '00 E34 535i '88, E39 540ia M-sport '00, E34 535i '91, E34 520i '88

                Comment

                • duuk
                  Moderator
                  • Dec 2006
                  • 10510
                  • Saaressa

                  #9
                  Asiallisia linkkejä

                  duke's garage:
                  Suzuki R50
                  E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                  M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                  S38 S54 S62

                  instagram: _duuk

                  Comment

                  • Bullitt
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 2786
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by Havis View Post
                    Näinhän se olikin kun 4v moottorityypit alkuun tuli markkinoille. Niistä valtaosa oli vanhempiin 2v koneisiin verrattuna heikommin alhaalta vääntäviä, syystä tai toisesta. Hyöty näkyi pääosin kierrosalueen yläpäässä.

                    Tilanne muuttui kyllä sitten melko pian, varsinkin kun vertailukohtia (2v koneita) juuri enää mistään löytynyt.
                    Ensimmäiset moniventtiilimoottorit tulivatkin jollain tavalla urheilullisiin automalleihin, mutta E34 520i ja 525i ei nyt sillä tavalla ole urheiluautoja, että eiköhän niiden moottoreilta ole lupa odottaa ihan normaalia, ellei jopa vähän parempaakin käytöstä.


                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1836
                      • Kotona/Poissa

                      #11
                      Originally posted by Bullitt View Post
                      Ensimmäiset moniventtiilimoottorit tulivatkin jollain tavalla urheilullisiin automalleihin, mutta E34 520i ja 525i ei nyt sillä tavalla ole urheiluautoja, että eiköhän niiden moottoreilta ole lupa odottaa ihan normaalia, ellei jopa vähän parempaakin käytöstä.
                      E34:ssä tais olla siinä mielessä sama tilanne sekä 2v että 4v version kanssa, että 520 oli alaväännöltään onneton, ja vasta 525 oli se josta voitiin puhua moottorina. Venttiilien määrä ei vaikuttanut merkittävästi suuntaan tai toiseen väännön suhteen. Vasta VANOS toi merkittävää apua alavääntöön.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • duuk
                        Moderator
                        • Dec 2006
                        • 10510
                        • Saaressa

                        #12
                        Click image for larger version

Name:	Tekniikanmaailma 88 M5.jpg
Views:	1
Size:	92.1 KB
ID:	4829052


                        duke's garage:
                        Suzuki R50
                        E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                        M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                        S38 S54 S62

                        instagram: _duuk

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          Originally posted by duuk View Post
                          [ATTACH]118437[/ATTACH]

                          Ei tuosta mitään selvää saa.

                          Comment

                          • fisukinttu
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2011
                            • 161
                            • esbå

                            #14
                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Ei tuosta mitään selvää saa.
                            Taisi olla tarkoituskin? TMnetistähän tuon saa ostettua.

                            "Sen (M5) tuominen meikäläisiin tutkien, kuoppien ja yleisen kateuden vaivaamiin liikenneolosuhteisiin on suorastaan valmistajan parjaamista."

                            Comment

                            • duuk
                              Moderator
                              • Dec 2006
                              • 10510
                              • Saaressa

                              #15
                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Ei tuosta mitään selvää saa.
                              Ai se meni noin pieneksi kun tänne linkitti

                              Originally posted by fisukinttu View Post
                              Taisi olla tarkoituskin? TMnetistähän tuon saa ostettua.

                              "Sen (M5) tuominen meikäläisiin tutkien, kuoppien ja yleisen kateuden vaivaamiin liikenneolosuhteisiin on suorastaan valmistajan parjaamista."
                              Juu sieltähän sen voi 3€ hintaan ostaa pdf:nä. Kuva näkyy isompana vaikka tuolla E34 M5 ryhmässä facebookissa..

                              duke's garage:
                              Suzuki R50
                              E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                              M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                              S38 S54 S62

                              instagram: _duuk

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎