"Moniventtiilisyydestä huolimatta uusien moottoreiden teho ja vääntömomentti on koko käyntinopeusalueella aikaisempaa suurempi."
Ihan kuin toimittaja olisi odottanut päinvastaista.
Näinhän se olikin kun 4v moottorityypit alkuun tuli markkinoille. Niistä valtaosa oli vanhempiin 2v koneisiin verrattuna heikommin alhaalta vääntäviä, syystä tai toisesta. Hyöty näkyi pääosin kierrosalueen yläpäässä.
Tilanne muuttui kyllä sitten melko pian, varsinkin kun vertailukohtia (2v koneita) juuri enää mistään löytynyt.
Ei kellään sattuisi olemaan käsillä jotain lehtiartikkelia, koeajoa, vertailua tai muuta e34-materiaalia. Olis mielenkiintoista lukea miten hieno tuollanen vanha raato on uutena ollut, kun vieläkin tuntuu paremmalta kuin monet uudet autot.
e28 520i K-jet+4 gang Kastanienrot
e34 540iA Lazurblau
EX:
e34 525i Lazurblau e34 535i Lazurblau e36 316i Schwarz II
Ei kellään sattuisi olemaan käsillä jotain lehtiartikkelia, koeajoa, vertailua tai muuta e34-materiaalia. Olis mielenkiintoista lukea miten hieno tuollanen vanha raato on uutena ollut, kun vieläkin tuntuu paremmalta kuin monet uudet autot.
Näinhän se olikin kun 4v moottorityypit alkuun tuli markkinoille. Niistä valtaosa oli vanhempiin 2v koneisiin verrattuna heikommin alhaalta vääntäviä, syystä tai toisesta. Hyöty näkyi pääosin kierrosalueen yläpäässä.
Tilanne muuttui kyllä sitten melko pian, varsinkin kun vertailukohtia (2v koneita) juuri enää mistään löytynyt.
Ensimmäiset moniventtiilimoottorit tulivatkin jollain tavalla urheilullisiin automalleihin, mutta E34 520i ja 525i ei nyt sillä tavalla ole urheiluautoja, että eiköhän niiden moottoreilta ole lupa odottaa ihan normaalia, ellei jopa vähän parempaakin käytöstä.
Ensimmäiset moniventtiilimoottorit tulivatkin jollain tavalla urheilullisiin automalleihin, mutta E34 520i ja 525i ei nyt sillä tavalla ole urheiluautoja, että eiköhän niiden moottoreilta ole lupa odottaa ihan normaalia, ellei jopa vähän parempaakin käytöstä.
E34:ssä tais olla siinä mielessä sama tilanne sekä 2v että 4v version kanssa, että 520 oli alaväännöltään onneton, ja vasta 525 oli se josta voitiin puhua moottorina. Venttiilien määrä ei vaikuttanut merkittävästi suuntaan tai toiseen väännön suhteen. Vasta VANOS toi merkittävää apua alavääntöön.
"Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
Comment