E34 (myös e32 ?) Takapyörän laakerin vaihto-ohje * kuvilla * EDIT 2017: Photobucket on näköjään alkanut vetää natsilinjaa ja vaatii sikahintoja kuvista kolmannen osapuolen uploadaamiseen, eli kuvat ei näy enää.. mutta klikatkaa hiiren toisella noita ilmoituksia, missä kuva ennen oli ja valitkaa "Avaa kuva uudessa välilehdessä" (chrome) tai "Näytä kuva" (firefox) niin ainakin tätä viestiä kirjoittaessani kuva tulee vielä näkyviin.
Tästä aiheesta on jo ollut jotain mutta itse ainakin oon sen verran tyhmä ja homma on sen verta tympeä että itse ainakin eka puolta työstäessä oisin kaivannut perusteellisempia ohjeita varsinkin kun en koskaan aiemmin laakeria ole vaihtanut mihinkään autoon Vaikka jotain ohjeita löytyi, tarvitsi monta työvaihetta opetella kantapään kautta ja toivon että näillä ohjeilla aukenis homma jollekkin tee-se-itse miehelle edes vähän selkeämmin ja välttyis niiltä suurimmilta raivareilta.
Mikäli en ihan väärin ole ymmärtänyt, sopii nämä ohjeet myös e32 7-sarjalaiseen. Korjatkoon joku jos ei asia ole näin.
Hommassa on käytetty omavalmisteista ulosvetäjä/prässi erikoistyökalua. On olemassa tehdasvalmisteisiakin, mutta käsitykseni mukaan maksaa useita satkuja. Ohjeista ja kuvista selviää minkälaisia ja minkäkokoisia kappaleita tarvitsee ulosvetäjän rakennukseen. Jos kuitenkin haluaa tehdä homman ilman ulosvetäjää, tsekkaa näitä ohjeita: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=92544
Hommassa käytetyt laakerit on SKF:n tuotantoa. n. 30 euroa sarja johon kuuluu 1 laakeri, 1 sokka ja 2 erikokoista lukitelevyä joista isompi oli omaan autoon sopivan kokoinen. Pulttien ja mutterien koot voi vaihdella autokohtaisesti. Lukemalla ohjeita ja katsomalla kuvia näkee millaisia työkaluja itse käytin hommaa tehdessä. Ois hyvä kuitenkin ennen työkalukauppaan marssimista tarkastaa omasta autosta millaset esim. vetarin pultit on ja ilmeisesti navan kiinnittävää mutteria on myös eri kokoja. Itsellä 36mm ja joissain ilmeisesti 41mm? Kyseinen mutteri löytyy kun irrottaa vetarin navasta. Oma auto on 10/1991 525i 24v sedan.
Aikaa hommaan meni itsellä muutama päivä jos ottaa huomioon ulosvetäjän valmistuksen ja sen auton alla ihmettelyn ja hermoilun, mutta jos omaat ulosvetäjän ja tarvittavat työkalut jo valmiiksi niin uskaltaisinpa sanoa että näillä ohjeilla homma hoituu päivän aikana.
Tulipa pitkät alkulöpinät mutta homma alkaa:
Tästä aiheesta on jo ollut jotain mutta itse ainakin oon sen verran tyhmä ja homma on sen verta tympeä että itse ainakin eka puolta työstäessä oisin kaivannut perusteellisempia ohjeita varsinkin kun en koskaan aiemmin laakeria ole vaihtanut mihinkään autoon Vaikka jotain ohjeita löytyi, tarvitsi monta työvaihetta opetella kantapään kautta ja toivon että näillä ohjeilla aukenis homma jollekkin tee-se-itse miehelle edes vähän selkeämmin ja välttyis niiltä suurimmilta raivareilta.
Mikäli en ihan väärin ole ymmärtänyt, sopii nämä ohjeet myös e32 7-sarjalaiseen. Korjatkoon joku jos ei asia ole näin.
Hommassa on käytetty omavalmisteista ulosvetäjä/prässi erikoistyökalua. On olemassa tehdasvalmisteisiakin, mutta käsitykseni mukaan maksaa useita satkuja. Ohjeista ja kuvista selviää minkälaisia ja minkäkokoisia kappaleita tarvitsee ulosvetäjän rakennukseen. Jos kuitenkin haluaa tehdä homman ilman ulosvetäjää, tsekkaa näitä ohjeita: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=92544
Hommassa käytetyt laakerit on SKF:n tuotantoa. n. 30 euroa sarja johon kuuluu 1 laakeri, 1 sokka ja 2 erikokoista lukitelevyä joista isompi oli omaan autoon sopivan kokoinen. Pulttien ja mutterien koot voi vaihdella autokohtaisesti. Lukemalla ohjeita ja katsomalla kuvia näkee millaisia työkaluja itse käytin hommaa tehdessä. Ois hyvä kuitenkin ennen työkalukauppaan marssimista tarkastaa omasta autosta millaset esim. vetarin pultit on ja ilmeisesti navan kiinnittävää mutteria on myös eri kokoja. Itsellä 36mm ja joissain ilmeisesti 41mm? Kyseinen mutteri löytyy kun irrottaa vetarin navasta. Oma auto on 10/1991 525i 24v sedan.
Aikaa hommaan meni itsellä muutama päivä jos ottaa huomioon ulosvetäjän valmistuksen ja sen auton alla ihmettelyn ja hermoilun, mutta jos omaat ulosvetäjän ja tarvittavat työkalut jo valmiiksi niin uskaltaisinpa sanoa että näillä ohjeilla homma hoituu päivän aikana.
Tulipa pitkät alkulöpinät mutta homma alkaa:
- Ensiksi tietysti tunkkaa auton takanurkka ilmaan ja rengas irti. Niin korkealle että mahdut alle ja tietysti safety first ja pönkkä auton alle. (Paljon tapauksia kun tunkki on särkynyt ja samalla ukko) On hyvä pestä ja putsata auton sisäkaari ja muut akseliston osat ettei uuteen laakeriin pääse hiekkaa työskennellessä.
- Irrota jarrusatulasta kaksi 15mm pulttia. Vänkärin puolen takasatulassa on jarrupalojen kulumisen tunnistin, jonka johto kannattaa myös irrottaa. (Omassa ohitettu liittämällä johdot yhteen) Jarrusatula lähtee irti levystä vetämällä ja kannattaa sitoa kiinni vaikka iskarintolppaan pois haitolta.
- Seuraavaksi irrota jarrulevy. On kiinni navassa kuusiokoloruuvilla. (kuva) Itse levy voi olla tiukassa irrottaa. Itse pyörittelin levyä ja hakkasin jykevällä kumivasaralla levyn sisäpuolen reunasta levyn ulos. Tietysti järki päässä ettei hakkaa levyä kieroksi.
- Irrota seuraavaksi vetari. Itsellä oli kuudella 8mm kuusiokolopultilla kiinni. Pidä vaihde silmässä tai väännä vastaan navasta. Itse annoin vetarin toisen pään olla perämurikassa kiinni ja sidoin pois haitolta jonnekkin. Omassa autossa toisella puolella oli pakoputki aika paljon haitolla monessa työvaiheessa.
- Seuraavaksi täytyy aukoa iso mutteri joka löytyy vetarin laipan sisästä. (Itsellä 36mm) Irrota ensin talttameisselillä vääntelemällä lukitelevy joka estää mutterin löystymisen. Uusi lukitelevy tuli laakerisarjassa mukana, eli väkivalloin vanha pois. Jos mutteri on oikein asennettu, se on tiukassa! Itseltä ei löytynyt sopivan jykevää väännintä tai pulttipyssyä joten sovelsin ja pistin pikkuvääntimeen moskan jatkovarreksi ja väänsin lujaa. Apumies pieksämään toisella moskalla mutteria auki. Usko meinasi loppua mutta aukesi kun aikansa pieksi. Napahan pyörii vapaana eli täytyy estää pyöriminen jotenkin. Itse pyöritin yhden pyöränpultin napaan ja 17mm lenkin syrjälleen pulttiin niin, että se vastaa keskireiän ulkokehään. Siihen vielä sopiva putki joka yltää maahan estämään navan pyörimisen, kun aukasee tiukkaa mutteria. Tätä setuppia käytin paljon myös muissa työvaiheissa.
- Kun olet saanut mutterin irti, irrota seuraavaksi vetarin laippa. Itseltä löytyi passeli ulosvetäjä tähän hommaan. Ei ollut kauhean tiukassa. Jos ulosvetäjää ei ole niin voi myös kokeilla skipata tämän vaiheen ja pieksää napa irti vaikka laippa on haitolla. Itsellä meni helpommin näin.
- Pyöritä irrottamasi mutteri vaikka väärinpäin navan akselin päähän ja kaputtele vasaralla akselin päästä napa irti. Mutteri siksi ettet pieksä navan kierteitä pilalle. Laakerin ulkopuolen sisäkooli lähtee navan mukana irti laakerista ja on tiukasti navan akselissa kiinni. Itse rälläköin varovasti koolin yhden syrjän ohueksi ja välillä pieksin vasaralla jolloin jossain vaiheessa kooli murtuu ja pääsee pyörimään navasta irti. Vaatii kärsivällisyyttä ettei rälläköi napaa pilalle. Pyöritä vaikka paksusti teippiä akselin ympärille suojaksi.
- Sittenpä ruetaankin ulosvetohommiin, johon on kyhäilty spesiaali työkalu. Ulosvetäjä on vanha '68 kuplan laturista katkaistu putki, johon on hitsattu lattarauta toiseen päähän ja porattu reikä lattaraudan keskelle. Just passelin kokonen laakerin ulosvetoon. Kierretanko on jousipuristimista. Erikokoisia ympyrän muotoisia keskireiällä varustettuja lattarautoja vastakappaleeksi ja laakerin prässäykseen.
Comment